Aktuelles Datum und Uhrzeit: Sa 14 Dez 2019, 04:12 Alle Zeiten sind UTC + 2 |
Crew Exploration Vehicle
Moderatoren: Елемаг |
Vorheriges Thema anzeigen :: Nдchstes Thema anzeigen |
Seite 3 von 13 [183 Beitrдge] | Gehe zu Seite: Zurьck 1, 2, 3, 4, 5, ..., 11, 12, 13 Weiter |
Autor | Nachricht | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
yautja
![]() Anmeldedatum: 16.12.2005 Beitrдge: 1299 Wohnort: София |
И на мене ще ми е интересно, но да е в друга тема. Тая си е за CEV. |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Май наистина е хубаво да се напише повече за програмата на Глушко. Но той не е украинец. И никога не бил. Ако бъдем точни той винаги е бил само съветски гражданин! _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
yautja
![]() Anmeldedatum: 16.12.2005 Beitrдge: 1299 Wohnort: София |
Все пак нещата вървят за сега: http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=18701 |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Орион
Anmeldedatum: 15.03.2004 Beitrдge: 905 |
Напиши и за самия Глушко. Интересно ми стана , 4е не е и не е бил украинец никога а "съветски гражданин" -- безродник? Съветските граждани нямаха ли етническо самосъзнание? Поне фамилията му е с украински модел окончание... И сега в РФ повече от 5 млн. от всички с паспорт на Федерацията са украинци. Това естествено не е важно. Имаш ли кондензиран вариант на програмата му? |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Ще потърся по кратък вариант но не знам дали ще намаря. _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
yautja
![]() Anmeldedatum: 16.12.2005 Beitrдge: 1299 Wohnort: София |
Във форума на НК намерих една интересна дискусия за използването на ТвГУ като първа степен: http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=2259&postdays=0&postorder=asc&start=0 Интересното е, че има аргументи, в полза на ТвГУ, засягащи Центъра на тежестта: Цитат
Т.е. при течногоривните системи имаме преместване на ЦТ надолу, което затруднява допълнително управлението на ракетата, явно идва в най- "напрегнатите" моменти от полета и поставя по- високи изисквания към степента на регулиране на тягата. Особеностите на ТвГУ му облекчават живота в това отношение. Освен това се застъпва факта, който и аз споменах тука, че конструктивната простота на ТвГУ дава възмозност за направата на изключително мощни двигатели- ТвГУ на совалките е с мощност близо 1500т (14.7 МN). А аз лично не знам да има течногоривен двигател с мощност над 1000т ![]() ИМХО: Може би при създаването на течногоривни двигатели се достига до някаква граница, отвъд която сложността става огромна. Нещо като завуковата бариера в авиацията- преминаването на която поставя далеч по- големи изисквания към двигателите и конструкцията. Не знам дали има подобна зависимост при течногоривните системи, но ако я има, то значи кривата изразяваща връзката между нарастването на трудностите (сложност,цена, степен на риск и т.н.) и нарастването на мощността, ще стане по- стръмна след преминаването на тая граница. Поради факта, че принципа на ТвГУ е различен и в него няма движешти се механизми, то най-вероятно този тип двигатели са лишени от подобна участ, или най-малкото "бариерата" при тях е доста по- "високо". И да е вярна горната ми хипотеза , а и да не е вярна, то очевидно е, че колкото по-мощен е един двигател толкова е по-разумно да бъде твърдогоривен. Защото както казва един от участниците в цитирания от мене форум:
|
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Както написах по-горе основния проблем за твърдогоривния двигател и трудната регулация. Няма ограничение за тягата на течногоривните двигатели. Просто е безмислено да се прави един от 1500 тона тяга като могът да се направят четири с по 740 тона например. Именно защото 4 двигателя могат по лесно да се регулират от едни по-мощен. Още повече че по-ниския относителен импулс за твърдогоривните двигатели и по тежката конструкция усложняват много стартови съоръжения. _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
yautja
![]() Anmeldedatum: 16.12.2005 Beitrдge: 1299 Wohnort: София |
Ами това и казвам- не може да се постигне икономия от мащаба. Ако можеше, то тогава масата на един 1500т двигател щеше да е по-малка от общата маса на два 750т и той щеше да е по- доброто решение. Принципа "икономии от мащаба" е валиден почти повсеместно- транспорта, енергетиката, масовото производство. Колкото повече (по- голямо, по- мощно, повече бройки... ) толкова по- икономично- намаляват се разходите. Това не е валидно когато увеличавайки масата, мощноста... (и т.н.) се сблъскваме със затруднения, които "ликвидират" ползите от "голямото", т.е. вече няма икономия от мащаба, а загуба. Иначе, защо ни е да имаме 740т мощност? Ми да я направим по- малка! По- лесно ще. По-лесно ще е, ама няма да се "облажим" от икономията от мащаба. Да не говорим, че по големият брой двигатели ще внесе повече риск- както е и станало с руската Н-1. Тогава поради факта, че СССР не разполага с двигател с мощността на F-1 ( РН Сатурн) руснаците са принудени да използват повече на брой двигатели (30 бр.), но по- маломощни. Едва ли биха постъпили така, ако имаха готов за експлоатация мощен двигател, нещо което те придобиват на един по-късен етап. Както казах, явно е, че с нарастването на мощността ТвГУ са по- доброто решение- при тях (поради простотата им) може да се постигне икономия от мащаба. Което явно не се получава при течногоривните двигатели.ИМХО. |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Там е проблема че относителната маса на твърдогоривния двигател от 1500 тона е по-голяма от тази на 4 течногоривни от по 740 тона. Просто заради по-тежката конструкция на твърдогоривните и двигатели и по ниския относителен импулс. Или просто казано един течногоривен ускоител с същата маса и примерно с четири двигателя по 375 тона всеки ще има по малка относителна маса на кострукцията и по висок импулс и следователно по-голяма товароподемност и по висока крайна скорост. _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
yautja
![]() Anmeldedatum: 16.12.2005 Beitrдge: 1299 Wohnort: София |
Може и така да е, но факта, че всички използващи се в момента тежки носители имат за първа степен ТвГУ (с основен дял в общата тяга)- Шатъл, Ариана, китайските, японските...говори друго. Явно преценявайки всички плюсове и минуси се стига до избора на ТвГУ, като по- добро решение за начален ускорител. Освен това, чисто хипотетично,ако някой си постави за цел да направи ракета с ПТ 500/1000т (хипотетично), то използването на мощни ТвГУ в ролята на първа (а защо не и втора) степен, ще му направи живота доста по лесен. |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Причината за използване като първа степен на твърдогоривни ускорители е съвсем други. Просто големината на тягата в гъстите слоеве на атмосферата зависа както от скороста на изтичане така и от тежеста на молекулите респективно атомите на изходните продукти на горенето. Затова до височина от 30 километра тежките горива каквото са твърдите са по изгодни. Над тази височина вече са най-изгодни криогенните. И то обикновенно се изпозват в комбинация с течногоривни за да могат чрез тях да регулират измененията на тягата. Според мен ускорителите на шатъл са първите и последните твърдогоривни ускорители с такава мощност. _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Ето една интересна статия имаща отношене към горния спор: Достаточно одной ступени Ольга РУБАН http://n-t.ru/tp/ts/dos.htm _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Anmeldedatum: 01.01.2004 Beitrдge: 27535 Wohnort: София |
![]() ![]() ![]() Конструкторы многоразового космического корабля Crew Exploration Vehicle (CEV) не будут встраивать туда главный двигатель шаттла, зато позаимствуют некоторые детали у аппаратов "позапрошлого" поколения - лунных кораблей Apollo. Кроме того, сам корабль окажется меньших размеров, чем планировалось сначала, а вместо четырехсегментной твердотопливной ракеты выводить его на орбиту будет пятисегментная. "Укоротить" корабль - с 5,5 метров до 5 - придется для совместимости с российским стыковочным оборудованием, установленным на МКС. Чем мотивирован отказ от двигателей шаттла, в космическом агентстве не уточняют, однако известно, что им предпочли усовершенствованную реактивную подсистему ракеты Saturn 5, с помощью которой в космос выводились корабли Apollo и станция SkyLab. Эти и другие решения были приняты на совещании инженеров NASA и пока официально не утверждены. Устройство, которое должно заменить шаттлы, собираются впервые испытать в 2010 году, но проект все еще не готов. Пятиметровый CEV, согласно замыслам конструкторов, должен вмещать шестерых космонавтов. В отличие от космических челноков, которые способны летать не дальше околоземной орбиты, новый корабль, помимо обычных задач, предполагается использовать для межпланетных экспедиций. В частности, с его помощью в 2018 году намерены доставить людей на Луну после 46-летнего перерыва. В NASA не исключают, что еще позже он будет участвовать в возвращении астронавтов с Марса, но только на заключительной стадии полета. Разработкой корабля одновременно занимаются две конкурирующие группы, одна из которых включает специалистов из Northrop Grumann и Boeing, а другая - представителей Lockheed Martin. Проект-победитель назовут в 2008 году. По предварительным подсчетам, на Crew Exploration Vehicle до 2025 года будет потрачено 210 миллиардов долларов. http://www.space.com/news/060120_cev_overhaul.html _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Gast
Gast |
Едната разработка ще бъде откупена от НАСА, а от другата... може-би ще може да се възползва частния космически сектор - все-пак доста средства и усилия ще бъдат вложени, за да отидат на халост. Ако стане така, не е ясно кой ще спечели повече - дали победителят в съревнованието или вторият. |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
SpaceDreamer
Anmeldedatum: 17.05.2005 Beitrдge: 807 |
sorry, не се бях логнал |
||||||
|
|||||||
![]() |
|||||||
Seite 3 von 13 [183 Beitrдge] | Gehe zu Seite: Zurьck 1, 2, 3, 4, 5, ..., 11, 12, 13 Weiter |
Vorheriges Thema anzeigen :: Nдchstes Thema anzeigen |
Du kannst keine Beitrдge in dieses Forum schreiben. Du kannst auf Beitrдge in diesem Forum nicht antworten. Du kannst deine Beitrдge in diesem Forum nicht bearbeiten. Du kannst deine Beitrдge in diesem Forum nicht lцschen. Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht teilnehmen. |
[ Time: 0.0777s ][ Queries: 13 (0.0109s) ][ Debug Ein ] |