Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Руската военна полиция патрулира по линията на съприкосновение между Сирия и Турция · Китай създаде летяща чиния · Путин: Русия разработва уникално оръжие · Французите ще подслушват командно-щабните учения на Русия "Гръм" · Русия влиза в ролята на балансьор между Турция и Сирия, няма да бъде позволен сблъсък · Възраждането на "Ислямска държава" в Сирия е неизбежно, обяви Франция ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Tue 15 Oct 2019, 20:49
All times are UTC + 2
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Параход "Голубчик"
Moderators: Sea Dog
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 1 of 1 [10 Posts]  
Author Message
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42470

PostPosted: Mon 03 Nov 2008, 10:18    Post subject:  Параход "Голубчик"
Subject description: След 1887 г. - "Крум"
 

Click to see if image is larger
Last edited by Preslav on Mon 13 Apr 2009, 15:57; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
kaloian
[Admin]

Joined: 29 Nov 2004
Posts: 343
Location: Sofia

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 16:38    Post subject:  

Илия Тодоров, Българските военни кораби 1879-2002, Еър Гр

Параходът “Голубчик” (1887 г. - “Крум”)

Със заповед No 41 от 18 април 1880 г. параходът “Голубчик” е отчислен от руския Черноморски флот. Приемането му в състава на българската Дунавска флотилия става на 3 юни същата година.
“Голубчик” е построен за нуждите на Руското дружество за параходство и търговия през 1858 г. в Нюкясъл, Англия.
При водоизместване 265 т той има следните главни размери: дължина 40 м, широчина 10 м, газене на носа 1,1 м и газене на кърмата 1,5 м. Главният двигател е парна машина тип “Компаунд”, с мощност 75 к.с., с движещи се цилиндри. Парният му котел е водотръбен, с високо налягане и изразходва при пълен ход по 500 кг въглища на час. В бункерите може да поеме гориво за 100 часа работа на котела. Две патентовани колела с диаметър 4,4 м с по 16 дървени лопати му придават скорост до 15 км/час. Корпусът му е метален, а палубата и надстройката – от бор. Екипажът му се състои от 28 офицери и матроси.
Непосредствено преди Освободителната война руското правителство го откупува от дружеството собственик. Корабът бива въоръжен и включен в състава на Черноморския флот с база Севастопол. ”Голубчик” взема дейно участие в бойните действия на Черно море и Дунав. Една от основните му задачи е охраната на минните заграждения, но е използван и като влекач.
В българската Дунавска флотилия “Голубчик” е използван главно за транспортна дейност. През 1883 г. е изпратен с парахода “Опыт” (“Симеон Велики”) на ремонт в Одеса. Общо за ремонта на двата кораба българското правителство заплаща 46 000 лв. На “Голубчик” са поправени корпусът, машината, парният котел и долапите на колелата.
По време на Сръбско-българската война корабът е командван от руския политически емигрант мичман Владимир Луцки. На “Голубчик” и на неговия смел и находчив командир е възложено снабдяването на обсадената от сръбската войска Видинска крепост. Оръжието, боеприпасите и продоволствието, което “Голубчик” трябва да превозва буквално пред дулата на сръбските батареи, е равнозначно на живот и победа за обсадените. При един от рейсовете мичман Луцки нарежда корабът да се пребоядиса, да се напише на борда ново име – “Ана”, и да се скъси задната мачта. Замисълът му успява. За зла беда веднага след като “Голубчик” успешно преминава пред батареите, буксирното въже се скъсва и влачените от него шлепове се понасят обратно към тях. Хладнокръвно мичман Луцки завива обратно, взема отново шлеповете на буксир и продължава невъзмутимо пътя си.
За да не повтаря един и същ маньовър, което може да го демаскира пред противника, при друг важен рейс мичман Луцки преминава на път към Видинската крепост през нощта покрай сръбски батареи. Този път той нарежда да се освети добре корабът с всичките налични лампи, така че да заприлича на австрийски пътнически кораб. С такава богата илюминация “Голубчик” преминава необезпокояван покрай дебнещите появяването му батареи.
Трудно може да се предвиди какво би станало и какво би останало от младото Княжество България, ако противникът би завладял Северозападна България, чиято твърдина тогава е Видинската крепост. Несъмнена заслуга за предотвратяването на тази опасност имат опитните и смели екипажи на корабите от българската Дунавска флотилия начело със своя флагман параходът “Голубчик”.
След края на войната властите правят опит за организиране на търговски транспортен флот на Дунав с част от корабите на военната флотилия. Най-подходящ за пътнически кораб се оказва “Голубчик”. Вече под името “Крум”, ветеранът “Голубчик” превозва пътници от Силистра до Видин през периода от декември 1886 г. до февруари 1887 г.
През 1889 г. параходът “Крум” е на ремонт в арсенала на австро-унгарското дунавско параходно дружество, където, за да се повиши скоростта му, е подменен котелът.
През 1913 г. параходът “Крум” е потопен в устието на река Русенски Лом заедно с другите кораби на Дунавската флотилия, като същата година е изваден и ремонтиран. През 1914 г. е предаден на русенското пристанищно управление заедно с част от корабите на флотилията, но малко по-късно поради износване е бракуван.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
kaloian
[Admin]

Joined: 29 Nov 2004
Posts: 343
Location: Sofia

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 16:54    Post subject:  

Click to see if image is larger

Параходът "Крум" /сн. Централен фотоархив на Министерството на отбраната - София/

Last edited by kaloian on Wed 18 Feb 2009, 17:09; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
kaloian
[Admin]

Joined: 29 Nov 2004
Posts: 343
Location: Sofia

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 17:03    Post subject:  

Click to see if image is larger

"Българский Военен параход "Крум" (сн. Централен фотоархив на Министерството на отбраната - София)

Last edited by kaloian on Wed 18 Feb 2009, 17:07; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
kaloian
[Admin]

Joined: 29 Nov 2004
Posts: 343
Location: Sofia

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 17:05    Post subject:  

Click to see if image is larger

Изображение на парахода "Голубчик" - "Крум" в популярна енциклопедия - лява страница, в центъра
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Odzava

Joined: 24 Aug 2005
Posts: 418
Location: Хашира Джима

PostPosted: Wed 18 Feb 2009, 19:01    Post subject:  

А над "Голубчик" що за кораб е? Прилича на влекач, но не мога да прочета надписът на дъската с името.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
popay_the_sailor
[Admin]


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 10243
Location: Варна

PostPosted: Sun 09 Oct 2011, 09:26    Post subject:  

Неизвестна (поне за мен) фотография на Голубчик в Одеса:

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42470

PostPosted: Sun 09 Oct 2011, 09:33    Post subject:  

Митко, сигурно ли че е в Одеса? Аз я имам, от Централния военен архив е - там не пише кой град е, а само че е "Крум" и до него катерът "Олафчик" (после става "Раковски").
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
popay_the_sailor
[Admin]


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 10243
Location: Варна

PostPosted: Sun 09 Oct 2011, 09:39    Post subject:  

Така казват братушките, ама може и да грешат (често срещане явление при тях)... Wink
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
popay_the_sailor
[Admin]


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 10243
Location: Варна

PostPosted: Sun 11 Mar 2012, 06:46    Post subject:  

Click to see if image is larger
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 1 of 1 [10 Posts]  
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.1469s ][ Queries: 13 (0.0071s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker