Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Русия ще достави плаващи бронетранспортери на Индонезия · Американски генерал: НАТО да скрие "слабото си място" от руснаците · Двама братя от богато семейство в основата на атаките в Шри Ланка · Коя държава е по-голяма от Плутон и още изумителни факти за пътешественици · Нетаняху готов да кръсти еврейско селище от Голанските възвишения на Тръмп · След 24 години: Спипаха пилот, че не може да пилотира ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
Aktuelles Datum und Uhrzeit: Mi 24 Apr 2019, 03:55
Alle Zeiten sind UTC + 2
 Forum-Index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Миноноски "Бычок" и "Черепаха"
ModeratorenSea Dog
Neues Thema erцffnen   Neue Antwort erstellen Vorheriges Thema anzeigen :: Nдchstes Thema anzeigen
Seite 1 von 1 [4 Beitrдge]  
Autor Nachricht
kaloian
[Admin]

Anmeldedatum: 29.11.2004
Beitrдge: 343
Wohnort: Sofia

BeitragVerfasst am: Mo 23 Feb 2009, 18:08    Titel:  
Themen-Beschreibung: След 1887 г. - "Христо Ботев" и "Васил Левски"
 

Илия Тодоров, Българските кораби 1879-2002, Еър Груп 2000

Миноноските “Черепаха” (1887 г. – “Васил Левски”)
и “Бычок” (1887 г. – "Христо Ботев”)

След като шхуната “Келасура” е върната на руския Черноморски флот, българската Дунавска флотилия и Морската част остават без учебен ветроходен кораб. За целта правителството командирова през 1883 г. новия командир капитан-лейтенант З. П. Рожественски в Русия с надеждата да получи пак като подарък подобен кораб. Той намира подходящ ветроход, но руското командване го преотстъпва срещу минимално заплащане. Въпреки настояванията на капитан-лейтенант Рожественски, българското правителство не пожелало да го заплати.
И докато тогавашните управници на България не могат да разберат все още важността от поддържането и обновяването на флотилията, през 1884 г. Русия още веднъж подарява на България кораби. Това са миноноските “Черепаха” и “Бычок”.
Миноноските се появяват като клас бойни кораби непосредствено преди започването на Освободителната война. Ограниченията след Кримската война, наложени на Русия от Парижкия договор, довеждат до изоставане в развитието на флота. Преди Освободителната война няма време за строителството на големи бойни кораби, затова през време на войната се налага да се търсят нови пътища за създаването на ударни сили на флота.
Ето защо още в началото на 1877 г. са поръчани 10 миноноски с усъвършенствана конструкция в корабостроителницата “Шихау” в Елбинг – Германия. Веднага след това се пристъпва към построяването на голяма серия от подобни катери в Петербург, откъдето са изпращани по железницата в Севастопол. Това е първата голяма серия бойни кораби. С подобни катери С. О. Макаров успешно атакува турския броненосен флот.
Два от катерите - “Черепаха” и “Бычок”, са включени по време на войната в състава на руската Дунавска флотилия до 1 август 1879 г. След това са предадени на Черноморския флот и базирани в Севастопол.
“Черепаха“ и “Бычок” са построени през 1877 г. в петербургския завод “Берд”. Те са с водоизместване 20 т и със следните главни размери: дължина 18,84 м; широчина 2,32 м и газене 0,88 м. Главният им двигател е с мощност 10 к. с. на един тон водоизместване срещу 0,7 – 1,0 к. с. на един тон водоизместване на другите по-големи бойни кораби. Тази висока енергосъоръженост е продиктувана от необходимата висока скорост на тези нападателни кораби – прототипът на бъдещите торпедни катери и миноносци. Енергетичната им система е съставена от двуцилиндрова парна машина с еднократно разширение на парата и огнетръбен котел (изработен от лека сплав), разположени в едно общо отделение.
Приложена е и друга новост. Отработената пара се насочва чрез специална форсунка в димовата тръба, където, действайки като ежектор, увеличава тягата на котела. В димовата тръба има монтиран специален заглушител на шума от свистящата пара, за да може безшумно да се доближава до атакувания кораб.
Има и други интересни технически нововъведения, приложени при строителството им. Така например машината има 400-500 об/мин при 70-100 об/мин на тези на по-големите кораби. Теглото й е 50-60 кг на една к. с. при 150-180 кг на една к. с. на другите тогавашни плавателни съдове.
Миноноските са едновинтови, като проектната им скорост достига 16 възла при разход 60 кг гориво на час. Тъй като въглищните запаси не са големи – 480 кг, преходите по река Дунав са извършвани на икономичен ход с 8-9 възла по течението и с около 7 възла срещу течението.
Малобройният им екипаж от 12 души не само осигурява движението на кораба, но и успешно воюва с двете прътови мини* и със скорострелката**.
---
* Това са мини, монтирани на дълъг прът и поставени на носа на катера; при достигане на борда на вражеския кораб екипажът взривява мините дистанционно.
** Скорострелката е предшественик на картечницата. - Бел. ред.

“Черепаха” и “Бычок” вземат успешно участие в Сръбско-българската война, влизайки в състава на специален боен отряд, базиран в Лом. По-късно “Черепаха" е предадена към отряда в Арчар, а “Бычок” – на комендата на Видинската крепост. Българското командване използва миноноските предимно за борба с противниковото разузнаване и за снабдителна дейност.
През 1887 г. “Черепаха” е преименувана на “Васил Левски”, а “Бычок” - на “Христо Ботев”.
За миноноската “Христо Ботев” има регистриран авариен случай. На 21 юни 1907 г. тя излиза за провеждане на учение и се насочва по течението на Дунав. Когато към 08,00 ч приближава русенския пристан, румънският параход “Турну Северин” отблъсва от Русе за Гюргево и поради невнимание и неправилно маневриране се врязва в областта на командната рубка на “Христо Ботев”, като й нанася тежка повреда. Миноноската спешно е извадена на брега и ремонтирана. Назначената българо-румънска комисия налага на румънския параход да плати нанесените щети в размер на 900 лв.
За да не попаднат в румънски ръце през 1913 г., миноноските споделят участта на другите кораби на Дунавската флотилия, като екипажите им пробиват корпусите им със секачи и ги потопяват. По-късно миноноските също са извадени, почистени и ремонтирани.
В Междусъюзническата и Първата световна война “Васил Левски” и “Христо Ботев” са използвани като патрулни кораби. Заедно с 8 австро-унгарски монитора те охраняват през октомври 1915 г. брега на река Дунав и левия фланг на действащата в Добруджа армия. След войната двете миноноски са реквизирани от победителите, а по-късно върнати за нуждите на новосъздадената Дунавска полицейска служба*.
През 1923 г. е направено предложение при основен ремонт парните машини на двете миноноски да се заменят с по-мощни дизелови двигатели. На 16 октомври 1924 г. командирът на флотилията назначава комисия, която да предложи подходящи четиритактови дизелови двигатели с мощност около 60 к. с., които да се монтират на миноноските. Тази идея обаче остава нереализирана.

---
* След Първата световна война основната част от корабите и екипажите на Черноморския флот и Дунавската флотилия продължават да съществуват, но вече като “Морска полицейска служба” и “Дунавска полицейска служба”.

След известно време миноноските поради негодност и преминаване на срока на експлоатацията им са бракувани.
Корпусът на “Христо Ботев” престоява в района на флотилията до 1936 г. , защото е определен за елемент от бъдещ паметник в Русе в чест на Освободителната война, който обаче не е изграден. Така след 43-годишна служба в състава на флотилията миноноската “Христо Ботев” е окончателно бракувана. От корпуса на “Васил Левски” е направена моторна лодка, движена от бензинов двигател с мощност 60 к. с., която развива скорост 14-16 км/ч. Тя просъществува под същото име до 1938 г. Скъсеният й корпус е с дължина 14,70 м, широчина 2,42 м и газене 1,5 м
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden E-Mail senden 
Preslav
[Admin]


Anmeldedatum: 19.01.2006
Beitrдge: 42469

BeitragVerfasst am: Mo 30 Mдrz 2009, 21:23    Titel:  

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden E-Mail senden Website dieses Benutzers besuchen 
Odzava

Anmeldedatum: 24.08.2005
Beitrдge: 418
Wohnort: Хашира Джима

BeitragVerfasst am: Di 31 Mдrz 2009, 07:44    Titel:  

Малко по-ясна снимка.

Click to see if image is larger
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden Website dieses Benutzers besuchen 
Preslav
[Admin]


Anmeldedatum: 19.01.2006
Beitrдge: 42469

BeitragVerfasst am: Di 31 Mдrz 2009, 08:29    Titel:  


Имам я някъде и като хартиен вариант, ама къде изчезна?
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden E-Mail senden Website dieses Benutzers besuchen 
Beitrдge der letzten Zeit anzeigen:   Sortieren nach:   
Seite 1 von 1 [4 Beitrдge]  
Neues Thema erцffnen   Neue Antwort erstellen Vorheriges Thema anzeigen :: Nдchstes Thema anzeigen
 Forum-Index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Gehe zu:  

Du kannst keine Beitrдge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beitrдge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beitrдge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beitrдge in diesem Forum nicht lцschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht teilnehmen.

[ Time: 0.0531s ][ Queries: 13 (0.0032s) ][ Debug Ein ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker