Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Авиоас с разтърсващ коментар за загиналата след самолетна катастрофа край Ихтиман Вяра · Военнослужещи от Сухопътните войски унищожиха невзривен боеприпас, открит в частен имот · Трагедията е огромна! Ето кои са загиналите при авиокатастрофата l · Абе и Тръмп на голф полето за пети път. · Трето убийство навръх изборите · Манфред Вебер: Не искам нито популистка, нито лява Европа ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 26 Май 2019, 17:25
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » ЯХТИ И ВЕТРИЛА - ФОРУМ ЗА ВЕТРОХОДИ, РЕГАТИ, ИСТОРИЯ
Движение на платноходка срещу вятъра
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [6 Мнения]  
Автор Съобщение
gag

Регистриран на: 08 Яну 2008
Мнения: 2

МнениеПуснато на: Вто 08 Яну 2008, 18:50    Заглавие:  Движение на платноходка срещу вятъра  

Здравейте, нов съм във форума.
имам задача по физика, която ми я искат за утре(9.01.2007)
темата е "Движение на плътноходка срещу вятъра"

нямам си и представа как точно да я направя. Sad
трябва ми инфо как става това, мисля че трябва да става въпрос за флуиди и закон на Бернули
Моля ви се ако някой може да ми помогне жив и здрав да е ...
мн ми трябва...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2008, 16:31    Заглавие:  

Я влезни в www.bg-sail.org
Там има хора дето ще ти отговорят, има и форум. Повечето са членове на Българска федерация по ветроходство.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7061
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 10 Яну 2008, 09:01    Заглавие:  

Ако там има проблем - пиши или дай мейл - снимам и ти пращам. Пък и из мрежата има премного матр'ял - само с английския (поне) да си ОК.
_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
lusi_3d

Регистриран на: 23 Юни 2009
Мнения: 2

МнениеПуснато на: Вто 23 Юни 2009, 18:49    Заглавие:  

Система ветроходна яхта-вятър

Нека една ветроходна яхта се намира в покой със спуснато платно и вятърът духа перпендикулярно на надлъжната ос на съда (курс халфвинд). Ще разложим вектора на импулса в две направления: по посока на вятъра и по посока на надлъжната ос на съда. При това положение вятърът има импулс с определена големина и посока перпендикулярно на яхтата, а в дугото направление импулсът е нула: няма вятър в това направление и съда също няма импулс (не се движи). Нека сега вдигнем платното и го разположим на ъгъл 45° спрямо вятъра. Според закона за запазване на импулса импулсът на системата вятър и ветроходен съд трябва да се запази и по двете направления. Първият ефект от вдигането на платното ще бъде опита на вятъра да задвижи (измести) съда перпендикулярно на надлъжната му ос (да предизвика дрейф). Килът (или швертът) на съда ще се противопостави на това поради високото съпротивление на водата при движение в тази посока. Съпротивлението на водата спрямо съда, ерго съпротивлението на платното спрямо вятъра ще породи сила - реакция на опората, която ще отрази въздушната струя (според закона за ъгъла между падащия и отразения лъч при отражение) в посока назад по надлъжната ос на съда. Това ще създаде импулс у отклонената въздушна струя, какъвто вятърът без вдигнато платно не е имал: импулс по направление на надлъжната ос на съда. Според закона за запазване на импулса, другия елемент в системата - ветроходния съд - ще придобие импулс в обратна посока на отклонения от платното вятър, т.е в посока напред по надлъжната ос на съда. Големината на този импулс ще е пропорционална на скоростта на вятъра и ефективната площ на платното спрямо вятъра. Наличието на този компенсиращ импулс е причината, поради която съда ще се задвижи по посока на надлъжната си ос.

Често за обяснение на действието на платната и други обтекаеми профили се използва принципът на Бернули, но това обяснение често се основава на некоректното допускане, че двата потока въздух, които се разделят на челния ръб на крилото/ветрилото трябва да се срещнат отново на задния ръб.

Аеродинамика на платното

Платната движат ветроходния съд (яхта, кораб) по два начина. Когато той се движи по посока на вятъра (за различните курсове спрямо вятъра виж курс (ветроходство)), платната просто служат за улавяне на въздуха, който тече край тях. Този метод на задвижване е толкова прост, че не се нуждае от допълнително обяснение, вятърът просто задвижва съда по посоката си и платната действат повече като парашут, отколкото като крило.

Другият начин, по който платната задвижват съда, е когато той се движи напречно на вятъра или срещу вятъра. В тази ситуация платната движат съда чрез пренасочване на вятъра, идващ отстрани, назад. В съответствие със закона за запазване на импулса, въздухът се пренасочва назад, карайки лодката да се движи напред. За обяснението на този феномен вектора на импулса може да се разложи на две съставящи: една по надлъжната ос на съда и друга по посока на вятъра. При ветроходните съдове кила или шверта имат ролята да преобразуват напречната сила на вятъра в движение на съда напред.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7061
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 23 Юни 2009, 20:56    Заглавие:  

lusi_3d написа:
Система ветроходна яхта-вятър

Килът (или швертът) на съда ще се противопостави на това поради високото съпротивление на водата при движение в тази посока.

Я кила, я шверта, я самия корпус...

lusi_3d написа:
Често за обяснение на действието на платната и други обтекаеми профили се използва принципът на Бернули, но това обяснение често се основава на некоректното допускане, че двата потока въздух, които се разделят на челния ръб на крилото/ветрилото трябва да се срещнат отново на задния ръб.


По-горното обяснение ще е по-приложимо, ако действаме на ветрилото с подходяща струя вода или флуид, доста по-вискозен от въздуха. Когато коментираме движение на ветроход с коси ветрила или изобщо движение на подобни профили във въздух (да ме извинят авиаторите, не искам да намесвам профила на Жуковси или друга пълна руина от познанията ми в механиката на флуидите Twisted Evil ), нека не забравяме, че коментираме непрекъсната среда; зад ветрилото няма вакуум.
Защо ли е толкова важно да се понижи турболентността на флуида при обтичането на подветрената страна на ветрилото? Може би и за това, че само по този начин може да се запази специалния профил на ветрилото, който може да осигури именно пониженото налягане на флуида на подветрената му страна и надналягането - на наветрената (а от там и движеща сила), ако бъде обтичано правилно - максимална ефективност има при ламинарен поток. И само тогава се получава ефекта на Бернули, който не може да бъде избегнат при една подобна постановка.
Дано не бъркам нещо, величината на инженерните ми познания е съизмерима с нарастването на полярните ледени шапки в момента, но това имам като теоретичен и практически (същия - и микроскопически) опит Very Happy

Пак изтървах още един феномен - "импулсното" обяснение на горните ефекти все още не изяснява как лодка може да се движи срещу вятъра с някаква крайна скорост, която е по-висока от тази на самия вятър?

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7061
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 23 Юни 2009, 21:14    Заглавие:  

Докато се разровя из бумагите, ще открият нов животински вид на Луната.
Понеже не се славя с художествените си постижения, ето заемка от една чудесна книжка (Sailing на Джереми Ейвънс и съавтори, с предговор от Елън Макартър):

Click to see if image is larger

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [6 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » ЯХТИ И ВЕТРИЛА - ФОРУМ ЗА ВЕТРОХОДИ, РЕГАТИ, ИСТОРИЯ
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0921s ][ Queries: 13 (0.0072s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker