Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Индийските ВВС проведоха втори успешен пуск на крилата ракета с въздушно базиране BrahMos · Какви конвенционални оръжия е изнесла и внесла Украйна през 2018 г. · 96 години от рождението на военния парашутист подоф. Петър Томов · 21 държави гласуват утре на Евроизборите · Германия се отчете пред НАТО за увеличаването на разходите си за отбрана · Ново нападение на ислямисти в Нигерия ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Sun 26 May 2019, 04:59
All times are UTC + 2
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
95 години от атаката на "Дръзки"
Moderators: Sea Dog
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 2 of 2 [27 Posts]   Goto page: Previous 1, 2
Author Message
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42469

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 16:44    Post subject:  

Одзава и аз съм си задавал някои въпроси относно атаката. Иначе новата директорка на музея е много добър човек и историк - Мариана Кръстева, мисля че ще ти помогне за всичко, което и поискаш.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Odzava

Joined: 24 Aug 2005
Posts: 418
Location: Хашира Джима

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 17:36    Post subject:  

А да й имаш мейла?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42469

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 18:56    Post subject:  

До 1 седмица ще ти дам всичките и координати на ЛС.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Odzava

Joined: 24 Aug 2005
Posts: 418
Location: Хашира Джима

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 20:13    Post subject:  

Супер, ако може и на две на три да й обясниш за какво става дума.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
popay_the_sailor
[Admin]


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 10243
Location: Варна

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 09:40    Post subject:  

marianakrasteva@yahoo.com

0878101747

052/632018

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
barrel-rider


Joined: 02 Jun 2006
Posts: 7061
Location: Варна

PostPosted: Sun 02 Nov 2008, 20:59    Post subject:  

Каквато и да е вярната история за атаката на Дръзки срещу Хамидие, ясно е, че този кораб е сред най-ярките символи в нашата история. Толкова по-жалко, че експонатът във Военноморския музей в момента не е в добро състояние и по нищо не личи, че положението ще порозовее.

Click to see if image is larger

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
1159


Joined: 11 Aug 2005
Posts: 812
Location: Варна

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 15:25    Post subject:  

Ето една руска книга за морските битки през Балканската война
_http://depositfiles.com/files/g339rpsu8
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Odzava

Joined: 24 Aug 2005
Posts: 418
Location: Хашира Джима

PostPosted: Tue 24 Feb 2009, 08:28    Post subject:  

Линка не работи, но предполагам е тази - http://wunderwaffe.narod.ru/HistoryBook/Balkan_war/index.htm

И колко символично започва - "Тъй като все още не са публикувани официалните документи за операциите на гръцкия, българския и турския флот ..." Авторът обаче малко греши - турците си имат официална 6 томна история. За гърцците не знам. Но ние си нямаме нищо такова.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
MoRqK


Joined: 05 Dec 2009
Posts: 25
Location: гр.Търговище

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 17:33    Post subject:
Subject description: здравейте
 

Някой може ли да ми помогне с повече инфо за самата атака срещу Хамидие-пиша статия за едно гръцко морско списание и определено източниците в интернет не са достатъчни за набирането на подробна информация.Благодаря предварително
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
popay_the_sailor
[Admin]


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 10243
Location: Варна

PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 08:30    Post subject:  

В сигналния брой на списание Морски свят от 1986 г. има спомени на турски матрос описващи събитието. Можеш и книгите на доц. Владимир Павлов също така да ползваш. Въобще порови малко из библиотеките и ще откриеш това, което ти е необходимо.
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
MoRqK


Joined: 05 Dec 2009
Posts: 25
Location: гр.Търговище

PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 21:54    Post subject:  

Проблема е че съм в атина(уча в тяхната военноморска академия) иначе е ясно че ако бях във ВВМУ шях да сляза до библиотеката ни долу.Идеята ми беше дали има нали4на и обективна информация в нета....това което намерих е малко по обем
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Odzava

Joined: 24 Aug 2005
Posts: 418
Location: Хашира Джима

PostPosted: Sat 20 Nov 2010, 11:27    Post subject:  

Утре се навършват 98 години от торпилирането на "Хамидие". За съжаление няма да имам достъп до компютър и затова го пускам днес. Позволявам си да изложа своята версия на събитията от онази нощ:

" ... На 07.11.1912 г. около 21 часа в щаба на Флотилията и Морска част отново получили съобщение от Кюстенджа - конвой от 2 транспортни кораба се готви да отплава от пристанището на града. В Щаба на Флотилията решали да проведат рейд с четирите налични миноносеца същата вечер и да прихванат конвоя. Според разчетите турските кораби щели да се намират на траверза на нос Калиакра около полунощ. Всъщност това били египетските параходи „Карадениз” и „Акдениз”, които товарели коне за турската армия.
През нощта на 07/08.11.1912 г. изходът от Варненския залив бил наблюдаван от минния крайцер „Берк-и-Сатвет” и миноносеца „Ярхисар”. Зад тях е бил разположен „Хамидие”, който същата нощ заменил „Меджидие”, тъй като на последният привършвали въглищата. Около 20 часа турските кораби се манирали на траверза на нос Емине и се разделили. „Ярхисар” се отправил към устието на река Камчия, за да наблюдава южния фарватер към Варна, а „Берк-и-Сатвет” се насочил на север от Варненското пристанище, за да наблюдава северния фарватер. А крайцерът се насочил към нос Калиакра. Българското командване смятало, че блокадната линия патрулират броненосецът „Хайредин Барбароса”, броненосния крайцер „Хамидие”, минните крайцери „Пейк-и-Шефкет”, „Пеленк-и-Дерия”, миноносците „Ядигар-и-Миллет”, „Самсун” и още един миноносец. Въпреки много кораби на блокадната линия, които очаквало българското командване, било решено да не се отменя похода. На корабите от отряда се качили като доброволци офицери и моряци от двата повредени миноносеца.
В 22:35 часа корабите напуснали със загасени светлини Варненското пристанище и се отправили към северния проход на минното заграждение. Нощтта била лунна с перести облаци по небето, но с лека мъгла над водата. Капитан ІІ ранг Димитър Добрев водел под своя флаг на „Летящи”, а след него се построили в килватерна колона „Смели”, „Строги” и „Дръзки”. Планът на командира на отряда бил прост – след откриване на противниковите кораби да бъдат атакувани от малка дистанция. Първоначално трябвало да бъдат атакувани бойните, а след това и транспортните кораби. Самият капитан Димитър Добрев издал заповед, ако някой от миноносците се отклони от атаката да бъде потопен от останалите. Така дори мисълта за отстъпление пред лицето на противника била изоставена. В 23:25 часа отрядът излезнал в открито море, оставяйки минното поле зад себе си и завил на югоизток. В 00:30 часа на миноносците забелязали на 35 градуса вдясно по курса силуета на голям кораб, плаващ на север с изгасени светлини. Третият в колоната „Строги” се изравнил с флагмана и съобщил за забелязания противник. В отговор капитан Добрев сигнализирал от „Летящи” – „Виждам ясно неприятеля. Атака откъм борда. Пълен напред!”. След това „Строги” се върнал на мястото си и миноносците се хвърлили в атака.
В 00:43 часа от около 500 метра флагманския „Летящи” изстрелял своето торпедо от дясната тръба на торпедния апарат. На мостика капитан II ранг Димитър Добрев водел миноносеца, а командирът на кораба лейтенант Димитър Альов бил при торпедния апарат. В този момент наблюдателите на турския кораб забелязват българските миноносци. „Хамидие” открил огън от оръдията на левия борд по „Летящи” и „Смели”, и изстрелвайки сигнални ракети призовал на помощ останалите турски кораби. „Летящи” продължил напред, а „Смели” от дистанция около 300 метра изстрелял своето торпедо. В този момент корабът на лейтенат Неделчо Недев бил засипан от осколки на взривил се наблизо 152 мм снаряд. Една от осколките ранила в крака артилериста на лявото оръдие подофицер Никола Делибашев, друга огънала долната част на предния комин, а трета – кожуха на един от котлите. Сътресенията от попаденията повреили осветлението на компаса и то изгаснало. Рулевият в този момент завъртал щурвала „дясно на борд”, но прескочил ограничителния зъбец и цялата кормилна удредба останала заклинена. „Смели” започнал да описва кръгове едва около миля зад кърмата на „Хамидие”, но през това време в атака излезнал „Строги”. Воден от лейтенант Петър Стоянов миноносецът изстрелял своето торпедо от около 100 метра. Стрелбата командвал лейтенант Серафимов, който се бил качил като доброволец преди похода. Когато се разминавал с „Хамидие” „Строги” открил огън с лявото оръдие. Първият снаряд се взривил в средата на левия борд на крайцера, без да причини щети. Вторият снаряд засякъл и докато бъде извлечен от оръдието, корабите се разминали. И трите изстреляни торпеда не поразили турския крайцер.
Последен в колоната бил „Дръзки” командван от мичман I ранг Георги Купов. По време на атаката на „Строги” турския крайцер завил на ляво. За да не се сблъска с него „Дръзки” пресякъл курса му и завивайки на дясно легнал на паралелен курс. В 00:46 часа, когато носът на крайцера се изравнил с торпедната тръба, от около 100 метра „Дръзки” изстрелял своето торпедо и разминавайки се с турския кораб дал изстрел с дясното оръдие. Торпедото поразило „Хамидие” в носовата част на десния борд. Водният стълб от взрива бил по-висок от мачтите на крайцера. На миноносеца бил пробит втория комин от 47 мм снаряд. След това „Дръзки”задминал кърмата на „Хамидие” и завивайки на ляво започнал да маневрира, за да избегне други попадения.
През това време „Строги” се оказва на траверза на „Дръзки”. Тъй като лейтенант Петър Стоянов бил изгубил от погледа си „Смели” и „Летящи”, той предположил, че те са завили на север, за да повторят атаката откъм левия борд на „Хамидие”. Затова той завил на дясно и намалил скоростта си, за да се приближи към „Дръзки”. Тъй като екипажът на последният все още викал „ура” в чест на успешното торпедно попадение, мичман Купов не чул предупреждението да завие на ляво и двата миноносеца се сблъскали леко. На „Строги” бил огънат левия борд, а на „Дръзки” лодката на кърмата станала на трески. След като корабите се разделили „Строги” поел на север, за да излезе на Батовския бряг. Заради късо съединение от удара, на ратиера на „Строги” светела посоянно бяла светлина („Сбор при командира на отряда”). Поради това на „Дръзки” го взели за „Летящи” и се пристроили в килватера му.
През това време „Смели” описвал кръгове пред носа на „Хамидие”, който въпреки пробойната и нахлуващата вода продължавал да го обстрелва. На командирът на миноносеца му трябвали около 20 минути, за да освободи привода на руля и да премине към ръчно управление, за да бъде кораба отново управляем. След това, все още под огъня на неприятеля, „Смели” се насочил на север, а след това променя курса на северозапад.
След като се разминал с „Хамидие” „Летящи” завил на ляво и капитан Добрев опитал да събере отряда, за да повтори атаката. Постоянно показвания бял сигнал с ратиера и излизащите от комините пламъци привличали огънят на „Хамидие”. Между 01 и 01:30 „Летящи” маневрирал в близост до „Хамдие” и накрая забелязал 2 кораба, които се отдалечавали. „Летящи” се насочил към тях и в 01:40 дал своите позивни на насочващия се към него кораб . На тях поледният отговорил със стрелба и станало ясно, че това е турския „Берк-и-Сатвет”. „Летящи” отвърнал на огъня с дясното си оръдие и дал четири изстрела. В това време откъм левия борд на турския кораб се показал „Смели”, който дал по него няколко изстрела, което принудило „Летящи” да прекрати срелбата, за да не улучи българския миноносец. След този скоротечен артилерийски двубой „Смели” се разминал с „Летящи” на около миля разстояние и се насочил към Варна, където пристигнал още през нощта. В 02:00 часа капитан Добрев отново опитал да събере своя отряд, като показвал позивните си с непрекъсната бяла светлина от ратиера. Това отново привлякло за кратко огъня на турските кораби, но в 02:10 те го изгубили от погледа си и стрелбата прекъснала, а „Летящи” се насочил към Варна. На траверза на Евксиноград „Летящи”плавал с променливи галсове до 04:00 часа, когато най-после успял да се присъедини към „Строги” и „Дръзки”. В 07:40 часа трите миноносеца влезли в пристанището.
Веднага след атаката командирът на отряда не знаел кой е бил атакувания кораб, нито кой от миноносците е успял да торпилира противника. Всички детайли на успешната атака се установили на 13 ноември, когато между Созопол и Маслен нос били открити трите невзривили се торпеда и по номерата им (8390, 8391 и 8394) установили, че липсва торпедо 8393, което в нощта на 07.11.1912 г. е било в торпедния апарат на „Дръзки”.
„Хамидие” получил пробойна от около 10 кв. м в носовата част на десния борд. Водата постоянно нахлувала през пробойната и въпреки подложения пластир се наложило да бъде отрязана фок мачта. Подадената от турския крайцер радиограма „Търпя бедствие” била прихваната от радиотелеграфистите на „Надежда”. Командирът на крайцера моли командирът на Флотилията да излезе в морето, дори без 100-мм си оръдия, но му било отказано. На разсъмване в помощ на „Хамидие” се притекли броненосецът „Хайредин Барбароса”, бронепалубният крайцер „Меджидие” и транспортът „Интибах”. С тяхна помощ повреденият кораб бил отбуксиран до Истанбул и поставен на ремонт, предизвиквайки тягосно впечатление в столицата... "
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 2 of 2 [27 Posts]   Goto page: Previous 1, 2
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0922s ][ Queries: 13 (0.0058s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker