Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Ковчежникът на Ватикана е осъден за педофилия, но още е кардинал: какво следва · Saab Sk37E Viggen на швейцарското авиошоу Zigermeet-19 · Мистерията в Негован се заплита · Противовъздушната отбрана на хусите свалиха боен дрон на САЩ в Йемен · Москва вдига войски заради заплаха на Източното стратегическо направление · Легендарният "Ориент Експрес" пристига в Русе на 27 август ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Сря 21 Авг 2019, 15:27
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
95 години от атаката на "Дръзки"
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 2 от 2 [27 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2008, 16:44    Заглавие:  

Одзава и аз съм си задавал някои въпроси относно атаката. Иначе новата директорка на музея е много добър човек и историк - Мариана Кръстева, мисля че ще ти помогне за всичко, което и поискаш.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2008, 17:36    Заглавие:  

А да й имаш мейла?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2008, 18:56    Заглавие:  

До 1 седмица ще ти дам всичките и координати на ЛС.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2008, 20:13    Заглавие:  

Супер, ако може и на две на три да й обясниш за какво става дума.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 10 Яну 2008, 09:40    Заглавие:  

marianakrasteva@yahoo.com

0878101747

052/632018

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7169
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 02 Ное 2008, 20:59    Заглавие:  

Каквато и да е вярната история за атаката на Дръзки срещу Хамидие, ясно е, че този кораб е сред най-ярките символи в нашата история. Толкова по-жалко, че експонатът във Военноморския музей в момента не е в добро състояние и по нищо не личи, че положението ще порозовее.

Click to see if image is larger

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
1159


Регистриран на: 11 Авг 2005
Мнения: 812
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 22 Фев 2009, 15:25    Заглавие:  

Ето една руска книга за морските битки през Балканската война
_http://depositfiles.com/files/g339rpsu8
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Вто 24 Фев 2009, 08:28    Заглавие:  

Линка не работи, но предполагам е тази - http://wunderwaffe.narod.ru/HistoryBook/Balkan_war/index.htm

И колко символично започва - "Тъй като все още не са публикувани официалните документи за операциите на гръцкия, българския и турския флот ..." Авторът обаче малко греши - турците си имат официална 6 томна история. За гърцците не знам. Но ние си нямаме нищо такова.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
MoRqK


Регистриран на: 05 Дек 2009
Мнения: 25
Местожителство: гр.Търговище

МнениеПуснато на: Вто 09 Фев 2010, 17:33    Заглавие:
Описание на темата: здравейте
 

Някой може ли да ми помогне с повече инфо за самата атака срещу Хамидие-пиша статия за едно гръцко морско списание и определено източниците в интернет не са достатъчни за набирането на подробна информация.Благодаря предварително
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 10 Фев 2010, 08:30    Заглавие:  

В сигналния брой на списание Морски свят от 1986 г. има спомени на турски матрос описващи събитието. Можеш и книгите на доц. Владимир Павлов също така да ползваш. Въобще порови малко из библиотеките и ще откриеш това, което ти е необходимо.
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
MoRqK


Регистриран на: 05 Дек 2009
Мнения: 25
Местожителство: гр.Търговище

МнениеПуснато на: Сря 10 Фев 2010, 21:54    Заглавие:  

Проблема е че съм в атина(уча в тяхната военноморска академия) иначе е ясно че ако бях във ВВМУ шях да сляза до библиотеката ни долу.Идеята ми беше дали има нали4на и обективна информация в нета....това което намерих е малко по обем
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Съб 20 Ное 2010, 11:27    Заглавие:  

Утре се навършват 98 години от торпилирането на "Хамидие". За съжаление няма да имам достъп до компютър и затова го пускам днес. Позволявам си да изложа своята версия на събитията от онази нощ:

" ... На 07.11.1912 г. около 21 часа в щаба на Флотилията и Морска част отново получили съобщение от Кюстенджа - конвой от 2 транспортни кораба се готви да отплава от пристанището на града. В Щаба на Флотилията решали да проведат рейд с четирите налични миноносеца същата вечер и да прихванат конвоя. Според разчетите турските кораби щели да се намират на траверза на нос Калиакра около полунощ. Всъщност това били египетските параходи „Карадениз” и „Акдениз”, които товарели коне за турската армия.
През нощта на 07/08.11.1912 г. изходът от Варненския залив бил наблюдаван от минния крайцер „Берк-и-Сатвет” и миноносеца „Ярхисар”. Зад тях е бил разположен „Хамидие”, който същата нощ заменил „Меджидие”, тъй като на последният привършвали въглищата. Около 20 часа турските кораби се манирали на траверза на нос Емине и се разделили. „Ярхисар” се отправил към устието на река Камчия, за да наблюдава южния фарватер към Варна, а „Берк-и-Сатвет” се насочил на север от Варненското пристанище, за да наблюдава северния фарватер. А крайцерът се насочил към нос Калиакра. Българското командване смятало, че блокадната линия патрулират броненосецът „Хайредин Барбароса”, броненосния крайцер „Хамидие”, минните крайцери „Пейк-и-Шефкет”, „Пеленк-и-Дерия”, миноносците „Ядигар-и-Миллет”, „Самсун” и още един миноносец. Въпреки много кораби на блокадната линия, които очаквало българското командване, било решено да не се отменя похода. На корабите от отряда се качили като доброволци офицери и моряци от двата повредени миноносеца.
В 22:35 часа корабите напуснали със загасени светлини Варненското пристанище и се отправили към северния проход на минното заграждение. Нощтта била лунна с перести облаци по небето, но с лека мъгла над водата. Капитан ІІ ранг Димитър Добрев водел под своя флаг на „Летящи”, а след него се построили в килватерна колона „Смели”, „Строги” и „Дръзки”. Планът на командира на отряда бил прост – след откриване на противниковите кораби да бъдат атакувани от малка дистанция. Първоначално трябвало да бъдат атакувани бойните, а след това и транспортните кораби. Самият капитан Димитър Добрев издал заповед, ако някой от миноносците се отклони от атаката да бъде потопен от останалите. Така дори мисълта за отстъпление пред лицето на противника била изоставена. В 23:25 часа отрядът излезнал в открито море, оставяйки минното поле зад себе си и завил на югоизток. В 00:30 часа на миноносците забелязали на 35 градуса вдясно по курса силуета на голям кораб, плаващ на север с изгасени светлини. Третият в колоната „Строги” се изравнил с флагмана и съобщил за забелязания противник. В отговор капитан Добрев сигнализирал от „Летящи” – „Виждам ясно неприятеля. Атака откъм борда. Пълен напред!”. След това „Строги” се върнал на мястото си и миноносците се хвърлили в атака.
В 00:43 часа от около 500 метра флагманския „Летящи” изстрелял своето торпедо от дясната тръба на торпедния апарат. На мостика капитан II ранг Димитър Добрев водел миноносеца, а командирът на кораба лейтенант Димитър Альов бил при торпедния апарат. В този момент наблюдателите на турския кораб забелязват българските миноносци. „Хамидие” открил огън от оръдията на левия борд по „Летящи” и „Смели”, и изстрелвайки сигнални ракети призовал на помощ останалите турски кораби. „Летящи” продължил напред, а „Смели” от дистанция около 300 метра изстрелял своето торпедо. В този момент корабът на лейтенат Неделчо Недев бил засипан от осколки на взривил се наблизо 152 мм снаряд. Една от осколките ранила в крака артилериста на лявото оръдие подофицер Никола Делибашев, друга огънала долната част на предния комин, а трета – кожуха на един от котлите. Сътресенията от попаденията повреили осветлението на компаса и то изгаснало. Рулевият в този момент завъртал щурвала „дясно на борд”, но прескочил ограничителния зъбец и цялата кормилна удредба останала заклинена. „Смели” започнал да описва кръгове едва около миля зад кърмата на „Хамидие”, но през това време в атака излезнал „Строги”. Воден от лейтенант Петър Стоянов миноносецът изстрелял своето торпедо от около 100 метра. Стрелбата командвал лейтенант Серафимов, който се бил качил като доброволец преди похода. Когато се разминавал с „Хамидие” „Строги” открил огън с лявото оръдие. Първият снаряд се взривил в средата на левия борд на крайцера, без да причини щети. Вторият снаряд засякъл и докато бъде извлечен от оръдието, корабите се разминали. И трите изстреляни торпеда не поразили турския крайцер.
Последен в колоната бил „Дръзки” командван от мичман I ранг Георги Купов. По време на атаката на „Строги” турския крайцер завил на ляво. За да не се сблъска с него „Дръзки” пресякъл курса му и завивайки на дясно легнал на паралелен курс. В 00:46 часа, когато носът на крайцера се изравнил с торпедната тръба, от около 100 метра „Дръзки” изстрелял своето торпедо и разминавайки се с турския кораб дал изстрел с дясното оръдие. Торпедото поразило „Хамидие” в носовата част на десния борд. Водният стълб от взрива бил по-висок от мачтите на крайцера. На миноносеца бил пробит втория комин от 47 мм снаряд. След това „Дръзки”задминал кърмата на „Хамидие” и завивайки на ляво започнал да маневрира, за да избегне други попадения.
През това време „Строги” се оказва на траверза на „Дръзки”. Тъй като лейтенант Петър Стоянов бил изгубил от погледа си „Смели” и „Летящи”, той предположил, че те са завили на север, за да повторят атаката откъм левия борд на „Хамидие”. Затова той завил на дясно и намалил скоростта си, за да се приближи към „Дръзки”. Тъй като екипажът на последният все още викал „ура” в чест на успешното торпедно попадение, мичман Купов не чул предупреждението да завие на ляво и двата миноносеца се сблъскали леко. На „Строги” бил огънат левия борд, а на „Дръзки” лодката на кърмата станала на трески. След като корабите се разделили „Строги” поел на север, за да излезе на Батовския бряг. Заради късо съединение от удара, на ратиера на „Строги” светела посоянно бяла светлина („Сбор при командира на отряда”). Поради това на „Дръзки” го взели за „Летящи” и се пристроили в килватера му.
През това време „Смели” описвал кръгове пред носа на „Хамидие”, който въпреки пробойната и нахлуващата вода продължавал да го обстрелва. На командирът на миноносеца му трябвали около 20 минути, за да освободи привода на руля и да премине към ръчно управление, за да бъде кораба отново управляем. След това, все още под огъня на неприятеля, „Смели” се насочил на север, а след това променя курса на северозапад.
След като се разминал с „Хамидие” „Летящи” завил на ляво и капитан Добрев опитал да събере отряда, за да повтори атаката. Постоянно показвания бял сигнал с ратиера и излизащите от комините пламъци привличали огънят на „Хамидие”. Между 01 и 01:30 „Летящи” маневрирал в близост до „Хамдие” и накрая забелязал 2 кораба, които се отдалечавали. „Летящи” се насочил към тях и в 01:40 дал своите позивни на насочващия се към него кораб . На тях поледният отговорил със стрелба и станало ясно, че това е турския „Берк-и-Сатвет”. „Летящи” отвърнал на огъня с дясното си оръдие и дал четири изстрела. В това време откъм левия борд на турския кораб се показал „Смели”, който дал по него няколко изстрела, което принудило „Летящи” да прекрати срелбата, за да не улучи българския миноносец. След този скоротечен артилерийски двубой „Смели” се разминал с „Летящи” на около миля разстояние и се насочил към Варна, където пристигнал още през нощта. В 02:00 часа капитан Добрев отново опитал да събере своя отряд, като показвал позивните си с непрекъсната бяла светлина от ратиера. Това отново привлякло за кратко огъня на турските кораби, но в 02:10 те го изгубили от погледа си и стрелбата прекъснала, а „Летящи” се насочил към Варна. На траверза на Евксиноград „Летящи”плавал с променливи галсове до 04:00 часа, когато най-после успял да се присъедини към „Строги” и „Дръзки”. В 07:40 часа трите миноносеца влезли в пристанището.
Веднага след атаката командирът на отряда не знаел кой е бил атакувания кораб, нито кой от миноносците е успял да торпилира противника. Всички детайли на успешната атака се установили на 13 ноември, когато между Созопол и Маслен нос били открити трите невзривили се торпеда и по номерата им (8390, 8391 и 8394) установили, че липсва торпедо 8393, което в нощта на 07.11.1912 г. е било в торпедния апарат на „Дръзки”.
„Хамидие” получил пробойна от около 10 кв. м в носовата част на десния борд. Водата постоянно нахлувала през пробойната и въпреки подложения пластир се наложило да бъде отрязана фок мачта. Подадената от турския крайцер радиограма „Търпя бедствие” била прихваната от радиотелеграфистите на „Надежда”. Командирът на крайцера моли командирът на Флотилията да излезе в морето, дори без 100-мм си оръдия, но му било отказано. На разсъмване в помощ на „Хамидие” се притекли броненосецът „Хайредин Барбароса”, бронепалубният крайцер „Меджидие” и транспортът „Интибах”. С тяхна помощ повреденият кораб бил отбуксиран до Истанбул и поставен на ремонт, предизвиквайки тягосно впечатление в столицата... "
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 2 от 2 [27 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0993s ][ Queries: 13 (0.0042s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker