В момента е: Съб 16 Фев 2019, 01:20 Часовете са според зоната UTC + 2 |
Войната на Дунава, 1877 година
Модератори: Sea Dog |
Предишната тема :: Следващата тема |
Страница 1 от 1 [11 Мнения] |
Автор | Съобщение | ||
---|---|---|---|
Sea Dog
[Moderator] ![]() Регистриран на: 10 Дек 2005 Мнения: 3529 Местожителство: Варна |
![]() ![]() _________________ Снимки - http://niki-zlatev.blogspot.com/ |
||
|
|||
![]() |
|||
Odzava
Регистриран на: 24 Авг 2005 Мнения: 418 Местожителство: Хашира Джима |
Ники, снимките ти са прекрасни. А таблицата от коя книга е? Ето и от мен - миноноските в нашия флот. Едната снимка ви е позната, но другата аз лично я виждам за пръв път. ![]() ![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
Odzava
Регистриран на: 24 Авг 2005 Мнения: 418 Местожителство: Хашира Джима |
Параход "Яна-Обланава" еднотипен с нашите "Пордим" и "Горни Студен". ![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
Като сме почнали с катерите, ето и нещо от мен: ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
В горната таблица не са посочени всички катери, има още няколко, включително такива на частни лица и катери от индустриални предприятия и черноморски крепости. Ще ги пусна и тях. Снимките на миноноските се ценни, защото наред с всичко друго вероятно показват и (горен десен ъгъл на първата снимка, до минарето на джамията и горен ляв ъгъл на втората снимка над кърмата на миноноската) първия КОРАБ, построен изцяло в България и от българи под ръководството на Батюшкин около 1881 г., т.е. преди БОТ №1 (1882 г. - категорично, цитирано по Константин Божков и Иван Алексиев) и далеч преди "Амалия" и "Калиакрия". Имам още цяла поредица от снимки на миноноските, включително и една с миноноска, извадена на брега. Въпросният кораб с три ветрила на мачтата (вдигнати или свалени) присъства неизменно на всяка снимка в непосредствена близост с миноноските. На втората снимка с миноноската освен всичко друго (отново горен ляв ъгъл над кърмата на миноноската) вероятно се вижда и т.нар. "плоскодънна дунавска лодка" /по Юбилеен сборник на Морското училище/, една от експерименталните лодки построени по времето на пребиваването на Кузмински в България. |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
От първия до десетия катер: Според Н. И. Беляев към началото на Освободителната война (1877-1878 г.) руската дунавска флотилия включва два отряда, които той нарича съответно “Балтийски гвардейски екипаж” (БГЕ) и “Черноморски флотски отряд” (ЧФО). А. Б. Широкорад посочва, че през ноември 1876 г. в Кишинев са доставени 14 парни катера (снети от кораби от Балтийския флот), както и 20 гребни съда. Тук пристигат и роти матроси от “Балтийски гвардейски екипаж” и “Черноморски флотски отряд”. На 1 декември 1876 г. двата отряда влизат официално в състава на Действащата армия. През зимата на 1876-1877 г. катерите се въоръжени с шестови мини, а в началото на пролетта са пребазирани в с. Паркан на р. Днестър, където с тях се провеждат учения и практически занятия на екипажите. Корпусите им са усилени с железен блиндаж с цел предпазване на личния състав и двигателите им от куршуми. Впоследствие “Балтийския гвардейски екипаж” е съсредоточен в района на Средния Дунав. От доставените в Кишинев 14 парни катера от Балтийския флот на Дунава първоначално пристигат “10 парни минни катера”, които Беляев изброява поименно – 1. “Мина”, 2. “Шутка”, 3. “Кремль”, 4. “Первенец”, 5. “Адмирал Грейг”, 6. “Не тронь меня”, 7. “Опыт”, 8. “Генерал-адмирал”, 9. “Петр Великий” (“Красотка”) и 10. “Варяг”. През 1879 г. три от катерите на “Балтийски гвардейски екипаж” (БГЕ) влизат в Дунавския окупационен отряд (ДОО) - “Шутка”, “Первенец” и “Генерал-адмирал”. |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
От единадесетия до четиринадесетия катер: “Черноморския флотски отряд” е съсредоточен в Долния Дунав и наброява 5 парни минни катера - “Ксения”, “Джигит”, “Царевич” (бивш румънски), “Царевна”, “Птичка” и канонерката “В. кн. Николай”. Един от катерите на “Черноморски флотски отряд” (ЧФО) по-късно влиза в Дунавския окупационен отряд (ДОО) - “Птичка”. Началник на ЧФО (210 души) е капитан-лейтенант Леонид Павлович Беклешов. Кои са обаче останалите 4 катера доставени в Кишинев през ноември 1876 г. освен 10-те изброените поименно от Беляев? Ради Боев например твърди, че „катерът (бел.ред – „Птичка”) е получен в началото на декември 1876 г. и до април 1877 г. е въоръжен с шестови мини...от Кишинев заедно с останалите 13 катера на морските отряди е пребазиран в с. Паркан на р. Днестър.” Следователно 11-ия от 14-те катери посочени от Широкорад и доставени в Кишинев е „Птичка”. Може да се предположи, че останалите три са 12. “Ксения”, 13. “Джигит” и 14. “Царевна”. |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
Петнадесетият "воин": Трябва да се отбележи, че наред с катерите изброени от Беляев и Широкорад изследователят Р.М.Мельников добавя още един (15-и), който той нарича “Олаф”. Вероятно става дума за “Олафчик”, който преминава в Дунавския окупационен отряд и по-късно е подарен на Княжество България. |
||
|
|||
![]() |
|||
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 343 Местожителство: Sofia |
От черноморските крепости: 16. парен катер "Ласточка" /к/ 17. парен катер "Василий"/н/ 18. парен катер "Россия" /т/ 19. парен катер "Русалка" /с/ Тези четири катера са включени и в списъка на Дунавския окупационен отряд от Константин Божков: 14. Баркаси и парни катери: а) “Ракета”, б) “Бавария”, в) “Фардинг”, г) “Мотала”, д) “Олафчик”, е) “Варна”, ж) “Птичка”, з) “Шутка”, и) “Первенец”, к) “Ласточка”, л) “Севастополь”, м) “Способный”, н) “Василий”, о) “Княз Пожарский”, п) “Генерал-Адмирал”, р) “Номер Восьмий”, с) “Русалка”, т) “Росия”, у) “Держава”, ф) “Бычок” (миноноска) х) “Черепаха” (миноноска). |
||
|
|||
![]() |
|||
Odzava
Регистриран на: 24 Авг 2005 Мнения: 418 Местожителство: Хашира Джима |
Катерът "Птичка" е парен катер №33 на броненосеца "Петър Велики". От Кронщад плава до Ораниенбаум, където е натоварен на железницата и изпратен към Кишинев на 24.11.1876 г. Спуснат е на вода на 08.06.1877 г. в Мал-де-Жос г. Като сме почнали с чертежите - ето чертежите на 60 футова миноноска на завода "Берда" (бъдещите "Бычок" и "Черепаха"). ![]() и заводския модел на "Черепаха" ![]() За наванията на миноноските - в брой 9 на "Клуб Океан" от 2009 г. Ат. Панайотов е допуснал неточност по отношение на името на "Бычок". Това си е точно "попче" и кръстниците на миноноската не са имали предвид "биче", а именно "попче". Традиционно малките кораби (които не са били номерни, а с имена) са кръщавани тогава с названията на риби, земноводни, птици и оръжия. Но винаги имената в серията са били "еднотипни" ако мога така да се изразя. Никога животните не са смесвани с оръжията. Както и никога не е имало миноноски "Биче", "Кон", "Овца" или "Крава". |
||
|
|||
![]() |
|||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42469 |
Дискусията вече е преместена тук. Скоро - изненади. |
||
|
|||
![]() |
|||
Страница 1 от 1 [11 Мнения] |
Предишната тема :: Следващата тема |
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети |
[ Time: 0.1761s ][ Queries: 13 (0.0041s) ][ Debug on ] |