Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Ракетата DF-26, способна да потопи самолетоносач, предизвика реакция в САЩ · Два американски самолетоносача се засякоха в Средиземно море заради ... · ГЕРБ бие БСП на старта на предизборната кампания за евровота - вижте горещото изследване на "Сова Харис" · Сертификация на 38-мия контингент за участие в мисията на НАТО в Афганистан · Авиобаза Граф Игнатиево почете паметта на загиналите летци майор Спас Шиндаров и лейтенант Найден Найденов · Турция представи новия лек електрически бронеавтомобил Akrep II ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Чет 25 Апр 2019, 15:49
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Беломорски флот
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Автор Съобщение
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 13 Яну 2012, 16:55    Заглавие:  Беломорски флот  

Българският Беломорски Флот е създаден със заповед на цар Фердинанд от 01 януари 1915 г. с която е образувана „Беломорската част на българския флот". Тя се състои от „Портово капитанство – Порто лаго” и „Портово Капитанство – Дедеагач” със съответния формен състав. След като Българският флот в 1916 г. придобива първата си подводница – 148 тонната „Подводник 18”, която бива базирана във Варна, първият постоянно базиран в Беломорието военен съд е специално закупената в 1916 г., построена в Холандия, моторна лодка „Искра” с водоизместимост 12 т. Базирана е в Дедеагач. През Първата световна война с нея е поставено минно заграждение от 52 мини пред Дедеагач, което спасява от пълно разрушаване незащитения със силна брегова артилерия град при бомбардировка от нападналите го през войната английски, френски и руски кораби.
В беломорската област и по крайбрежието още през 1913 г. е развърната Беломорската артилерия. Тя е военновременно формирование под названието „Крепостно-обсадна артилерия". От 20 октомври 1917 г. влиза в Щаба на Беломорската отбрана и се ръководи от Щаб на началника на артилерията в отбраната. Разформирована на 1 октомври 1918 г. През август 1916 срещу Беломорието, останало под гръцко управление, настъплва Втора българска армия. Тя превзема Драма, Серес, Демирхисар, Бутково и пленява развърнатият там II-ри гръцки корпус с цялото му оръжие. Към края на август обхваща Солун заедно с Първа армия. Те е командвана от охридчанина ген. Климент Бояджиев. Превзема Лерин, Кайлера, влиза в Костур и след ожесточени боеве, в които се отличава Ломският полк. Установява контрол над планината Чеган (на тази победа е посветен известния военен марш "Ломци на Чеган"). След разгрома на Румъния и неутрализирането на руските войски с Добруджанската операция oт края на август 1918 г. конницата, в това число и гвардейците, осъществяват отбраната на беломорския бряг от Кара Орман до мостовете на Порто лаго, за да не се допусне противников десант. Лейбгвардейският конен полк от началото на Първата световна война е към Първа армия на ген. Тодор Бояджиев и заедно с Първи конен полк формират Първа конна бригада. През позиционния период на войната решаващо значения добива Южният фронт. От р. Шкумба, западно от Охридското езеро до устието на р. Струма, фронтът, с дължина 345 км, е защитаван от 1-ва и 2-ра български армии и 11-а германска армия, съставена главно от български пехотни части. Беломорският бряг между реките Струма и Марица е охраняван от 4-а българска армия, сформирана през ноември 1917 г. Към септември 1918 г. общата численост на Действащата армия достига 697 157 души и 1 459 оръдия, а общият брой на мобилизираните българи – 857 063 души. На 6 февруари 1917 г. моряци от семафорния пост „Лефтера” на Беломорската част свалят неприятелски водосамолет. На 4 май 1917 г. на българско минно заграждение в Егейско море се натъква мобилизираният английски траулер „Лорд Солзбъри” и потъва.

След Солунското примирие заедно с Беломорската област и цялата флотска инфраструктура попада във френска администрация. Въпреки клаузата в Ньойският договор на България да бъде предедено териториално владение „де буше” на пристанище Дедеагач, както и предвоенните планове за изграждане на крупен флотски център при Порто лаго остават само на хартия.

След І-та световна война – показателно за отношението ни към Бяло море и неотслабващият стремеж към завръщане на Българският флот там, е фактът, че един от малкото закупени след Ньой, в периода между войните военни кораби е взет на въоръжение с името „Беломорец”, както се е казвал първият български военен съд действал в Бяло море. Той е преследвач на подводници произведен във Франция и дори датата на министерската заповед за това не е случайна: 21 ноември – денят на победоносната атака на отряда български торпедоносци през 1912 г. над турският крайцер Хамидие. Построеното в 1924 г. на о. Св. Кирик срещу Созопол царско рибарско училище в 1929 г. е преустроено във военноморско.

На 20 април 1941 г. войските на Втора българска армия навлизат в Западна Тракия. Само 9 дни по-късно, на 29.04.1941 г., след 22 години Българският Беломорски Флот възкръсва. По нареждане на Цар Борис ІІІ от състава на Дунавската флотилия се създава флотски отряд за отбрана на българското беломорско крайбрежие, наречен „Беломорска отбрана”. Тя действа заедно с „Беломорският отряд”, армейската част от групировката защитаваща Беломорската област. Hа 25 ноември 1941 г. отряда е преобразуван в 16-а пехотна дивизия. Щабът на дивизията е в Ксанти. В състава й се включват два пехотни полка, два конни полка и придадени части и служби. Драмският пехотен полк е с четири пехотни дружини. В организационния състав на полка са 18-и и 19-и граничен участък. Гюмюрджинският пехотен полк е с две Гюмюрджинска и Ксантийска пехотни дружини. В състава на полка е и 21 -ви граничен участък с щаб в с. Дервент. Трети конен полк е дислоциран в Кавала, а б-и конен полк - в Дедеагач. Дивизията разполага с 16-а дивизионна болница в Драма. Освен това й се придава и 11-а армейска хирургическа болница. Придават й се 67-и пехотен полк, 8-и етапен полк, 443-о войсково разузнавателно ято, сборната опълченска дружина. Това повишава нейната маневреност и позволява на дивизията да изгради добре отбраната на Беломорския бряг. До април 1942 г. 11-а пехотна дивизия е развърната и прикрива участъка срещу Димотишката област. През пролетта на 1942 г. се извършва прегрупиране на войските, прикриващи българско-турската граница. След април 11-а пехотна дивизия е сменена от 10-а пехотна дивизия, която заедно с 3-а и 8-а пехотна дивизия участвува в прикритието на българско-турската граница от долината на р. Марица до Бяло море.

През 1942 г. е образувана „Беломорската флотилия” след като Беломорският флотски състав е реорганизиран. Командването на българския Беломорски флот е дислоцирано в Кавала. Структурата е следната:

1. Беломорска флотилия – Кавала:

* Минен полудивизион – миночистачните катери „Марица”, „Места”, „Струма” и „Вардар”; сформиран в края на 1943 след построяване по проект на капитан І ранг Протасий Пампулов в корабостроителницата в Кавала на тези четири кораба
* Пристанищна служба – Кавала: моторни ветроходи „Свобода” и „Козлодуй”, плюс 9 моторни лодки
* Брегова артилерия Кавала – един артилерийски полк 104 оръдия;
* Дружина морска пехота – Кавала;

2. Пристанищна служба – Дедеагач:

* 7 моторни лодки;
* Брегова артилерия Дедеагач – един артилерийски полк 102 оръдия;

3. Охридска морска патрулна група – Охрид, сформирана на 19.05.1944 г. с патрулни кораби №1 (трофеен югостражеви катер „Страж”) и №2 (трофеен югостражеви катер „Граничар”), Моторна лодка „Мис-Х”( прехвърлена от Русе, зачислена към 2/11 граничен участък) и щурмови понтон (трофеен югомоторен понтон, зачислен към 55-и пехотен полк).

В състава на Беломорския флот от 1941 до 1944 г. служат още и миночистачен кораб „Левски”, корабът „Цар Симеон”, моторна лодка „Левски”, миночистачните кораби „Ана”, „Катерина”, „Ралица” и моторните лодки „Лада”, „Нина”, „Елена” и „Ида” (повечето остават с имената от преди мобилизацията).

Военоморски съдове се строят и в корабостроителницата в гр. Боровец (Лимен) на о. Тасос основана от български предприемачи начело със Стоян Николов. За 3 години там са построени седем 160-тонни и един 30-тонен транспортни кораба, моторни и спасителни лодки, още два кораба остават наполовина завършени.

Успешно се извършва инженерното оборудване и организиране на отбраната на Беломорския бряг, предимно в дълбочина. Завършват се укрепителни съоръжения от дълговременен характер. Българското командване следи обстановката и работи усилено за организиране на отбраната срещу противников десант и нападение от Турция, която към края на 1942 г. срещу България съсредоточава 16 дивизии. За прикритието на югоизточната ни граница е развърната 2-ра армия под името Прикриваща в състав 3-а, 8-а и 10-а пехотна дивизия. Двадесет и осем английски дивизии, разположени в Сирия, Палестина, Египет и Киренейка (Либия), също застрашават България. През март 1943 г. Беломорската брегова артилерия получава 18 брегови 155-милиметрови оръдия. Все пак за отбраната на Беломорието главното командване разчита преди всичко на 16-а пехотна дивизия. Тя е усилена, в резултат на което през април 1943 г. заедно с Беломорския флот и придадените й части има личен състав от 29 609 души.

С изваждането на Беломорската флотилия от състава на Беломорския отряд и в нея се извършват организационни щатни изменения. Тя прераства в Беломорски флот.
На 22 април 1943 г. се извършва ново прегрупиране на войските, прикриващи българско-турската граница. Прикриването й от Дедеагач на Бяло море до Черно море се поема от една прикриваща армия в състав 2-ра, 5-а и 11 пехотна дивизия и 44-и пехотен полк. Мобилизирани са до 50-60 % от военновременния щат. От април 1943 г. 11-а пехотна дивизия е изпратена отново в Беломорието. Тя сменя 10-а пехотна дивизия, като се развръща от Дедеагач до с. Мандрица - срещу Димотишката област.

Българското правителство не поддържа военна „окупация” на Беломорската област. Българските войски се увеличават едва през пролетта на 1943 г., преди всичко в резултат на изменение на военнополитическата обстановка в света и засилване на необходимостта от изпълнение на външните функции на българската армия за прикритие на Беломорския бряг от евентуален противников десант.

Няколко седмици след деветосептемврийският преврат в 1944 г. Беломорският флот се изтегля от Кавала, Дедеагач и другите заемани пунктове в Българското Беломорие и е предислоциран на о. Св. Кирик срещу Созопол където военноморското училище е преустроено в адмиралтейство и главна южна база на Българсият флот, каквато остава до края на ХХ век, а флотското училище отново е прехвърлено във Варна.



Вълканов, В. Българският беломорски флот, Варна, 2007
Българските военноморски сили 1879 – 2006 г., Варна, 2006, съст. М. Кръстева и Ат. Панайотов
История на Българския военноморски флот, ВИ, С., 1981,
Панайотов, Ат. Българска морска патрулна група на Охридското езеро (1943 – 1944 г.).-Военноисторически сборник, кн. 1, С., 2004 г.,
Йончев Дим. България и Беломорието (X.1940-9.IX.1944 г.) Военнополитически аспекти, Дирум, С., 1993 г.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [1 Мнение]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0591s ][ Queries: 13 (0.0042s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker