Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
В групировката на американските ВМС близо до Иран има най-малко 300 крилати ракети Tomahawk · Зеленски няма да преговаря с Русия! Готви реформа в армията · Пациенти събират пари за линейка · Каракачанов: Възможен е Костинброд-2 · Индийският опозиционен лидер Рахул Ганди губи депутатското си място в бастиона на фамилията · Ford пусна специален и бърз полицейски джип за преследвания (ВИДЕО) ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пет 24 Май 2019, 00:50
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Параход "Опыт"
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [9 Мнения]  
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Пон 03 Ное 2008, 10:02    Заглавие:  Параход "Опыт"
Описание на темата: След 1887 г. - "Симеон Велики"
 

Илия Тодоров, Българските военни кораби, София 2003, Еър груп 2000

Параходът "Опыт" (1887г. – “Симеон Велики”)

Параходът "Опыт" е построен през 1870 г. в Нюкясъл – Англия, за нуждите на Руското дружество за параходство и търговия - РОПиТ. Руското правителство го откупува, въоръжава и зачислява в състава на Черноморския флот. "Опыт" е предаден на България на 11 юли 1879 г., като отначало служи за яхта на княза.
Главните му размери са: водоизместване – 200 т; дължина 40 м; широчина 12,5 м и газене 1 м. Главният двигател е парна машина с два наклонени цилиндъра, работещи с ниско налягане. При 34 об/мин тя има мощност 60 к. с. При пълен ход котелът изразходва 380 кг въглища на час. Трите въглищни бункера побират 45 т въглища. Парният котел е цилиндричен, с обратен ход на дима, с две огнища и 25 фунта налягане на парата. Посредством две странични колела тази силова уредба с по 14 непатентовани, невъртящи се лопати му придават скорост от 18,5 км/час по течението и 13-14 км/час срещу течението на река Дунав.
Корпусът на кораба е стоманен, а палубата, надстройките, мостикът и долапите на колелата – дървени. Рангоутът се състои от една висока 5 м фокмачта и гафел със същата дължина. Корабът има и подходящо щурманско въоръжение: компас, лаг, лот и др. Вътрешното разположение се състои от входник, командирска рубка, салон с две отделения, столови за офицерския и моряшкия състав, бюфет, едно помещение втора класа, кабини в долапите и моряшки кубрик.
През време на войната "Опыт" охранява минните заграждения в района на Одеса, а през август 1877 г. влиза в състава на Дунавската флотилия, където взема участие в Сулинската операция през месец септември същата година като миночистач.
За преустройството му в княжеска яхта българското правителство заплаща само за доставената от Виена мебелировка голямата за времето сума от 10 000 лв.
През август 1883 г. корабът е определен да извършва транспортна дейност и да влачи една баржа. Това налага да се изпрати за ремонт за подмяна на загнилите дървени части и за усилване на металния му корпус с допълнителни връзки. За да бъде машината основно почистена и ремонтирана, корабът е закаран в Одеса през септември същата година.
По време на Сръбско-българската война "Опыт" бива използван като влекач. Той снабдява Видинската крепост с храни, боеприпаси и оръжие. При сложна и опасна бойна обстановка "Опыт" извършва 28 рейса от Русе до пристанищата на Северозападна България, като превозва значително количество товари.
През 1886 г. е обсъдено предложение съставът на флотилията да се обнови. В него се предвижда "Опыт" да се преустрои на баржа, а механизмите му да се използват за друга цел. През 1887 г. поради износване възниква опасност котелът да се взриви. Същата година със заповед на регентите No 1999 корабът е преименуван “Симеон Велики”, а през 1889 г. е изпратен за ремонт в работилницата на Австрийското дунавско параходно дружество.
Създаденото ново управление на флота във Варна определя възстановения кораб за минен транспорт и заедно с двете миноноски “Ботев“ и “Левски” формира силите на Подвижната минна отбрана на България.

След откриването на паметника във Враца започват ежегодно да се провеждат Ботеви тържества, които все по-определено се превръщат в национални. Активно участие в тях вземат Флотилията и Морската част.
Със Заповед № 134, § 1 от 14 май 1894 г. на командира на параход „Симеон Велики“ е разпоредено на 17 май по случай празника на Хр. Бо-тев да се отправи за Рахово и Свищов и пренесе публиката на Козлодуйс-кия бряг. Параходът е обслужван от екипаж в състав: командир, младши офицер, механик, двама лоцмани и долни чинове20. Същият параход заедно с яхтата „Александър I“ вземат участие и в тържествата през 1897 г. На основа-ние на Телеграма № 950 от 1897 г. на Военното министерство и Заповед № 134, § 2 от с.г. на началника на Флотилията те превозват гостите от Видин и Лом – Паланка до Козлодуй за участие в Ботевите тържества. С парахода заминават временно коман-дващият го мичман, старши офицер, механик и лоцман21.

16 ЦВА, ф. 012, оп. 1, а. е. 22, л. 148.
17 Пак там, а. е. 24, л. 7.
18 Пак там, л. 70–71.
19 Пак там, а. е. 20, л. 11–12.
20 Пак там, ф. 1027, оп. 1, а. е. 22, л. 161.
21 Пак там, а. а. 27, л. 224.


През 1913 г. “Симеон Велики” е предаден в разпореждане на Главното командване във връзка със събитията, довели до Междусъюзническата война. Заедно с други кораби той превозва войски, боеприпаси и други товари от Русе до Видин.
Веднъж този кораб-ветеран е застигнат край Никопол от силна буря, която от гледна точка на навигационната безопасност прави невъзможно по-нататъшното изпълнение на задачата. Бушуващите вихри закриват бреговете, ориентирите и опасните плитчини, а корпусът едва издържа бесния напор на вятъра и вълните. Въпреки това екипажът не спира кораба. Той продължава изпълнението на бойната задача, проявявайки не само героизъм, но и голямо моряшко умение. При тези тежки условия той довежда успешно пълния с войска кораб до Видин.
Когато румънските войски настъпват във вътрешността на страната през незащитената северна граница, Главната квартира издава на 1 юли 1913 г. заповед корабите на флотилията да бъдат потопени, за да не попаднат в румънски плен. На 2 юли при устието на река Русенски Лом кингстоните на корабите били отворени, а на някои от тях дъната са пробити с брадва и те са потопени.
В края на 1913 г., когато завършва Междусъюзническата война, потопените кораби са извадени, почистени и ремонтирани. Единствено ветеранът “Симеон Велики” не издържа тази операция - при изваждането корпусът му се пречупва на две.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 16 Фев 2009, 08:23    Заглавие:  

Генади Вълчев, “Спасителят на Видин 1885 г. – мичман Владимир Луцки”, Видин, 1995 г.

“Голубчик”, “Александър I”, “Опит” и “Взыв” в Лом по време на Сръбско-българската война

Обаче Луцки с екипажа на “Голубчик” знаят що е отговорност и вечерта на 12-ти ноември замръкват в Лом, “където заварват три наши параходи: яхтата “Александър I” под командата на лейтенант Бланк
/Серебряков/, “Опит” под командата на мичман на Владимир Кисимов и “Взыв” под командата на Владимир Овечников. Буксироваха и два пълни с муниции шлепа” – разказва в спомените си споменатият член на екипажа. “Параходите – продължава той – тука спрени понеже научили, че сърбите вече блокирали Видин и пристигнали край Дунава при Акчар /дн. село Арчар/.
Събраха се командирите на 4-та параходи на съвещание на яхтата “Александър I”. След един – два часа се върна на нашия параход мичман Луцки и заповяда да се оттеглим с парахода и двата шлепа всред Дунава и да пуснем котва. После заповяда да се строи командата на палубата и каза, че на нашия параход се е паднала честта да отидем и спасим Видин. Той изкомандува: “Който е женен, да излезе две крачки напред!” Останахме само 11 човека. Командирът каза и на нас, двамата ученика, да идем с женените, понеже сме малолетни и не сме взети по набор. Аз и Н. Раков пожелахме да останем на парахода и останахме. Другата команда /на женените/ качиха на лодки и ги оставиха на другите параходи. За останалата команда на парахода донесоха от града 11 костюма цивилни дрехи и калпаци. Съблякохме военните униформи и облякохме цивилните. Също и командирът се облече в цивилно облекло. Командирът даде сигнал за тръгване. Дойде и парахода “Александър I”, за да ни придружи и потеглихме срещу течението на Дунава за Видин. Във време на пътуването мичман Луцки даде заповед да боядисам баджата /комина/ на парахода с червена боя. Свалихме и двете мачти на половина и самия командир написа с мазна боя на една мушама по латински “НАНА”, закова я върху надписа “Голубчик” и поставихме на задната мачта холандско знаме. През нощта, като наближихме Акчар, “Александър I” се върна обратно, а ние продължихме пътя за Видин. Командирът даде заповед да не говорим по български, а на румънски, когато се измерва дълбочината на Дунава, понеже ще минем покрай самия бряг, дето са сърбите.
На 13 ноември на разсъмване бяхме вече край Видин.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:18    Заглавие:  

Click to see if image is larger

Екипажът на парахода "Симеон Велики" заедно с възпитаници на Машинното училище (сн. Централен фотоархив на Министерство на отбраната - София)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:23    Заглавие:  

Click to see if image is larger

"Транспортният кораб "Симеон Велики" и миноносеца "Ботев" от Дунавската флотилия в момент на взривяване на шестова мина. На тия два кораба са практикували дълги години възпитаниците от Машинното училище" (сн. Централен фотоархив на министерството на отбраната-София)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:26    Заглавие:  

Click to see if image is larger

Носовата част на парахода "Симеон Велики", пречупен на две в устието на река Русенски Лом - зимата на 1913-1914 г. (сн. в-к "Аз знам всичко")
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:28    Заглавие:  

Click to see if image is larger

Параходът "Опит" - "Симеон Велики" (сн. Централен фотоархив на министерството на отбраната-София)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:38    Заглавие:  

Click to see if image is larger

Дунавската флотилия. Параходът "Опит" - "Симеон Велики" е на втора линия, позиция 2 от ляво на дясно, срещу течението на реката

(сн. Централен фотоархив на Министерството на отбраната-София)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 17 Фев 2009, 16:44    Заглавие:  

Пуликуваните тук снимки са собственост на Централен фотоархив на Министерството на отбраната-София. Издателство "Еър Груп 2000" и сп. "Клуб Океан" са заплатили правата за публикуването им и имат официалното разрешение на Министерството на отбраната. Всяко нерегламентирано копиране, размножаване или ползване на тези снимки без разрешението на собственика е забранено.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 11 Мар 2012, 06:52    Заглавие:  

Click to see if image is larger
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [9 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0694s ][ Queries: 13 (0.0051s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker