Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Нова карта на Вселената разкри още 300 000 галактики /ВИДЕО/ · Румен Петков: Малкият бизнес пълни бюджета, не икономиката · Брюксел обвини Орбан в разгласяване на конспиративни теории · В какво инвестира Джордж Сорос? · Иран отчита ръст на износа на петрол въпреки санкциите на САЩ · Скръбна вест: Почина Карл Лагерфелд, легендарният дизайнер на "Шанел"! ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 19 Фев 2019, 18:56
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Проектът на Пампулов - МЧК
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [3 Мнения]  
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Съб 07 Мар 2009, 18:24    Заглавие:  Проектът на Пампулов - МЧК  

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


Като взема за прототип сполучливия корпус на моторната яхта “Вяра”, корабостроителният инженер капитан II ранг Протасий Пампулов разработва проект за миночистачен катер тип МЧК. До 9 септември 1944 г. във флотската работилница във Варна са построени шест катера от този тип – № 1, 2, 3, 4, 5 и 6. От септември 1944 г. до юли 1945 г. са построени още четири катера с подобна конструкция. Скоро биват завършени още три катера. Тъй като на един МЧК избухва пожар и той потъва (по немски източници), остават 12 миночистачни катера.
Това строителство е извършено много навреме. След войната предстои много работа по прочистването на водите на нашето крайбрежие от мини, което може да се извърши само от кораби, специално предназначени за тази цел. Катерите МЧК са с метална конструкция. Те имат водоизместване 25 тона; дължина 17,25 м; широчина 3,0 м и газене 1,0 м. Катерите под № 1 до 6 имат двигатели “Мерцедес-Бенц” или МВМ (Моторен Верке Манхайм) с мощност 100–120 к. с., а № 7, 8, 9 и 10 – двигатели “Дойц”. Те са едновинтови и развиват скорост 9 до 10,5 възла. Въоръжени са с немски миночистачни уреди тип MPG и една картечница 7,92 мм система MG-34. Екипажът им се състои от 8 души.
Последните залпове на Втората световна война отдавна са отшумели, когато екипажите на тези малки корабчета продължават воденето на бойни действия. Те водят безмълвна битка с коварно притаилите се в морските дълбини смъртоносни мини. Още през войната, а и дълги години след нея миночистачите участват активно в прочистването на нашето и румънското крайбрежие. Много добрите мореходни качества ги правят използваеми дори при лоши хидрометеорологични условия. При тези действия са дадени и свидни жертви, но нито веднъж при преобръщане или потъване в бурно море. Толкова добра се оказа конструкцията на българския инженер Протасий Пампулов, реализирана в цяла серия катери от наши корабостроители.
След прочистването на българското крайбрежие от мини тези малки кораби преминават към изпълнението на други спомагателни задачи. Снабдени с нови бързооборотни съветски дизелови двигатели ЗД-6, те се използват като патрулни катери и като учебни кораби на морските клубове.
Един катер тип МЧК е изложен в двора на Военноморския музей във Варна.
По идея на тогавашния помощник-командир на Морски войски капитан I ранг Кирил Халачев се прави изложение до Министерството на войната през май 1945 г., с което той обосновава нуждата от построяването на четири нови миночистачни кораба. Тези кораби са особено нужни на флота, когато се провежда миночистенето на нашето крайбрежие. Халачев предлага след войната те да бъдат използвани като стражеви кораби. През май 1946 г. се възлага на капитан-лейтенант инж. Йордан Пращинков да разработи до 26 юни 1946 г. чертежите за постройката на новите миночистачи, които трябва да имат следните данни: водоизместване от 18 до 30 тона, мощност на двигателите 100 к. с., скорост 10 възла, район на действие 300 до 500 мили, екипаж от 8 до 11 души. Предвижда се корабите да бъдат въоръжени с леки миночистачни прибори и едно зенитно 20-мм оръдие. Чертежът на катер М-101 е одобрен от командира на флота. Десет дни по-късно началникът на техническото отделение на щаба на Черноморския флот капитан II ранг Васил Киров докладва пред началника на техническата служба в Щаба на Морските войски, че строежът не може да започне поради липсата на инженер-корабостроител в Арсенала, тъй като инженер Йордан Пращинков е уволнен по политически причини*. Така тази добра идея остава неосъществена.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 16 Фев 2012, 09:53    Заглавие:  

Фонд на ВММ:

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 25 Авг 2013, 17:07    Заглавие:  

http://morskivestnik.com/compass/news/2013/082013/082013_155.html
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [3 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0595s ][ Queries: 13 (0.0040s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker