Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Любо Огнянов: Мили британци, ще изритате ли своята кралица заради нацисткия поздрав? /ВИДЕО/ · Русия продължава провокациите в близост до българското въздушно пространство · Brexit е отложен: Британските депутати посякоха жестоко Борис Джонсън · МВР конфискува оръжия от дружество за възстановки на Руско-турската война · МВР конфискува оръжия от дружество за възстановки на Руско-турската война · Вижте как изглежда неуспешен дрифт на Mercedes-AMG и "среща" с дърво /ВИДЕО/ ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Съб 19 Окт 2019, 22:04
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
ЯК-23 и роднини на въоръжение в Българските ВВС
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 5 [62 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща
Автор Съобщение
Thunderbolt


Регистриран на: 31 Май 2004
Мнения: 177
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 09:07    Заглавие:  ЯК-23 и роднини на въоръжение в Българските ВВС  

честно казано не знам много за този иначе симпатичен самолет. още по-малко за неговата служба в родните ВВС. само знам че е първия реактивен самолет на въоръжение в България
можете ли да ми дадете някаква информация отностно неговата работа, схеми и камуфлажи?

_________________
=BgAF=
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
Rottor_X
[Moderator]


Регистриран на: 23 Яну 2006
Мнения: 608
Местожителство: LBSF

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 10:07    Заглавие:  

Ето ти инфо колкото щеш! Wink

Цитат:
БЪЛГАРСКИТЕ ВВС НАВЛИЗАТ В РЕАКТИВНДТА ЕРА...
Отминалата Втора световна война подсказа, а започналата пет години по-късно война в Корея недвусмислено доказа, че реактивният самолет няма алтернатива. След Втората световна война Съветският съюз ускорено разработва и въвежда на въоръжение реактивни самолети. Първоначално това са главно изтребители. СССР все още няма ядрено оръжие и опасявайки се от масирани нападения с такова оръжие от страна на евентуалния си противник, мисли преди всичко за отбрана. След като задоволява с достатъчно реактивни изтребители своите бойни части, Съветският съюз започва да превъоръжава и авиациите на своите съюзници. Идва ред и на българските ВВС.

В края на четиридесетте години в ОКБ „Яковлев" е създаден последният в съветското самолетостроене изтребител с нестреловидно крило, Яковлев Як-23. Създаването на Як-23 е компромисен ход, предназначен за временно „спасяване на положението", ако има провал с новия във всяко отношение МиГ-15, който по това време се въвежда на въоръжение в съветските ВВС. Но се оказва, че "дяволът не е чак толкова черен", летците бързо усвояват стреловидния изтребител, а бойните му възможности са далече над тези на Як-23. Произведените повече от 300 самолета Як-23 стават първите реактивни бойни машини на съюзниците на СССР.

ЛАЗ-7 = ЛА-7 ?

През пролетта на 1950 г. в Съветския съюз заминава на обучение голяма група български пилоти, които трябва да усвоят полетите с реактивни самолети - един от подлежащите на превъоръжаване полкове. По-късно заминава още една група, съставена от съвсем млади пилоти, някои даже предсрочно произведени младши лейтенанти от Военновъздушното училище, за да може да бъдат изпратени на подготовка. Има интересен случай, когато на въпроса на съветските инструктори кой на какъв тип е летял, за да бъдат включени в съответна на подготовката им група, някои от българските момчета отговарят: „На Лаз-7". И веднага са включени в групата на най-напредналите, които трябва да преминат най-сложната и ускорена програма. Грешката идва от това, че за съветските инструктори, не чували за екзотична машина като нашия Лаз-7, отговорът е прозвучал: „На Ла-7"! Лавочкин Ла-7, страховитата витломоторна бойна машина на конструктора Семьон Лавочкин от годините на Втората световна война, чийто пилотаж е по-труден от пилотирането на реактивните „Якове". Естествено, грешката бързо е разбрана и програмата приведена кьм нивото на подготовка на младежите.

След завръщането им заедно с дошлите у нас съветски инструктори те започват полети с новата техника. Изтребителните части по това време имат на въоръжение витловите Як-9У и Як-9П и учебни самолети Як-11. Последният заедно с няколкото реактивни двуместни учебнотренировъчни самолета Як-17УТИ „Баба Наста" става преходен към Як-23.

Първият реактивен полет в България, започнал на 1-и юли 1950 г. от изпълнителния старт на пистата на летище Граф Игнатиево, завършва след секунди в... нивите край летището. Поради спиране на двигателя след излитането м-р Васил Величков каца принудително право пред себе си*. Това предизвиква искрeното вьзхищение на съветския инструктор подполковник Елдишев, защото показва завидното хладнокръвие и майсторство на българския пилот. Самолетите Як-23, макар и с право крило са отлични изтребители. Тяхната скороподемност и маневреност, както и двете мощни оръдия им дават възможност, ако се наложи, напълно успешно да се борят с американските Lockheed F-80 „Shooting star", британските DН „Vampire" и Gloster „Meteor", както и с витловите супербомбардировачи Воеing В-29 и В-50. Българските ВВС имат пет полка, въоръжени с този самолет. Последни летците от 43-ти ИАП в Доброславци преминават от Як-23 на стреловидните МиГ-15/15бис. Изтребителят Як-23 остава в строя до края на 1958 г.



Click to see if image is larger

статистики

Страна - СССР
Тип - Многоцелевой истребитель
Конструктор - Александр Сергеевич Яковлев
Фирма - ОКБ им. А. С. Яковлева
Первый полет - 1948
Экипаж - 1
Размеры самолета
Длина, м - 8.12
Высота, м - 3.31
Размах крыла, м - 8.73
Площадь крыла, м² - 13.5
Масса самолета
Максимальная взлетная масса, кг - 3384
Масса пустого, кг - 1980
Силовая установка
1 ТРД РД-500 тягой, кг - 1590
Летные данные
Максимальная скорость, км/ч - 923
Крейсерская скорость, км/ч - 868
Практический потолок, м - 14800
Максимальная дальность полета, км

А за схема на самолета ще потърся, мисля че имах, ако не нека някой съфорумец, който има да даде!

_________________
Има един глас-гласът на водача!
_______________________________
Има един ден-денят на дълга!

Click to see if image is larger

http://world5.monstersgame.co.uk/?ac=vid&vid=59211580
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя AIM Адрес Yahoo Messenger 
ICQ Номер 
King_Rat


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3183
Местожителство: Пазарджик

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 18:07    Заглавие:  

Имаше хубава статия за него в Криле. Май беше на Евгени Андонов.
_________________
mostly harmless
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
baj_michal

Регистриран на: 17 Юни 2005
Мнения: 89
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 19:10    Заглавие:  

Може да не е съвсем по темата(ако е така, нека поста бъде изтрит), но баща ми е бил командир именно на този 43 ИАП в Доброславци. Жалко, че е покойник, можеше много неща да разкаже.
_________________
I'd rather be a sparrow than a snail...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
King_Rat


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3183
Местожителство: Пазарджик

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 19:15    Заглавие:  

А снимки, документи, познати?
_________________
mostly harmless
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
baj_michal

Регистриран на: 17 Юни 2005
Мнения: 89
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 19:31    Заглавие:  

Трябва да разровя за снимки. Баща ми е(беше) полковник Иван Ангелов за справка книгата на Тома Ковачев (тогава той е бил командир на другия, ако не се лъжа 18 ИАП с МиГ 15) - пише за майор Ангелов. Зная някои интересни случки с Як 23 от баща си, но не мога да ги възпроизведа съвсем достоверно. Във всеки случай, той стигна до Миг 19 - закратко, след което го върнаха по здравословни причини на Миг 17, на който летя до 1978 в Доброславци. Тома Ковачев е познат на семейството ни. От тези познати на баща ми, които аз си спомням, като малък са: Еленко Неделков, Неделчев, Петър Колев, Каменов и.т.н. Кум на родителите ми е Кольо Вушков, те пък са кумове на Камен Трендафилов - за съжаление не зная, кой е жив и кой не.
_________________
I'd rather be a sparrow than a snail...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
baj_michal

Регистриран на: 17 Юни 2005
Мнения: 89
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 20:46    Заглавие:  

Това съвсем е off topic, но понеже Цар Плъх попита,
на първо търсене в къщи намерих един материал на големи светлосини листа за историята на Българските ВВС и един албум с големи черно-бели снимки от някакво честване в Долна Митрополия, предполагам годишнина от випуска на баща ми. На една от снимките личи лозунг 25 години в служба на родината, което ме води на мисълта, че са от 1974-1975. Има снимка на целия випуск, както и от по тържествени моменти на които успях да позная ген. Захариев, ген. Любчо Благоев, който очевидно е бил командващ ПВО и ВВС тогава, Мария Атанасова, ген. Трифон Трифонов и др. На общата снимка на випуска разпознавам и много колеги на баща ми. Самолети има само Л29 и една снимка на МиГ 17 с номер 134.

Ако представляват интерес съм готов да предоставя тези неща на интересуващите се, като държа да си върна само албума. Тези дни ще потърся снимки и в апартамента на майка ми.
Относно другата тема за запазените самолети във Военна Авиация, за съжаление няма да ходя до с. Замфирово и търсенето на снимки от тамошния бивш МиГ 17 се отлага. Няма нужда сигурно да обяснявам, че това е родното село на баща ми и затова имаше Миг 17 там. Филип Цеков е от Моравица Врачанско, та вероятно затова и там има самолет, както прочетох, надявам се да е запазен.

_________________
I'd rather be a sparrow than a snail...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Rottor_X
[Moderator]


Регистриран на: 23 Яну 2006
Мнения: 608
Местожителство: LBSF

МнениеПуснато на: Чет 21 Сеп 2006, 23:56    Заглавие:  

Моите искрени почитания към баща ти и съболезнования към теб!Ако наистина можеш да намериш и да се разровиш за повече информация ще съм ти много благодарен!
_________________
Има един глас-гласът на водача!
_______________________________
Има един ден-денят на дълга!

Click to see if image is larger

http://world5.monstersgame.co.uk/?ac=vid&vid=59211580
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя AIM Адрес Yahoo Messenger 
ICQ Номер 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 17:59    Заглавие:  

Click to see if image is larger
_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 18:37    Заглавие:  

Як-23 беше на въоръжение в 43-ти ИАП (Доброславци) до 1958 г., който след това премина на МиГ-15/15бис. По това време 18-ти ИАП (Доброславци) вече преминаваше на МиГ-17Ф. През септември 1960 г. 43-ти полк беше разформирован и хората от личния състав бяха разпръснати по другите изтребителни полкове, а някои в Транспортния полк. Когато през октомври 1959 г. започнах служба в Доброславци, десетки укрития в западната част на летището бяха пълни с консервирани "Якове". По това време всички изтребители в българските ВВС бяха сребристи, с естествения цвят на дуралуминия. Отгоре бяха лакирани с безцветен лак.
_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
King_Rat


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3183
Местожителство: Пазарджик

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 18:47    Заглавие:  

А имаш ли представа какъв ресурс са имали - часове/години?
_________________
mostly harmless
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 19:45    Заглавие:  

Двигателят РД-500 (копие на Rolls-Royse Dervent V) е с ресурс до първи ремонт 100 работни часа. Планерът е с ресурс до първи ремонт 1000 летателни часа. Самолетите бяха изработени много културно за съветски целометалически самолет от края на 40-те години.
Чехите имаха пилотажна група с Як-23, която правеше чудеса от висш пилотаж. И нашите пилоти се изказваха много възторжено за маневрените качества на самолета.

_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 21:14    Заглавие:  

Аз пък доста отдавна, тук или в дир.бг, не помня сега, бях срещал изказвания, че сред самите руснаци(и то техни пилоти от онова време) този самолет не е бил популярен и даже неизвестен. Някои даже влизали в спор с наши хора, че такъв "Як"(23) няма. Laughing Но съм чувал и от други места, че основно е бил произвеждан за експорт.
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 21:42    Заглавие:  

German написа:
Аз пък доста отдавна, тук или в дир.бг, не помня сега, бях срещал изказвания, че сред самите руснаци(и то техни пилоти от онова време) този самолет не е бил популярен и даже неизвестен. Някои даже влизали в спор с наши хора, че такъв "Як"(23) няма. Laughing Но съм чувал и от други места, че основно е бил произвеждан за експорт.

Това го беше написъл Иван Борисловов в книгата си Wink

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Съб 23 Сеп 2006, 22:38    Заглавие:  

Елемаг написа:
Това го беше написъл Иван Борисловов в книгата си Wink


Може и оттам да съм го прочел, не споря! Laughing

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 5 [62 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0860s ][ Queries: 13 (0.0050s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker