Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
От мястото на катастрофата: Лек самолет се разби до стадиона на пловдивското село Оризари · Сръбските въоръжени сили със самоходна гаубица собствено производство · Армията на Узбекистан купува мини-БЛА RQ-11 · 27 души пострадаха от пожар в Забайкалския край на Русия · Отделиха 727,4 млн. долара за изграждане на нова ядрена подводница · 20 април 1984 г. Христо Проданов изкачва връх Еверест! ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Съб 20 Апр 2019, 15:04
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
Българските БЛА
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 4 от 6 [83 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Автор Съобщение
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2004, 21:20    Заглавие:  

Cool Cool Cool
25 метра според теб много ли са? Всъщност ето данните:
http://rbase.new-factoria.ru/search/outinfo.php?p15/p15.shtml

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Моss
Гост


МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2004, 22:38    Заглавие:  

Като сметнеш радиохоризонта на 25 метра височина разбираш колко са много.
Цитат:
Ракеты семейства П-15 советского и китайского производства применялись в ходе арабо-израильской войны 1971 года, индо-пакистанского конфликта 1971 года и в ирано-аракской войне в 1980-1988гг.


Само в един ред са описали всички постижения след 1970г .Very Happy
Върнете се в началото
Диан

Регистриран на: 28 Яну 2005
Мнения: 7
Местожителство: Ямбол

МнениеПуснато на: Съб 29 Яну 2005, 08:53    Заглавие: Нещо ог първа ръка  

Здравейте, вече съм във форума.
не знаех, че си говорите за мен, докато не ми писа Looney Flyer.
Ето снимки:
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger
и една статия мое дело, недовършена.
Приемам забележки и коментари.

За какво служат системите за разузнаване от въздуха, базирани на безпилотни летящи носители?

Прецизното определяне на целите на безпилотните разузнавателни комплекси изисква прецизно изясняване на термините.
Разузнаването по същество е еднократен акт. Динамиката на съвремието изисква многократно повтаряне на разузнавателните действия за поддържане актуалността на информацията. По тази причина значителни преимущества дава система за наблюдение, при условие че доставя достоверна, навременна и точна информация при приемлив разход на ресурси и оправдан риск.
В тази връзка е и стремежът въздушното разузнаване да се развие до система за наблюдение от въздуха. Очевидно класическите разузнавателни средства в различна степен са приложими като елементи от съвременна система за наблюдение.За съжаление никой от тях не изпълнява всички изисквания. Например, тактическо разузнаване от пилотиран самолет, въпреки голямото количество разузнавателно оборудване на борда и възможността пилота да взема решения при провеждането му, носи неоправдано голям риск при продължително пребиваване над линията на противника.
За тактическо разузнаване, респективно наблюдение системите базирани на безпилотни летящи носители имат редица преимущества и перспективи за развитие. Условно те могат да бъдат разделени на две основни групи: системи базирани на носители с неподвижно крило – безпилотни самолети (UAV – unmanned aerial vehicles) и системи базирани на носители с подвижно крило – безпилотни хеликоптери (WTOL – wertcal take off and landing). Принципната разлика в аеродинамиката на различните видове безпилотни носители води до някои различия в технологията на провежданото с тях разузнаване, като за конкретност тук ще говорим само за системи за разузнаване базирани на безпилотни средства с неподвижно крило. Детайлното описание на различията и особеностите е обект на следваща публикация.

Какви проблеми поставя въздушното разузнаване?

Като част от целия разузнавателен комплекс, от въздушното разузнаване не се очаква да събира информация навсякъде и по всяко време, а в ограничен район , определен по други причини: информация от алтернативни източници или по причини на планирането на действията. Типични задачи са :
- определяне степента на заетост на отбранителни линии от противника и тяхната подготовка в инженерно отношение
- определяне наличността на сили на противника в гора или друго естествено укритие
- определяне придвижването на резерви по конкретни пътища или критични направления
Когато наблюдението се води от човек – пилот или друг, е възможно да се осъществи даже без технически средства. Наблюдателят извършва сам целия комплекс от действия и изготвя доклад. Когато говорим за разузнаване или наблюдение с безпилотни средства наличието на конкретно техническо средство за видово разузнаване-фотокамера, телевизионна камера, топловизор или даже радар със синтезирана апертура на борда на носителя е задължително.
Обикновено от безпилотна система за разузнаване от въздуха се очаква да заснема непрекъснато някой конкретен участък, най-често правоъгълен или лентовиден, на фотографски филм , магнитен или оптичен носител.
Ако разгледаме модел за откриване на танк или камион -21 кв.м, при самолет летящ със 120 км/ч, наблюдаващ лента широка 10 км , за един час ще заснеме 1.2 exp9 кв.м. Ако тази информация се изобрази на екрана на съвременен монитор – 1024/768 пиксела с разделителна способност 0.3 м., достатъчна за уверено разпознаване на обект от този клас, получаваме15259 екрана , като не сме отчели неизбежното препокриване на кадрите. При време за анализ на един екран – пет секунди , това означава 21.2 часа.
При цялата условност на посочения модел става очевидно голямото количество на събираната информация и мащаба на времето необходимо за анализ.
Пътищата за решаване на този проблем са само два: паралелно обработване на информацията и / или автоматизация на процеса. Първият път води до неизбежни организационни и технически трудности , а вторият до все още не решени принципни въпроси.
Проблемът на въздушното разузнаване от безпилотни средства е несъответствието на скоростта, с която се натрупва първичната разузнавателна информация и скоростта , с която се обработва.
Осъзнаването на този проблем не води до неизбежни изводи за ефективността на разузнаването от въздуха. Тук той е отбелязан отчетливо, за да се подчертае необходимостта от специални мерки при проектирането на безпилотен разузнавателен комплекс. Поставянето на борда на прибори с висока разделителна способност освен, че увеличават цената, но и задълбочават проблема.
Друго изискване, с което трябва да се внимава е предаването на данните в реално време.Теглото, обема и енергоемкостта на комуникационното оборудване, размера на насочваемата приемна антена, ширината и шумозащитеността на информационния канал са сериозни технически въпроси. В същото време електронните средства за натрупване на първична разузнавателна информация все още отстъпват даже на евтините битови фотоапарати в съотношението разделителна способност/цена. При големите времена на обработка показани от модела, изчакването на завръщането на самолета,може би не е толкова голям проблем. В допълнение, ако поставим условие разузнаването да остане скрито от противника, автоматичното изпълнение на мисията в режим на радиомълчание, разчитайки на ниската радиолокационна, визуална и акустична забележимост, остава единствено решение. В този случай първичната разузнавателна информация се натрупва на борда на носителя и се анализира след мисията.
Единствен аргумент в полза на е предаването на данните в реално време е опасността от загуба на носителя и носената от него информация. Във всеки случай намирането та баланса е сериозна проектантска задача.

Основни проблеми на въздушното наблюдение на бойното поле

Да разгледаме типов алгоритъм за на въздушно наблюдение на бойното поле от безпилотен апарат. Носителят отлита в предварително указан район и изпълнява полет по програмиран маршрут. По време на полета по радиоканал изпраща в пункта за управление на мисията разузнавателна ( телевизионна или друга) информация в реално време. Операторът оценя информацията и по команден радиоканал управлява носителя и разузнавателното оборудване. Цел на управлението е най-доброто наблюдаване на целите и определяне на типа и координатите им. Важна особеност на безпилотните системи е възможността за многократни заходи над целта , като в същото време операторът управлява процеса интерактивно от пункта за управление. В процеса на въздушното наблюдение на бойното поле могат да се посочат следните фази:
- търсене на целта: в процеса на търсене на целта носителят се движи по маршрут, на който се очаква наличието на цел. Операторът в наземен пункт за управление наблюдава изображение на екран предавано в реално време.
- Откриване на целта: забелязвайки подозрителни елементи на изображението, операторът може да предприеме следните действия:
Насочване към целта, стесняване на зрителния ъгъл с цел увеличаване на разделителната способност, превключване на типа на камерата .
В резултат на тези действия изображението става по-голямо и ясно и операторът е в състояние да вземе решение дали става дума за нееднородност на изображението или за цел.
- разпознаване на целта : решавайки че това е цел операторът продължава да я наблюдава докато определи типа й и някои нейни елементи, като при необходимост може да предприеме описаните по-горе управляващи действия.
- Определяне на координатите на целта: след като е определил типа на целта операторът съвместява върху изображението на екрана подвижен или неподвижен маркер и подава команда на компютъра да изчисли координатите на целта.
- Доклад: по резултатите от работата над целта операторът изготвя доклад съдържащ типа и координатите й (може да се автоматизира) и по различни канали го предоставя на потребителите, например командир на батарея.
- Подновяване на наблюдението: дава команда за връщане към прекъснатата програма на полета или въвежда нова.
Цикълът за работа с целите е достатъчно дълъг, като в това време системата не извършва търсене, откриване и разпознаване на други цели. По този начин усилията са съсредоточени върху това, което може да се види, докато това, което не може да се види, може да се окаже значително по-важно!
Пътищата за решаване на този проблем са: увеличаване областите от електроматнитния спектър, в които едновременно се води наблюдението и анализ на информацията от други разузнавателни канали. Ако поискаме първия проблем да атакуваме с един носител, резултатът е несъразмерно увеличаване на цената дори и при минимално увеличаване на възможностите.

Логика на новите системи за разузнаване базирани на безпилотни самолети.

Новите безпилотни самолети могат да се нарекат мини. Не в смисъл на размери, като мини пола, а като средство което не притежава нищо излишно. Те не са универсално оръжие и не се очаква да са приложими при всякакви условия. Сдържаността и разумните самоограничения са важно условие за успех. Никаква многофункционалност. Всички усилия трябва да са насочени за решаване на основната задача. За решаване на друга задача трябва да се построи друг самолет! Той може и най-вероятно много ще прилича на предходния, но по същество е нов, различен самолет. Примерно носителят на апаратура за заглушаване на радиовръзките на противника не трябва да носи на борда си телевизионна камера или нещо друго, което няма пряка връзка с основната му задача, и обратно. Новите безпилотни самолети не трябва да решават 100% от задачите в 100% от случаите. Нека поискаме от тях да решават 70% от задачите в 70% от случаите. Тогава ние ще получим решение на половината задачи!
Пет тясно специалазирани самолета могат да покрият целия спектър от необходими приложения, но разликата в цената е десетки пъти и рискът да бъдат загубени едновременно намалява драстично. Функционалното разделяне на носителите позволява допълнителна гъвкавост при планирането на мисиите.

Предпоставки за поява на нови, мини безпилотни самолети и системи базирани на тях

В корена са новите технологии от края на миналия век.
- Създадени бяха евтини, масови, бързодействащи едночипови микрокомпютри.
- Развитието и разсекретяването на GPS системата. Поевтиняването на GPS приемниците. Появата на евтини и достатъчно точни твърдотелни измерители на налягане в интегрално изпълнение.
- Новите евтини и микроминиатюрни датчици за ускорение и въртене- акселерометри и жироскопи в интегрално изпълнение .
- Нови леки и с голям капацитет източници на ток.
- Нови програмни средства и компютри позволяващи моделиране на процесите.
- Технологиите на композитните материали от въглерод и арамид станаха достъпни.
Новите безпилотни самолети са евтини – това е може би техния най-голям проблем.Разликите в цената на комплекс от края на осемдесетте години на миналия век с тази на еквивалентен като възможности сега е над двадесет пъти! По статистически данни цената на един килограм високо технологичен продукт, без цената на софтуера, е между хиляда и две хиляди долара. Намаляването на размерите води до съществено намаляване цената на крайното изделие, като връзката не е линейна. Основен компонент на цената стават знанията и опитът вложени в проектирането и в софтуера на системата за управление.
Това е нашият шанс да построим собствени конкурентни безпилотни системи и дори да излезем на международните пазари.
За съжаление големите и опитни производители на безпилотни средства са застрашени да изгубят значителна част от приходите си и заедно с големите си лобита застават срещу новия подход.

Как изглежда съвременната система за разузнаване базирана на безпилотни самолети

В началото, след появата на първите такива комплекси те се възприемаха като нещо сложно. Най близък техен аналог бяха единствено зенитно ракетните комплекси на ПВО. Структурно те си приличат много – наземен център за управление, летящ носител, стартова установка. Разликата е в носителя- в единия случай това е зенитна ракета, в другия безпилотен самолет със съответния полезен товар. Преобладаваше мнението, че да се лети е трудно.
Сега нещата изглеждат другояче. Технологичните пробиви промениха представата за сложно. Съвременните компютърни игри създават измамното усещане, че нещата стават лесно, като чели от само себе си.
Под капака на съвременен безпилотен самолет се виждат не повече от три платки:
- бордният компютър с размерите на Game boy
- навигационна система по-малка от битов GPS приемник
- инерциална система неразличима върху общата платка
- телевизионна камера с размерите на камера от видео домофон
- комуникационно оборудване с размерите и цената на мобилен телефон
- система за управление и двигател от авиомодел
Тези фактори предоставят два възможни подхода: да намалим размерите на самолета до възможните, като запазим възможностите им или да запазим размерите на досегашните самолети, като увеличим съществено функционалните им възможности.
Нашето предложение е: По-просто, по-леко, по-евтино!
Вторият подход се подкрепя от големите производители.
Гледайки съвременен безпилотен самолет с вид на авиомодел, в който почти нищо няма, е трудно да се повярва, че това е истински боен самолет, за създаването на който са потребни години труд и много знания. Още по-трудно е да се повярва, че той решава пълния комплекс задачи на 150 килограмовите си предшественици. Това вече е така!В същото време да се лети продължава да е трудно.

Място на системата за разузнаване базирана на безпилотни самолети

Като се говори за системи базирани на безпилотни самолети, те често се свързват с ВВС. Такава система на ВВС е съвършено ненужна. Нейни потребители са артилерията, танковите подразделения, десантните части и всички други, които биха ползвали информацията доставяна от нея. Чрез такава система артилеристите могат, не само да открият, да разпознаят и да локализират целите си, но и да коригират огъня и да определят и ефективността му.

Моля недейте бърка безпилотните разузнавателни самолети с безпилотните мишени за обучение на ПВО!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение MSN Messenger 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 29 Яну 2005, 17:12    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Статията е доста интересна и познавателна. Хубаво е обаче като се споменава статистическа информация да се пише от къде са взимата данните.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пон 31 Яну 2005, 11:17    Заглавие:  

Нали и аз ти бях казал! Как върви Тангра? Поздрави!
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 03 Фев 2005, 21:19    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Между другото Дияне защо не пуснеш снимки и някое от филмче от изпитанията?

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Марко Марков


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 2200

МнениеПуснато на: Сря 30 Яну 2008, 19:49    Заглавие:  

Някой да има повече информация за БЛА произведени в България в градовете Шумен, Стара Загора и Плевен през 80-те години ?
_________________
Родените да пълзят, не могат да летят!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 06 Мар 2008, 10:29    Заглавие:  

Cool Cool Cool
МВР ще се сдобие с няколко безпилотни самолета за въздушно наблюдение. Това стана ясно вчера от обществена поръчка, възложена от финансовото министерство.
За нуждите на Гранична полиция и по-добра охрана ведомството на Пламен Орешарски обяви поръчка и за един хеликоптер.
Нови аудио, фото и видеосистеми. ще бъдат доставени за борбата с организираната престъпност. МВР ще се сдобие и със 150 чифта очила за нощно виждане и още толкова бинокли.
Митниците също ще получат нова техника. За тях ще бъдат купени модерни компютри.
Друга обществена поръчка на финансовото министерство е за доставка на 8000 комплекта защитно облекло за работещите в Гранична полиция, както и 22 броя огнеупорни костюма.
Ще бъдат купени и 18 водолазни комплекта за подводни проверки.
Регионалните лаборатории на МВР пък ще се оборудват с микроскопи, автоматични системи за ДНК анализи, за да могат по-ефективно да проучват събраните веществени доказателства.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
pgp000
Гост


МнениеПуснато на: Чет 06 Мар 2008, 11:06    Заглавие:  

Елемаг написа:
МВР ще се сдобие с [дълъг списък с всякаква техника]


това много хубаво, сега трябва да се сдобие и с кадърни и съвестни служители.
Върнете се в началото
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Чет 06 Мар 2008, 11:21    Заглавие:  

Елемаг написа:
8000 комплекта защитно облекло за работещите в Гранична полиция


Това камуфлажи ли трябва да означава или бронежилетки?

_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 06 Мар 2008, 11:25    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Бе най-вероятно дъждобрани. Камуфлажи и бронижилетки те не ползват.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Чет 06 Мар 2008, 11:28    Заглавие:  

Именно!
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Victor 3
[Admin]


Регистриран на: 15 Окт 2007
Мнения: 4111

МнениеПуснато на: Чет 10 Апр 2008, 09:22    Заглавие:  

София: Труд стр. 7, автор: Евгени ГЕНОВ


Правим нов безпилотен самолет

Софийското село Лозен е на път да се прослави като родното място на новия български многоцелеви безпилотен самолет НИТИ - дело на „Армстехно" ООД. Досега са произведени шест самолета, които са продадени в Индонезия и Турция. Сега фирмата води преговори за износ в Индия и Алжир.

НИТИ е както с гражданско, така и с военно предназначение. Той има таван на полета до 5000 м. Може да прелети 500 км, да свърши определена задача и да се върне. В резервоарите му има гориво да лети без прекъсване 20 часа.

Самолетът каца и излита от всякакви писти и пътища. Има и опция за изстрелване от катапулт. Тежи 60 кг. В микробус се побират два самолета заедно със станцията за управление на полета.

НИТИ може да следи за горски пожари и да открива бракониери. Термовизионната му камера е толкова чувствителна, че индикира човешко присъствие в гъста гора. Безпилотната машина може ефективно да контролира екологичните параметри над район като мини „Марица-изток", чиято площ е 250 кв. км. МВР може да го използва за охрана на границите. В пътна полиция намира приложение за контрол на трафика над магистралите.

В паметта на автопилота, канадско производство, могат да се програмират 1000 точки, над които самолетът да прелети и на автономен режим.

За армията НИТИ е идеално разузнавателно средство, включително и за контингентите ни зад граница. Той е с покритие тип „Стелт", разработено в БАН, и е невидим за радарите.

През миналата година при посещението си на полигона Змеево Ричард Фро, помощник на зам. генералния секретар на НАТО е проявил интерес към самолета.

Фирмата е пратила запитване до министерството на държавната политика при бедствия и аварии има ли нужда от самолета, но отговор досега не бил получен. „Нямаме пари за купуване на хеликоптер за пожари", призна вчера министърката Емел Етем.

„Зная за НИТИ. Той е съчетание на високи технологии с добра авионика", каза вчера зам. военният министър Симеон Николов. Според него в световен мащаб ще се заделят 10 млрд. евро за безпилотни апарати.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 11 Апр 2008, 21:39    Заглавие:  

Cool Cool Cool

Засега интересът е главно от чужбина


В България е създаден нов многоцелеви безпилотен самолет


В края на XX и началото на XXI век в света се обособяват две основни направления за развитие на военната авиация и на тази с двойно предназначение - пилотируеми летателни апарати и безпилотни летателни апарати (БЛА).

Според вижданията на военното ръководство на САЩ след 2020 - 2030 г. не по-малко от една трета от техния самолетен парк трябва да включва БЛА, включително и за изпълнение на ударни задачи.

През последните десетилетия в нашата страна също така се работи по създаването на БЛА. През 2006 г. колектив от български специалисти със значителен опит в създаването на БЛА, ангажирани от фирма АРМСТЕХНО ООД, проектира и създаде безпилотното въздухоплавателно средство НИТИ (БВС "НИТИ").

Новият безпилотен самолет БВС "НИТИ" е с функционален аеродинамичен дизайн, икономичен двигател, съвременен бордови комплекс за навигация , управление и видеонаблюдение, сензори за измерване концентрацията на различни газове, усъвършенствана комуникационна апаратура и др.

Самолетът е патентован от Българско Патентно Ведомство през 2006 година. Основното предназначение на БВС "НИТИ" е наблюдение и контрол от въздуха на различни обекти на терена денем и нощем, във видимия и инфрачервения спектър в реален мащаб на времето, както и измерване и изпращане на широк спектър от данни за състоянието на атмосферата и радиацията.

Двигателят на самолета е двутактов, бензинов, с електронно запалване с обем 106 кубически сантиметра и мощност 11 конски сили и с ресурс до 3000 часа. Разработен е от немската фирма 3W - Modellmotoren по поръчка на Армстехно ООД. Характеризира се с нисък разход на гориво -около 2 литра на час (в зависимост от режима на полета на самолета), както и с безшумност.

Планерът на самолета е създаден с използване на съвременни полимерни композиционни материали на основата на карбонови влакна и кевлар. Извършените якостни пресмятания гарантират висока надеждност и теглова ефективност на конструкцията. Планерът издържа претоварване до 8.

Специфичният аеродинамичен дизайн на БВС "НИТИ" осигурява високо аеродинамическо качество (14,5), устойчив полет по маршрута и много добри характеристики при излитане и кацане.

Внедрените в самолета тип СТЕЛТ - технологии осигуряват радарната му невидимост. Радиусът на действие и продължителността на полета на БВС "НИТИ" могат да бъдат увеличени с монтирането на допълнителен горивен резервоар. Самолетът притежава висока ремонтопригодност, лесно се транспортира, а подготовката му за полет е опростена.

Фирма Армстехно ООД осигурява 15 години потребителите с доставка на резервни части. Бордовият комплекс за навигация, управление и видеонаблюдение включва инерциална навигационна система; приемник на спътниковата навигационна система GPS; автопилот с възможност за 1000 програмируеми точки от маршрута на полета; датчик на въздушната скорост; датчик на барометричната височина;магнитен компас, ултразвуков датчик на височина видео и термовизионна камера и др. Бордовият комплекс е съвместим с радиоканала за ръчно управление и позволява да се управлява БВС "НИТИ" в ръчен, автоматичен и комбиниран режим.

Възможностите на бордовия комплекс осигуряват стабилизация на постоянна височина и скорост на полета; GPS - навигация и автоматичен полет по предварително програмиран маршрут; автоматично излитане; автоматичен заход за кацане и кацане; контрол на положението на осите на бордовите камери по азимут и вертикала и автоматично управление на безпилотния самолет чрез поддържане на контакта "БВС - обект"(т.е. проследяване на "захванат" обект); оперативно изменение на програмата на маршрута по време на полет; запис на 40 параметъра на полета и съхраняване на достатъчен обем от данни за следполетна диагностика и анализи.

При загуба на сигнал от GPS бордовият комплекс преминава автоматично към автономно инерциално изчисляване на координатите чрез използване на магнитния компас. Това осигурява продължаване изпълнението на задачата, завръщане и кацане.

Излитането на БВС "НИТИ" се извършва от писта или от катапулт. В първия случай то се осъществява с разбег по пистата на тележка или с колесник. Кацането на самолета се осъществява върху писта с изкуствено или естествено покритие с колесник и без колесник, чрез плъзгачи на планера (т.е. по "корем"). За автоматично излитане и кацане се използва диференциалният режим на системата GPS (DGPS). Бордовият комплекс за навигация, управление и видеонаблюдение осигурява високоточно осъществяване на програмираната траектория на полета на БВС "НИТИ" с отчитане влиянието(посока и скорост) на вятъра.

Цветната видеокамера за дневни и нощни изображения е с чувствителност 1 микролукс, а термовизионната камера - с чувствителност 0.0086 ОС , като работи в спектъра между 7,5 и 13 микрометъра. Камерите на БВС "НИТИ" осигуряват търсене, откриване и наблюдение на различни обекти, разположени на земната (морската) повърхност, в реален мащаб на времето в светлата и тъмната част от денонощието. Специален режим на работа на камерите осигурява прибирането им (заключването им) преди кацане.

Сензорите за оценка на състоянието на атмосферата осигуряват измерване на концентрацията на общо 11 вида газове (серен оксид, натриев оксид, хлор и др.), както и на радиацията.

Максималната и минималната работна температура за бордовата апаратура е съответно +50 и - 20 ОС. В комплекс с наземната контролна станция БВС "НИТИ" образува безпилотна авиационна система, осигуряваща обмен на цифрови данни с различни потребители в реален мащаб на времето, включително и сателитна комуникация

Полетната и видеоинформацията на БВС "НИТИ" се съхраняват в цифров вид на борда и в наземната станция. Управлението и контрола на полетите на БВС "НИТИ" се извършва от екип, включващ ръководител на полетите, оператор - пилот, щурман - координатор, анализатор на информацията и програмист.

Търсенето на обекти, разположени на земната (морската) повърхност, се извършва в режим "галсиране" или "разходящ се квадрат", с отчитане възможностите на камерите. За целта в процеса на откриване и разпознаване на обекта (обектите) операторът на БВС "НИТИ" дистанционно контролира положението на осите на бордовата камера по азимут и отклонение (вертикала), а при необходимост ги управлява ръчно. Чрез режим "собствено увеличение" той уточнява характеристиките на наблюдавания обект. В този процес участва и анализаторът на информация.

При необходимост операторът на БВС "НИТИ" изменя мащаба на изображението чрез промяна на височината на полета. Бордовият комплекс за навигация, управление и наблюдение разполага с достатъчен капацитет за задаване на команди, осигуряващи гъвкавост на БВС "НИТИ" при изпълнение на мисията. Така например полетът на самолета може да се изпълнява и по криволинейни траектории.

При захващане на обект (стационарен или мобилен) с камерите може да се използва режим на полета, в който БВС се управлява чрез камерата, за да остава обектът в полезрението й. Възможно е извършването на оперативно кацане, включително и аварийно, на избрана от ръководителя на полетите площадка. В съответствие с предназначението си БВС "НИТИ" решава военни и граждански задачи.

Основните военни задачи са следните:


търсене, откриване и наблюдение на различни обекти в рамките на радиус на действие;


информационно осигуряване в реален мащаб на времето на охраната на сухопътната и морската граница на страната;


химическо и радиационно разузнаване;


търсене, откриване и следене на терористични групи, намиращи се в страната и зад граница;


информационно осигуряване в реален мащаб на времето на безопасността на българските военни контингенти зад граница;


осигуряване на операции по търсене и спасяване на бедстващи военнослужещи, на екипажи на самолети, вертолети и кораби и др.

С помощта на БВС "НИТИ" могат да се решават и следните граждански задачи:


измерване на чувствителни компоненти на атмосферата и откриване на замърсявания;


екомониторинг (контрол на околната среда);


измерване и контрол на радиационната обстановка в района на АЕЦ;


контрол на площи, засети с различни култури и на горски масиви;


откриване на огнища на пожари;


оценка на щетите от природни бедствия и промишлени аварии;


осигуряване на операции по търсене и спасяване на бедстващи пътници на кораби и самолети и др.

В перспектива БВС "НИТИ" може да бъде компонент на голяма система, включваща сателити, пилотируеми и безпилотни летателни апарати, предназначена за решаване на широк клас задачи в интерес на охраната на околната среда и сигурността.

Както винаги, към произведеното в България у нас институциите се отнасят с недоверие а понякога и с пренебрежение. Специалисти от фирмата вече година се опитват да покажат на различните министерства ползата от този самолет за държавата ни, която се измерва както технически, така и финансово. Но за съжаление засега няма никакъв отговор за сметка на големия интерес, който идва отново отвън. Вече няколко държави са направили поръчки да притежават този самолет. Дано да не бъдем свидетели за кой ли път как наше производство ще стане вместо Made in Bulgaria Made in...

Основните тактико-технически данни (ТТД):

Разпереност
5.38 m

Дължина
3.0 m

Височина
0.55 m

Площ на крилото
2.35 m2

Обща носеща площ на самолета
3.8 m2

Максимална маса при излитане
60 kg

Максимален запас от гориво
38 l

Максимален радиус на действие
500 km

Максимална продължителност на полета
20 h

Крейсерска скорост
(90-110)km/h

Таван
5000 m

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Пет 18 Апр 2008, 15:32    Заглавие:  

Безпилотните летателни апарати набират височина

През последните седмици българските медии дадоха гласност на произведения в България многоцелеви безпилотен самолет НИТИ. Самолетът е конструиран и тестван от български специалисти на фирмата АРМСТЕХНО ООД. Към него голям интерес е проявил лично помощникът на заместник генералния секретар на НАТО по борбата срещу тероризма Ричард Фро. Какво е настоящето и бъдещето състояние на безпилотните самолети и имат пи почва у нас? На този въпрос вестникът ви предлага анализ на този проблем .

Използването на бeзпилотни летателни апарати /БЛА/ в последните локални конфликти накара военните специалисти да се замислят върху по-нататъшното им развитие. Факт е, че производството на тези роботизирани системи в света напоследък върви с бързи темпове, а условията за водене на бойни действия непрекъснато се променят.

Отчитайки опита от досегашното участие на БЛА в различни военни конфликти, могат да се очертаят някои направления в тяхното развитие, по-важни от които са следните.

БЛА "Пчела"

Военните специалисти достигат до извода, че в бъдещите войни основният стремеж ще бъде сриване на военноикономическия потенциал на противостоящата страна. Най-вероятно за тази цел ще се нанасят преди всичко въздушни удари, без да се стига до сухопътна операция. В този случай БЛА ще бъдат основно средство за разузнаване на военноикономическите центрове, обектите на енергетиката, както и на други, с поразяването на които функционирането на съответната страна ще се окаже невъзможно. Привържениците на този тип БЛА привеждат като аргумент опита от бойните действия в Югославия и Афганистан. Като основни носители на специалното оборудване от голяма височина са използвани RQ-4 "Глоубъл Хок" (САЩ) и "Игъл-1" (EADS). Голямата им продължителност на полета, възможността да носят на борда РЛС, инфрачервена апаратура и средства за радиотехническо разузнаване правят тези БЛА изключително необходими във военен конфликт.

Своята ефективност в качеството си на средство за въздушно разузнаване доказа и БЛА "Предейтър". В операция "Съюзна сила" информацията, получавана от този БЛА, освен че постъпва на борда на бойните самолети, е доставяна и на въздушния команден пункт ЕС-130Е. Така с голяма точност са насочвани тактическите изтребители за нанасяне на удари по наземни цели на територията на Югославия.

Създаване на бойни БЛА

Към настоящия момент не са много страните, които имат намерение да създават и използват бойни БЛА. Водещи в това отношение са САЩ, които първи използват "Предейтър" за нанасяне на удари по наземни и поразяване на въздушни цели. Този ЛА има висока надеждност на бордовото оборудване и относително неголяма скорост на полета. Идеята да бъде преоборудван от разузнавателен в боен вариант възниква през 1999 г. при провежданата операция на НАТО срещу Югославия. Тогава на борда на БЛА е поставен лазерен далекомер за подсвет на целите. На следващата година е взето решение да бъде използван като носител на неголеми и сравнително леки боеприпаси. Опитите за поразяване на движещи се цели с ПТУР "Хелфайър" се оказват успешни и понастоящем се работи по две програми за създаване на специализирани бойни БЛА, наречени UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle).

Първата от тях се осъществява за нуждите на ВВС. Независимо че от "Предейтър" са изстрелвани и ракети "Стингър" от типа "въздух-въздух", засега не се предвижда да бъдат използвани за борба с въздушни цели и за това ведомство БЛА ще носят само оръжие "въздух-повърхност". Основното им предназначение ще бъде за унищожаване на защитени наземни обекти, средства за ПВО, командни пунктове и др. Освен "Предейтър" за ВВС е разработен и БЛА "Х-45А" на фирмата "Боинг" с габарити, сравними с учебно-тренировъчния самолет "Хок" на "Бритиш аероспейс". На "Х-45А" конструкцията на апарата е изцяло от композитни материали, а двигателят е с променлив вектор на тягата. Въоръжението му включва управляеми авиационни бомби и управляеми ракети. Освен това е в състояние да носи апаратура за радиотехническо разузнаване.

Втората програма е насочена към създаване на многоцелеви БЛА за ВМС на САЩ, който ще излита и каца на самолетоносач и има обозначение "Х-47А" (фиг. 109). Въоръжението му е идентично с това на "Х-45А", а максималният радиус и на двата БЛА трябва да достига 1600.

В САЩ са проведени опити по въоръжаване на БЛА "Хънтър" с високоточни противотанкови боеприпаси с полуактивна лазерна глава за самонасочване, като за управлението му е необходим само един оператор.

Бойни безпилотни летателни апарати създават и в други страни, например в Русия това са Ту-300 "Коршун" и Як-61 "Шмел", в Германия - БЛА "Тайфун" и "Симос", в Израел - "Харпи". Във Франция и Швеция също се правят такива разработки, а Индия и Ю. Корея са закупили израелския БЛА "Харпи".

Общ вид на българския "НИТИ"

Използване на БЛА за невоенни цели

С развитие на технологиите и създаването на нови образци летателни апарати във военната област след разсекретяването им обикновено специалистите се замислят и за възможното им приложение в мирно време. Така става и с безпилотните летателни апарати. Натрупаният опит от участието им във военните конфликти при различни условия на обстановката дава основание да се търси подходяща реализация и за невоенни цели. Пионери в намирането на целесъобразни решения за тяхното използване обикновено стават специалистите в страните, където се произвеждат БЛА, но има и такива, които са закупени за военни цели, но ги използват и за невоенни задачи.

Така в Русия от 70-те години на миналия век първоначално се привличат разузнавателни БЛА за наблюдение на газо-, нефто- и електропроводи. Ефективността от тяхната работа е толкова голяма, че конструкторските бюра започват да създават специални апарати, влагайки в тях най-новите достижения от авиационните технологии.

МКБ "Електрон" създаде безпилотния авиационен комплекс "Вертикал-20", предназначен за задхоризонтно наблюдение, водене на оптикоелектронно, радио-, радиотехническо, метеорологично, радиационно и химическо разузнаване. Използва се при операции за търсене и спасяване, ретранслиране на сигнали, мониторинг на определена територия, на крупни промишлени предприятия, железопътни и шосейни пътища, пристанища и др. Комплексът включва шест БЛА, оборудвани с оптикоелектронна апаратура, наземна станция за управление, пневматичен катапулт. Конструкцията на планера е от композитни материали и алуминиеви сплави, с което е постигната достатъчна здравина. Скоростта на полета е от 100 до 180 km/h, максималната височина е 3000 m, продължителността на полета е 4 часа. Приложена е двутелна схема, двигателят е с тикащо витло.

В САЩ по заявка на различни ведомства авиационните фирми произвеждат БЛА за граждански цели. NASA и "General atomics" разработват и вече е в експлоатация БЛА "Алтус" с модулно окачваемо оборудване (фиг. 110). Притежава специална апаратура за изследване на атмосферните явления. Проведените опити показват устойчивостта му при силна турболенция, за което говори фактът, че продължителността на полета в буря е нараснала до 2 часа. БЛА е изработен от композитни материали, подсилени с алуминиеви сплави, двигателят е газотурбинен с тикащо витло. Продължителността му на полета е до 6.5 h, максималната височина достига 7000 m. Към този БЛА проявяват интерес някои ведомства за изпълнение на конкретни задачи - наблюдение на електропреносната мрежа, на газо- и нефтопроводите, контрол на различните видове транспорт, следене на рибни пасажи и др.

И в други напреднали страни БЛА постепенно навлизат в икономическия и стопанския живот, доказвайки необходимостта от своето присъствие. В Индия БЛА се използват за наблюдение на разливи, в Тайван за екологичен мониторинг, следене на автомобилния поток по скоростните магистрали, наблюдение за нелегален риболов и др. В Тунис с БЛА "Наснас" следят състоянието на магистралните тръбопроводи, поради което е изпълнено изискването да бъде увеличена продължителността на полета до 14 h. В приграничните райони на повечето страни се следи за нелегален трафик на хора, пренасяне на наркотици и др.

За или против БЛА

Както много други технически средства, първоначално са приемани с определени резерви, така и отношението към БЛА не е еднозначно. Противниците на роботизираните въздушни платформи изразяват съмнение, че такива апарати могат да изпълняват сложни задачи без вмешателството на човек. Съмненията се пораждат най-вече от намерението да се привличат за унищожаване на обекти дълбоко в противниково разположение, при което вероятността да пострадат невинни хора е голяма.

Като че ли най-голяма е загрижеността при изпълнение на определени задачи да не се допусне сблъскване на БЛА с пилотируем самолет - граждански или военен, особено когато въздушният трафик е много наситен. Въпреки че използването на въздушното пространство от БЛА съвместно с пилотируеми самолети съвсем не е отскоро, планиращите органи и отговарящите за координирането все още изпитват известни резерви.

Фактът че все повече страни по света произвеждат и най-вече използват БЛА с различно предназначение както за военни, така и за невоенни цели, показва нарастващия интерес към тези средства. За условията на Р.България възможностите на БЛА могат да намерят реализация в някои от следните ведомствени и надведомствени институции:

* За Министерството на отбраната - използването им от ВВС води до снижаване загубите от разузнавателна авиация, намаляване времето за престой в района на целите за ударната авиация, с което се подобрява нейната живучест. В интерес на сухопътните войски се повишава ефективността при воденето на бойни действия - чрез наблюдение на противника в неговата тактическа и оперативно-тактическа дълбочина и коригиране огъня на артилерията. Контингентите, участващи в мисии извън страната, могат по-добре да се справят в трудна ситуация, имайки на разположение БЛА. При своевременно доставяне на визуална информация от въздуха вероятността да бъдат изненадани от противникови групировки е изключително малка. За ВМС разузнаването на море от въздуха е от голямо значение, тъй като трудно се разставят постове за наблюдение на такава голяма територия, каквато е прилежащата акватория.

На този етап от развитие на Българската армия БЛА са безалтернативно въздушно разузнавателно средство.

* За Министерството на вътрешните работи - промените, с които се запомни краят на миналия век, налагат трансформация в системите за сигурност, за да гарантират не само външната, но и вътрешната сигурност, да бъдат адекватни на новите условия и повишените изисквания към тях.

* Много са факторите, които оказват влияние на системите за сигурност, но несъмнено един от най-важните е информационният. Своевременната и достоверна информация за зараждащ се процес или явление, които могат да навредят на страната в международен, регионален или национален мащаб, е от изключително значение. Използването на БЛА за наблюдение на кризи от различен характер се налага не само от икономически съображения, но и поради възможността да предават текуща информация в реално време. Ето защо са подходящи за наблюдение на приграничната полоса и на националните морски пространства за незаконен трафик на хора и наркотици, за неразрешен риболов, за бедстващи съдове и хора. Ефективността в борбата с терористични групи нараства, когато в търсенето и проследяването им се включват и БЛА, тъй като участието им в такива операции остава скрито. Посредством тях могат да се наблюдават труднодостъпни пожароопасни райони, нефто- и газопроводи. Контролът на движение по пътищата в рисковите райони може чувствително да се подобри, ако за целта се използват БЛА самолетен и вертолетен тип.

* За Министерството на държавната политика при бедствия и аварии. Природните бедствия като земетресения, наводнения, горски пожари и промишлените аварии постоянно съпътстват живота на хората. Ликвидирането на последствията в подобни ситуации е важна задача за всяка държава, доколко това касае физическото и психологическото благополучие на обществото, запазването на околната среда, здравето на бъдещите поколения, а следователно и националната безопасност.

В последните години спектърът на извънредните ситуации значително се разшири. Освен природните стихийни бедствия (геофизически, хидрологически и метеорологически), нарасна и делът на техногенните аварии и катастрофи. По принцип те възникват внезапно, застрашават здравето и живота на много хора и протичат в условия на значителна неопределеност в обстановката. Опитът от спасителните операции в други страни показва, че ако те се организират и проведат в първите часове на възникнала ситуация, може да бъде спасен животът на 80% от пострадалото население и да бъде съхранено по-голямо количество от застрашеното имущество. Ако действията по спасяване се забавят с едно денонощие, вероятността за спасяване на хората пада до 10% и по-малко.

В тази връзка за своевременно изясняване на обстановката е необходима възможно най-бърза и точна информация от различни източници. Често се налага оглеждане от въздуха, тъй като за кратко време могат да бъдат облетени големи площи.

За да се пести ресурс и време на вертолетната авиация, необходими за подготовка при спасителната операция, целесъобразно е наблюдението от въздуха да се извършва от БЛА.

Къде сме ние

В България още през 60-те години на миналия век за нуждите на армията започва производството на радиоуправляеми авиационни мишени (РУМ). Идеята е при тренировки на зенитноракетните войски вместо полети на самолети, имитиращи противникови цели, да бъдат използвани малки безпилотни летателни апарати. С монтирането на пасивни и активни отражатели, инфрачервени излъчватели и радиосмутители, РУМ успешно имитират полети на различни типове бойни самолети. Разходите се намаляват многократно, започват да се изпълняват и реални стрелби, с което се повишава бойната подготовка на войските.

Проведените изпитания показват много добри резултати и от 1968 г. в един от авиационните заводи се пристъпва към серийно производство на РУМ. След четири години заводът разполага с капацитет за производство на 200 броя годишно, като постоянно се усъвършенстват старите и се създават нови модели. Авиационните мишени от типа РУМ-2МБ и "Ястреб" 2М намират пазар в много страни, като само от РУМ-2МБ са произведени 1112 броя. Впоследствие производството намалява и с него се заема "Авиотехника" ООД.

"Предейтър" с УР "Хелфайър"

Освен използването им за мишени с БЛА се правят сполучливи опити и в други направления. Така например с "Ястреб-1" се извършват полети за разузнаване с телевизионна апаратура, на "Ястреб-2" се подкачва под тялото работещ радиолокационен смутител тип "Стършел".

През 80-те години на миналия век друг колектив от български авиационни специалисти разработват радиоуправляем БЛА. Преминавайки през сериозни изпитания, този апарат показва отлични летателни характеристики, а възможностите на разузнавателното му оборудване надхвърлят всички очаквания.

Независимо че вече са изминали тридесет години от създаването му, ТТХ на БЛА "Р-13" и сега впечатляват специалистите в тази област.

Дали заради "фаталния" номер 13 на изделието или поради недалновидност на отговорни фактори, този проект е спрян. През 90-те години отново се пристъпва към разработване на по-съвременни БЛА - "Р-13А" и "Р-15" (вече с тяло тип "рама"), но и тях ги постига същата съдба.

За отбелязване е, че някои страни, започвайки години по-късно да реализират тази идея, сега са на едно от първите места в света по производство и износ на БЛА, дори без да имат развита авиационна промишленост.

Първият български БЛА

През 2006 г. екип от авиационни специалисти на фирма ARMSTECHNO създават БЛА НИТИ (NITI). Анализът на резултатите показва, че този БЛА се нарежда сред най-добрите от своя клас в света. В конструкцията и оборудването му са приложени най-значителните достижения в тази област.

БЛА НИТИ е с функционален аеродинамичен дизайн, икономичен двигател, съвременен бордови комплекс за навигация, управление и видеонаблюдение, сензори за измерване концентрацията на различни газове, усъвършенствана комуникационна апаратура и др.

Основното предназначение на БЛА НИТИ е наблюдение и контрол от въздуха на различни обекти на повърхността денем и нощем, във видимия и инфрачервения спектър, в реално време, както и измерване и изпращане на широк спектър от данни за състоянието на атмосферата и радиацията.

Планерът на самолета е създаден на основата на съвременни полимерни композитни материали (карбонови влакна, кевлар и др.). Извършените якостни пресмятания гарантират висока надеждност и теглова ефективност на конструкцията. Планерът издържа претоварване до 8 g.

Специфичният аеродинамичен дизайн на БЛА НИТИ осигурява високо аеродинамическо качество (14,5), устойчив полет по маршрута и много добри характеристики при излитане и кацане.

Внедрените в самолета СТЕЛТ - технологии осигуряват радарната му невидимост.

Тъй като България се утвърждава като основен инфраструктурен възел на Балканите,включващ транспортни коридори,трасета за пренос на нефт,газ и ток,оптични и други връзки,налагат ръководството на страната да бъде осигурено с необходимата информация,което е и главната предпоставка за засилване на превантивния фактор при управление на кризи.Осигуряване на подобен самолет за нашите институции ще осигури информация както стратегическо оперативно и тактическо ниво.

От края на ХХ век във военните конфликти все по-често се използват безпилотни летателни апарати за изпълнение на различни задачи по бойното осигуряване. Развитието на технологиите в самолетостроенето и най-вече в електрониката доведе до създаването на летателни апарати с различно предназначение. Засега в бойните действия най-често се използват такива за наблюдение и водене на въздушно разузнаване, за радиоелектронно противодействие, за лазерен подсвет на целите, за коригиране огъня на артилерията и др.

Последните локални войни доказаха по безспорен начин, че информацията за противника се превръща в стратегически ресурс на управлението и е основен фактор за успеха във военен конфликт.

доц. д-р. Стоимен Каремов

Пламен Стойчевски
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 4 от 6 [83 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1100s ][ Queries: 12 (0.0055s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker