Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Генералски поздрав за европейския шампион редник Красимир Анев · Отвориха завещанието на Шабан Шаулич! Богатството му отива при... · Шестте най-големи сексуални скандала в Католическата църква · Симеон Николов:Кой има интерес да превърне Европа в ядрено бойно поле, отваряйки кутията на Пандора · Велт: Чехия руската база за шпионаж на ЕС · Мъж, издирван от полицията в Сливен, се е самоубил ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пет 22 Фев 2019, 08:32
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
Българските БЛА
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 5 от 6 [83 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Нед 20 Юли 2008, 20:49    Заглавие:  

Безпилотен самолет летя и снима над взривените складове

в."БЪЛГАРСКА АРМИЯ", Снимка Калоян Станиславов

За първи път у нас безпилотен летателен апарат изпълни задача в интерес на армията. Два полета над поделението край Челопечене, където на 3 юли рано сутринта се взривиха складовете с боеприпаси, извърши микробезпилотен летателен апарат АТ-1 "Полска чучулига".

Първият бе в район извън склада, където сапьори прочистваха пространствата от осколки и боеприпаси, а вторият - над района на епицентъра на взрива. Записаната картина дала доста точна представа за типа и състоянието на разхвърляните боеприпаси в рамките на видимия сектор.

По своето съдържание информацията може да бъде използвана за съставяне на подробна карта на засегнатата зона. Видеоматериалът от полета е предаден на Съвместното оперативно командване и на ВА "Георги С. Раковски" за последващ анализ.

Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от Preslav на Нед 20 Юли 2008, 20:51; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Нед 20 Юли 2008, 20:50    Заглавие:  

Безпилотен самолет изпълнява задачи в интерес на войската ни

Историята има навика да се повтаря, разбира се, в друг формат и с други мащаби. В този смисъл както полковник Жеков е първият български старши офицер, издал писмен документ отностно използването на летателни апарати за нуждите на българската войска в паметния октомври 1912 г., така може би генерал-лейтенант Галимир Пехливанов би трябвало да е първият български генерал, отдал разрешение за използването на безпилотен самолет за изпълнение на определени задачи от войскови структури при възникване на криза - в случая тази край Челопечене. Това бе един от предложените варианти за информационното осигуряване на широк кръг от потребители в реално време. Разбира се, става дума повече за начално усилие, носещо експериментален характер.

Изключително важно е да се отбележи, че за голяма част от трансформиращите се армии на страните, членки в НАТО, а и не само там, темата относно полезността от използване на безпилотни авиацонни платформи до голяма степен е изчерпана и от началото на 90-те години с бързи темпове "летящите роботи" навлизат и са неизменна част от въоръжението и оборудването на всяка смятаща себе си за модерна военна система. Предимствата на безпилотните системи са много. Списъкът може да бъде изключително дълъг.

Полет в режим на планиране без двигател - витлата са в прибрано положение за намаляване на челното съпротивление.

Какъв е нашият, макар и малък, опит на дадения етап? Използвайки случая в Челопечене, бе дадена идеята да се проверят способностите на съществуващите у нас безпилотни летателни апарати от различен клас. На поканата се отзова Георги Георгиев - управител на фирма ARMSTECHNO, който се съгласи за сметка на фирмата да се облети засегнатият район във и около взривените складове. Бе взето решение първите полети да се проведат с микробезпилотен летателен апарат АТ-1 "Полска чучулига". Подобен тип летателни апарати са с тегло под 10 kg и не изискват специална летателна подготовка от оператора, управляващ системата. Микробезпилотни самолети вече са на въоръжение и на ниво отделение в силите за специални операции в много от армиите на НАТО. По принцип те спадат към батальонните средства за разузнаване. Подобни системи обслужват с разузнавателна информация и нашите контингенти, но само след отдадена заявка до свои колеги, което на практика понякога игнорира най-голямото им предимство - опериране с доставената информация в реален мащаб от време.

"Полската чучулига" е наследник на името на поредица български войскови самолети от края на 30-те години. Разбира се, мащабите на летателният апарат са несъизмерими с тези на своите предшественици - дължината на тялото е 1,5 m. Разпереността е с две дименсии в зависимост от комплектите на крилата. Единият комплект крила е за полети при сила на вятъра до 10m/sec и тяхната разпереност е 3 m, като самото крило се състои от три части с по 1 m дължина всяка. Когато силата на вятъра е до 15 m/sec, тогава средният сегмент на крилото е с дължина 1 m, докато двата странични са с по 0,5 m. Изискват се броени минути за сглобяване и разглобяване на планьора на летателния апарат. Теглото на празен самолет е едва 1,2 kg. В полетна конфигурация той тежи 1,9 kg, а в снарядено положение за водене на въздушно разузнаване денем и нощем е с максималната си маса от 3 kg. Теглото на цялата система - самолет, бордово и земното оборудване е 8 kg. Те могат да бъдат пренасяни от един човек и в походно положение осигуряват 3 часа работа в автономен режим. Към оборудването може да има и преносим бензинов агрегат, който с един резервоар осигурява ток с необходимото стабилизирано напрежение в рамките на 10 часа. Типично подразделение от 4-6 човека, от тези, които оперират в районите на бойни действия в Ирак и Афганистан, снабдено с три платформи "Полска чучулига" и с необходимото бордово и земно оборудване може да използва без затруднения съществуващите в нашата армия автомобили с висока проходимост от типа "Мерцедес".

Скоростта на АТ-1 може да варира от 10 km/h до максималните 120 km/h. В зависимост от уменията на оператора микросамолетът може и да зависва с околонулеви скорости. Той е изключително маневрен и е с радиус на завоя до 3 m. Има продължителност на полета с постоянно включен двигател в рамките на 2 часа, но предвид високото аеродинамично качество и теглова култура при изработката двигателят работи споредично и само за моментно набиране на височина при неблагоприятни въздушни течения. На практика от демонстрираните два полета, за които ще стане дума по-късно, времето на работа на двигателната установка не надвиши 10% от общото времетраене на летенето. При оптимално използване режима на работа на двигателната установка при изпълнение на задачи по въздушно наблюдение микросамолетът на практика може да лети с продължителност над 20 часа от момента на старта.

Височините на полета за подобни системи са в зависимост от релефа на разузнаваната местност. В рамките на територията на Република България с "Полска чучулига" може да се разузнава от височини до 1000 м над терена. На практика след 100 м височина двигателят на микросамолета не се чува. Той е електрически с мощност 300 W и се захранва с акумулаторна батерия с тегло 400 g. Друга батерия с тегло 300 g захранва бордовото оборудване на самолета. С негова помощ, системата за управление осигурява надеждна работа на отдалечение до 20 km от оператора, като в този случай информацията се записва на борда и се снема след кацане. Общото време на този запис не може да надвиши 5 часа. При дистанции до 5 km видеоинформацията тече и на минимонитора на земята в реален мащаб от време. Оборудването налага и едно от малкото ограничения на платформата - претоварването, което не трябва да превишава 15 G (тройно по-голям от подобните пилотируеми системи). Освен хоризонталната камера, която е за следене на нормалното протичане на полета, на борда могат да се монтират различен тип камери, които да осигуряват постоянно наблюдение в реален мащаб от време и фотографиране за нуждите на картографирането и изработване на фотосхеми при площадно, планово и перспективно фотографиране. Изображенията с висока разделителна способност и в зависимост от височината на полета, запрашеността на атмосферата и осветеността, позволяват разкриването на обекти с размери на куршум или патронна гилза. Разделителната способност на фотокамерата е 21,1 ефективни mpics. Наблюдение и разузнаване може да бъде извършвано денем и нощем, като в тъмната част на деня, за да се наблюдава микросамолетът, се поставят светомаркери.

"Полска чучулига" в разглобено състояние с комплект крила за вятър до 10 м/сек. На снимката личи отсек за монтиране на различен тип камери за въздушно разузнаване.

Към оборудването се числи и топловизионна камера, с която се различават разлики в температурите до 0,8 от градуса. С тях могат реално да се открият потенциално опасни скрити огнища на невзривени боеприпаси. Изброените изображения могат да се привържат към местността чрез GPS с достатъчно висока точност на координатите.

След даденото разрешение за използване на описаната система в условията и на етапа на ликвидиране на последствията от взривените складови пространства край Челопечене за всички, които имаха отношение към планирания процес, изведнъж стана ясно колко нова по своята същност е подобна задача. Това се отнася до институциите, които трябваше документално да оформят и осигурят полетите макар и на толкова малък летателен апарат, и за самата фирма производител, която трябваше за първи път да въведе в употреба свой продукт в толкова близка до реалното използване среда. Това е първата част от поредица от полезни уроци, които бяха свързани с общата и предварителна подготовка за подобен полет. Непосредствената подготовка за летенето се провеждаше на самото място, в зоната на вече взривените боеприпаси. Там в зависимост от терена, естествените и изкуствени препятствия, осветеността и естеството на конкретната задача се определиха конфигурацията, параметрите на полета, способите и маньоврите за обследване.

Първият полет бе извършен в район извън склада, където в момента подразделение от сапьори прочистваха пространствата от разпръснати от взривовете боеприпаси. Летенето се извърши на височини от нивото на затревената площ до около 100 m и в различен диапазон от скорости. Маневрирането във въздуха бе насочено повече към режим на въздушно наблюдение. Извършиха се и маневрирания от типа на "прочесване" и завои на 270 градуса. Целта беше да се добие представа за възможностите на наблюдението в реален мащаб от време. По своя смисъл първият полет имаше характер повече на изпитания на възможностите на платформата, отколкото на монтираната на борда видеокамера. Въпреки това се получи както изображение по време на полета, така след кацане бе прегледана годността на записа на бордовата апаратура. Изображението даде възможност да се видят и разпознават фрагменти с големината на указаната по-горе, разбира се, само на открити места.

Вторият полет бе извършен над района на епицентъра на взривовете. Макар пространството да бе изпълнено с много изкуствени препятствия, записаната картина даваше точна представа за типа и състоянието на разхвърляните боеприпаси, разбира се, в рамките на видимия спектър. По своето съдържание информацията може да бъде използвана за съставяне на подробна карта на засегнатата зона с опасните зони на невзривените боеприпаси от различен калибър с мащаб 1:500. Разбира се, по удобно в подобна ситуация е използването на бордови фотоапарат с достатъчно висока разрешаваща способност. Макар активният полет да бе само в рамките на 12 минути, това време се оказа достатъчно да се облети засегнатото пространство, и то на различни височини. Основният недостатък на самия терен бе липсата на макар и малко необходимо, но все пак свободно пространство за приземяване на платформата. Оградените пространства на практика не даваха такава възможност. Още в хода на предполетната подготовка възникна единствено възможният вариант за хващане на самолета с ръце. Допълнителната трудност в създалата се ситуация бе фактът, че вятърът при единствено възможното направление за подхождане на платформата бе гръбен, и то с около 5m/sec. Така че самата скорост на захода бе достаъчно голяма за подобен тип летателен апарат. Въпреки това двама души се справиха без проблем със ситуацията, запазвайки целостта на тялото и разбира се, на записаната информация на борда. Видеоматериалът и от двата полета бе предаден на представителите на СОК и ВА "Г.С. Раковски" за последващ анализ. Точно на този запис си личат и способностите за размера на откритите фрагменти.

Полковник доц. д-р Димитър Недялков,

За началник катедра ВВС и ПВО

към ВА "Г.С. Раковски"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27529
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 22 Юли 2008, 11:04    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Безпилотната "Полска чучулига" АТ-1 може да повлече крак. Дано...


Днес Съвместното оперативно командване, оперативният щаб в Националния военен команден център, дирекциите в Генералния щаб на армията и всички заинтересовани невоенни институции, ангажирани в разрешаването на кризата, възникнала след избухването на складовете за бойни припаси в базата за утилизиране в столичния квартал "Челопечене" и по установяване на причините за взривяването ще имат на разположение новите ортофотокарти - резултат от аерофотоснимки, извършени през миналата седмица от частна фирма - "Евросенс България", и предоставени на Военногеографската служба на Българската армия. Вчера картата беше готова в обем около 95 процента. Досега всички включително оперативния щаб на терена на практическите действия използваха новопроизведена карта с информация, добита през март и април, т.е. месеци преди злополучния 3 юли т.г. Практиката показа, че стандартната карта в мащаб 1:25 000, с която разполагат войските ни, е неприложима за такъв малък по площ обект.

Зейва дупка между възможностите на Военногеографската служба да произвежда географска информация, добита чрез дистанционни мегоди, и възможностите на армейските структури да я доставят. Що са дистанционните методи? Това примерно са снимките от изкуствените спътници на Земята, направени от космически височини с космическа апаратура, това са аерофотоснимките, направени от пилотирани самолети, оборудвани със специална апаратура, това са снимки, направени с безпилотни разузнавателни средства, притежаващи снимачни камери с добра разделителна способност. Разбира се, информацията, която достави безпилотното самолетче "Полска чучулига", облитайки обекта, ще е от полза за практическите действия в операцията по преодоляване на създалата се криза на терена. Но едва ли даже твърдо не би отговорила на сериозните изисквания на военната география и геопространствената информация за точност. Тя не може да бъде измерителен документ, примерно. Тя обаче може да е предвестник на използването на безпилотните средства за разузнаване в Българската армия. Нека си припомним, че в Ракетните войски и артилерия на Сухопътните войски имаше визия за създаване на дивизион безпилотни разузнавателни летателни средства, които да обслужват артилерията за обща поддръжка, чиято далекобойност е над 20 - 40 км. Но в План 2015 безпилотен дивизион вече не виждаме. Дано поне войсковите разузнавачи успеят да пробият в това направление - да опимаме безпилотно разузнаване, пък после нека родови и видове войски да се състезават къде то да бъде стационирано, как и на кого ще носи информация, как и кой ще я разпределя. Все пак да се върнем на новината - от днес всички институции, участващи в разрешаването на кризата, създала се след взрива във военната база, ще имат карта информацията, за която е добита вече след взрива. И ще може да се сравнява, да се анализира и прогнозира. Но да се върнем и към Геопространствената конференция на Съвместното командване на силите на НАТО в Неапол ( JFCNP), проведена през март 2007 г. у нас - старшият географски офицер от натовския щаб подполковник Тони Круг каза категорично, че отпечатването на карти по време на операции е необходима способност и тя ще е важна за България и армията й. Наскоро в Брюксел завърши и тазгодишната Географска конференция на НАТО - висш форум на военните географски служби, на държавите и командванията на НАТО, на органите за геопространствено осигуряване, която не само потвърждава нуждата от такива способности, но и настойчиво иска да бъдат бързо развивани.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Boby1985

Регистриран на: 20 Ное 2008
Мнения: 1

МнениеПуснато на: Чет 20 Ное 2008, 14:43    Заглавие:  

Здравейте! Бих искал да ви помоля ако някой знае сайт или портал с каталог на фирми и организации, които биха имали интерес да разработват и произвеждат БЛА. Благодаря предварително Smile
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27529
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 20 Ное 2008, 15:27    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Единствените фирми които се занимават с това са споменати в темата. Но не знам някъде да се прави серийно производство.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Чет 07 Май 2009, 21:32    Заглавие:  

Индийци купуват наши самолети

Индийска компания ще купува наши безпилотни самолети. Това заяви зам.-министърът на икономиката и енергетиката Явор Куюмджиев след среща с представители на фирмата. Днес те ще наблюдават тестови полети, след което ще си купят аеропланите. Специалните части на американската армия използват т. нар. войник на бъдещето - екипировка, която се прави в лясковския военен завод "Аркус", каза Куюмджиев. Страната ни има световен патент за мини, които не убиват противника, а само го зашеметяват със звук и светлина. Хеликоптерите на НАТО използват български брони, които издържат на обстрел с ракети земя-въздух.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пет 08 Май 2009, 15:20    Заглавие:  

ПЗРК, РПГ - все тая Laughing !
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Ginev


Регистриран на: 15 Май 2007
Мнения: 1337

МнениеПуснато на: Пет 19 Юни 2009, 10:32    Заглавие:  

Днес имах честта да обсъждаме " Роля, място и задачи на безпилотните авиационни комлекци в системата от въоръжение на БА". Преди всичко трябваще да се осъзнае разликата между :
-БЛА ( безпилотен летателен апарат)
- БАЛА ( безпилотен автоматичен летателен апарат)
- ДПЛА ( дистанционно пилотиран летателен апарат)
- ДУЛА ( дистанционно управляем летателен апарат )
- БАК ( безпилотен авиационен комплекс)
-ДУАС ( дистанционно управляема авиационна система)
Изследваниеята на Златко Златев довеждат до практически изводи при избор на горните съставящи.
За ВВС представлява интерес тактическите БАК със средна ( 200 км ) и малка ( до 70 км ) далечина на полета.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27529
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 19 Юни 2009, 10:41    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Всъщност най-голяма нужда от БЛА имат сухопътните войски Wink

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пет 19 Юни 2009, 11:07    Заглавие:  

Брей - във ВВС вече се говори за БЛА Laughing !
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
BDG


Регистриран на: 11 Сеп 2006
Мнения: 657
Местожителство: Плевен

МнениеПуснато на: Пет 19 Юни 2009, 11:37    Заглавие:  

onufrii написа:
Брей - във ВВС вече се говори за БЛА Laughing !

... което означава, че в близките 20 години може и да придобием такива. Laughing
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пет 19 Юни 2009, 12:09    Заглавие:  

Първо да си формулират на кого и за какво ще трябват Wink !
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Ginev


Регистриран на: 15 Май 2007
Мнения: 1337

МнениеПуснато на: Вто 08 Дек 2009, 16:49    Заглавие:  

onufrii написа:
Първо да си формулират на кого и за какво ще трябват Wink !

Всички министерства могат да използват БЛА.Примери много.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
MAM

Регистриран на: 17 Яну 2012
Мнения: 26

МнениеПуснато на: Пет 10 Фев 2012, 15:56    Заглавие:  

Макар последния пост да е от 2009 г. ще кажа:
Закривайте темата та да не помисли някой, че е актуална.
Жалко е, но това е жестоката истина - България ВЕЧЕ НЯМА авиационна промишленост от края на 2010 г.
Делът за производство на БЛА от български фирми до посочената година (в световен мащаб) беше около 1% ако не се лъжа.
Вече и този процент го няма.

Останали са тук там ентусиасти но .... все пак ентусиасти, които реално не зная дали имат потенциала за сключване на договори та да кажем, че имаме авиационна промишленост.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Пет 10 Фев 2012, 16:28    Заглавие:  

MAM, български БЛА - да, няма да има!
Но чужди за България, охоооо!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 5 от 6 [83 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни самолети
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0727s ][ Queries: 12 (0.0048s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker