Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Орбан подкрепя Груевски. В ущърб на българските интереси · САЩ дава 500 млн. евро отстъпка за закупуване на F-35 · Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява поне още два мандата · Посмъртно Тръмп отличи Елвис Пресли с президентския Медал на свободата · 5600 морски пехотинци са мобилизирани · "Таймс" обяви анимацията "Маша и мечката" за руска пропаганда ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 18 Ное 2018, 06:10
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ФОРУМИ ЗА МОДЕЛИЗЪМ » Действащи модели
За съвсем начинаещи авиомоделисти
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 5 [69 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща
Автор Съобщение
dedal4o

Регистриран на: 27 Фев 2005
Мнения: 564
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 16 Май 2005, 13:43    Заглавие:  За съвсем начинаещи авиомоделисти  

Започвам тази серия за съвсем начинаещи. Посветена е на Ее и други желаещи да се занимават с авиомоделизъм, но без много парични средства или достъп до магазини със съвременни материали.
Свободно летящи планери.
Намираме си опаковъчен картон от мебели, бяла техника или квото ви попадне под ръка. Важното е картона да е сравнително прав, неомачкан и тъничък. Става 4 мм, но ако намерите фин с дебелина 2мм ще стане още по-добре.
Изрязвате си правоъгълно парче с ширина 30 см и дължина 80-100 см.Ако не намерите толкова дълго парче, спокойно можете да направите крилото от две парчета с половин дължина (40-50 см.), които по-късно ще закрепим едно за друго.
Click to see if image is larger
Рисуваме на долната страна /избираме си по грозната страна на картона/ линия, която го разполовява на две /в случая на 40 см от двата края/. След това по дължина на крилото чертаеме една линия на 10 см от началото на челния ръб /просто си избираме едната страна за начало/, после чертаем друга успоредна на първата на 13 см от началото и още една на 16см.
Click to see if image is larger
С помоща на някакъв тъп предмет натискаме по линиите картона така, че да го смачкаме лекичко за да може да го огнем. Аз лично ползвах ръбчето на чертожна линийка, но тази операция може да се свърши с всеки подходящ предмет...например облата страна на ключ за входната врата. След това внимателно точно по линиите огъваме картона на ръба на масата.
Click to see if image is larger
По първата линия дето е на 10 см от началото на крилото /атакуващия ръб/ огъваме съвсем картона така, че да се допре до долната част. Лепиме края с лепенка за да получим затворен профил /в случая това е и силов елемент, който играе роля и на надлъжник/.
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger
Точно по средата от горната част на крилото изрязваме малко от материала за да може да сгънем двете половинки на крилото нагоре за да образуваме нужната ни V-образност, която ще стабилизира полета. Ако сте направили две половинки на крилото поради липса на дълги парчета, лекичко изрязвате само горната обшивка за да може като се допрат двете полукрила да имат V-образност. Този метод ще ни трябва по-късно като направим по-голямо крило за полет в термични потоци и за висок старт с леер.
Click to see if image is larger
Огъваме крилото по прореза и лепиме с лепенката. Трябва да се получи това:
Click to see if image is larger
Същото трябва да се получи и ако сме сглобили крилото от две половинки.

После изрязваме задната част /която е само единичен картон/ до лепенката с която е закрепена долната обшивка във формата на лястовича опашка.
Click to see if image is larger
Време е да се захванем с тялото. Изрязваме си парче дълго 60-70 см и широко около 30см. По средата по дължина начертаваме ивица широка 4 см. Външните краища изрязваме по някаква форма /въобще не е критична- аз например ползвах кривката на линеала дет жена ми си прави кройките.../
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger
Отново намачкваме картона по двете ивици с линийката или ключа от входната врата и огъваме на ръба на масата. Залепваме с лепенка двата края на картона по дължина така, че да получим тяло с триъгълно сечение и имащо вид на риба ама с плоска горна страна. Както казах формата на долната страна не е никак критична така, че тук можете да проявите творчество...
Click to see if image is larger
Изрязваме парченце от картона с дължина 30 см и ширина 8-10 см. По средата правим две линии на ширина 4см /колкото е ширината на плоската част на тялото- ако при вас е различна-тази ширина се променя/. Огъваме леко нагоре двата края на стабилизатора по леко омачканите линии по познатия ни метод. Получаваме V-образен стабилизатор служещ както за вертикален, така и за хоризонтален стабилизатор.
Click to see if image is larger
Закрепваме ко с ластик към задната част на тялото. На снимката се вижда един малък прорез в края на тялото където попада ластика. Направил съм го за да не се изплъзва ластика в полет и да не се размества стабилизатора при хвърлянето.
Click to see if image is larger
По същия начин закрепваме и крилото, като началото му трябва да е на 15-20 см от носа на тялото.
Не е лошо да обвием челните ръбове на крилото и хоризонталния стабилизатор с една ивица лепенка за да не се нараняват при удари в земята или треволяка.
На носа закрепваме попаднала ни под ръка тежест /в случая използвам нокторезачката дет се търкаляше по бюрото/ като болт, метална пластинка няква. Другия вариант е да натъпчте в носа малко вестник намачкан на топка, после да поставите шепа гайки болтчета и т.н и да запушите носа пак със смачкан вестник /все едно зареждате пушка с джапане от началото на миналия век/. После може да залепите с лепенка. Също така може да изрежете в горната плоска част над мястото дет ви се намират тежестите малко отворче /колкото да бръкнете с пръст вътре/ за да пускате допълнителни тежести ако се налага. Може също да се запуши с лепенка като свършим с балансирането. Важното в случая е тежестите да не се разместват при хвърлянето или кацането затова трябва вестника да е натъпкан с усилие.
Click to see if image is larger
Целта на тежестите е като подпрем крилото с два пръста от долу на 5-6 см от началото му, тялото да застане хоризонтално. Ако се накланя напред-махаме част от тежеста. Ако се накланя назад- прибавяме още малко тежест. И така докато постигнем този баланс.
След това поставен на масата и пуснат самолета трябва да се накланя еднакво и към двете крила. Ако проявява тенденция да се накланя само към едното крило-това означава, че то е по-тежко. Убедете се че двете полукрила имат еднаква дължина спрямо тялото и ако е така лепнете малка тежест на крилото което се вирва нагоре за да балансирате.
Следващото нещо е ъгъла на атака на крилото спрямо тялото и хоризонталния стабилизатор. Тъй като хоризонталния стабилизатор е плосък /няма профил като крилото/ и е закрепен към плоската страна на тялото- той има ъгъл на поставяне 0 градуса. Крилото от своя страна има профил. Горе долу ъгъла на поставяне може да се определи като допрем линийка отдолу на челния и изходящия ръб и сравняваме наклона на линийката с плоската страна на тялото. Крилото трябва да има ПОЛОЖИТЕЛЕН ъгъл /около 2-3 градуса/ спрямо тялото-т.е. челния ръб на крилото да е на по-високо от изходящия. Естествено, при нас това стана автоматично, благодарение на изрязаната като лястовича опашка следна част на крилото. С това обаче работата не е свършила. Излизаме на широко място навън /по възможност при липса или с минимален вятър/ и проверяваме отново настройките-положението на центъра на тежеста, накланянето към някое от крилата, поставянето на крилото и хоризонталния стабилизатор /трябва в поглед отгоре да са точно перпендикулярни на тялото/.
С лек тласък точно СРЕЩУ вятъра с ръка над главата пускаме планера. При пускането не го хвърляйте като копие или томахавка а лекичко /може да опитате само с движение на китката/. Тялото на самолета трябва да е наклонено съвсем лекичко надолу /все едно с носа на самолета сочите на някаква точка на земята на 15-ина метра от вас/. Другото, което може да опитате е да държите планера в тази поза с ръка над главата и насочен към онази 15 метрова точка и да се затичате срещу вятъра. В момента когато почувствате подемната сила на крилото /планера почва да иска да излезе от ръката ви/ просто си отваряте пръстите без други излишни движения и планера поема по пътя си. След като е настроен добре планера може да се мята и по-силно, но за сега ще се въздържате от "силови" изпълнения.
Ако планера лети стръмно надолу /това може да се дължи и на ниската скорост с която сте го пуснали та опитайте пак малко по-силно/ подлагате под челния ръб на крилото малко картонче например от цигарена кутия. Ако продължава да пада стръмно подлагате още едно картонче-и така докато полета стане равен и самолета пролети тези 15 метра до онази виртуална точка на земята.
Ако самолета вдигне нос след пускането и след това се насочи към земята /това движение се нарича “камбана”/ се процедира по същия начин като горното /това може да се дължи и на високата скорост с която сте го пуснали или на пускане с носа нагоре вместо надолу та опитайте пак малко по-слабо или с правилно насочване към заветните 15 метра./, само дето картончетата се подлагат под ИЗХОДЯЩИЯ ръб на крилото.
Ако самолета се накланя на някоя от страните-лепнете малка тежест на края на другото крило или проверете за усуквания на крилата /особено ако е лепено от две половинки/. Картона се подава на корекции с леко омачкване. Просто задния ръб на крилото към което планера се накланя в полет го натискаме леко надолу /с малки корекции се работи!/ и така докато постигнем равен прав полет.
Веднъж настроен планера с център на тежестта на 5-6 см от началото на крилото и с подходящите ъгли на атака, може да експериментирате с нови ъгли /тук вече се подлагат хартийки или съвсем тънички картончета от цигарена кутия например/. Промените, които правите не трябва да са драстични а с десетки от милиметъра. Същото може да направите и с балансиращата тежест. Като извадите малко от нея-центъра на тежеста се премества назад. Но ще има и игра с ъгъла на крилото за да се постигне устойчивия полет. Прибавянето на тежест в носа ще доведе до преместването на центъра на тежестта напред /обикновено полета става и по-устойчив но се губи възможността при висок старт да се хваща термиката и самолета да се самонастройва в потока от въздух/.
Колкото повече тренирате по този начин, толкова повече опит ще съберете. Ако нещо се смачка или потроши-влиза в действие лепенката дето сте си взели. Ако съвсем го овапцате- новия модел ще го построите за не повече от 10 минути /вече имате опит/. Като се убедите, че вашата птичка лети, може да го нашарите с фулмастери, лепеки, боя или квото искате за да стане приятен на външен вид. Само не забравяйте да проверите балансировката след това, защото и лепенките и боята имат тегло...

Very Happy

_________________
Я ЯК! Изстребитель. Мотор мой звенит...
Небо моя обитель...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
eE
Гост


МнениеПуснато на: Пон 16 Май 2005, 17:50    Заглавие:  

Дедал4о,направих планера от картон.Прелетя цели 20метра! Very Happy Very Happy Very Happy Бакансирах го както ти бе6е казал.Отна4ало не лете6е добра,но след настроиките се оправи. Very Happy Very Happy Very HappyХаиде ако може6 покажи не6то по-сериозно.Както бях казал преди имам много 6таиги които си 4акат реда.Ако има6 време схеми и снимки пусни да видя доло-горе как стават не6тата,пак и да нау4а някои 4алъми от теб.Например ме интересува балансирането на модела.При хартиения 6те набута6 малко хартия и 6те стане,ама при дървения Question Question Question
Върнете се в началото
nazgull
Гост


МнениеПуснато на: Пет 27 Яну 2006, 17:10    Заглавие:  

Bravo! Mnogo polezno. Napravih go i sega 4akam da se mahne kalta:)

pp: izvinqvam se za latinicata
Върнете се в началото
kazey


Регистриран на: 05 Яну 2006
Мнения: 249
Местожителство: Bulgaria, за съжаление

МнениеПуснато на: Пет 27 Яну 2006, 18:09    Заглавие:  

дедалчо чудиш се от какъв по и по-прост материал да направиш самолетче. Пусни нещо и с вестник Wink .
_________________
Click to see if image is larger
... 80 knots ... V1 ... Rotate ... V2 ... Gear - up ... Flaps - up ...
Иван Казмин, гр. Бургас
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
FOCKE


Регистриран на: 20 Яну 2006
Мнения: 178
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 27 Яну 2006, 19:49    Заглавие:  

Браво за темата Smile
_________________
FOCKE
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
nazgull

Регистриран на: 28 Яну 2006
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 15:37    Заглавие:  

Ами пробвах го. Слагах му тежести, махах, добавях. Така и не пролетя много. 4метра, а веднъж към 6 и това бешеSadSad
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
RC FishBone

Регистриран на: 09 Фев 2005
Мнения: 216
Местожителство: Хасково

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 15:41    Заглавие:  

А ти знаеш ли къде и колко тежест трябва да прибавиш?Знаеш ли къде е центъра на тежеста на самолета?
_________________
Да продължим съществуването на моделизма Mr. GreenДа се запалиш е лесно, а да се откажеш е невъзможноMr. Green
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
LinuX


Регистриран на: 26 Ное 2005
Мнения: 210
Местожителство: Враца

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 15:58    Заглавие:  

я вижте колко кашони имам :

Click to see if image is larger

_________________
www.mixxed.info
en.mixxed.info
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
nazgull

Регистриран на: 28 Яну 2006
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 16:35    Заглавие:  

RC FishBone написа:
А ти знаеш ли къде и колко тежест трябва да прибавиш?Знаеш ли къде е центъра на тежеста на самолета?

НеSmile
Още ще пробвам. Знам че може да литне.
А как се оправя клатенето на крилото? Сложих му още ластици, и даже един, минаващ от едното до долу и после излизащ през другото, като скъсах ластика и го застопорих с клечки.


пп: ония кашони на снимката са къси. Нямат 70см

За големи кашони се обаждаш и си поръчваш една семейна пица Razz Razz
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
RC FishBone

Регистриран на: 09 Фев 2005
Мнения: 216
Местожителство: Хасково

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 17:14    Заглавие:  

Ем като незнаеш каде е центъра на тежеста ко са очудваш че не лети.
Ц.Т. е на 1/3 от челния ръб на крилото.

_________________
Да продължим съществуването на моделизма Mr. GreenДа се запалиш е лесно, а да се откажеш е невъзможноMr. Green
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
nazgull

Регистриран на: 28 Яну 2006
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 17:44    Заглавие:  

Значи в случая се пада на 1-2см преди мястото където се засича омотания ластик?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
dedal4o

Регистриран на: 27 Фев 2005
Мнения: 564
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 18:59    Заглавие: Можеш,  

nazgull написа:

А как се оправя клатенето на крилото?

когато определиш горе долу къде ще ти е крилото леко да натиснеш плоската част на тялото надолу за да потъне. Така триъгълната основа /поради V-образноста/ на крилото ще влезе вътре във вдлъбнатината и ще се опре стабилно.
Успех!

_________________
Я ЯК! Изстребитель. Мотор мой звенит...
Небо моя обитель...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kazey


Регистриран на: 05 Яну 2006
Мнения: 249
Местожителство: Bulgaria, за съжаление

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 19:00    Заглавие:  

Ако се забива и не лети много, си направи едни елерони и ги повдигни нагоре Wink дедалчо е направил добър профил на крилото... чудя се от къде му идат тез идеи Rolling Eyes .
_________________
Click to see if image is larger
... 80 knots ... V1 ... Rotate ... V2 ... Gear - up ... Flaps - up ...
Иван Казмин, гр. Бургас
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
dedal4o

Регистриран на: 27 Фев 2005
Мнения: 564
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 19:05    Заглавие: От беднотията брадчед!  

kazey написа:
Ако се забива и не лети много, си направи едни елерони и ги повдигни нагоре Wink дедалчо е направил добър профил на крилото... чудя се от къде му идат тез идеи Rolling Eyes .

Laughing От беднотията... доста време бъхтах за име преди да мога да си позволя разни неща...а и то експериментаторството е истинската искра за мен. Не толкова самото летене, колкото конструирането. Аз и затова не съм много добър пилот...

Това с елероните е също много полезно /вместо да се огъват краищата на крилото/, може да се резнат два елерона в кръищата /не много големи.../ и с тях да се прави корекцията. Примерно от края на всяко крило на 15 сантиметра навътре към центроплана да направиш срез от изходящия към челния ръб в рамките на 3-4 см. И после да огъваш само тази част...Но ако не са усукани двете полукрила...по-добре подлагай само картончета /когато си оправил центъра на тежестта/. Елероните обаче ще ти трябват да си правиш други експерименти след като го "научиш" да лети..

_________________
Я ЯК! Изстребитель. Мотор мой звенит...
Небо моя обитель...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kazey


Регистриран на: 05 Яну 2006
Мнения: 249
Местожителство: Bulgaria, за съжаление

МнениеПуснато на: Съб 28 Яну 2006, 19:19    Заглавие:  

За всички е по-важно и интересно самото консруиране Wink поне така мисля. Но е лошо, ако направиш някой голям самолет от балса и мноо да му се кефиш, но поради оскъден опит при летенето да си го разбийш зверски Laughing Laughing . Затова е по-добре човек да си купи нещо с ел двигател готово до 100 лева и да се учи на него да лети (моето от стиропор като се разбие, се поправя с тиксо и един специален кит).
_________________
Click to see if image is larger
... 80 knots ... V1 ... Rotate ... V2 ... Gear - up ... Flaps - up ...
Иван Казмин, гр. Бургас
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 5 [69 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ФОРУМИ ЗА МОДЕЛИЗЪМ » Действащи модели
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0685s ][ Queries: 12 (0.0047s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker