Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Автомобилите на новия руски премиер · Жена от Габрово е обявена за мъртва в Германия! България нямала законово основание да обезсилят смъртния акт · Прокуратурата иска по 20 г. затвор за машинистите по делото "Хитрино" · Напрежение! И Гърция праща войници в Либия - Пoдкрeпя aлтeрнaтивнaта държaвнa влacт · Русия подготвя строежа на най-мощния ледоразбивач · ПОЛША: ВЪВ ВСЕКИ ЕДИН МОМЕНТ НАШАТА АРМИЯ МОЖЕ ДА ПОБЕДИ РУСИЯ! ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пет 17 Яну 2020, 16:08
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Ту-2 в България
Модератори: Penio
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 2 от 3 [44 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3 Следваща
Автор Съобщение
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 10 Ное 2004, 20:11    Заглавие:  

Ил-10 беше в Долна Митрополия в нещо като малък музей, но след като завърших училището през 1965 г. не съм ходил там и нямам представа какво е станало. А имаше и чудесен По-2, който липсва на Крумовския музей!
_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
HOKUM
[Moderator]


Регистриран на: 17 Яну 2004
Мнения: 316
Местожителство: Пловдив

МнениеПуснато на: Сря 10 Ное 2004, 21:16    Заглавие:  

Пак пиша в първо лице,тъй като дядо ми ми диктува.СЛед доставката на Пе-2,през 1947 една голяма част от Пети въздушен полк,летци и техници,бяха изпратени на летище Балчик.Целта беше да се получи пълен полк от самолети Ту-2,съставен от 3 ескадрили(ята).За целта(обучението на самолет Ту-2) освен посрещането на самолетите и оборудването ми,се създаде и служба за обучаване на техническия персонал със съоръженията и учебните и бойни торпеда.Обучението започна по следната технология:трите съветски ескадрили започнаха съвместна работа с трите български ескадрили.Съответно ятния командир на първа(руска) ескадрила започва обучение на командира на първа(българска) ескадрила.По същият начин се повтаря и по другите ескадрили.В щата на съветските части имаше командир на ескадрила и заместник-командир на ескадрила.При обучението всички съветски командири и редови летци бяха много доволни от нашето ниво на подготовка.Прехвърлянето мина без никакви сътресения и аварии.При прехвърлянето беше проведено изучаване на материалната част и беше положен изпит по торпедомятането и устройството на самолетите.С това приключи и първоначалната подготовка на Ту-2.За командир на новия полк беше назначен подполковник Попов(не съм сигурен за името,но знам че е от Оряхово).Това беше един от старите летци,който беше преминал обучение в Англия.Командир на първо ято беше поручик Лазаров,на второ - поручик Терзиев(заместник поручик Петър Лилов Smile ),трето ято капитан Паскал Динков.Не сле дълго време бях сменен от поручик Терзиев на поста заместник и бях изпратен в трето ято,като заместник на Паскал Динков.Причината беше в разногласието за метода на кацането,което имаше между мен(Лилов) и Терзиев.Терзиев подвежда машината по-отвисоко,а аз сравнително по-отниско,което съм усвоил още от първия си инструктор на самолет Бюкер Юнгманн.Продължихме своето усъвършенстване.Но Ту-2 показваха доста дефекти,като след един полет при предаване машината на техниците,ятният инжинер,когато отваря кожуха на един от двигателите ме повика и ми посочи една половина от цилиндрова глава,която е паднала моторното пространство.Попита ме дали съм усетил някакви проблеми с машината и аз му отговорих,че съм усетил малко намаляване на теглителната сила.Затова смених стъпката на витлото и по време на полета не съм усетил по никакъв начин тази повреде.Втори случай беше попадането в един от цилиндрите на твърдо тяло,проникнало вероятно през някой клапан.Трети неприятен случай беше при завръщане от изпълнение на полет на морето(височина около 35-40 метра).С много силен трясък стана метално счупване в редуктора на десния двигател.Машината се наклони и аз действах механично,изравнявайки машината и увеличавайки оборотите на левия двигател.Имах възможност само за миг да погледна към наблюдателя ми поручик Тодор Златев,който беше сменил цвета на лицето си за много кратко време Very Happy .Самолетът с един двигател запази височината и в долината на град Балчик аз едвам прелетях над брега(който там е доста висика).Разстоянието до летището беше малко(към километър).Постепенно намалявах височината,достигайки летището.Летях толкова ниско,че витлото на двигателя започна да овършава царевицата,заобикаляща летището.Само отнех газта и кацнах нормално на летището.По време на полета аз се обадих по радиостанцията на старта.Отговор нямаше,но подпоручик Марин Сапунджиев от моето ято,по неговата радиостанция,съобщи,че забранява всякакви излитания и кацания освен за моят борд.Когато от старта виждат,че машината каца принудително,комадирът на полка,който беше наскоро назначен при нас и за първи път присъстваше на полети на Ту-2,с линейка веднага дойде и ме попита какво е станало.Аз погледнах към десния двигател и го видях целият облян в масло.По всички военни правилна аз стоях мирно пред него.Но след няколко минути усетих,че краката ми треперят и едва сега осъзнах,че съм се спасил на косъм.Същия ден аз излетях на задача с друга машина.При излитането започнаха да прекъсват и двата двигателя.Успях да взема височина,направих завой по кръга и веднага кацнах.Още щом кацнах по радиото командирът ми нареди веднага да занимавам в града Very Happy Този път се установи,че във филтрите на бензиновата инсталация е имало капки вода.Същата вечер цялото ято се почерпихме за мое здраве Razz
Самолетът Ту-2 в аеродинамично отношение беше много издържан,което се поттвърди и при полета с един двигател.Конструкция,бордни уреди и другото оборудване бяха безупречни.При по-голяма скорост и полупикиране краят на крилете изпадаше в лек флатер.Много важно е,че самолетът беше съоръжен със спасителни морски жилетки и надуваема лодка,която веднага при съприкосновение с вода се надуваше автоматично.
Тъй като тези самолети бяха летели в края на ВСВ и бяха поизносени,показаха и други ефекти.

Надявам се да съм бил полезен(Петър Александров Лилов,10-и пилотски випуск,набор 1918) Cool

_________________
"С пистолет и добра дума се постига много повече, отколкото само с добра дума."
Ал Капоне
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
ICQ Номер 
борден


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 2881
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 10 Ное 2004, 22:44    Заглавие:  

Иван написа:
А имаше и чудесен По-2, който липсва на Крумовския музей!

Иване, а снимката на По-2 в Долна Митрополия (от "Самолетите на България", част 2) кога горе-долу е правена?

Хокуме, продължавайте в този дух с дядо ти! И да му пожелаеш от всички ни още дълги години живот, здраве и бодрост! И още един въпрос - дали си спомня от кое съветско летище (или кой полк, ама това едва ли го помни) са били самолетите?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Simeon


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 705

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 04:01    Заглавие:  

Хокуме продължавай.Изчетох всичко на един дъх. Един съвет от мен. това дето ги пишеш сега си го запазвай във форамт WORD, че ако габардиса форума да си го имаш.
питай дядо си, ако е летял на "Ураган"-и какво му е личното мнение за този самолет. Нека да го сравни с Ту-2 , като конструкция и работа на агрегатите. От разказът ти си правя извода, че руските самолети са давали дефекти.
Какви дефекти са давали немските самолети?

_________________
"Тези, които изковаха от мечовете си рала, сега орат за онези, които си запазиха мечовете"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Penio
[Moderator]


Регистриран на: 08 Яну 2004
Мнения: 341
Местожителство: Yambol

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 08:19    Заглавие:  

Иван написа:
Ил-10 беше в Долна Митрополия в нещо като малък музей, но след като завърших училището през 1965 г. не съм ходил там и нямам представа какво е станало. А имаше и чудесен По-2, който липсва на Крумовския музей!


По-2 се намира в хангара до алеята преди Ту-2 в Крумово!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
eagle1


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1696
Местожителство: Габрово

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 09:06    Заглавие:  

Hokum-е давай в същия дух! Друго си е история на живата авиация от първо лице!!! И наистина записвай спомените на дядо си и някъде на по-сигурно място Wink
Ивинявам се за Оф Топика...
Вярно ли е че По-2 е пристигнал на собствен ход от летище Горна Оряховица в Крумово, но когато са го изложили в експозицията не е бил фиксиран по никакъв начин, поради което при силен насрещен вятър (спрямо експоната) се обърнал по гръб, натрошил се е и сега седи като камара някъде из хангарите?

_________________
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 09:09    Заглавие:  

А "тутлякът" в Крумово наистина е с напълно грешен и не отговарящ на истината камуфлаж. В действителност е бил, както казва и Иван, в сивкаво-синя разцветка. Това го потвърди и стрелецът-радист от Разград. Просто са си дошли от съюза с оригиналния съветски камуфлаж.
Другото интересно, което сега си спомних, е че същия човек разправяше, че в този полк торпедоносци в Балчик е имало и стари немски машини. Защо съм останал с впечатлението, че някои от тях са били Fw 58 "Weiche". Именно те са били в зелен камуфлаж.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
eagle1


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1696
Местожителство: Габрово

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 09:14    Заглавие:  

German написа:
А "тутлякът" в Крумово наистина е с напълно грешен и не отговарящ на истината камуфлаж. В действителност е бил, както казва и Иван, в сивкаво-синя разцветка...
Музеят в Крумово е последното място където може да се търси автентичност на камуфлажа! Следват светлия пример на стария военно-исторически музей Mad Изключение може би правят само новите експонати, до които местните бояджии още не са стигнали. Но и това е относително, защото при условията на съхранение, цветовете бързо бързо изсветляват и се отдалечават от истината...
_________________
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 21:25    Заглавие:  

Наистина в минно-торпедния полк е имало FW 58 за поддържане на летателната подготовка и преминаване към нощни полети. Самолетите бяха зелени. После дадоха от тях на ДОСО, имаше и във фотографското звено на ТРАП. Фотографският "Гълъб" впрочем е последният немски самолет, който летеше в България. Преди него бяха ликвидирани "Щорховете" на ДОСО.

Драги "борден", снимката на По-2 ми е подарък от ветерана Страхил Крумов, известен в авиацията като Бате Страшо. Той е бивш летец изтребител и се пенсионира като командир на Ил-18 в БГА "Балкан".

_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Fighterland


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1246
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 11 Ное 2004, 21:27    Заглавие:  

Браво на Хокум! Поздравления и за пилотът!
_________________
На десет мили от Монтана,
в посока Дунавския бряг
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Yahoo Messenger 
ICQ Номер 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пет 12 Ное 2004, 18:41    Заглавие:  

eagle1, По-2 не е баш на купчина, а си стои в хангара доста цял, до колкото успях да видя последно, до един ВК-1.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Вто 16 Ное 2004, 10:01    Заглавие:  

Успях да изровя все пак от оскъдното фотонаследство на Ту-2 някои нещица. Smile Ветеранът от Разград(месля, че се казва Чолаков или Димитров, едно от двете му е фамилия, а другото презиме) беше казал, че няма запазени кой-знае колко снимки от тогава, защото властите вече са стегнали режима и е било забранено да правят снимки, особено на бойна техника.

Ето такъв трябва да изглежда истинския камуфлаж:
Click to see if image is larger

В стария музей, между дърветата Smile :
Click to see if image is larger

В полет. Имам основания да смятам обаче, че това не е български Ту-2 Smile :
Click to see if image is larger

Летище Балчик:
Click to see if image is larger

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 16 Ное 2004, 19:53    Заглавие:  

Камуфлажът е много верен, може би малко по-светъл, отколкото беше Ту-2Т в Музея при откриването му. А на снимката във въздуха е или унгарски, или румънски "Тучко".
_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Сря 17 Ное 2004, 16:20    Заглавие:  

Трябва да е Унгария.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
борден


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 2881
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2004, 20:36    Заглавие:  

Това на снимката е унгарски опознавателен знак (естествено ако не е "пипано"). Страната получавала ли е Ту-2?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 2 от 3 [44 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0966s ][ Queries: 12 (0.0045s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker