Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Sun 05 Apr 2020, 22:33
All times are UTC + 2
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » Морски и речен бизнес, морски флот и фирми в България
БЪЛГАРСКИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ КОРАБИ И ЕКСПЕДИЦИИ
Moderators: Sea Dog
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 1 of 4 [48 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Author Message
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Wed 19 Sep 2007, 11:09    Post subject:  БЪЛГАРСКИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ КОРАБИ И ЕКСПЕДИЦИИ  

КОРАБИТЕ

"Проф.Вълканов"

Click to see if image is larger


"Академик"
Click to see if image is larger


Водолазни и други кораби...................




Полярните експедиции

Първата българска национална антарктическа експедиция се провежда от ноември 1987 до май 1988 г., припомня РФИ в рубриката си "Европейски изследвания"
19.09.2007


Белгийците са изключително горди от един свой общ проект- в началото на септември в Брюксел бе обявено създаването на полярната станция "Принцеса Елизабет".

Научно-изследователската станция бележи голямото завръщане на белгийците в Антарктика след 40-годишно отсъствие.

Екип от около 50 изследователи, учени и инженери ще изучават отражението на глобалното затопляне.

Станцията е много важна от гледна точка на околната среда. Всъщност за първи път научна база ще функционира на сто процента в помощ на възобновяемите енергийни източници.

Модулът изглежда сякаш излязъл от научнофантастичен филм

Той бе предварително монтиран в Брюксел, специално за да бъде показан пред обществеността. Новата белгийска полярна станция е истински гигант, изпипана до последния сантиметър.

Сглобяването в Брюксел бе и като генерална репетиция, защото веднъж базирана в Антарктика, няма да бъде възможна промяна в конструкцията й.

Ръководителят на проекта Готие Шапел разказва, че самото разполагане на станцията включва и място за живеене, макар че е предвидено и още място за лаборатории.

Станцията ще може да подслони 12 души, но мястото лесно би могло да бъде разширено за 20 души, дори и повече.

Все пак пространството е ограничено. Вътрешността е мобилна, като в болница. Главната особеност на тази станция е, че тя е проектирана и дори мястото е избрано, така че да бъде

избегнато натрупването на сняг, който да спира светлината

Съвсем скоро предстои експедиция до Южния полюс, за да бъде уточнено окончателното място на разполагане на базата.

Ален Юбер е глациолог. Според него Антарктика е единственото място на планетата, където температурата винаги е под нулата.

Естествено, това е особена ситуация, защото снегът остава. Снегът там представлява кристали, които се натрупват, а между тях и малки въздушни сфери, превърнали се в заложници на леда.

"В момента има 4800 метра дебелина на снега в центъра на континента. Чрез техниката успяваме да проникнем и да освободим тези "въздушни топки".

По този начин ще получим информация за газовете, които са присъствали преди в атмосферата и ще имаме данни изобщо на климата на планетата", разказва Юбер.

Изграждането на белгийската станция в Антарктика отговаря на абсолютно всички екологични изисквания. Водата и отпадъците ще се рециклират, а отоплението ще се осигурява чрез слънчеви панели.

Представителят на Международната полярна фондация Юго Доклер припомня, че допреди година-две

към Антарктическия договор бе добавен протокола от Мадрид, който е за опазването околната среда

Така че Антарктика е запазена като истински природен парк. Предвидени са специални стриктни мерки.

"Смятам, че тази станция може да даде пример на другите страни. За момента тя е уникална, но вярвам, че много бързо примерът й ще бъде последван от други страни.", подчертава Доклер.

Целта на това полярно предизвикателство е също така да покаже, че Белгия притежава знанията и уменията, както и технологиите да разгадае климатичните промени. И да приложи разкритията си по посока на съкращаването на вредните емисии газ в атмосферата.

Антарктида е един колосален хладилник, който влияе върху климата по цялото земно кълбо, е оценката на първия български полярник - физикът и метеоролог Цончо Чапанов, работил на Ледения континент.

Неслучайно Световната метеорологична организация обяви за тема на 2007 година "Полярната метеорология: разбиране за глобалните въздействия".

Редица български учени участват в първите изследвания

на метеорологичните процеси и явления в южните полярни ширини относно глобалните ефекти върху климата на планетата.

Още през 1967 г. Чапанов престоява четири месеца на Ледения континент в екипа на полярната станция "Мирний" и обект на изследванията му е тънкият слой на атмосферата, който има значение за авиацията.

По-късно българите стават едни от първите заселници на Антарктида. Първата национална антарктически експедиция се провежда от ноември 1987 до май 1988 г. Целта й е избор на подходящо място за българската база "Св. Климент Охридски" в Антарктида, основана на остров Ливингстън.

Приносът на българските метеоролози, работили там не е малък. От 1993 г. насам винаги когато на базата има хора, се правят метеорологични наблюдения.

Така на основа на събираната информация метеорологът д-р Крум Велчев е направил

типологизация на циклоните, на траекториите им и на видовете време

Известно е, че мястото на българската база, остров Ливингстън, се намира при пролива Дрейк, където има интензивна атмосферна динамика и това е една от най-ветровитите зони на планетата, т.нар. "ревящи ширини".

Българските учени се занимават и с глациологични изследвания, които засягат увеличаване или намаляване на обема на ледника, неговата скорост на движение.

Проектирани са и са изработени няколко глациоложки сонди, с които са извършени над 30 сондажа на дълбочина 20 метра. Изследванията показали, че в реално време протича процес на затопляне.

За около 10 години на остров Ливингстън фронтът на ледника се е отдръпнал с близо 250 метра, появили са се нови островчета. В края на ноември предстои да замине нова експедиция.

Предстои участниците в нея да построят и обзаведат нови научни лаборатории, да бъде пусната в експлоатация пречиствателната станция за отпадни води. В състава на новата българска полярна експедиция ще бъде включен и учен от Монголската антарктическа асоциация.

Last edited by Preslav on Sun 24 Oct 2010, 23:00; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Wed 10 Oct 2007, 10:39    Post subject:  

"АКАДЕМИК " ще ни свърже с кабел по морето с Грузия

ВАРНА. Кабел по дъното на Черно море ще ни свърже с Грузия. Това ще осигури бърза телефонна и интернет връзка с Тбилиси, а оттам по суша - със страните от Близкия изток. Експерти от Института по океанология във Варна проучват подходящо трасе за пускане на телекомуникационния кабел. За целта тръгва специална експедиция с изследователския кораб "Академик". Кабелът ще минава по дъното на Черно море, като на места дълбочината достига 2450 метра. Договорът е секретен, каза и.д. директор на института Любомир Димитров. Такива връзки по морското дъно България има с Румъния, Одеса и Турция. Запознати припомниха за т.нар. червен телефон за бърза връзка Москва-София до 1989 г. Кабелът е стигал до северната част на нос Калиакра, където е първият подземен обект. След това е бил прекъснат. Корабът "Академик" се върна преди ден от експедиция заедно с гръцкия кораб "Аего". Изследванията се извършват по проект с участието на 28 организации от почти всички европейски страни, Турция и Украйна. Двата кораба са били на 50 мили от нос Емине и са взели проби от дълбочина 2100 метра. Учените от института ще имат експедиция с "Академик", за да търсят потънали кораби край нос Калиакра.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 18:53    Post subject:  

Click to see if image is larger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Wed 21 Nov 2007, 10:27    Post subject:  

Три експедиции ще търсят потънали кораби в български води

BgNewsroom - 20 Ноември 15:42

Варна, БТА През 2008 г. ще бъдат организирани три експедиции за издирване на потънали кораби в български води.
Това е съобщил за БТА и.д. директор на Института по океанология доц. д-р Любомир Димитров.

Експедициите ще бъдат осъществени по линия на проект за подводни изследвания в областта на археологията. Финансирането - 230 хиляди лева, е осигурено от министерството на образованието. Половината от средствата вече са похарчени за осигуряване на необходимото на учените оборудване.

Първата от експедициите ще бъде през пролетта. След това, през лятото, учените вече ще използват и подводна апаратура. Поканихме към нас да се присъединят и норвежки колеги от университета в Трондхайм начело с проф. Марек Ясински, уточни Димитров. По думите му е постигната принципна договорка, че при изследванията в България ще се ползват уредите за подводна навигация на норвежките специалисти. С тяхна помощ могат да бъдат определяни точните координати на потъналите кораби. Освен това учените от северната страна разполагат и с телеуправляеми подводни апарати.

Трябва да изследваме целия шелф на дълбочина между 40 и 200 метра, допълни д-р Илия Щирков, ръководител на проекта. Той разказа, че в момента българските учени са наясно с координатите на два запазени кораба в района на нос Калиакра. Единият е на дълбочина около 80 метра. Той е потънал преди 500 години, дълъг е 12 метра, но не е ясно какъв товар е превозвал.

Другият кораб е изцяло в тинята. На повърхността й всъщност е товарът му - амфори, в които е имало риба. Ние извадихме една амфора я изследвахме, но резултатите предизвикаха спорове, каза Щирков. По думите му веднъж амфората е датирана от 5-4 хилядолетие пр. Хр. След това други учени са изказали становище, че е от 1-2 век сл. Христа.

Щирков потвърди истинността на легендата за потънал около Варна кораб, за чиито товар се говори, че е слонова кост. Костта не е била от слонове, а от моржове, обясни ученият. По думите му и до днес след буря морето изхвърля части от ценния товар на древните мореплаватели.

Изследванията в нашето море представляват изключителен интерес за научната общност, смятат в института по океанология. Учените не изключват възможността при експедициите да бъдат намерени потънали кораби на финикийци, викинги и други древни народи. При това, по думите на учените, има шанс съдовете да са запазени, тъй като сероводородът в морето убива всички микроорганизми и на практика корабите са консервирани.

Трябва да бъде приет закон, който да регламентира подводната дейност и собствеността върху намереното, коментира Любомир Димитров. Учените настояват да бъде наложена забрана върху траленето, тъй като уредите на рибарите унищожават всички останки по дъното. В тази връзка те предлагат да бъдат обособени подводни "резервати" по линия на НАТУРА 2000.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Fri 23 Nov 2007, 18:02    Post subject:  

Българските учени ще изследват климатичните промени на Антарктида


Първата група от 16- членната българска експедиция заминава на 27 ноември за полярната ни база "Св. Климент Охридски" на о. Ливингстън. Към българския екип ще се присъединят и двама чуждестранни изследователи - от Монголия и Португалия.

По традиция държавният глава беше домакин на изпращането на експедицията. Георги Първанов връчи националния трикольор на изследователите.

Българските учени ще продължат работата си по петгодишния геолого-еколожки проект с МОСВ, по който се прави карта на района на базата ни на о. Ливингстън. Геоложката част на проекта е свързана с изследване на минералите в района на базата ни. Еколожката част има за цел да проучи човешкото влияние върху тази уникална, чиста среда.

Ще продължи също изследването на биоразнообразието на континента. Продължава и съвместният българо-португалски геоморфоложки проект, свързан с изследването на вечнозамръзналата почвена покривка. 16-та българска полярна експедиция струва 200 000 лева, каза Христо Пимпирев. Той изрази съжаление, че няма предвидени средства за експедицията за следващата година. Караме на парче, година за година, въпреки че България вече 20 години е утвърдена полярна нация, каза проф. Пимпирев.

По финансови причини се проваля и идеята експедицията ни да замине за Антарктида за първи път с българския научно-изследователски кораб "Академик", посочи Христо Пимпирев. Един милион лева би струвало използването на кораба за отиване до Антарктида и връщането във Варна. Участниците в българската експедиция ще се придвижат на групи със самолети на Уругвайските и Чилийските военно-въздушни сили и с испанския кораб "Лас Палмас".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 22:36    Post subject:  

Ледена стена посреща полярната ни експедиция

news.bg

Първата група от 16-тата Българска антарктическа експедиция пристигна рано тази сутрин на остров Ливингстън, Антарктида. Те са пътували с испанския военен кораб "Лас Палмас".

Това съобщи проф. Христо Пимпирев, ръководител на експедицията, цитиран от БНР.

При акостирането на брега българските антарктици са били "посрещнати" от двуметрова ледена стена.

Преодолявайки неблагоприятните метеорологични условия, антарктиците са успели да включат генератора и да раззимят българската полярна база "Св. Климент Охридски".

Поради ниските температури и дебелата снежна покривка не се очаква в скоро време на базата да има течаща вода. За готвене нашите антарктици ще топят сняг, а за сервизни нужди ще пренасят вода с бидони от океана.

Гориво и пресни хранителни продукти ще бъдат доставени от чилийски кораб в края на годината.

В момента полярниците ни разчитат на неприкосновените запаси, останали от предишната експедиция, предвидени за подобни кризисни ситуации, както и на помощта на съседната испанска база "Хуан Карлос Първи".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 23:59    Post subject:  

Търсят амфори с маринована риба
За първи път учени вадят древен кораб от морето край Калиакра


ВАРНА. Потънал гръцки кораб от V век пр. н. е. ще бъде най-голямата туристическа атракция край нос Калиакра. На дълбочина от 80 м плавателният съд стои непокътнат и корпусът му е напълно съхранен. Може да бъде изваден по всички правила на археологическите разкопки, съобщи инж. Атанас Палазов, директор на Института по океанология във Варна. Акцията ще струва няколко милиона лева. Американски и европейски партньори вече са обещали да дадат финансово рамо, за да излезе ценната находка на бял свят. Още тази пролет започва спускане на учените с подводницата PS-8 B. Изследванията са по започналия от миналата година проект на просветното министерство и Института по тракология. Първият обект е този потънал гръцки кораб със стърчащи отгоре му амфори. Според проучването те били пълни с маринована речна риба. Уловът най-вероятно е от Дунав, откъдето идвал плавателният съд преди да претърпи корабокрушение. Иначе неговият търговски маршрут тръгвал от остров Лесбос. Изследванията при спускането ще се правят със супермодерен американски локатор за страничен надзор. Над 50 обекта по дъното на Черно море в наша траектория са набелязани за идентифициране и проучване по проекта. Учените пазят техните координации в пълна конфиденциалност заради набезите на иманяри. Подводните бракониери се спускали до 40 м дълбочина и заради плячката не се спират пред нищо, каза шефът на Института по океанология.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Принц Ойген


Joined: 12 Jan 2005
Posts: 2124
Location: София

PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 11:23    Post subject:  

...американски локатор за страничен надзор...
...по дъното на Черно море в наша траектория...
...Учените пазят техните координации...
Rolling Eyes

_________________
Click to see if image is larger
I won´t be the one left behind
You can´t be king of the world
If you´re slave to the grind
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 12:15    Post subject:  

Ще обследваме потъналите кораби по крайбрежието ни

We shall explore sunken ships along our coast

С пари на МОСВ правим и геоложка карта на черноморския ни шелф в мащаб 1:500 000

От ст.н.с.д-р Атанас Палазов
директор на Института по океанология

Ст.н.с. д-р Атанас Палазов е завършвае ТУ във Варна, специалност “корабостроене”. Специализира приложна математика в ТУ – София. Там е защитава и докторската си дисертация. Работил е в ТУ - Варна, Централната лаборатория по автоматизация и научно приборостроене в София, която е към БАН, а от 1985 г. трудовата му дейност се свързва с Института по океанология към БАН. Негов директор е от началото на декември 2007 г.

През последните години Интитутът по океанология към БАН работи по десетки международни проекти, предимно свързани с 6-та и 7-ма рамкова програма, финансирани от Европейската комисия. Участваме и в редица проекти на НАТО. Ще припомня за читателите, че една от основните дейности на нашия институт е свързана с оценка на екологичното състояние на Черно море и повечето от дейностите ни са насочени в тази посока. Затова преди няколко години разработихме проект, чрез който се даваше възможност да повишим капацитета на института чрез обмяна на опит с други колеги от европейските страни. Това ни даде възможност да погледнем по различен начин на съвместната ни дейност с тях, особено по проблемите на екологията. Работихме усилено и по проект “Арена”. Той бе свързан с повишаването на научния капацитет, който притежават страните от черноморския регион в областта на оперативната океанография. След това проектът се преля в нов, под името “Аскабус”, чрез който продължи повишаването на капацитетните възможности на научния потенциал в региона, за постигане на по-добра оперативност на океанографските услуги. Тук участват всички океанографски институти и метеорологични станции на черноморските страни. Общата ни цел е да развием по-добре оперативната океанография в Черно море. А тя е дял от океанографията, която предоставя услуги в три направления - оценка на миналото състояние на морската среда, на настоящото й състояние, както и прогнози за нейното бъдеще. В нашата международна дейност е добре да споменем и работата ни по проекта “Еку”, който цели да се доразвие оперативната океанография по крайбрежните райони. 2008 г. се очертава като доста интензивна по отношение на експедициите, които ще проведем. Имаме две планирани експедиции по проекта “Сезаме”, в които ще се включи не само нашия “Академик”, но и други изследователски кораби. Планираме и експедиция по проект, който е финансиран от НАТО. Очакваме посещение и съвместна работа с екип на немския изследователски кораб “Посейдон”.
Това са проекти с по-голяма практическа насоченост.
Единият от тях стартира още през миналата година и има за цел да разкрие по-пълно информацията ни за археологическото ни наследство, което лежи на дъното. По този проект вече получихме необходимата ни апаратура и в най-скоро време ще извършим първите проби. Чрез нея ще се опитаме да съберем информация и опишем древните антични кораби, потънали в шелфовата ни зона. Това е проект на дълбоководната ни археология, където на практика водолазните методи няма да се прилагат. Така ще изпробваме новите възможности по търсене, откриване, оглед с миниподводницата, заснемане, определяне на характеристиките на съответния обект и др. Всичко това ще ни даде възможност да създадем база данни на тези антични обекти. Всъщност, ако трябва да бъдем точни, това археологично наследство не е само национално, а преди всичко европейско, защото това са преди всичко гръцки и римски потънали кораби. И интересът към проучването им е голям, защото става въпрос за историческото наследство на европейската цивилизация.
Вече имаме и защитен проект по Седма рамкова програма, който се очаква да бъде подписан за реализация с ЕК.Чрез него нашите учени ще изследват влиянието на щормовете върху бреговата зона. Това е от изключителна важност за практическото опазване живота и имуществото на хората. По този начин ще се моделира въздействието им, за да може в определена ситуация да знаем какви могат да бъдат последствията от подобна утежнена ситуация. Това ще ни даде възможност по-рано да информираме “Гражданска защита” и другите организации за надвисващите опасности.
Започваме работа и по проект, чрез който ще създадем геоложкат карта на полезните изкопаеми в морската ни икономическа зона. Той е финансиран от Министерството на околната средата и ще го осъществим заедно с наша партньорска организация. Ще бъде изградена карта на българския сектор от Черно море в мащаб 1:500 000, която ще се базира на съществуващата вече информация. Този проект ще продължи в рамките на 18 месеца.
Интересен е и проект, свързан с ефективното изграждане на система, която следи внимателно параметрите на морската среда в заливите и пристанищата. Става въпрос за една система, която дава непрекъснато оперативна информация на морската ни администрация за нуждите на управлението на кораплаването в тези зони. Чрез тази информация специалистите ще могат да предприемат адекватни управленски решения за сигурността на корабоплаването. За съвместната ни работа с Изпълнителната агенция “Рибарство и аквакултури”, свързана с мониторинга на рибните запаси, очакваме да получим нов специализиран ехолот и изследователски тралове - дънен и пелагичен. С новата техника се надяваме, че работата ни значително ще се подобри. Бих искал да припомня и нещо много важно – на 3 юли т.г. се навършват 35 г. от основаването на Института по океанология. Затова работата ни по организирането на юбилейните тържества започва още сега.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Thu 06 Mar 2008, 16:55    Post subject:  

Приключи 16-ата антарктическа експедиция

06 март 2008 | 15:34 | Агенция "Фокус"

София. Успешно приключи 16-ата Национална антарктическа експедиция. Българската полярна станция „Св. Климент Охридски” бе зазимена и консервирана на 28 февруари и последните участници се завръщат в България в близките дни, съобщиха за Агенция “Фокус” от експедицията. Провеждането на експедицията съвпадна с честването на Международната Полярна година, която се отбелязва на всеки 50 години с цел привличане вниманието на световната общественост върху значението на полярните райони за опазването на околната среда, глобалното затопляне и изхранването на човечеството.
Експедицията се съпътстваше с множество трудности свързани с оскъдното финансиране, транспорта на участниците и неблагоприятните метеорологични условия. По време на трите месеца, през които базата бе обитавана, нашите полярници построиха две нови сгради - жилищно-лабораторен блок с две спални и биоложка и геоложка лаборатории и медицински блок.
Паралелно със строителството се проведоха и изследванията по действащия геолого-еколожки проект, финансиран от МОСВ, като геолозите откриха ново полиметално рудопроявление. Бяха отбрани и транспортирани образци за петрогрфски, геохимични, геофизични и геоморфоложки анализи, както и от лишеи и мъхове (единствената растителност на острова), които акумулират тежки метали от атмосферата, по които се отчита степента на замърсяване на околната среда. Във връзка с Междунараодната полярна година започна изпълнението на съвместен проект с Португалия и Испания, изучаващ тенденциите в изменението на климата през последните 200 години. Бяха прокарани 2 шестметрови сондажа за изследване на вечната замръзналост. Освен български учени в базата гостуваха и работиха глациолог от Португалия и метеоролог от Монголия.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Mon 22 Dec 2008, 11:34    Post subject:  

Антарктиците ни в леден "Сървайвър"

Пътуването на деветимата ни полярници до остров Ливингстън е продължило над 16 ч.
22.12.2008

Ръководителят на българската експедиция проф. Пимпирев и част от полярниците ни преди заминаването си. Снимка: БГНЕСБългарите от 17-ата антарктическа експедиция оцеляха като в "Сървайвър" - с лодки в бурно море между плаващи ледени блокове, съобщава в. "Труд" като се позовава на пратеника на вестника Пламен Енчев.

Антарктиците ни са били спасени от испанските си колеги и благодарение на техния професионализъм са стигнали до българската база на остров Ливингстън.

Пътуването на деветимата ни полярници от чилийската станция на остров Кинг Джордж до остров Ливингстън е продължило над 16 ч.

Заради бурното море и невъзможността да достигнат до брега на българската база "Св. Климент Охридски", капитанът на кораба "Лас Палмас" решил да бъдат спуснати две лодки, които да направят опит да закарат българите до испанската база "Хуан Карлос".

Облечени в специални костюми за оцеляване в антарктически условия, нашите се качиха на лодките и лавирайки между високите вълни и доста големите ледени късове в морето, успяха да стигнат до испанската база, разказва Пламен Енчев.

От там антарктиците ни са били извозени с лодка и благополучно в 11 ч. Местно време (16 ч. Българско) в неделя са акостирали на брега пред нашата станция.

В момента на базата са общо 17 души, сред които и три жени.

Те ще прекарат на 14 хил. км от родината коледните и новогодишните празници.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 22:56    Post subject:  

Супер, сега ако НАТО дадат пари и за една боя на кораба ....

НАТО праща „Академик“ в Босфора
Източник: в. "Народно дело" 11:41 / 03.02.2009
Изследователският кораб „Академик" на Института по океонология ще бъде изпратен през февруари на научна мисия в Босфора, чиято крайна цел е да се подсигури корабоплаването в проливите. Средствата за операцията са от НАТО. Миналата година кораб на алианса е извършвал подобни изследователски замервания, каквито сега ще правят нашите учени заедно с партньори от Украйна и Румъния.

От института са обявили и обществена поръчка за закупуване на многолъчев ехолот на стойност 400 000 лв. Уредът ще позволи да се картира морското дъно. Това ще улесни прокарването на тръбопроводи.

През май пък „Академик" ще отпътува за северозападната част на Черно море, където ще се проведе изследване на биооптичните характеристики на морската вода. Целта е да се създаде алгоритъм за сателитно измерване на екологичните показатели на морето.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 23:06    Post subject:  

Буря едва не уби нашите полярници в пролива Дрейк
02 февруари 2009 / News.dir.bg
Щорм със скоростна вятъра 120 км/ч и вълни с височина 8 м връхлетяха бразилския военен кораб “Ари Ронжел” в пролива на Дрейк по пътя от остров Ливингстън в Антарктида за Ушуая в Аржентина.
На борда му имаше и петима български учени - Христо Пимпирев, Никола Петков, Никола Кръстев, Камен Бонев и Янко Герджиков, които се връщат от българската антарктическа база в родината. Това разказва пред вестник "Труд" проф. Христо Пимпирев.
"Вълните прехвърляха кораба и го блъскаха като черупка. Маси и столове се трошаха като трески. Контейнерът в трюма на кораба, където бяха настанени българите, се откачи от железните скоби, леглата на 2 етажа се разглобиха и паднаха върху лежащите нашенци. Светлината угасна. Настъпи пълен мрак, в който се чуваше само ужасяващият тътен на морската стихия и падащи и местещи се железни сандъци. Koрабът се накланяше странично на 45 градуса, което е критичната точка за обръщане. Завиха сирени и помислихме, че ще последваме съдбата на “Титаник”, разказва Пимпирев.
По време на щорма геологът Никола Петков получил 4-сантиметрова порезна рана на главата, а геофизикът Никола Кръстев е с травма на гърба.
"Българският контейнер заприлича на военнополеви лазарет. Лекарят на “Ари Ронжел” оказа първа помощ на пострадалите, въпреки че и той не можеше да се държи на краката си. Бурята продължи 24 часа и затихна едва когато корабът премина покрай нос Хорн и навлезе в тесния и защитен от вятър пролив на Бигъл. Капитан Серадо, който е морски вълк с 30-годишен стаж, сподели, че не е имал в многобройните си плавания по световните океани такава буря", спомня си още полярникът.
Проливът на Дрейк се слави с най-бурните води на Земята, защото там се срещат ветровете и водите на два океана - Тихия и Атлантическия. Преди 4 години немският туристически лайнер “Бремен” едва не потъна, след като вълна убиец отнесе командния му пулт.
Научната програма на българската полярна база е към края си. Завършен е 10 м сондаж и е монтирана метеорологичната станция по международния проект за изследване измененията на климата. Базата се зазимява на 5 февруари. На 7 февруари последните български антарктици ще я напуснат с испанския кораб “Лас Палмас”. Окончателното завръщане на експедицията на летище София е на 16 февруари 2009 г.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Wed 03 Jun 2009, 14:10    Post subject:  

Дефектно оборудване бави търсенето на потънали кораби

Вестник Позвънете

2009-06-03 08:01:29

Варненският Институт по океанология ще стартира проекта си за изследване на морското дъно едва през този месец. Проектът е разработван съвместно с Министерството на образованието, припомни н.с. д-р Илия Щирков. Забавянето се дължи на установени дефекти в доставеното от чужбина оборудване, за които от ведомството съобщиха още през миналата година. Локаторите, с които ще се засичат потънали кораби, били връщани заради дефекти два пъти. След това от института направили пробен курс с монтираните вече устройства. Тестът бил извършен на известния кораб с амфорите, потънал край нос Калиакра. Разбрахме как да работим с апаратурата и направихме всички необходими настройки, обясни д-р Щирков. От ръководството на института обаче преценили, че е прекалено скъпо за проучванията да се ползва толкова голям кораб като “Академик”. Ето защо било взето решение оборудването да се монтира на корабчето на варненския аквариум - “Проф. А. Вълканов”. Той обаче не бил преминал класов ремонт и първо трябвало да му се направи такъв, преди да се инсталира оборудването. Всичко било готово, но едва в зимния сезон, когато условията за провеждане на изследвания са крайно неподходящи, обясни изследователят. Той уточни, че още през миналата година е поискано удължаване на срока на проекта, който се финансира от фонд “Научни изследвания” към Министерството на образованието. Така екипът е получил отсрочка да завърши заданието до края на тази година.

“Ще се концентрираме в проучването на северния бряг, между нос Калиакра и Шабла. Там местата са по-открити и е много по-вероятно да има корабокруширали кораби”, поясни Щирков. Той добави, че екипът ще обследва само кораби от античността. Първо ще се набележат интересните обекти, а след това ще се изследват по-подробно с подводницата и “Академик”.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 20:50    Post subject:  

Представят нова илюстрована карта на остров Ливингстън с българската база „Св. Климент Охридски”
09 юни 2009 | 21:11 | Агенция "Фокус"
София. Новата илюстрована карта в мащаб 1:120 000, на български език, изобразяваща остров Ливингстън с българската база „Св. Климент Охридски”, ще бъде представена на 12 юни 2009 от 11 ч. в Аулата на Софийския Университет, съобщиха от Фондация „Манфред Вьорнер”. Картата е изработена от Военногеографската служба на Българската армия, Комисията по антарктическите наименования към МВнР и Института по математика и информатика при БАН и изобразява съседните острови Смит, Сноу, Гринуич и Робърт в архипелага Южни Шетландски острови, Антарктика. За островите Робърт и Сноу това е както първата българска, така и първата подробна карта, а за о. Смит – първата топографска карта изобщо.
Картата е уникална по своето съдържание и включва най-новата и пълна информация за островите с точно представяне на бреговата линия, релефа, зоните свободни от лед, местообитанията на тюлени и пингвини, природните резервати, научните бази и лагери, както и българското присъствие на островите като част от българското духовно и културно-историческо пространство.
Изданието е отпечатано в Троян в тираж 4 000 бр. Хиляда екземпляра са предвидени за ползване от научни институции, библиотеки и изследователски екипи, а останалите 3 000 са отделени за модерно учебно пособие по география и други природни науки. Всяко училище в България и българско училище в чужбина ще получи от автора по един безплатен екземпляр от картата.
Новата географска карта е български принос към Четвъртата международна полярна година (март 2007 - март 2009), осъществен с финансовата подкрепа на Огнян Траянов и ТехноЛогика ЕООД, Николай Банев, адв. Тодор Батков, Цветан Василев и Корпоративна търговска банка АД.
Към настоящия момент има публикувани пет оригинални български антарктически топографски карти, по-значими от които са следните три.
Първата българска антарктическа топографска карта е изготвена от Любомир Иванов и Изобразява района на българската база Св. Климент Охридски. Използвана при проектиране на строителни работи и инфраструктурното развитие на базата, поради своя мащаб и точност.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 1 of 4 [48 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » Морски и речен бизнес, морски флот и фирми в България
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0963s ][ Queries: 12 (0.0036s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker