Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Те бъркат в джоба: Ето ги новите екотакси за автомобилите · Черни облаци надвиснаха над Заев заради спор, който ще промени Балканите завинаги · Млад военен уби полицай в Пловдив заради жена · Брутално кървави разкрития за зверствата, извършени от българина, задържан за тероризъм в Марсилия · Китай осигури връзка с обратната страна на Луната · Из авиационната история ·

Select Forum Language:

 
Hot topics: hot ПАРАД ЗА ДЕНЯ НА ХРАБРОСТТА И БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ - 6 МАЙ 2018(61)
В момента е: Пон 21 Май 2018, 16:27
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ
ВАРНА ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ (материали и стари снимки)
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 10 [149 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 8, 9, 10 Следваща
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Съб 13 Окт 2007, 09:13    Заглавие:  ВАРНА ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ (материали и стари снимки)  

Една разходка в миналото по красивия булевард "Приморски"


Николай Спиров

Старите варненци пазят с особена грижовност спомена за някогашната улица, извиваща се покрай брега и разкриваща привлекателността на безкрайната синева на морето.
Интересни данни за далечното минало на този бъдещ голям булевард ни предлага през 1993 г. незабравимият варненски краевед Ярослав Гочев. Улицата е съществувала още през VII в. пр.н.е., когато е основана Варна (Одесос) и винаги е била включвана в градските крепостни стени.
Едва ли има друга улица в града, с изключение на "Вл. Варненчик", която да е била толкова много пъти прекръствана. През турското робство улицата от пристанището до главния вход на Морската градина, включваща и част от бул. "Сливница", се е наричала "Кале буй" заради издигнатите край улицата укрепления. При временното руско управление (1878 - 1879 г.) улицата е наречена вече "Набережная". По-късно през 1850 г. получава името "Фердинанд". През 1925 г. става булевард, а след края на Втората световна война има ново име "Червеноармейска". От 1991 г. булевардът е вече "Приморски", което име е най-подходящо.
Предлагам ви да преминем през целия булевард, започвайки още от сведенията за отдавнашно минало. След Освобождението и началото на ХХ век от укрепленията остава една дебела стена, която е достигала до сегашната морска гара. Усилено започва преустройството и разширяването на долната част на булеварда, южно от плувните басейни. Началото му било от пресечката с днешната ул. "Преслав". Там сега се намира голямата сграда на Параходство Български морски флот. На нейно място в началото на нашия век е имало
голяма кръчма с чардак и асми, посещавана главно от моряци
Наблизо е била интересната сграда на първата варненска митница, строена веднага след Освобождението.
В началото на булеварда е кокетната вила "Приморска", тогава собственост на кмета Никола Попов. Тази четириетажна сграда е разполагала с 20 комфортно мебелирани стаи. Тя е една от вилите пансиони, започнали да се издигат бързо особено след откриването но морските бани. Тогава напливът от чужденци и българи бързо нараства и много взискателни гости търсят уюта на домашната обстановка, кухня и двор, които хотелите не могат да им предложат. Вила "Дияна" е била разположена в най-поетичното и самостоятелно място в този курортен квартал, строена е около 1890 г. от Асарето - италиански консул във Варна. Към нея бил разположен модерен ресторант. Сега в тази сграда е разположен Военноморският музей.
На същия булевард много интересно по своята архитектура е
първото гражданско лечебно заведение във Варна,
построено през 1869 г. със средства на варненеца благодетел Параскева Николау. Доста години след това тук е настанена Противобясната станция, а след закриването й - служби на ХЕИ. Днес там се помещава Музеят за историята на медицината.
На No59 е първата жилищна кооперация в града. Построена била от известния варненски архитект Стефан Бенедикт. Около 1930 г. станала известна като "Плаж Варна". Тя блестяла с архитектурата си, развита върху площ от 340 кв.м, на 6 етажа, партер и магазини. С пълно право са я наричали западноевропейски морски курортен дом.
Разполагала с всички удобства, пълен комфорт, асансьор, веранди, балкони, еркери, общ хол - салон на всеки етаж. Апартаментите били разкошни: от 1 стая с антре, баня, евентуално слугинска стая, а също апартаменти от 2 - 3 стаи с хол, кухня, баня и други големи удобства. Почиващите имали на разположение фризьорски салон, сладкарница, деликатеси, бански артикули и др.
На противоположния ъгъл била и красивата сграда на вилата пансион "Гилд Гилмайнен". Сградата е впечатляваща и с красивия си купол. От посочените два пансиона вили до централния плаж се отивало много бързо, минавайки покрай Аквариума. Тази забележителност на Варна е влязла в експлоатация през 1932 г., закъсняла поради войните.
Предложението за строежа на Аквариума е на проф. д-р Параскев Хаджиев
създателя на детския морски санаториум
Разходката ни по булеварда е вече в последната му отсечка, реконструирана основно. Гъмжилото от хора и превозни средства е ликвидирано с прокопаване на тунела под главния вход на Морската градина. Тук особено в летните месеци оживлението беше голямо. Бул. "Сливница" завършваше с издържани ресторанти както с менюто, така и със специални развлекателни програми. Голям беше ресторант "Грозд" на Андрей Прохаска. Срещу него беше "Златна котва". На мястото на хотел "Одеса" беше ресторант "Приятна почивка". Той е бил известен с хор-оркестър "Шопите", създаден през 1897 г. и дирижиран от известния музикален деец и диригент Никифор Кръстев. Всички участници били облечени в оригинални шопски носии. Те изпълнявали години наред през лятото възрожденски, патриотични и народни песни. Солист на "Шопите" от 1927 до 1932 г. е популярният певец Борис Робев (Доктора).
Около 1940 г. е изграден днешният красив портал на главния вход на Морската градина. Година-две преди това е съществувала също красива арка с надпис "Слънце, море, грозде" - символ на града ни. Варненци очакваха, че това мото ще влезе в герба на града, но, за съжаление, това не стана. В Морската градина веднага вдясно имаше лятно кино и Летен театър, особено желани за варненци. На ул. "Братя Миладинови" беше вторият вход на Морската градина, водещ към северните морски бани.

Последната промяна е направена от Preslav на Чет 29 Окт 2009, 00:07; мнението е било променяно общо 3 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Съб 20 Окт 2007, 07:50    Заглавие:  

Битката за Варна

Click to see if image is larger


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от Preslav на Сря 24 Окт 2007, 22:39; мнението е било променяно общо 3 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Нед 21 Окт 2007, 17:41    Заглавие:  

През 30-те години


Уловът на рибарските кооперации във Варна достигнал 600 000 кг
Те сами създават тържище "Български рибоволец". Кметът Михаил Колони инвестира в построяването на три хали за риба и месо

Николай Спасов

Допреди 70 години риболовът по варненското крайбрежие се развива главно в две насоки: от трудово-производителни кооперации и от частни лица. Въдичарите и чорбаджиите са малка част, представлявана основно от известните казаци липованци от с. Казашка махала.
Трудово-производителните кооперации са основните риболовци. Най-стара от тях е "Български риболовец", основана през 1921 г. Тя е най-сериозният популяризатор на предимствата на кооперативния риболов. Със собствени средства построява просторна сграда с надпис "Тържище - Български рибоволец". На фасадата й е поставена интересна скулптурна композиция, представляваща морски вълни, а между тях - модерна раковина, обкръжена от два едри мустакати сома. Тържището е на т.нар. малък пристан. Дотогава пазарлъкът между рибари и търговци е станал в една неугледна дъсчена барака.
Тържественото откриване на тържището става през есента на 1935 г. То е с просторни халета, удобни за предлагане на риба. По крайбрежието кооперацията разполага с модерни рибарски хижи, улесняващи бита на рибарите. В кооперацията членуват рибари от Гебедже (Белослав), Аладън (Страшимирово), Марково (Повеляново), Казашко село и др. Членовете на кооперацията участват всяка година в селскостопанските събори, провеждани във Варна
през периода 1935 - 1939 г.
Възходът на кооперация "Български риболовец" се отдава преди всичко на трудолюбивите членове. Оглавявани от дългогодишния директор Лазар Черпански, тържището предлага най-различни видове риба. Има сладководна, уловена с гриб от Камчия и езерото, а също и разни видове черноморска - кая, скумрия, карагьоз, калкан, лефер, писия, сафрид. Едрите търговци от 30-те години - Иван Янев, Христо Ранков, Ковачев сие Казаков, чакат да започне разтоварването й, за да подхванат наддаването. Незабавно стоката се отправя към магазините със специални рибарници.
Тук трябва да отбележим заслугите на кмета Михаил Колони през първото му кметуване. Те са построени по европейски образец и целят да се подобри обслужването на гражданите. Той инвестира и собствени средства. Едни от халите е районът, където по-късно е построен Юнашкият салон. Големи са халите до Балък пазар под зданието "Сити". Там са построени 14 касапски рибарски дюкяна.
Особено важни са кварталните хали, четири на брой, построени през 1910 - 1911 г. по проект на общинския архитект Радели.
За съжаление, халите в града постепенно бяха ликвидирани. Последните като че ли бяха тези на бул. "Вл. Варненчик", съборени през 1967 г. за разширението на булеварда.
Тържището осигурява риба и за местните консервни фабрики. В това отношение Варна се прочува с висококачествените рибни консерви на предприятията "Братя Кирякови", "Благой Фанев", "Янко Костов". В избените помещения на тържището има складове със сол и работилница за солене и опушване на риба. От Цариград с гемии е бил доставян турук, който след съответната обработка се превръщал в лакерда. Има дори и кафене, което предлага лимонада, чай, кафе, локум, пасти. Тук стават и приятелски срещи на почитателите на рибните деликатеси. Рибарите с болка се разделят с тържището, когато е съборено в началото на 50-те години за разширение на кейовите места на пристанище Варна.
Рибарската кооперация "Добруджанец" е основана през 1930 г. Първите й стъпки са неуверени, но тя бързо се стабилизира, като по улов заема второ място в страната след съединението на кооперациите в Бургас.
Корабостроителната, кораборемонтна и рибарска кооперация "Нептун", основана през 1934 г., е със смесена дейност. Тя първоначално строи кораби от 15 до 150 тона и бързо преминава и към 300-тонни.
Кооперациите ползват научни съвети на морската биологична станция с аквариума към нея.
След присъединяването на Южна Добруджа през 1941 г. добруджанското крайбрежие преминава към варненската рибна борса. Новооснованата кооперация "Хаджи Димитър" стопанисва Шабленското, Дуранкулашкото и Карабачанското блато с улов на кефал и шаран. Крайбрежието се използва от кооперация "Стефан Караджа" - Каварна, и пролетният риболов се увеличава значително.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 13:25    Заглавие:  

Снимки от сайта www.libvar.bg
Заповядай г-н Траянов, нова тема за форума ти, че гледам никой не пише там.


Варненското пристанище
Варненското пристанище се изгражда в годините 1895-1906 г. по проект на френския инженер Жерар. Стротелството се извършва от българската фирма Михайловски и Гарабедян от София, а по-късно се поема от "Безименно акционерно дружество" за направа на Варненското пристанище. Тържественото откриване става на 18 май 1906г. в присъствието на княз Фердинанд.

Пристанището разполагало със 7 корабни места. До 1939 г. всички товаро - разтоварни работи се извършват ръчно. През 1907 г. се създава пристанищна работилница, която през 1939г. се преименува в Държавна корабостроителница.



Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger
Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от Preslav на Сря 24 Окт 2007, 15:00; мнението е било променяно общо 3 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 13:31    Заглавие:  

www.geh.org

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Thunderchief

Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 6311
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 13:36    Заглавие:  

Преславе, така като гледам тия красоти дето си намерил(а се сещам че Попай преди време също беше пуснал подобни неща) и се чудя няма ли начин да излязат и в някое печатно издание?
Примерно малко по-лусозен албум със снимки в неголям тираж.

_________________
Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Yahoo Messenger 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 14:05    Заглавие:  

Ще се сетиш ти за какво ги публикуваме тук. Смятаме да правим наистина една дебелишка книга за всичко свързано с морето преди 1990 г. в България. Може и на части да е. Та там ще развием тезата за наличието на кораби, а защо не и на флот преди 1878 г. у българите. Данни много.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Thunderchief

Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 6311
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 14:16    Заглавие:  

Preslav написа:
Ще се сетиш ти за какво ги публикуваме тук. Смятаме да правим наистина една дебелишка книга за всичко свързано с морето преди 1990 г. в България. Може и на части да е. Та там ще развием тезата за наличието на кораби, а защо не и на флот преди 1878 г. у българите. Данни много.

Поздравления за идеята в такъв случай ще чакам да я видя реализирана

_________________
Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Yahoo Messenger 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 15:28    Заглавие:  

Старият фар дето сега е във Военноморския музей.
Музеят вече е с нов директор, честито на Мариана Кръстева!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 15:29    Заглавие:  

Турският фар на "Галата"

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 16:12    Заглавие:  

Фарът при Ексиновград

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 16:13    Заглавие:  

Гарата

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 16:18    Заглавие:  

Тази снимка от коя година е?
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 18:24    Заглавие:  

Ами най-добре да питаш Мариана Кръстева или Наско. Те бая ги знаят нещата, макар че може и да не кажат точната дата, ама поне период.

А това ми е десетката за днес!

Порт Варна. Выгрузка частей Русской армии генерала Врангеля. 1921
Фотограф неизвестен

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42399

МнениеПуснато на: Сря 24 Окт 2007, 18:31    Заглавие:  

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 10 [149 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 8, 9, 10 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.2773s ][ Queries: 12 (0.0041s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker