Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Русия ще достави плаващи бронетранспортери на Индонезия · Американски генерал: НАТО да скрие "слабото си място" от руснаците · Двама братя от богато семейство в основата на атаките в Шри Ланка · Коя държава е по-голяма от Плутон и още изумителни факти за пътешественици · Нетаняху готов да кръсти еврейско селище от Голанските възвишения на Тръмп · След 24 години: Спипаха пилот, че не може да пилотира ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 23 Апр 2019, 21:55
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Есминец "Георги Димитров"
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [4 Мнения]  
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Пон 04 Фев 2008, 15:26    Заглавие:  Есминец "Георги Димитров"  

РАЗРУШИТЕЛЯТ „ГЕОРГИ ДИМИТРОВ” ПОД БЪЛГАРСКИ ФЛАГ

Разказ за бойните плавания и живота на борда на един уникален български кораб

Съвременната Морска гара на Варна е построена на бившето седмо място от търговския кей. В миналото то е било строго охранявано и определено за един уникален български военен кораб – разрушителя „Георги Димитров”.
При първото ми качване на кораба през 50-те години бях поразен от масления блясък на корпуса. Екипажът включваше бедни момчета от различни краища и етноси на страната, които се зарадваха на лекарските грижи, чудесния камбуз, парното отопление и т.н. Всеки матрос получи спасителна жилетка. Привечер екипажът имаше свободно време, предназначено за самоподготовка, четене на статии по морска история (които пазя и до днес), писане на писма и астрономически наблюдения. За първи път се запознах с легендарния справочник на Jane (от 1956 г.-1957 г.). На кораба това уникално издание беше полузасекретено.
В един студен, но слънчев декемврийски ден през 1954 г. аз и моите колеги телеграфисти от школата на ВМБ – гр. Сталин (днес Варна) станахме свидетели на инцидент с кораба. Късно следобед „Георги Димитров” се завръщаше от плаване, а леденият вятър прехвърляше вълните през вълнолома. Един от колегите извика: „Гледайте, есминецът ще се преобърне!” От прозорците на школата видяхме как огреният от залязващото слънце кораб се накланя опасно, притиснат от вятъра и вълните. Палубата почти допираше водата. Този миг ни се стори много дълъг, „бай Георги” (както го наричаха матросите) преодоля стихията, плавно се изправи и премина гордо край фара към своето седмо място. Плавателната кампания за 1954 г. завърши. Тогава никой не снима инцидента. Две години по-късно лично преживях подобен случай в Йонийско море.

РЕМОНТЪТ
През 1955 г. разрушителят излезе в ремонт, свързан с енергетичната установка – един спокоен период от биографията му. Екипажът вече усвои специфичния морски жаргон, непонятен за другите подразделения. Разбира се, във в. „Димитровска вахта” и сп. „Морски преглед” не се публикуваше нищо за нашето поделение 20220 (есминеца). За всички други поделения узнавахме редовно от пресата. По време на ремонта прочетох много интересни книги в библиотеките на поделенията, където бях временно командирован.
Междувременно политическата обстановка в световен мащаб се усложняваше. Обществеността беше силно обезпокоена от Суецката криза, събитията в Унгария, взривяването на „Новороссийск” в Севастопол, нарушенията на югозападната българска граница и т.н. Можеше ли да се очаква някаква провокация и срещу нашия есминец?
Ремонтът беше прекратен в началото на 1956 г. С това спокойният период в биографията на кораба приключи. Започнаха плавания извън базата и зареждане на погребите със 130-mm снаряди. Дори и радиотелеграфистите участваха в зареждането на погребите, а уставните им привилегии останаха на хартия. Наложи се аз и колегите ми да носим и караулна служба.
Старият командир капитан II ранг Калчев (наследил Иван Добрев) бе сменен от бившия старпом Тумбев. Спомням си капитан-лейтенант Тумбев като един енергичен офицер с голям опит и юнашка осанка. Под гръмкия му глас започна новата плавателна кампания с продължителност две години. За нея може да се напише книга от стотици страници, но тогава не ни разрешаваха да водим лични дневници.

УЧЕНИЯТА
Походите на „Георги Димитров” почти винаги започваха и завършваха по тъмно, докато градът спи. Задачите по план бяха изпълнявани бързо и точно. Корабът заставаше зад вълнолома на своето седмо място за кратко, само за попълване на запасите. Провеждахме различни учения: артилерийски и торпедни стрелби, преследване и откриване на подводница, отбиване атаки на самолети и др. Нощните учения бяха най-интересни. Стрелбата на автоматите нощем бе истинска атракция: снарядите попадаха в мишена, буксирана от катер. Незабравим за мен ще остане пълният бордови залп. Радистите можеха да наблюдават ученията само ако не бяха заети по бойно разписание.
Това бяха силни дни за нашия малък флот, който се раждаше пред очите ни. Това бяха години на надежда. В ученията многократно участваха и новополучените торпедни катери тип „Комсомолец”, различни миночистачи, преследвачи на подводници и т. н. През 1957 г. в пристанището до „Георги Димитров” се швартова и първият СКР-67 „Дръзки”.
Командирът на есминеца не винаги обявяваше целта на бойните плавания предварително пред екипажа. Понякога успявахме да узнаем дестинацията на походите.

ПЛАВАНЕ ДО СЕВАСТОПОЛ
През 1956 г. разрушителят посети Севастопол. Плаването бе извършено в тежки метеорологични условия и се превърна в първото сериозно изпитание за кораба и екипажа след ремонта. Под командването на капитан Тумбев отплавахме от Варна малко преди полунощ при вълнение на морето 6 бала. „Георги Димитров” напредваше на североизток, разтърсван от силно клатене от кила до клотика. С моите колеги радисти бяхме в рубката за близки връзки (РРБВ), която е разположена високо над палубата, и усещахме силното вълнение. След полунощ получих нареждане да отида в рубката за далечни връзки (РРДВ) и да докладвам. Спуснах се на палубата и се огледах: вълните прехвърляха борда и достигаха димоходите. Една от тях ме изненада и измокри целия. В рубката за далечни връзки всичко бе спокойно. Докладвах и се изсуших на калорифера.
Призори бурята утихна. Есминецът и екипажът издържаха изпитанието с чест. Приближавахме Севастопол. В мъглата видяхме множество мачти в близките заливи. Преминахме и край историческите фортове на града. На някои места все още личаха разрушенията, причинени от войната. Заобиколихме яркочервените останки на печално известния линеен кораб „Новороссийск” (бивш „Юлий Цезар”). Той беше изтеглен от тинята и повдигнат на понтони край т. нар. „Болничен пристан”. Никой от екипажа не се осмели да снима „Новороссийск” – това можеше да доведе до строги наказания. Възможно е руснаците да са опитвали да възстановят линейния кораб и впоследствие да са се отказали.
Престоят ни в Севастопол приключи след седмица. Напуснахме красивия град и отплавахме към нашата база. Този път Нептун ни изненада: морето беше спокойно като езеро. Есминецът се движеше с висока скорост към Варна. Началството явно беше уморено, липсваха бойни тревоги. Под нас турбините с мощност 60 000 к.с. работеха безшумно. Пристигнахме в базата преди полунощ.
Успешното плаване до Севастопол стимулира командването да подготви поход извън Черно море.

(Следва)
Христо ЧАЛЪКОВ
Текстове под снимки:

1. Разрушителят „Георги Димитров” по време на парад
2. Есминецът е в базата. Тандемът Иванов-Чалъков от РРБС отговаря за поддръжката на антените под КДП (сн. архив на автора)
3. Всекидневие в базата във Варна: разрушител „Георги Димитров” на седмо кейово място по време на подготовка за далечно плаване. На преден план матроси от „Шлюп-команда”. Вдясно от кърмата на есминеца се вижда хидрографски кораб. Снимката е направена от военния кей (сн. архив на автора)
4. Един от възможните противници на „Георги Димитров” в Черно море – турският разрушител „Гемлик” (D-347), построен през 1942 г. „Гемлик” е бившият американски Lardner (DD-487). Той е участвал във Втората световна война и е от серията Gleaves/Benson. Турският флот е притежавал още три единици от същия тип (сн. архив на автора)
5. „Огневой” и „Кл. Ворошилов” на Севастополския рейд (сн. архив на автора)
6. Още един български разрушител – „Железняков” (сн. архив на автора)
7. Поглед към оръдията на есминец „Георги Димитров”
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Съб 10 Окт 2009, 13:05    Заглавие:  

Уникална снимка на талисмана на есминеца "Георги Димитров
Последната промяна е направена от Preslav на Нед 24 Окт 2010, 21:34; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
andik

Регистриран на: 03 Дек 2007
Мнения: 1

МнениеПуснато на: Чет 23 Сеп 2010, 17:00    Заглавие:  

Zdravejte,ja živem v Čechii. Moj bašta est Bulgar i služil na es.min. G.Dimitrov v 1952 godu. U nego snimky koraba i mečky Maxima. Maxima privez priatel kotorij byl v odpuske v gorach.Neznam točno kade.

esli iskate pišite na moj mail andik.m@email.cz
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Нед 24 Окт 2010, 21:33    Заглавие:  

Andik - spasibo za snimka!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [4 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0661s ][ Queries: 12 (0.0065s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker