Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
САЩ: "Хизбула" ограбва Ливан · Циклонът "Идай" превръща земята във вътрешно море, видимо от космоса /ВИДЕО/ · В Малайзия ще покажат бойните възможности на Як-130 · Западът няма да позволи разследване бомбардировките в Югославия · Украйна учи НАТО как да воюва · Влак с токсични вещества дерайлира във Франция ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пет 22 Мар 2019, 20:33
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Ме-109, Bv138 и възможността да бъдат в България
Модератори: Penio
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 4 от 6 [87 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Автор Съобщение
dimitar_penov

Регистриран на: 18 Фев 2010
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Сря 28 Юли 2010, 10:09    Заглавие:  

Shocked Качих снимката на Спитфайера в галерията, даже два пъти и с текст! Обаче дотам! Моля разбиращите да помагат и да я качат тук! Laughing
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42469

МнениеПуснато на: Сря 28 Юли 2010, 11:03    Заглавие:  

Click to see if image is larger

Свален със залп от пушки Манлихер, турски разузнавателен самолет Спитфайер, в района на Созопол - ноември 1948 г.. В средата е пилота Талки Юд - жив и здрав!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Yunak

Регистриран на: 26 Май 2009
Мнения: 128

МнениеПуснато на: Сря 28 Юли 2010, 12:42    Заглавие:  

Доста ценна снимка според мен Smile А подробности около съдбата на самолета и пилота знаеш ли?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
dimitar_penov

Регистриран на: 18 Фев 2010
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Чет 29 Юли 2010, 08:50    Заглавие:  

Благодаря на качването на снимката!!!

Sad За жалост няма никаква информация за съдбата на самолетите!
Shocked От архива на МВР става ясно, че една сутрин през ноември 1948 г. два самолета Спитфайер влитат в нашето въздушно пространство, в района на Резово. От заставата там докладват в Бургас. Самолетите прелитат по крайбрежието и като стигат в Созопол започват да описват кръгове над военното пристанище. От граничната застава вече ги чакат и дават залп с наличните оръжия, които са пушки система Манлихер по единия от самолетите, прелитащ над тях. Улучват го и след няколко секунди той се снижава и се пльосва в една кална нива, на около 3 км от Созопол! Граничарите отиват до него и откриват пилота жив и невредим. От този момент е снимката. Пилота обяснява че двата самолета са пратени да проверят дали в акваторията на пристанището има руски подводници, каквито данни имали турците! Дали на самолетите има някаква разузнавателна фотоапаратура не се споменава. Ако е имало такава вероятно тя е щяла да бъде описана и пропагандирана!
Другия самолет е ударен от зенитна картечница и пада наблизо в морето. В архивния материал няма нищо за пилота, който вероятно е загинал. Няма и данни да е правен опит от моряци от базата да стигнат до самолета. Има данни обаче, че картечния разчет е награден за точната стрелба! Турския пилот не е съобщил името на другаря си, или по-скоро това не е отбелязано в материала.
Още като открих материала ми хрумна, че самолета паднал в морето може още да си седи там. Ако е проведена операция по изваждането му от военните, те със сигурност щяха да го отбележат по някакъв начин. И с документи и със снимки!
От турска страна вероятно има обяснения за влитането, като пилотска грешка и някакви опити за откриване тялото на загиналия пилот. Живия вероятно е върнат в страната си и покрай това също трябва да има някакви документи, които да хвърлят повече светлина на случая!
Нямах време да проверя в периодиката от това време, но предполагам, че във весниците от тези дни ще има съобщения за случката и подробности къде точно са паднали самолетите! Учудва ме и друго! Липсата на известност на инцидента в наши издания от по-късно. В историята на Гранични войски и в местни издания също не се среща!
Военните от базата Созопол вероятно могат да дадат някакви данни за самолета в морето!
Последно предположение - не съм сигурен дали нещо от самолета не е попадало в траловете на рибарите, които вероятно са го закачили при траленето в акваторията на залива. Макар че това доскоро беше военна зона и тя беше като че ли по-малко посещавана от рибарите!


Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Марко Марков


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 2200

МнениеПуснато на: Чет 29 Юли 2010, 09:17    Заглавие:  

dimitar_penov написа:
Благодаря на качването на снимката!!!
Sad За жалост няма никаква информация за съдбата на самолетите!
Shocked От архива на МВР става ясно, че една сутрин през ноември 1948 г. два самолета Спитфайер влитат в нашето въздушно пространство, в района на Резово. От заставата там докладват в Бургас. Самолетите прелитат по крайбрежието и като стигат в Созопол започват да описват кръгове над военното пристанище.


Много ценна информация. Дано морето е запазило единия самолет! Може би ще се намерят хора готови да дадат пари за реставриране на легендата.
Това не е просто самолет, това е....... "Spitfire"!

_________________
Родените да пълзят, не могат да летят!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
su27
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1248

МнениеПуснато на: Чет 29 Юли 2010, 09:51    Заглавие:  

Темата за спитовете е обсъждана и преди ето тук една известна снимка на С.Стоянов пред сваления спит.

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Марко Марков


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 2200

МнениеПуснато на: Чет 29 Юли 2010, 09:55    Заглавие:  

su27 написа:
Темата за спитовете е обсъждана и преди ето тук една известна снимка на С.Стоянов пред сваления спит.

Да спомням си смътно. Има ли някакви значими резултати?

_________________
Родените да пълзят, не могат да летят!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
su27
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1248

МнениеПуснато на: Чет 29 Юли 2010, 10:03    Заглавие:  

До колкото си спомням нищо повече от това коетo е написал Димитър Пенов, освен че версията на спит-а не е късна, а мисля че беше тропически Vb.
Би било чудесно ако можеше да се разгледа околността с подходящ сонар, но надали на някой българин ще му се занимава.

http://forum.boinaslava.net/showpost.php?p=134730&postcount=17
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
dimitar_penov

Регистриран на: 18 Фев 2010
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Пет 30 Юли 2010, 07:33    Заглавие:  

Shocked Тази снимка е отпред на самолета! Вижда се хоризонталния стабилизатор, който стърчи отзад! Вероятно пилота е успял да снижи и да се плъзне по корем по нивата, но самолета се е извил настрани и се е преобърнал, като крилата са се строшили! И витлото се е нагънало като вентилатор!!!
Огледах моята снимка да не би Стоян Стоянов да е и на нея, но май не е !
За да дойде обаче той и да се снима, значи е изпратен специално и със сигурност има още материали в нашите архиви! Вероятно във военния арив ще има нещо! Отзад се виждат още три фуражки! Може да е назначена комисия или нещо подобно! Не се вижда добре, но правоъгълното тяло около мястото на закрепване на крилото ми прилича на фотографски контейнер?!? Точно него наблюдава стоящия отзад офицер!
Просто трябва да се потърси! Все ще излезе нещо!
Независимо каква версия са Спитовете, ако наистина другия изплува, той ще е супер находка и експонат във всеки музей!
Видях материала в БС, но той е много малък но важен! Става дума за морска карта с отбелязано мястото на самолета!!!


Shocked
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 30 Юли 2010, 09:56    Заглавие:  

Cool Cool Cool
До колкото съм чел и двата самолета и пилотите, живия и мъртвия са върнати в Турция. Падналата машина е извадена преди това.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
dimitar_penov

Регистриран на: 18 Фев 2010
Мнения: 9

МнениеПуснато на: Пет 30 Юли 2010, 10:17    Заглавие:  

Question Моля посочете източника за връщането на самолетите!
Arrow По вероятно е да е върнат самолета паднал на брега! А другия, кой ще го вади!?!
Exclamation Най-много да са слезли водолази да извадят тялото на пилота!


Shocked
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
grim realm


Регистриран на: 17 Мар 2006
Мнения: 1111

МнениеПуснато на: Пет 30 Юли 2010, 10:48    Заглавие:  

Аз пак да вметна, че на 17 Април 1951 г. дядо ми е бил мерач на тежко зенитно оръдие и е дал команда "огън" по едно малко сладко турско самолетче, което се разбива на 17 км от брега на Бургас. Първо ми казваше, че е бил с "тъпа муцуна" и е бил известен на нашите зенитчици като "Вампир".
След като му показах снимки на самолети, които са били на въоръжение при турците по това време, се спря на Р-40 и каза "такъв беше".
Старшината му е награден затова, че взима решение да се стреля, а дядо и другите по оръдията са взели няколко дни отпуск.
Баба ми (нека почива в мир! ) е била там по това време. Доколкото разбрах е било привечер - тъкмо му е отишла на гости, когато са ги викнали. Дядо каза, че е виждал самолета по-детайлно, когато го е осветявала навигационната лампичка.
Също ми каза, че пилота е загинал и май дори не са го търсили. Турците май са си траели, за да няма скандал, но не съм сигурен.
От бая време се каня да го хвана на тясно и да ми продиктува всичко, което си спомня, но все забравям. Лошото е, че баба от време на време даваше подробности, които той пропускаше, но ...

Та и този самолет е някъде там.

П.П. Ако някой може да ме снабди с карта на Бургас и акваторията му, както и на разположението на оръдията по това време, мога да се опитам да накарам дядо да покаже ориентировъчно мястото на падане.
Ако не, ще се мъча с друга карта...

_________________
"Гледай вляво и кашляй ! " - КАМО Cool
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27531
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 30 Юли 2010, 23:42    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Чел съм го в заповед на Георги Димитров но не съм сигурен къде. Израза беше ....самолетите да бъдат върнати в състоянето в което са......Спомням си че е имало някакви преговори с помоща на руснаците. Най-вероятно съм го чел или в старите броеве на вестник ВВС или в статията във вестник Всичко за оръжието. Имам някъде изрезка от този вестник със статията и ще потърся.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
KONGO79


Регистриран на: 01 Фев 2006
Мнения: 474
Местожителство: ВАРНА

МнениеПуснато на: Съб 31 Юли 2010, 12:13    Заглавие:  

Статията май беше във вестник ВВС и ако не ме лъже паметта пишеше, че Спитовете са разменени за едно Арадо, с което пилот от Чайка бяга в Истанбул. Преди време German имаше въпрос относно това бягство.
_________________
CULUS CAPITIS RECIPET!!!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Пон 02 Авг 2010, 10:14    Заглавие:  

KONGO79 е напълно прав. Самолетите и летците са върнати в замяна на нашето избягало Арадо. Даже точно в събота(31.07) си говорихме с Венци Чаков на дамбата в Балчик за този случай(егати съвпадението!) на рибка и бирка. Smile Така че за съжаление, тук няма място за никакви емоции и възбуда.
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 4 от 6 [87 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0639s ][ Queries: 12 (0.0037s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker