Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
МАГНЕТИЧНО: БУРГАСКИ ВЕЧЕРИ - ТАМ КРАЙ МОРЕТО, ПРИ КОТВАТА НА СТАРИЯ КАПИТАН! · Виетнамските въоръжени сили получиха радара "Небо-УЕ" · Русия ще покаже радиоелектронна "винтовка" · Новата посланичка на САЩ в България - полиглот от семейство на бежанци · Борис Джонсън спечели и втория тур, Доминик Рааб отпада · Масло в огъня: Американската армия дава още $250 милиона на Украйна ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Wed 19 Jun 2019, 01:07
All times are UTC + 2
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Ме-109, Bv138 и възможността да бъдат в България
Moderators: Penio
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 4 of 6 [87 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Author Message
dimitar_penov

Joined: 18 Feb 2010
Posts: 9

PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 10:09    Post subject:  

Shocked Качих снимката на Спитфайера в галерията, даже два пъти и с текст! Обаче дотам! Моля разбиращите да помагат и да я качат тук! Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42470

PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 11:03    Post subject:  

Click to see if image is larger

Свален със залп от пушки Манлихер, турски разузнавателен самолет Спитфайер, в района на Созопол - ноември 1948 г.. В средата е пилота Талки Юд - жив и здрав!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
Yunak

Joined: 26 May 2009
Posts: 128

PostPosted: Wed 28 Jul 2010, 12:42    Post subject:  

Доста ценна снимка според мен Smile А подробности около съдбата на самолета и пилота знаеш ли?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
dimitar_penov

Joined: 18 Feb 2010
Posts: 9

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 08:50    Post subject:  

Благодаря на качването на снимката!!!

Sad За жалост няма никаква информация за съдбата на самолетите!
Shocked От архива на МВР става ясно, че една сутрин през ноември 1948 г. два самолета Спитфайер влитат в нашето въздушно пространство, в района на Резово. От заставата там докладват в Бургас. Самолетите прелитат по крайбрежието и като стигат в Созопол започват да описват кръгове над военното пристанище. От граничната застава вече ги чакат и дават залп с наличните оръжия, които са пушки система Манлихер по единия от самолетите, прелитащ над тях. Улучват го и след няколко секунди той се снижава и се пльосва в една кална нива, на около 3 км от Созопол! Граничарите отиват до него и откриват пилота жив и невредим. От този момент е снимката. Пилота обяснява че двата самолета са пратени да проверят дали в акваторията на пристанището има руски подводници, каквито данни имали турците! Дали на самолетите има някаква разузнавателна фотоапаратура не се споменава. Ако е имало такава вероятно тя е щяла да бъде описана и пропагандирана!
Другия самолет е ударен от зенитна картечница и пада наблизо в морето. В архивния материал няма нищо за пилота, който вероятно е загинал. Няма и данни да е правен опит от моряци от базата да стигнат до самолета. Има данни обаче, че картечния разчет е награден за точната стрелба! Турския пилот не е съобщил името на другаря си, или по-скоро това не е отбелязано в материала.
Още като открих материала ми хрумна, че самолета паднал в морето може още да си седи там. Ако е проведена операция по изваждането му от военните, те със сигурност щяха да го отбележат по някакъв начин. И с документи и със снимки!
От турска страна вероятно има обяснения за влитането, като пилотска грешка и някакви опити за откриване тялото на загиналия пилот. Живия вероятно е върнат в страната си и покрай това също трябва да има някакви документи, които да хвърлят повече светлина на случая!
Нямах време да проверя в периодиката от това време, но предполагам, че във весниците от тези дни ще има съобщения за случката и подробности къде точно са паднали самолетите! Учудва ме и друго! Липсата на известност на инцидента в наши издания от по-късно. В историята на Гранични войски и в местни издания също не се среща!
Военните от базата Созопол вероятно могат да дадат някакви данни за самолета в морето!
Последно предположение - не съм сигурен дали нещо от самолета не е попадало в траловете на рибарите, които вероятно са го закачили при траленето в акваторията на залива. Макар че това доскоро беше военна зона и тя беше като че ли по-малко посещавана от рибарите!


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Марко Марков


Joined: 02 Jun 2006
Posts: 2200

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 09:17    Post subject:  

dimitar_penov wrote:
Благодаря на качването на снимката!!!
Sad За жалост няма никаква информация за съдбата на самолетите!
Shocked От архива на МВР става ясно, че една сутрин през ноември 1948 г. два самолета Спитфайер влитат в нашето въздушно пространство, в района на Резово. От заставата там докладват в Бургас. Самолетите прелитат по крайбрежието и като стигат в Созопол започват да описват кръгове над военното пристанище.


Много ценна информация. Дано морето е запазило единия самолет! Може би ще се намерят хора готови да дадат пари за реставриране на легендата.
Това не е просто самолет, това е....... "Spitfire"!

_________________
Родените да пълзят, не могат да летят!

Click to see if image is larger
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
su27
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1248

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 09:51    Post subject:  

Темата за спитовете е обсъждана и преди ето тук една известна снимка на С.Стоянов пред сваления спит.

Click to see if image is larger
Back to top
View user's profile Send private message 
Марко Марков


Joined: 02 Jun 2006
Posts: 2200

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 09:55    Post subject:  

su27 wrote:
Темата за спитовете е обсъждана и преди ето тук една известна снимка на С.Стоянов пред сваления спит.

Да спомням си смътно. Има ли някакви значими резултати?

_________________
Родените да пълзят, не могат да летят!

Click to see if image is larger
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
su27
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1248

PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 10:03    Post subject:  

До колкото си спомням нищо повече от това коетo е написал Димитър Пенов, освен че версията на спит-а не е късна, а мисля че беше тропически Vb.
Би било чудесно ако можеше да се разгледа околността с подходящ сонар, но надали на някой българин ще му се занимава.

http://forum.boinaslava.net/showpost.php?p=134730&postcount=17
Back to top
View user's profile Send private message 
dimitar_penov

Joined: 18 Feb 2010
Posts: 9

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 07:33    Post subject:  

Shocked Тази снимка е отпред на самолета! Вижда се хоризонталния стабилизатор, който стърчи отзад! Вероятно пилота е успял да снижи и да се плъзне по корем по нивата, но самолета се е извил настрани и се е преобърнал, като крилата са се строшили! И витлото се е нагънало като вентилатор!!!
Огледах моята снимка да не би Стоян Стоянов да е и на нея, но май не е !
За да дойде обаче той и да се снима, значи е изпратен специално и със сигурност има още материали в нашите архиви! Вероятно във военния арив ще има нещо! Отзад се виждат още три фуражки! Може да е назначена комисия или нещо подобно! Не се вижда добре, но правоъгълното тяло около мястото на закрепване на крилото ми прилича на фотографски контейнер?!? Точно него наблюдава стоящия отзад офицер!
Просто трябва да се потърси! Все ще излезе нещо!
Независимо каква версия са Спитовете, ако наистина другия изплува, той ще е супер находка и експонат във всеки музей!
Видях материала в БС, но той е много малък но важен! Става дума за морска карта с отбелязано мястото на самолета!!!


Shocked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 09:56    Post subject:  

Cool Cool Cool
До колкото съм чел и двата самолета и пилотите, живия и мъртвия са върнати в Турция. Падналата машина е извадена преди това.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
dimitar_penov

Joined: 18 Feb 2010
Posts: 9

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 10:17    Post subject:  

Question Моля посочете източника за връщането на самолетите!
Arrow По вероятно е да е върнат самолета паднал на брега! А другия, кой ще го вади!?!
Exclamation Най-много да са слезли водолази да извадят тялото на пилота!


Shocked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
grim realm


Joined: 17 Mar 2006
Posts: 1111

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 10:48    Post subject:  

Аз пак да вметна, че на 17 Април 1951 г. дядо ми е бил мерач на тежко зенитно оръдие и е дал команда "огън" по едно малко сладко турско самолетче, което се разбива на 17 км от брега на Бургас. Първо ми казваше, че е бил с "тъпа муцуна" и е бил известен на нашите зенитчици като "Вампир".
След като му показах снимки на самолети, които са били на въоръжение при турците по това време, се спря на Р-40 и каза "такъв беше".
Старшината му е награден затова, че взима решение да се стреля, а дядо и другите по оръдията са взели няколко дни отпуск.
Баба ми (нека почива в мир! ) е била там по това време. Доколкото разбрах е било привечер - тъкмо му е отишла на гости, когато са ги викнали. Дядо каза, че е виждал самолета по-детайлно, когато го е осветявала навигационната лампичка.
Също ми каза, че пилота е загинал и май дори не са го търсили. Турците май са си траели, за да няма скандал, но не съм сигурен.
От бая време се каня да го хвана на тясно и да ми продиктува всичко, което си спомня, но все забравям. Лошото е, че баба от време на време даваше подробности, които той пропускаше, но ...

Та и този самолет е някъде там.

П.П. Ако някой може да ме снабди с карта на Бургас и акваторията му, както и на разположението на оръдията по това време, мога да се опитам да накарам дядо да покаже ориентировъчно мястото на падане.
Ако не, ще се мъча с друга карта...

_________________
"Гледай вляво и кашляй ! " - КАМО Cool
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 23:42    Post subject:  

Cool Cool Cool
Чел съм го в заповед на Георги Димитров но не съм сигурен къде. Израза беше ....самолетите да бъдат върнати в състоянето в което са......Спомням си че е имало някакви преговори с помоща на руснаците. Най-вероятно съм го чел или в старите броеве на вестник ВВС или в статията във вестник Всичко за оръжието. Имам някъде изрезка от този вестник със статията и ще потърся.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
KONGO79


Joined: 01 Feb 2006
Posts: 474
Location: ВАРНА

PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 12:13    Post subject:  

Статията май беше във вестник ВВС и ако не ме лъже паметта пишеше, че Спитовете са разменени за едно Арадо, с което пилот от Чайка бяга в Истанбул. Преди време German имаше въпрос относно това бягство.
_________________
CULUS CAPITIS RECIPET!!!
Back to top
View user's profile Send private message 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 10:14    Post subject:  

KONGO79 е напълно прав. Самолетите и летците са върнати в замяна на нашето избягало Арадо. Даже точно в събота(31.07) си говорихме с Венци Чаков на дамбата в Балчик за този случай(егати съвпадението!) на рибка и бирка. Smile Така че за съжаление, тук няма място за никакви емоции и възбуда.
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 4 of 6 [87 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0727s ][ Queries: 12 (0.0038s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker