_________________ Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Здравейте!
През далечната (вече) 1987год. няколко човека от България бяхме на стаж на най-големия ветроходен кораб в света "Седов".Съжалявам, че нямам никакви снимки, но спомените остават завинаги.В Интернет има информация за него.Бяхме на него 2 месеца.Пристанището бе Рига.Бяхме дубльори на вахтените щурмани (ДВШ).Спяхме в кубрици.Нашия кубрик бе за 12 човека-разделен с прегради на 3 ниши от по 4 койки.Кораба наистина бе много голям.Четири мачти са си бая мачти..В носовата част на кораба имаше две-три учебни стаи (големи колкото нашите училищни стаи).Между тях (по диаметралната равнина) имаше малка учебна радио-рубка (така да го кажа).Сещам се, че в Балтийско море се хващаше радио "Христо Ботев".До тези учебни стаи имаше и една библиотека.Мостика бе между първия и втория грот на основната (откритата) палуба (от нея и се влизаше, и то само от левия борд).За първи път видях спътникова навигационна система.Май беше японска-"FURUNO".На около 20 минути даваше точни координати.На ветрохода имаше и пети помощник.Капитана се казваше Цаунас, но в Интернет не фигурира в списъка на капитаните на кораба (учудвам се).Бяхме в началото на 4-ти курс на ССУМОР-гр.Бургас.Между фок-а и първия грот откритата палуба е едно ниво по-ниско от останалата палуба.Там се намираше учебния мостик.Всички уреди ги имаше там.От всички стажанти само ние българите и 5-ма руснаци бяхме най-старши и практиката си беше наистина практика. Интересното при руснаците бе, че само приети по документи в някоя мореходка (средно морско у-ще) и веднага на стаж.При тях завършиш ли мореходка с най-много 5 (мисля, че толкова бяха) четворки (при тях нали е петобална системата) и влизаш без изпит в което искаш ВВМУ по същата специалност.Аз например не можах да вляза в ВНВМУ (навремето) и така живота ми се размина с морето.Тук при нас нямаше значение, че си отличник на випуска от средното училище и си кандидатстваш наравно с другите.Сега гледам куцо, кьораво и сакато пътува по корабите.На кораба се снима и филм с Гойко Митич.Някъде имам картичка на град Рига с негов автограф.Имаше и малка кино зала, където ни пускаха много смотани филми.Сещам се, че пред столовата имаше закачен списък със забранените музикални групи.Какво друго да ви кажа?Редовно имаше парусни аврали.При промяна на галса на вятъра, при промяна на силата на вятъра.На която мачта те разпределят отначало, там и се строявахме при тревога.Аз бях на първия грот.Работех на петата рея отдолу нагоре (така да го кажа).Височината е много голяма.Качваш се без осигурително въже.Имаш колан с карабинка, но просто няма как при изкачване да ти свърши работа.Под самата рея (на 50-60см.) има опънато въже и ходиш върху него.Карабината я щракваш върху една арматура (ф6 или ф успоредно заварена на реята (на 2-3см.) през 1,5-2метра.Значи за да стигнеш нок-а (края) на реята гледаш да стъпваш по въжето и същевременно да откачиш карабината заради заварката на арматурата и да я закачиш след нея, и да продължиш.През проливите излязохме в Северно море и ни хвана много голяма буря.Вълнението бе 9 бала."Седов" издържа до 64 градуса крен.Имаше негласно съревнование между отделните вахтени, кой ще отчете най-голям крен.Рекорда бе 47 градуса.Аз в учебната рубка видях 42 градуса.Храната не беше хубава, но в техните училища (в нашите го няма) има и следобедна закуска (послеужин) така, че тестените им закуски бяха много очаквани.До пет бала мисля, че имаше разливна храна.Накланя се кораба, вдигаш си чинията и някоя чиния се плъзга по дългата маса и се разлива на земята.На кораба само студена вода имаше.Къпане на десет дена.Хвърлят си моряшките фланелки и холанките на земята, къпят се, мачкат ги и така ги перат.Много странно.Явно е вярна приказката, че едно време корабите са били дървени, но с железни моряци, а сега железни кораби с дървени моряци.
_________________ Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Регистриран на: 02 Юни 2006 Мнения: 7861 Местожителство: Варна
Пуснато на: Пет 07 Окт 2011, 20:46 Заглавие:
Все още не съм се зачитал сериозно в историята на пилотските кътъри, но на тази снимка ми направи впечатление къде е инсталирана помпата - в кокпита. Предполагам, че плаванията им са били доста "мокри", но все пак е интересно решение. Че и красиво изпълнено.
_________________ The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
_________________ Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети