|
В момента е: Сря 27 Яну 2021, 00:09 Часовете са според зоната UTC + 2 |
Авиобаза Стара Загора (23 ВАБ)
|
Предишната тема :: Следващата тема |
Страница 1 от 5 [68 Мнения] | Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща |
Автор | Съобщение | ||||
---|---|---|---|---|---|
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Само за тази бивша авиобаза май нямаме тема, ето вече е създадена. Макар и да е в миналото, но поне ще остане в историята на ВВС. Скоро очаквайте и снимки оттам. Вертолетна авиация 23-та вертолетна авиобаза бойни вертолети (ваббв).Стара Загора ![]() ![]() Създадена е през 1994 г. на основата на 13-и вертолетен полк бойни вертолети и осигуряващи тилови и свързочни поделения ат състава на 10-и САК- Пловдив. В края на 1978 г. в СССР е изпратена група летци и авиационни специалисти от 44-ти вап за теоретично изучаване на вертолети Ми 24. От февруари следващата година след завръщане на групата започва ускорена теоретическа и методическа подготовка с летателния и техническия състав от 1-ва, а след това и от 2-ра авиоескадрили. През юни 1979 г. на летище \пловдив кацат първите четири вертолета Ми 24, на които започва практическо обучение по техника на пилотиране и бойно използване. През лятото на 1980 г. 44-ти вап е пребазиран на летище Крумово и се формират две авиоескадрили на бойния вертолет Ми 24. В този състав започва интензивна летателна дейност в различни метеорологични условия. На 1 октомври 1982 г. пред целия личен състав на 44-и вертолетен авиополк е сведена заповедта на министъра на отбраната за сформирането на 13-ти вертолетен полк бойни вертолети заедно с осигуряващите поделения. До този срок авиополкът вече е въоръжен с вертолети Ми 24д/б, но едва през 1986 г. е окомплектован напълно. Съгласно заповедта новосформирания полк трябва да се пребазира на летище Стара Загора, затова командването на полка създава и изпраща на новото летище работни групи. Те подготвят и осигуряват необходимите условия за работа и живот. В края на май 1983 г. на летище Стара Загора започва пребазиране на цялата бойна техника и личен състав от полка и осигураващите поделения. На новото място продължава доизграждането на необходимата материална база, без да се прекъсва летателната подготовка. На 23 януари 1984 г. застъпва в бойно дежурство с вертолет Ми 24 първият екипаж за борба с малоскоростни нисколетящи цели и нарушители на границата. През 1994 г. авиополкът преминава на базова структура и се създава 23-та авиобаза. От 1996 г. базата е включена в състава на новосформирания корпус Тактическа авиация. Съгласнво “План 2004” през 2000 г. 23-та авиобаза прекрати активносъществуване, а от юни 2002 г. окончателно е закрита. ![]() И още малко от списание "КРИЛЕ" 23 авиобаза – СТАРА ЗАГОРА Със Заповед на Министъра на отбраната от 03.08.1982 г. е организиран 13 велтолетен полк бойни вертолети с военнопощенски номер 46540 – СТАРА ЗАГОРА. Заедно с обслужващите го подразделения – 42 оатб(отделен авиотехнически батальон), 13 ОБРСТО (отделен батальон за свързочно и радиосветотехническо осигуряване) и 710 РЛП (радиолокационен пост). Погледнато в искорически план необходимостта от създаването на щурмова вертолетна авиация и по-конкретно на вертолетния полк бойни вертолети е съществувало като идея в държавното ръководство и вискши команден състав на Българската армия, много преди тази дата и намира израз в специален указ на пезидиума на Народното събрание, издаден в началото на 1962 година. Под ръководството на командването на ПВО и ВВС и командирите на 10 смесен авиационен корпус – генерал-майор ЛЮБЕН ЛЕОНИДОВ, а по-късно и генерал-майор БЛАГОЙ ЩИЛЯНОВ беше сформирана група от летци и авиационни специалсти, която следваше да премине двумесечен курс в тогавашния съветски съюз за теоретично изучаване на новия боен вертолет Ми-24. На 15 декември 1978 година за град ФРУНДЗЕ (тогава Киргизка СССР) заминава група от летци и авиационни специалисти, сред които: полковник МИТКОВ – инспектор в ПВО и ВВС; майор ГРИГОР ДАМЯНОВ ГЕОРГИЕВ; капитан КОСТА АНДРЕЕВ КОСТОВ; майор БОЙЧЕВ; майор ИВАН ТРИФОНОВ; ст.лейтенант ИВАН ПАВЛОВ и други. Завръщайки се през м.феврураи 1979 година на летище ПЛОВДИВ, групата офицери започва ускорена теоретична и методическа подготовка първоначално на летците и техническия състав на Iае, а в последствие и на състава от II ае. През м. юни 1979 година група руски летци прелитат и кацат на летище ПЛОВДИВ с първите четири броя Ми-24, на които започва практическото обучение по техника на пилотиране и бойно използване. През лятото на 1980 година тогавашния 44 вертолетен авиационен полк бе пребазиран на летище КРУМОВО, където бяха сформирани две авиационни ескадрили с воен вертолет Ми-24. Започва подготовка и провеждане на интензивна летателна дейност в различни метеорологични условия. Венец на подготовката на летателния и инженерно-технически състав, както и на осигуряващите го подразделения бе участието в оперативно-стратегическото учение “ЩИТ-82”. В провежданите шест епизода на учението, летците от I и II ае с командири:капитан ЦОНЬО КОЛЕВ и майор ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ показват отлични резултати и заслужено получават висока оценка от висшето командване. На 1 октомври 1982 година пред личния състав на 44 вертолетен авиационен полк бе прочетена заповедта на Министъра на отбраната за структурното създаване и организационното изграждане на 13 вертолетен полк бойни вертолети, заедно с осигуряващите го поделения. Поради тази причина денят 1 октомври е обявен за празник на авиационното ни поделение. За командир на 13 впбв е назначен подполковник ГРИГОР ДАМЯНОВ ГЕОРГИЕВ с началник щаб тогава капитан СЪБИ ИВАНОВ СЪБЕВ, за командири на осигуряващите поделения са назначени както следва: - 42 оатб – подполковник ГЕОРГИ ИВАНОВ СТОЯНОВ; - 13 обрсто – подполковник ИВАН ДИМИТРОВ ПЕТРОВ; - 710 РЛП – лейтенант АНГЕЛ ИВАНОВ МАТРАКЧИЙСКИ. В изпълнение заповедта на командването на ПВО и ВВС за пребазиране на летище СТАРА ЗАГОРА, новосформираното командване на авиополка взема решение за създаване и изпращане на работни групи от инженерно-техническия състав и осигуряващите го батальони, които да подготвят и осигурят необходимите условия на новото мирновременно летище. На 26.12.1982 г. в 14.55 часа е връчено бойното знаме на частта. Същото е получено от Военно комендантство – СОФИЯ и доставено с охрана в авиополка на 09.03.1983 г. от група начело с началник щаба на полка. Знамето е връчено на командира на авиополка – майор ГЕОРГИ ВЛАДИМИРОВ ГЕОРГИЕВ от генерал-лейтенант от авиацията СТОЯН МИНКОВ ВЕЛКОВ. На 27 май 1983 година на летище СТАРА ЗАГОРА каца първия боен вертолет с командир на екипажа – майор БЕТУХОВСКИ. Пребазирайки се на летище СТАРА ЗАГОРА целия летателен, инженерно-технически, свързочен, радиотехнически и тилов състав започва усилена работа за доизграждането на материалната база и по-нататъшното учебно-бойно сглобяване на авиационното поделение. На 23.01.1984 година е застъпил в бойно дежурство първия екипаж за борба с балони и малоскоростни цели в състав: - командир – майор КОСТА АНДРЕЕВ КОСТОВ; - оператор – ст.л-т МИРОСЛАВ МИХАЙЛОВ МАТЕЕВ с вертолет Ми-24 с бордови техник ст.с-т СТОЯН РАНГЕЛОВ ТОДОРОВ. Красноречив факт е, че три пъти - 1984, 1985 и 1986 г. на авиополка е присъждано званието “ПОЛК-ОТЛИЧНИК” в системата на ПВО и ВВС – ярко признание за самоотвержения труд и високите резултати, показвани по време на ЛТУ и изпълнените задачи по подържането на постоянна и висока БМГ. На основание Заповед на Командващия ВВС тогава генерал-лейтенант МИХО МИХОВ от 18.08.1994 г. – ВПБВ, ОБРСТО, ОАТБ, РЛП бяха реорганизирани в 23 вертолетна база бойни вертолети с командир полковник СПАС ПЕТРОВ ДИМИТРОВ. Със Заповед на Началника на ГлЩ на ВВС от 01.10.2000 г. се разформирова поделение 46540 и се сформира авиационна техническа база с военнопощенски номер 52320 -–СТАРА ЗАГОРА с командир – полковник НИКОЛАЙ ЛОЗЕВ ДИМИТРОВ. Командири на авиационното ни поделение от създаването му да сега са както следва: - от 1982 до 1983 г. – полковник ГРИГОР ДАМЯНОВ ГЕОРГИЕВ; - от 1983 до 1986 г. – полковник ГЕОРГИ ВЛАДИМИРОВ ГЕОРГИЕВ; - от 1986 до 1990 г. – полковник ГЕОРГИ ЕВТИМИЕВ ГЕОРГИЕВ - от 1990 до 1995 г. – полковник СПАС ПЕТРОВ ДИМИТРОВ; - от 1995 до 1998 г – полковник НЕДЕЛЧО ДИМИТРОВ МИНЧЕВ; - от 1998 до 1999 г – полковник ИВАН ДЕНЕВ ДЕНЕВ; - от 01.01. до 30.08.2000 г . – подполковник ГЕОРГИ РАДОЕВ ГЕОРГИЕВ. Последната промяна е направена от Preslav на Вто 29 Сеп 2009, 13:06; мнението е било променяно общо 8 пъти |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
ZoT
![]() Регистриран на: 15 Авг 2008 Мнения: 45 |
Такава авиобаза май вече няма. Цялото летище мина под калпака на Министерство на транспорта.
То май така ще е и по-добре, защото летището ще отиде на концесия през 2009 г. и ще стане ниско бюджетно и/или чартърно. Ще разчита, също така и на карго полетите, предназначени за района на Централна България, както и ще може да обслужва /при едни по-ниски летищни такси/ и туристите по южното черноморие, когато се построи АМ Тракия от Стара Загора до Бургас. В момента гражданското Летище Стара Загора, което някога обслужваше и полети дори от и до Москва, освен София и др., е в ужасно, бих казал занемарено състояние, като единствената летателна дейност се извършва от авио-клубовете и при някои от авио-сбирките май. Иначе пистата е 2400 м, което никак не е малко. Няколко снимки от пистата, пътническия терминал, както и контролния център. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ако някой има някакваи други снимки ще съм му много благодарен да ги видя. Особено ако са направени от високо. ![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Vihren
Регистриран на: 05 Май 2007 Мнения: 25 |
Дадено ![]() http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php?subm=3&oprt=2&form_PicId=11431 http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php?subm=3&oprt=2&form_PicId=11430 http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php?subm=3&oprt=2&form_PicId=11429 http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php?subm=3&oprt=2&form_PicId=11391 http://www.bgspotters.net/pictures/pic.php?subm=3&oprt=2&form_PicId=12143 Не е нещо особено, но все пак е Стара Загора |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
ZoT
![]() Регистриран на: 15 Авг 2008 Мнения: 45 |
Благодаря много! ![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Мерси и на 2-ма ви за снимките. Много, много занемарено, за съжаление. |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Ето още един кадър от Стара Загора ![]() Същият, но цветен: ![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
И още един кадър от там: |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
ZoT
![]() Регистриран на: 15 Авг 2008 Мнения: 45 |
Летище Стара Загора ЕООД LBSZ/BU85951 Иван Нойков - Управител адрес: 6000, Стара Загора тел: (042) 606 927 факс: (042) 606 924 е-mail: agencysz@infotel.bg http://www.mtc.government.bg/page.php?category=177&id=348 |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Още една за архива. Красива е - на Страхил Лозанов ![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
AH-1 (Attack Helocopter-1
![]() Регистриран на: 11 Ное 2008 Мнения: 64 Местожителство: Стара Загора,Пловдив |
В Стара Загора бяха най-хубавите години за Ми-24.Аз лично сам се наслаждавал на полетите на почти всички бордове.Сигурен сам че много от вас знаят за този вертолет след пристигането му в Крумово, но аз сам израстнал гледайки полетите им денем и ноштем. |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
onufrii
![]() Регистриран на: 02 Яну 2004 Мнения: 13226 Местожителство: вилает Боляристан |
Сигурен съм, че всички знаят от къде отиде в Крумово Ми-24 ![]() _________________ Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло! Si vis pacem, para bellum - 26030 Прайм червени шишета на бели! |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
AH-1 (Attack Helocopter-1
![]() Регистриран на: 11 Ное 2008 Мнения: 64 Местожителство: Стара Загора,Пловдив |
Абе знам,че знаете от къде идва но почти сам сигурен,че знаете за съществуването му в българската армия след като е пристигнал в Крумово. ![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
Страница 1 от 5 [68 Мнения] | Иди на страница: 1, 2, 3, 4, 5 Следваща |
Предишната тема :: Следващата тема |
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети |
[ Time: 0.1115s ][ Queries: 12 (0.0044s) ][ Debug on ] |