Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Пентагонът потвърди смъртта на сина на Осама бин Ладен · Иран мисли да освободи танкера "Стена Имперо" · Две турски военни колони са пресекли границата и са се отправили към Идлиб · Зловещи подробности за мъжа, убит в леглото до любовницата си · Борис Джонсън ще е една от звездите на предстоящата среща на Г-7 · Зеленски зове Канада да не допуска Русия обратно в Г-8 ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пет 23 Авг 2019, 09:40
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Шхуни "Келасура" и "Соук-Су"
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 2 [26 Мнения]   Иди на страница: 1, 2 Следваща
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Пон 03 Ное 2008, 10:14    Заглавие:  Шхуни "Келасура" и "Соук-Су"  

Оперират на Черно море
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пет 20 Фев 2009, 00:53    Заглавие:  

Илия Тодоров, Българските военни кораби, 1879-2002, Еър Груп 2000

Парната шхуна “Келасура”

Гафелната шхуна “Келасура” е военен ветроход с парна машина като спомагателен двигател. Построена е през 1859 г. в корабостроителницата H. Pitcher – Northfleet. Тя има водоизместване 289/326 тона. Размерите й са: дължина 39,40/36,97 м; широчина 6,17 м и газене 2,60/3,45. Има дървен корпус и е въоръжена с четири малокалибрени оръдия. Мощността на парната машина е 240 к.с. Развива скорост от 10 възла.
По време на Освободителната война тя е в състава на руската средиземноморска ескадра. След подписването на примирието “Келасура” влиза в Черно море и е зачислена в руския Черноморски флот.
След предаването й на България шхуната е най-големият български кораб и първият учебен ветроход във Варна. “Келасура” плава под български флаг по-малко от година, тъй като по искане на командира на Дунавската флотилия и Морската част капитан-лейтенант А. Е. Конкеевич руското правителство я заменя с парахода “Голубчик”. На 24 май 1880 г. шхуната се отправя към град Николаев, където през април е предадена на руския Черноморски флот. Екипажът й е от 49 души, от които 38 - практиканти.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Пет 01 Окт 2010, 08:25    Заглавие:  

Относно "Келасура" има някои въпроси (поне в нашата история). Във вестниците от август 1879 г. аз не намерих никъде съобщение, че е предадена във Варна. По подразбиране приемаме, че сме я получили заедно с парахдите в Русе. Обаче има версия, че сме я получили през октомври в Рени. Където шхуната зимувала. И от там е върната в Николаев. Някой да има повече информация или поне справка за архивен фонд?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 09:37    Заглавие:  

Пълният списък на окупационния отряд и имената на командирите на корабите е запазен и представен от инж. Константин Божков в неговите „Бележки и спомени по морската ни част”:

1. Параход “Взрыв”, командир лейтенант Смирнов.

2. Параход “Опыт”, командир капитан-лейтенант Анишев.

...

15. Шхуна “Келасура”, командир лейтенант Леонтиев на Черно море – Варна.

16. Парна шхуна “Соук-Су”, командир капитан 2 ранг Пападопов на Черно море – Варна.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 09:39    Заглавие:  

От Ради Боев:

Княз Дондуков-Корсаков и капитан 1 ранг Дефабр, командир на Дунавския окупационен отряд подбират и руски офицери, които да останат на българска служба. След получаването на съгласието им князът иска разрешение от военния министър на Русия (като уволнени) за нуждите на търговския флот на българска служба да останат 9 руски офицери, 58 унтерофицери и матроси. Офицерите, за които е получено разрешение са: капитан-лейтенант от 5 флотски екипаж Александър Егорович Конкеевич (назначен за командир на Дунавската флотилия и Морска част и парахода „Опыт”), лейтенант от 4 флотски екипаж Пьотр Константинович Леонтиев (назначен за командир на шхуната „Келасуры” във Варна)...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 09:42    Заглавие:  

Константин Божков включва „Келасуры” и „Соук Су” в списъка на руските окупационни кораби съответно под номера № 15 и 16 и уточнява, че при заминаването си за Русия през юли 1879 г. вижда във Варненския залив тези „две военни парни винтови шхуни”. Командир на „Келасуры” е лейтенант от 4 флотски екипаж Петр Константинович Леонтиев с помощник (ревизор) лейтенантът от 1 на името на генерал-адмирала екипаж княз Димитрий Маврокордато...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 12:13    Заглавие:  

Благодаря за изчерпателния отговор. Обаче руските архиви твърдяли, че:
1. През 1878 г. шхуната "Келасуры" престояла разоръжена и без екипаж в Неапол. След края на зимната кампания (зимуването) е преведена в Черно море.
2. Отплавала от Николаев за България (било съобщено, че ще се използва като учебен кораб на Дунав) в края на септември 1879 г.
3. В Рени (10.10.1879 г.) 'Келасура е била под български флаг.
4. Според руските архиви 'Келасура" е върната ДО получаването на "Голубчик. Т. е. март - април, а не май, както пише И. Тодоров. И тъй като не можела да плава на Дунав зимувала в Рени (вероятно под български флаг), но дали е така ...

Относно списъка с руските окупационни кораби и информацията - благодаря. Освен безкрайния и така или иначе неуточнен бардак в нашата морска история има и друго, което ме кара да мисля, че "Келасура" не е била предвидена за използване в Черно море. След Берлинския конгрес Дунавската флотилия е създавана от РИ като противовес на Австро-Унгарското присъствие в долното течение на Дунав. Самата РИ нямала интереси България да има флот в Черно море. Поради тази причина версията за плановете да се използва "Келасура" на Дунав са много вероятни. Освен това лично аз не знам да има спомени някой да е видял 1880 г. "Келасура" във Варна под наш флаг.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:07    Заглавие:  

През юли 1879 г. "Келасуры" е била във Варна :

(в оригинал)

Божковъ К.

инж., полковникъ о.з.

"Презъ юлий същата година (1879 г.), при заминаването ми за Русия съ военния параходъ "Веста", забелязахъ въ Варненския заливъ две военни, парни винтови РУСКИ шкуни: "Соукъ-Су"... и "Келасуръ" подъ командата на лейтенантъ Петръ Константиновичъ Леонтьевъ, съ помощникъ ревизоръ лейтенантъ Димитри - княз Маврокордато."

Значи през юли 1879 г. "Келасуры" си и РУСКА и е във Варненския залив. Какво става през август 1879 г. - вж. по-долу
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:17    Заглавие:  

Божковъ К.

инж., полковникъ о.з.

"Презъ юлий същата година (1879 г.), при заминаването ми за Русия съ военния параходъ "Веста", забелязахъ въ Варненския заливъ две военни, парни винтови РУСКИ шкуни: "Соукъ-Су"... и "Келасуръ" подъ командата на лейтенантъ Петръ Константиновичъ Леонтьевъ, съ помощникъ ревизоръ лейтенантъ Димитри - княз Маврокордато. Последната шкуна (т.е. "Келасуръ"), през августъ беше отстъпена на нашето Княжество, а на 9-и августъ, следъ петстотинъ робски години, се вдигна за пръвъ пътъ БЪЛГАРСКО знаме на неговата мачта въ водитъ на Черно-море."

Значи 9 дни по-късно (т.е. след изтичането на месеца - юли 1879 г., през който Божков е видял шхуната във Варна като РУСКА) тя вече е под БЪЛГАРСКИ ФЛАГ, издигнат на една от мачтите й във водите на Черно море (не Рени и не есента на 1879 г.)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:24    Заглавие:  

На 10.10.1879 г. шхуната е била под български флаг в Рени - ОК нормално, БЪЛГАРСКИЯТ флаг е бил издигнат на мачтата й още през август 1879 г. както се видя по-горе, значи през октомври 1879 г. е нормално все още да е под НАШ флаг, след като я връщаме на следващата 1880 година.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:30    Заглавие:  

Самата РИ нямала интереси България да има флот в Черно море - ОК, но специално за случая "Келасуры" не е така:

Лейт. Димитриев

Монография „Военният и търговският ни флот”

„Не много след това, се е помислило и за основаването и на Черно-Морската ни флотилия. За тази цел още през 1879 г. от тогавашния началник на Дунавската флотилия и Морската част капитан-лейтенант Конкеевич, е било издействувано от Руското правителство да отпусне един парусен кораб, който да послужи като ядка за по-нататъшното развитие на Черно-морский флот. Руското правителство отпуснало кораба „Киласура”, обаче на този кораб не било съдено да остане у нас.”
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:38    Заглавие:  

Според Конкеевич и Божков "Келасуры" не е годна нито за Черно море, нито за Дунава:

“Келасуры” плава под български флаг по-малко от година, тъй като по искане на командира на Дунавската флотилия и Морската част капитан-лейтенант А. Е. Конкеевич руското правителство я заменя с парахода “Голубчик”.

Някои от мотивите на Конкеевич за замяната са, че шхуната „не може да зимува във Варна поради открития рейд” и „да се движи под паруси по Дунава, което оскъпява поддръжката й”. В спомените си Константин Божков също посочва, че Конкеевич "смъни паровата шкуна "Келасуръ", която не бъше удобна за Дунава съ парахода "Голубчикъ".
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:46    Заглавие:  

Това за месец май 1880 г. си е наша грешка, за което се извиняваме.

Иначе събитията с "Келасуры" през 1880 г. се развиват така:

Замяната на шхуната "Келасуры" с парахода "Голубчик" е предложена още през 1879 г. от княз Дондуков, но тогава Главния командир на Черноморския флот и пристанищата не се съгласява. През 1880 г. въпреки неговите възражения искането на българското правителство е одобрено. На 31 март с.г. е получено и съгласието на руския император Александър II. На Главния командир на Черноморския флот и пристанищата е заповядано да подготви парахода „Голубчик” за предаване на Княжество България. Междувременно в края на март командирът на “Келасуры” лейтенант Леонтиев е награден с орден „Св. Владимир” IV степен, а помощникът му лейтенант Маврокордато – с орден „Св. Станислав” III степен.
На 24 март 1880 г. шхуната отплава** към град Николаев, където трябва да се извърши предаването й на руския Черноморски флот.
Предаването на “Келасуры” започва на 21 април 1880 г. в гр. Николаев и приключва за няколко дни.

**Някои автори посочват като начално пристанище на прехода Рени
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 21:59    Заглавие:  

1880 г. "Келасура" във Варна под наш флаг - т.е. в периода януари-март 1880 г.

За това трябва да се претърси основно варненската периодика от началото на 1880 г. Засега в моя архив нямам данни от този период.

Обаче шхуната вероятно си е била под български флаг при пристигането й в Одеса през 1880 г. За това разказват руски вестници.

На 30 март с.г. корабът пристига в Одеса и някои българи от града и близките села гостуват на борда му като донасят подаръци за екипажа. За посещението на българския ветроход в Русия съобщава и в-к “Молва”.

За да припознаят въпросните българи от Одеса и селата един ветроход като български и той да предизвика у тях вълнение и патриотични чувства, както пишат Ради Боев и Владимир Павлов, този ветроход най-малкото е бил под български флаг и е имал частично български екипаж.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 04 Окт 2010, 22:09    Заглавие:  

И аз благодаря за бележките по-горе /1-4/, мисля че така се натрупа и повече информация за шхуната, достатъчно, за да се започне една детайлна статия за нея например.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 2 [26 Мнения]   Иди на страница: 1, 2 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0646s ][ Queries: 12 (0.0036s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker