Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Чет 28 Май 2020, 01:35
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИ МОРСКИ И РЕЧНИ ПРИСТАНИЩА
Село Кошава-село Куделин
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [2 Мнения]  
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Съб 07 Фев 2009, 23:06    Заглавие:  Село Кошава-село Куделин
Описание на темата: дунавска разходка из пристаните
 

Малко информация:

Срещу устието на Тимок, на румънска земя, има един кът наречен Пристол. Голям бял обелиск сочи мястото, срещу което в Дунав е мислената граница между трите дунавски държави - Румъния, Югославия и България. Сирените на българските кораби отбелязват тук всяко завръщане в родината.


- Село Куделин (Влашка Раковица), на 1 км от десния бряг, км 844
При това село е поставен първият фар по дунавския бряг на българска земя.

- Село Връв (Върв), 2260 ж., десен бряг, км 840
До това село достигаше една от линиите на крайбрежното пътническо плаване Видин - Връв - Видин.

- Село Ново село, 2900 ж., десен бряг, км 833,5
В селото има водоотчетна станция за нивото на р. Дунав. Голям изоставен пристан. Във винарската изба се прави известното вино "Новоселска гъмза".

Село Флорентин, десен бряг, км 827,8

Село Ясен, десен бряг, км 824


Село Кошава, десен бряг, км 810

Край това село във Видинска област, както и край близките села Сланотрън и Гомотарици има големи находища на гипс, открити през 1958 г. От Видин до гипсонаходищата е прокарана жп линия. На 1 км от селото, по течението, е дълъгият и тесен остров Кошава, а на 800-я км е остров Кутово.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Снимки от село Кошава от 6 февруари 2009 г. Автор Преслав Панчелиев.

Село Кошава се намира на 810 км. от Дунава.
Вчера предприех едно пътешествие по пътя София-Видин-Куделин-Брегово-Видин-София.
Целта бе да се заснемат българските изоставени пристани и кейове на запад от Видин, които до 1992 г. са били в активна служба, като най-вече през тях са минавали бързоходни комети.

Пътят, който аз намерих е лесен. Ако ви е трудно - ползвайте и гугле мепс, но мисля че с мойто описание ще се справите. Със скорост от около 140 км в час, 600 км се минават за около 7 часа и половина, но внимавайте и за полицаи.
От София поемате по магистрала "Хемус" за Ботевград, оттам Скравена, Новачене, Люти дол, Мездра, Враца, Монтана.
Тук вече имате избор, по-бързият път, по който може да достигнете до Арчар, а не направо във Видин е - Монтана-Студено Буче-Доктор Йосифово-Славотин-Смирненски-Добри Дол-Арчар. Тук подминавате циганската махала, след това бг част и чак след Арчар, може да стигнете до старото пристанище, което все още е запазено добре.
- Снимки тук пристан Арчар
След това поемате към село Ботево и Симеоново. На Ботево има дига и малка площадка за рибарски лодки с 2 ресторантчета. Все не ми остава време да ги снимам. На Симеоново има стар пристан, където пак са приставали комети.
- Снимки тук Пристан с.Симеоново

Влизате във Видин и търсите табелата за ферибот Видин. Стигате до фериботния комлекс,

Click to see if image is larger

но не влизате на ГКПП-то, а поемате по пътя леко вляво. Преди да стигнете до сградата, на която пише "Безмитна зона", завивате вляво. И попадате на интересна гледка. Тук се изгражда новият "Дунав Мост 2". Дошубя ме да се изкача по дигата с колата, но постоянно пъплеха самосвали. Заснех 3-4 пози от основите на моста.

- Снимки тук. Дунав мост и 2

След това свивате по пътя вляво. Няма как да се объркате, виждат се бая къщи и попадате в с.Кутово. Общо взето от тук нататък всички хора наоколо, ако ги има, са власи и не разбират много български. Селата са бая изоставени, а къщите са с типично румънско строителство. Както и църквите. След това по основния път отивате към опашката на коня на България и влизате в село Сланотрън. Има хубаво читалище и уникална голяма, но затворена може би завинаги църква с малко артилерия в двора й. От църквата - понеже е на хълм, има уникален изглед към Дунава и Румъния.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Тук вече се обърках - мислех, че има основен път от Сланотрън до Кошава. Но уви - няма. Добре, че след лутане и влизане с колата в хиляда и една дупки попаднах на живи българи и те ми обясниха, че па по същия път тряба да се върна извън селото и оттам да си поема към Кошава. Стигнах бързо до там, че и на нова дига с лодки попаднах.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Както се вижда от табелата - селото е на 810 км. от Дунава.

Click to see if image is larger

От Кошава до Гомотарци има хубав път. Но за съжаление в Гомотарци нямаше и помен от кей, или аз не го намерих. Хората ми казаха, че не знаят за такова нещо. Имаше само хубава църква в румънска архитектура. Сега обаче като гледам на гугле мепс виждам, че има кейче с рибарски лодки, че даже и извън селото има още нещо, но ще го снимам следващия път.

Click to see if image is larger

И в това село се загубих, добре че добри хора ми обясниха, че актуалната карта на "Домино", не е актуална. Оказа се, че според картата има директен път от Гомотарци до Флорентин, но уви - нямаше. А и такъв никога не е имал. Трябваше да се върна надолу 10 км. - посока Покрайна, а след това 10 км нагоре посока Негованци. След Покрайна завивате надясно, макар да няма табела, минавате набързо през Капитановци - тук поне има табела. И все нагоре, все нагоре - пропускате първата отбивка вдясно - тя е за Ясен и попадате на красива гледка - село Флорентин, разположен на хълм откъдето има невероятна гледка към Дунава.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Тук вече карате само напред и след около 10 минути сте в Ново село. Голямо е и красиво - имаше и работещо училище с деца. Кеят също е голям и добре поддържан, за съжаление речната гара вече не функционира.

- Снимки тук. пристан с.Ново село

След това с бърза скорост, че започна да се стъмнява, поех към село Връв. Мислех, че и тук ме чака запазено пристанище. Но уви - всичко бе тръстика и папури. Пристанът бе рухнал, изоставен и разграбен. Пристанищната сграда бе продънена, имаше и зърнен склад, с надписи на румънски.

- Снимки тук. Пристан с.Връв

Последната ми цел бе един навигационен знак - бял камък, с който се бележи че тук се срещат границите на България, Румъния и Сърбия. Камъкът е на румънския бряг. Знаех, че е около село Куделин - това е и последната-първата българска точка на запад. Попитах една румънка преди селото - тя само каза "дин, тин, мин, лин". Засмях се и продължих напред. След това попаднах на един луд, но го разбрах, чак когато ми каза, че тук имало много кораби, които чакали светофара да светне зелено. На мегдана питах хората, казаха ми че са го виждали, просто трябвало да си оставя колата тук и да погледна зад сградата на кметството, откъдето се виждал и знака и реката. Не си оставих колата, но намерих път зад кметството. Изненада - нито река, нито знак.
Стигнах накрая на селото и последната срещната жена ми обясни, че трябвало да мина по разкаляния път, да се кача след км. по дигата на реката и оттам камъка се виждало. Каза и, че за целта трябва да карам фадрома, защото се минава и през блато. Естествено не рискувах, като си оставих изненадата за по-сухи времена. Снимки от Куделин.

Красив, но изоставен параклис.
Click to see if image is larger


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



След това поех към Балей, тук знаех, че има сграда за хора в неравностойно положение. Гледката не бе особено лицеприятна. Вече бях в Брегово, мислех, че е големичък град, но си бе чиста проба село, да не обидя някой все пак. От там за 13 минути с бясна скорост нахлух във Видин и ми остана време да поснимам крепостта Баба Вида и около нея. Снимки тук.

Пристанище Видин




Ето и малко снимки от миналата ми екскурзия.
Оряхово - Остров- Горни и Долни Вадин.

Пристанище Оряхово

пристан с.Остров

пристан с.Вадин


Радвам се, че съм първия човек в интернет пространството по света, дето снима забутаните и забравени от бога дунавски пристани и села. И се надявам и други да ме последват. Просто си вземете фотоапарата и се заредете с добро настроение - селата не са нищо особено, но си заслужава са се заснеме нещо наистина историческо. Някои ден всички дунавски изоставени пристани ще бъдат заснети и сложени в уеб пространството.

Последната промяна е направена от Preslav на Пон 09 Мар 2009, 16:40; мнението е било променяно общо 2 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Нед 08 Фев 2009, 12:32    Заглавие:  

Поздравления! За много кратко време си успял да покриеш голям участък от Дунава в стил National Geographic! Мисля, че снимките са изключително полезни и приносни за форума, защото показват един малко известен факт - че България е разполагала с пристанища/пристани дори и в най-малките населени места по р. Дунав. През 40-80-те години на 20 век всички те са функционирали пълноценно - за справка в НБКМ има цял том по въпроса със съответната статистика за малките български пристанища по р. Дунав.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [2 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИ МОРСКИ И РЕЧНИ ПРИСТАНИЩА
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0756s ][ Queries: 12 (0.0042s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker