Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Последен пристан: МиГ-17ПФ борд 18 село Оризари · ВИДЕО: АБВ иска оставката на зам.-министър Запрянов заради преговорите за F-16 · Президентът: Заплахата за демокрацията у нас не идва от Българската армия · НАСА тества първия марсиански хеликоптер · Отличиха победителите в Никулденския конкурс за рибарски разказ · NGSW-T отива в армията на САЩ ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 23 Апр 2019, 04:49
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Парните катери Бавария, Мотала и Фардинг
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 1 [7 Мнения]  
Автор Съобщение
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 09 Мар 2009, 00:07    Заглавие:  Парните катери Бавария, Мотала и Фардинг  

Парните катери “Бавария” (1887 г. – “Борис”),
“Мотала” (1887 г. – “Стефан Караджа”)
и “Фардинг” (1887 г. – “Любен Каравелов”)

Тези три катера са построени през 1876 г. в Англия по специална поръчка на руския Балтийски флот. По време на Освободителната война те са пренесени на р. Дунав по железница и използвани като заградители, охрана на минните заграждения и за отбрана на мостовете при Зимница – Свищов.
Катерите са 43-тонни, с метален корпус и със следните главни размери: дължина 14,70 м, широчина 3,38 м и височина 1,80 м. Парната им машина изгаря по 100 кг въглища на час. Товароподемността им е 3 т или 60 бойци с въоръжението им.
По време на Сръбско-българската война катерите биват включени в специален отряд кораби, придадени в разпореждане на коменданта на Видинската крепост. Катерът “Фардинг” остава в Лом, а “Бавария” и “Мотала” отплават за Видин. Там “Мотала” осигурява пренасянето на телеграмите и писмата на българското командване, изпращани чрез Калафат до обсадената Видинска крепост.
Единствен от трите катерът “Мотала” отбелязва бойна дейност по време на войната. Веднъж през тъмна ноемврийска нощ екипажът му от¬крива подозрителен ветроход, който се крие близо до румънския бряг, но изненадан, бързо се насочва към сръбските батареи, за да се озове под закрилата им. Екипажът на “Мотала” обаче след кратка престрелка (този тип катери са въоръжени със скорострелка) го заставя да се предаде. При друг подобен случай от катера откриват противников самоходен понтон, който се промъква покрай видинското пристанище. Въпреки опитите му да се отклони от брега, той е настигнат и екипажът на “Мотала” успява да плени бягащите вражески войници. При разпита им се установява, че са попаднали на разузнавателна група. Понтонът е закаран във видинското пристанище.
Катерите са преименувани през 1887 г. както следва: “Бавария” на “Борис”, “Мотала” на “Стефан Караджа” и “Фардинг” на “Любен Каравелов”. Катерите “Стефан Караджа” на “Хаджи Димитър” са пренесени през 1889 г. по железницата във Варна, но скоро след това са върнати в Русе.
На 19 август 1909 г. по заповед на началника на флота катерите “Любен Каравелов”, “Стефан Караджа” и “Борис” са предадени временно на понтонната дружина в гр. Никопол за изучаване плавателния път на р. Дунав. През 1913 г. са върнати отново в състава на Дунавската флотилия.
При навлизането на румънските войски в България също са потопени, но по-късно – извадени, почистени и ремонтирани.
Катерът “Любен Каравелов” е бракуван през 1914 г. и продаден на италианеца майстор Пепи. Няколко години по-късно той го продава на ру¬сенския търговец Петко Пърпов. След основен ремонт и монтиране на дизелов двигател с мощност 70 к. с. корабът продължава да плава по Ду¬нав като влекач под името “Христо Ботев”.
Към началото на Първата световна война в състава на Дунавската флотилия остават само катерите “Борис” и “Стефан Караджа”, както и двете миноноски. По време на войната те са предадени към пристани¬щата за разузнаване и охрана.
След войната двата катера са придадени към Русенското пристанищно управление, а през 1920 г. са в състава на Дунавската полицейска служба. През 1933 г. катерът “Борис” след основен ремонт е преименуван “Раковски”. Катерите просъществуват до 1938 г.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Чет 18 Ное 2010, 08:41    Заглавие: Re: Парните катери Бавария, Мотала и Фардинг  

kaloian написа:
Парните катери “Бавария” (1887 г. – “Борис”),
“Мотала” (1887 г. – “Стефан Караджа”)
и “Фардинг” (1887 г. – “Любен Каравелов”)

Тези три катера са построени през 1876 г. в Англия по специална поръчка на руския Балтийски флот.


Обаче се оказа, че не са построени в Англия. Ще ми трябва още малко време да поровя и ще дам строителните номера и завода производител.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Чет 18 Ное 2010, 11:45    Заглавие:  

В Англия са построени според приемо-предавателните протоколи, съставени при предаването им на Княжество България.

В Англия са построени и според послужебните им формуляри, съставени по-късно в България.

Точно тези приемо-предавателни протоколи и послужебни формуляри цитират и Ради Боев и Васил Павлов и Илия Тодоров.

Това обяснява и наличието на "английската" версия.

Преди няколко години с Преслав решихме да проверим "английската" версия.

Оказа се, че катери с тези имена са построени за Инжерното ведомство в Швеция.

След това поръчахме и литература по въпроса от Швеция - една научна публикация за всички катери от този тип и снимките и чертежите им, включително

и чертежите на прототипа.

По-горе казвам "катери с тези имена", защото това не са единствените катери с тези имена. Съществуват още няколко катера с тези имена в Русия, не в

руския флот, защото са били собственост на черноморски крепости и индуструални предприятия. Затова и почти не се срещат в научни публикации.

От няколко години с Преслав подготвяме изцяло обновено издание на "Българските кораби" и горните снимки и чертежи ще бъдат публикувани в него.

Поздрави и успех в начинанието!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Чет 18 Ное 2010, 13:42    Заглавие:  

Да, за Швеция става въпрос. След като сте се заели значи сте по-напред от мен. Но за сега ето една снимка на нашата 'Мотала" от 1873 г.

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2010, 08:28    Заглавие:  

Ванка, супер снимка! Поздравления!

Калояне, Васил Павлов не го знам кой е, но Владимир Павлов го познавам лично. Wink

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
kaloian
[Admin]

Регистриран на: 29 Ное 2004
Мнения: 343
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2010, 10:49    Заглавие:  

Да много е добра. Ще добавя и една схема, за да е пълна картината. Само да я обработя през уикенда. Владимир е, не Васил - вчера писах писма до Васил Павлов и затова, благодаря за поправката...Качеството на тези снимки от 19 век е изумително, вчера например разглеждах едно списание от 19 век с материал от Константин
Божков, където има много качествена снимка на "калиакрия" - по-добра от всички снимки на "калиакрия" от 20 век например. Ще я пусна и нея.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Съб 20 Ное 2010, 01:24    Заглавие:  

Благодаря!

Снимката, ако се вярва на описанието е от изпитанията на катера.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 1 [7 Мнения]  
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » МОРСКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ » История на българските ВМС през вековете
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0760s ][ Queries: 12 (0.0134s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker