Private Colleger of transportation
panair2018

Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
ЗА ЛЕКА НОЩ : ИДЕ КОЛЕДА ! · Любен Дилов-син : Особености на българската златна рибка · Убиецът на Десислава се крил една седмица в Гърция · Мей отложи вота за Брекзит, Туск отказва компромиси · Бунтът на средната класа роди "жълтите жилетки" · Боян Чуков : Путин сменя залязващия БРИКС с РИК ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 11 Дек 2018, 08:53
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
На този ден... (част 4)
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
Страница 26 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 24, 25, 26, 27 Следваща
Автор Съобщение
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 16 Дек 2010, 10:00    Заглавие:  

16 декември 1515 г. В индийското пристанище Гоа, на борда на кораба си „Флор де Роза”, на 62-годишна възраст умира вицекралят на Португалска Индия Алфонсо д’Албукерк (Afonso d'Albuquerque). Изключително жесток, но способен военачалник и дипломат, той за по-малко от 10 години присъединява към португалската корона богатите острови Ормуз и Сокотра, перлата на Индия – Гоа, княжествата Шаул, Батикала, Камбая, Диу и най-могъщото индийско царство Декан. Албукерк поставя под португалско владичество Малака и легендарната родина на подправките Молукските острови. Подчинява му се и раджата на Каликут, дотогава дългогодишен васал на арабите. Въпреки изключителните му заслуги за укрепване и разпростиране на португалското присъствие на африканския и индийския бряг, изпада в немилост пред короната и в резултат на дворцови интриги дни преди смъртта си Албукерк е отстранен от длъжността вицекрал на Индия.

Click to see if image is larger

16 декември 1900 г. По време на силна буря при излизане от пристанище Малага германската тримачтова учебна фрегата Gneisenau се разбива във вълнолома. Загиват 40 души.

Click to see if image is larger

16 декември 1901 г. Сенатът на САЩ ратифицира втория договор Хей – Паунсофт между САЩ и Великобритания, по който САЩ получават правото да строят канал в Панамския провлак.

16 декември 1906 г. Круизната яхта Prinzessin Victoria Luise изскача на скали близо до фара Плумб Пойнт край Порт Роял, Ямайка. Построена през 1900 г. в „Blohm & Voss”, Хамбург, тя е използвана за круизни плавания в Средиземно море през лятото и в Карибите през зимния период.
В последния си круиз яхтата отплава от Ню Йорк на 6 декември 1906 г. за Ямайка. След пилотска грешка попада на скалите край Кингстън. Всички пътници и екипажът благополучно са свалени от борда на кораба. На следващия ден излязлата силна буря разрушава яхтата.

Click to see if image is larger

16 декември 1922 г. Американският разрушител Bainbridge (DD-246) спасява в Мраморно море около 500 човека от горящия френски военен транспорт Vinh-Long. За героизма, проявен по време на спасителната акция, командирът му – лейтенант-командър Уолтър Едуардс – е награден лично от президента на САЩ Келвин Кулидж с „Медал на честта”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

16 декември 1941 г. Влиза в строя японският линеен кораб Yamato – най-големия линкор в света.

Click to see if image is larger

16 декември 1941 г. В Дили, Португалски Тимор, след заболяване от малария умира французинът Ален Жербо (Alain Gerbault) – един от най-известните самотни мореплаватели от периода между двете световни войни, извършил първото прекосяване на Атлантическия океан от изток на запад (Гибралтар – Ню Йорк) с яхтата „Firecrest”. Жербо е вторият ветроходец в света след американеца Хари Пиджън, осъществил околосветско плаване през Панамския канал.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

16 декември 1946 г. В Северно море британците потопяват пленения след края на Втората световна война германски крайцер Leipzig. Корабът е предварително натоварен с химически амуниции.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 17 Дек 2010, 08:48    Заглавие:  

17 декември 1500 г. От остров Еспаньола (дн. Хаити) в Испания е докаран великия мореплавател Христофор Колумб (Cristoforo Colombo), окован във вериги от новоназначения губернатор Франсиско Бобадиля (Francisco de Bobadilla). Кралят и кралицата на Испания освобождават Колумб от оковите, но не възстановяват правата му на вицекрал на новооткритите земи. Мореплавателят е отстранен и от организирането на следващите експедиции до Новия свят. Едва през 1502 г. Колумб успява да се отправи в своето четвърто, последно плаване, като минава покрай брега на Централна Америка – от Хондурас до Панама. Това плаване се оказава крайно несполучливо и през 1504 г. Колумб се завръща в Испания само с един кораб.

Click to see if image is larger

17 декември 1915 г. Германският бронепалубен крайцер Bremen попада край Виндава (дн. Вентспилс, Латвия) на руско минно поле. Вследствие на удар в две мини корабът потъва. Загиват 250 члена от екипажа му, а 53-ма са спасени от придружаващия крайцера миноносец V-186.

Click to see if image is larger

17 декември 1927 г. Край нос Код, Масачусетс, американската подводница S-4 по време на изплаване в мрака попада под форщевена на разрушителя Paulding (DD-22). От удара в носовия акумулаторен отсек на подводницата се образува пробойна с размери 300х700 мм, в която остава и парче от вълнореза на разрушителя. Наводнена S-4 ляга на дъното на дълбочина малко повече от 30 м. След известно време по вентилационните тръби водата прониква в централния пост. С два наводнени отсека подводницата вече не е в състояние да изплава.
От 39 човека екипаж, в момента на аварията 13 загиват. За спасяването на останалите живи е организирана мащабна спасителна операция. Спасителния кораб на американския флот „Falcon” (ASR-2) и опитни водолази, без да се съобразяват с налетелия щорм, в продължение на 60 часа поддържат връзка с подводничарите, но не успяват да вдигнат подводницата на повърхността. Това се случва едва на 17 март 1928 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 декември 1937 г. Край Худ Пойнт, Южна Африка, в гъста мъгла се разбива в брега с 15 пътника и 93-членен екипаж британският хладилен параход Stuart Star.

Click to see if image is larger

17 декември 1939 г. Германският джобен линкор Admiral Graf Spee е потопен от екипажа си край Монтевидео, а неговият командир – Ханс Лангсдорф (Hans Wilhelm Langsdorff) – се самоубива два дена след това.
Макар повредите по „Адмирал граф Шпее”, вследствие на боя при устието на река Ла Плата да не са големи, той се нуждаел от ремонт, който не можело да бъде направен за трите дни, отпуснати от неутралното правителство на Уругвай съгласно нормите на международното право. Освен това боеприпасите на борда били на привършване. Разбирайки за неговото тежко положение, английската агентура в Монтевидео усилено разпространила слуха, че на изхода на Ла Плата германският кораб е очакван от силна британска ескадра, в чийто състав влизат линейния крайцер „Renown” и самолетоносача „Ark Royal”. Вярвайки в неминуемата гибел на своя кораб капитан Лангсдорф изпраща запитване до Берлин, откъдето е получена едва ли не лична заповед от фюрера: линкорът да не приема бой, а да бъде унищожен. Екипажът на кораба е свален на брега и интерниран, а Лагсдорф се застрелва на 20 декември.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



17 декември 1941 г. Японската подводница RO-66 потъва с целия екипаж югозападно от остров Уейк след случаен сблъсък с еднотипната й RO-64.

Click to see if image is larger

17 декември 1944 г. Военноморският флот на САЩ понася огромни загуби: 800 човека загиват, 146 самолета от палубната авиация са отнесени, три разрушителя потъват, а 13 получават сериозни повреди. Причина за това е не Императорския флот на Япония, а мощният тайфун „Кобра” (скоростта на вятъра достигала 160 възела – почти 300 км/ч). Трагедията се случва на 500 мили на изток от остров Лусон (Филипините) по време на зареждане с гориво на корабите от Оперативно съединение 38. Извършвайки кръгово маневриране в очакване на подхода на танкерите-бункеровчици, корабите изпитват бордово клатене до 75°.
След драматичния епизод, щетите от който, по оценката на главнокомандващия военноморските сили на САЩ, превишават загубите в бойни операции, американците започват интензивни изследвания на тропическите циклони. През юни 1945 г. на остров Гуам е създаден първият център по тяхното изследване. Оттогава започват и полети на самолети-разузнавачи, снабдени с прибори за метеорологични изследвания.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 декември 2000 г. Край бреговете на Вирджиния, САЩ, потъва плаващият под панамски флаг пасажер Sea Breeze I. Причина за потъването е откъснал се от фундамента котел, който причинява тежки повреди в корпуса. Назначената международна комисия, раследваща множеството възникнали съмнителни инциденти, стига до заключение, че корабът е потопен умишлено, тъй като цената му за скрап е между $ 5 и $ 6 милиона, а е засрахован за $20 милиона. Освен това на борда няма пътници, а е обслужван от едва 34-членен екипаж.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 18 Дек 2010, 08:44    Заглавие:  

18 декември 1501 г. Португалската експедиция на Гонсалу Куелю (Gonçalo Coelho), в която участва Америго Веспучи (Amerigo Vespucci), открива нос Сан Томе на източното крайбрежие на Южна Америка.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 дкември 1642 г. Експедицията на холандския мореплавател Абел Янсзон Тасман (Abel Janszoon Tasman) намира удобен залив на брега на Нова Зеландия. Тук се състои първата среща на холандските моряци с маорите – коренното населениена архипелага. Двете страни не могат да преодолеят взаимното си недоверие и в последвалия въоръжен сблъсък загиват трима холандски моряци. Тасман нарича мястото Залив на убийците.

Click to see if image is larger

18 декември 1688 г. Начело на десантния си отряд Вилхелм Орански (William of Orange) влиза в Лондон. Английският крал Джеймс ІІ (James II) е принуден да избяга в Ирландия под закрилата на френска ескадра. В следващите дни в Ламанша, източно от остров Уайт, се разразява голямо сражение между френския флот и съюзническия англо-холандски флот. Френският адмирал Турвил (Anne Hilarion de Costentin (ou Cotentin), comte de Tourville) се възползва от численото си превъзходство – 70 линейни кораба срещу 56 на съюзниците – и успява да обхване в клещи англо-холандската ескадра. Нерешителността на нейния командващ адмирал Хърбърт довежда до фатално разкъсване на бойния строй на корабите между авангарда и центъра и обрича съюзниците на неминуемо поражение. Те изгубват 16 кораба, останалите са разпръснати и само отказът на французите да ги преследват спасява флота на адмирал Хърбърт от пълен разгром.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 декември 1878 г. Byzantin – френски пътнически кораб с водоизместване около 1000 т плавал от Марсилия към Истанбул, с 260 пътници на борда. Търсейки убежище от започналата буря в пристанище Лампсаки, корабът влиза през нощта в порта, за да застане на котва. Там вече стои на две котви английският параход „Rinaldo” (1660 рег.т). Той нямал котвени светлини и „Византия”, чийто капитан не го забелязъл, се оказва в опасна близост до него. От силата на щорма френският кораб е хвърлен към форщевена на стоящия на котва съд. След 5 минути корабите се отделят, а получилият пробойна „Византия” потъва. Загиват 150 човека. Неколцина от пасажерите успяват да се прехвърлят от потъващия кораб на палубата на „Реналдо”. Останалите хора се спасяват с корабните лодки.

Click to see if image is larger

18 декември 1917 г. Канадският пътнически параход Mariposa се удря по време на силна буря в скалите на Стрейтс Айлънд Рийф, Британска Колумбия. Всички хора са спасени преди корабът да потъне. Днес рифът, където се случва това корабокрушение носи името на загиналия параход – Марипоза.

Click to see if image is larger

18 декември 1929 г. На излизане от пристанище Ню Йорк британският пътнически лайнер Fort Victoria попада в гъста мъгла край плаващия фар Амброс и е принуден да спре и застане на котва. Американския лайнер Algonquin, идващ от Галвестън, не го забелязва в мъглата и удря спрелия кораб в десния борд, като му причинява значителни разрушения. Веднага са сигнализирани Американската брегова охрана и всички намиращи се наоколо кораби. Благодарение на това всички пътници са спасени, но на следващия ден „Форт Виктория” потъва.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 декември 1944 г. В пристанище Готенхафен (дн. Гдиня) британската авиация бомбардира и потапя стария германски линеен кораб Zahringen. Благодарение на това, че корабът потъва на плитко, е използван като блокшиф срещу Червената армия до края на март 1945 г. През 1949 – 1950 г. останките са извадени и нарязани за скрап.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 19 Дек 2010, 10:23    Заглавие:  

19 декември 1492 г. След двуседмично плаване покрай бреговете на Еспаньола (дн. Хаити) флотилията на Христофор Колумб (Cristoforo Colombo) навлиза в широк залив, наречен от мореплавателя Санто Томе. Тук се състои първата среща с местните жители, които посрещат испанците много радушно. Няколко дни по-късно при заобикаляне на нос Антиен от същия остров корабът на Колумб „Santa Maria” се натъква на плитчина и се разбива. От останките му е изграден първият форт, наречен „La Navidad” (Рождество), на който остават 39 души от екипажа начело с Диего Аран. Със заселването на форта започва колонизацията на Новия свят.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 декември 1741 г. Умира Витус Йонасен Беринг (Vitus Jonassen Bering) – един от големите изследователи на Севера. Роден е в град Хорсенс, Дания, през 1681 г. През 1703 г. постъпва на морска служба в Русия. Служи в Балтийския и Азовския флот. В периода 1725 - 1730 г. ръководи Първата Камчатска експедиция, по време на която изследва източния бряг на Камчатка, преминава през протока между Азия и Америка, наречен по-късно Берингов. С Втората Камчатска експедиция, която оглавява през 1733 г., достига крайбрежието на Северна Америка през 1740 г. На връщане заболява тежко и умира на един от островите, който сега носи неговото име.

Click to see if image is larger

19 декември 1788 г. В град Ревел (дн. Талин, Естония) е роден руският мореплавател Ото Коцебу (Отто Евстафьевич (Оттон Августович) Коцебу). На седем годишна възраст постъпва в Сухопътния кадетски корпус. Едва 16-годишен, участва в околосветската експедиция на И.Ф. Крузенщерн (1803 – 1806 г.). През 1808 – 1809 г. във войната с шведите командва трофейния кораб „Фрау Корнелия”. Второто си околосветско плаване осъществява като командир на брига „Рюрик” през 1815 – 1818 г., по време на което е установено наличието на две основни паралени островни вериги в Маршаловите острови. Извършва и трето околосветско плаване – през 1823 – 1826 г. като командир на бойния кораб „Предприятие”. Умира на 3 февруари 1846 г. в родния си град.

Click to see if image is larger

19 декември 1872 г. При брега на Нова Гвинея хвърля котва клиперът „Изумруд”, изпратен от руското правителство по молба на Руското географско дружество, за да вземе останалия там 15 месеца по-рано рудски пътешественик и изследовател на тихоокеанските острови Николай Николаевич Миклухо-Маклай. По време на продължителния си престой в Нова Гвинея Миклухо-Маклай извършва проучвания и сравнителни наблюдения на антропогенния тип и бита на папуасите от Източна и Западна Нова Гвинея. Когато достига на остров Ява, в Батавия той публикува своите наблюдения, с които оповестява на научния свят за бедственото положение на папуасите в резултат от колонизацията на островите от европейците.

Click to see if image is larger

19 декември 1917 г. Германската подводница UB-56 (UB III), командвана от оберлейтенант цур зее Ханс Валентинер ( Hans Valentiner), попада на мина в Дувърския бараж. Вследствие на взрива подводницата потъва, а заедно с нея загива 37-членният й екипаж.

19 декември 1926 г. Във Варна се провежда учредителният конгрес на Съюза на българските моряци. Избрано е централно настоятелство с председател капитан Васил Каракостов. Изградени са клонове във Варна, Русе, Свищов, Несебър, Бургас, Поморие, Созопол, Ахтопол и София , а за около година след учредяването му и в редица други населени места и броят на членовете му достига 800. Дейността на Съюза на българските моряци обаче не е постоянна и последователна. Влиза в противоречия с Българския народен морски сговор, формално се присъединява към други профсъюзи и постепенно губи доверието на своите членове.

19 декември 1926 г. Осветен е преустроеният параход „Калиакрия” с ново име „Калиакра”.
През 1894 г. в Русе началникът на Дунавската флотилия и морска част подполковник Панайот Ангелов, окуражен от своите починени, построили катера „Амалия”, възлага на инж. Д. Петков – началник на техническата служба, да проектира по-голям параход. При изготвянето на чертежите участват флотският механик Йосиф Щрасер, инж. Иван Родев и др. Главен строител е „майстор Иван”. Помощ оказват началникът на арсенала лейт. Константин Божков, инж. Соларов, лоцманът Петко Русев и др. Завършен е през 1898 г. под името „Калиакрия”.
В процеса на модернизация и преустройство са повдигнати палубите на форпика и ахтерпика, като е поставено и леерно ограждение. Изработени са нови рубка и мостик, монтирани са две мачти. Преустроени са котвеното устройство и рулят. Катерът получава нови компас, машинен телеграф и електрическа станция. Ремонтирана и подменена е цялата двигателна уредба. Катерът получава лодбалки и специално изработена за него спасителна лодка.


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 декември 1941 г. В 18,00 часа на 18 декември от Ла-Валета отплава за издирване на поредния италиански конвой британското Съединение К (Force K) в състав от крайцерите „Neptune”, „Aurora”, „Penelope”, и разрушителите „Kandahar”, „Havock”, „Lance” и „Lively”. Плавайки с пълен ход в килватерен строй, към полунощ съединението достига до африканското крайбрежие на около 20 мили от Триполи. Ръководител на операцията е командирът на „Нюптън” кептън Рори О’Конър, който се чувства в безопасност, тъй като смята, че разполага с пълни данни за неприятелските минни полета, а освен това дълбочината от 150 м е смятана за недостъпна за италианските мини. Обаче фактът, че още през юни италиански крайцери са поставили в района заграждение от германски контактни мини тип EMS, не му е известен.
В 1,05 часа О’Конър заповядва да се намали ходът на 24 възла, с намерение да разгърне ескадрата за издирване на италиански кораби покрай крайбрежието. Минута по-късно под левия борд в района на мидела на челния „Нюптън” се разнася взрив. Движещият се зад него „Оурора” (кептън Егню) извива рязко в дясно, но в 1,08 часа също попада на мина. Командирът на „Пенелъпи” кептън Никол решава, че двата предни метелота са торпилирани от подводница, тъй като мини на такава дълбочина по-рано не са срещани. Неговият крайцер също извива на дясно, но в 1,10 часа в левия му борд под мостика прогърмява взрив, но параванът спасява кораба от сериозни повреди. Оправяйки се от първоначалния потрес, командирите на „Оурора” и „Пенелъпи” обръщат своите кораби на североизток и с 10-възлова скорост внимателни ги извеждат от минното поле. Поелият командването на съединението кептън Егню заповядва на „Пенелъпи” да остане с повредения „Нюптън”, а самият той, придружен от „Ленс” и „Хевок” повежда „Оурора” към Малта.
В 1,12 и 1,25 часа „Нюптън” попада с кърмовата си част на още две мини. На помощ е извикан „Кандахар”, готов в случай на необходимост да свали екипажа на изранения крайцер. Командирът на „Пенелъпи” решава да не доближава повредения флагман на по-малко от 2,5 мили. В 2,18 часа „Пенелъпи” получава заповед от О’Конър да се приготви за буксировка. В това време кърмата на флагмана е силно потънала във водата, а кренът достига 11°. На „Пенелъпи” прибират параваните и подготвят буксирните въжета. Настава моментът, в който Никол решава да рискува и започва сближаване, но в 3,04 часа на мина попада „Кандахар”. Взривът от мината предизвиква детонация в кърмовия погреб, която потапя кърмовата част и откъсва винтовете и руля.
„Пенелъпи” веднага обръща обратно, а от „Нюптън” сигнализират: „Дръжте се далеч”. Слабата надежда да се спасят повредените кораби се запазва до 4,00 часа сутринта, когато прогърмява нов взрив придружен с ярък пламък. „Нюптън” за четвърти път попада на мина. Неговият изранен корпус не успява да издържи този удар и крайцерът рязко се поваля на ляв борд и се преобръща. Тъй като наближава разсъмването, а да се остане на място е опасно, „Пенелъпи” радира до „Кандахар”: „Аз, очевидно, не мога да помогна. Бог да е с вас” – след което заедно с „Лайвли” се отправят към Малта.
След гибелта на „Нюптън” малцината оцелели се опитват с плуване да достигнат „Кандахар” но повечето се удавят в студените декемврийски води. Известно е, че командирът на кораба, заедно с 14 члена от екипажа, се е намирал на спасителния плот, от който оцелява единствения моряк – старши матрос Норман Уолтън. Той е спасен от италиански разрушител в навечерието на Рождество. По думите му кептън О’Конър умира ден по-рано.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 декември 1941 г. В пристанище Александрия италиански бойни плувци от Х flottiglia MAS, под ръководството на княз Джунио Валерио Боргезе (Junio Valerio Scipione Borghese), взривяват английските линейни кораби „Valiant” и „Queen Elizabeth”, а също така потапят танкер, намиращ се в пристанището.
По този начин италианците удържат една от най-блестящите победи в историята на морските войни. Шестима човека повреждат силно два линейни кораба в строго охраняваното пристанище и потапят танкер. Фактически до края на войната с Италия (септември 1943 г.) линкорите така и не влизат в строя.

Click to see if image is larger



19 декември 1944 г. Японският самолетоносач Unryu, намиращ се в Източнокитайско море на около 200 мили югоизточно от Шанхай, е атакуван от американската подводница Redfish (SS-395): в 16,35 ч. едно от четирите изстреляни торпеда попада в десния борд на самолетоносача точно под мостика. Корабът загубва ход и се накренява надясно. След 15 минути, в 16,50 часа, когато последствията от попадението са ликвидирани, в десния борд на „Unryu” в района на носовия подемник попада още едно торпедо, и това попадение е фатално – от взрива му детонират разположените на долната хангарна палуба ракети „Ока”, което предизвиква огромни разрушения в носовата част. В течение на 7 минути корабът потъва. Заедно с него загиват неговият командир и 1238 офицери и матроси. Разрушителят „Сигуре” спасява само 146 човека и след безуспешни търсения, продължили още едно денонощие, се отправвя към Сасебо, където пристига на 22 декември.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 декември 1969 г. Съветска подводница от проект 667А (Навага „Yankee I”) за първи път в света изпълнява осемракетна залпова стрелба.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 20 Дек 2010, 17:57    Заглавие:  

20 декември 1847 г. Британската парна колесна фрегата Avenger попада на рифа Сорел, западно от остров Малта. Вследствие на удара фрегатата потъва. От 200 човека екипаж се спасяват едва 4-ма офицери и 5-ма матроси.

20 декември 1916 г. Германският рейдер Möwe среща в Южния Атлантик френския барк Nantes. Баркът превозва 3350 т селитра от Икике за Лондон. Съдбата му е решена бързо: два подривни заряда и корабът за 10 минути поема към морските дълбини. Екипажът му е прехвърлен на парахода „Saint-Theodore” – приз, пленен от „Мьове” по-рано, но непотопен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 декември 1942 г. Британският танкер Otina (6 217 грт) плава под баласт от Белфаст към Ню Йорк в състав на конвой ON-153. В момент, когато изостава от конвоя танкерът е торпилиран и потопен в средата на Атлантическия океан от германската подводница U-621 (VII C), командвана от оберлейтенант зур зее Макс Крушка (Max Kruschka). Загиват 60 човека от екипажа му.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 декември 1977 г. С яхтата „Кор Кароли” капитан Георги Георгиев завършва в Хавана, Куба, първото българско самотно околосветско ветроходно плаване, започнало от същото място точно преди година - на 20 декемри 1976 г. Българският ветроходец постига най-добро време за еднокорпусна яхта дотогава - 201,9 дни плаване.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 декември 1987 г. Филипинският ферибот Doña Paz се сблъсква по време на тайфун близо до остров Мариндук, в морето Сибуян, с танкера Vector. Избухва взрив и двата кораба се подпалват, а след 20 минути потъват. Броят на жертвите достига 4386 човека. Това е най-голямата морска катастрофа с човешки жертви в мирно време в цялата история на корабоплаването.

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 21 Дек 2010, 04:54    Заглавие:  

21 декември 1866 г. Австро-унгарският флот извършва първия сполучлив опит с торпедо. Създател на новото оръжие е Робърт Уайтхед (Robert Whitehead), който развива идеята на австрийския морски офицер Иван Блага Лупис (Giovanni Biagio Luppis von Rammer). Първото бойно торпедо изминава на собствен ход 800 метра и е оценено като много подходящо за разрушаване на мостове, закотвени кораби и др. Три години по-късно, след усъвършенстване, е започнато серийно производство на торпедото.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 декември 1914 г. Френският линеен кораб Jean Bart е силно повреден след като австрийската подводница U-XII (U 5) го торпилира с две торпеда в Отрантския пролив. Поемайки повече от 1000 тона вода, той се оттегля в Малта за ремонт.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 декември 1916 г. Британските разрушители Negro и Hoste се сблъскват край Оркнейските острови по време на щорм в Северно море. Двата кораба по-късно потъват вследствие на повредите, които получават. На първия загиват 80 човека, а на втория – 116.

Click to see if image is larger

21 декември 1916 г. Германският спомагателен кръстосвач Seeadler (преустроен от пленения ветроход „Pass of Balmaha”) под командването на капитан Феликс фон Люкнер (Felix von Luckner) започва пиратския си рейд по търговските пътища в Атлантическия и Тихия океан. За 250 денонощия проплава 33 000 мили, без да влезе в пристанище. На бойната си сметка записва 16 потопени кораби с общ тонаж 30 099 тона.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 декември 1927 г. Параходът „Кирил”, собственост на БТПД „Постоянство”, пристига в пристанище Созопол. На него идва с лодка част от екипажа на дълбачката „Добруджа”, която работела там. На връщане към брега, поради липса на каквато и да е светлина, тя засяда на строящия се вълнолом и се напълва от вълните. На помощ идват моряци от стоящите на котва турски гемии, които успяват да спасят петима души. Един се удавя. Цялото гражданство и морската общественост изпращат искане-протест до министъра на железниците... в пристанището на Созопол да се поставят фенери... за да не се давят хората.

Click to see if image is larger

21 декември 1927 г. По време на рейс от Котка, Финландия, към Ярмът товарът на шведския транспорт Oscar се подпалва и причинява пожар на борда. Екипажът, след като не успява да се справи с огнената стихия, е принуден да напусне кораба, малко преди той да се взриви и потъне в Ламанша.

Click to see if image is larger

21 декември 1929 г. Китайският параход Lee Cheong потъва по време на щорм около Хонконг. Загиват повече от 200 човека.

21 декември 1939 г. Италианският параход Comitas попада на мина и се пречупва на две край Велинген, Белгия. Екипажът и товарът са спасени. По-късно останките от парахода са извадени от германските окупационни части и продадени за старо желязо.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 декември 1941 г. 30 търговски кораба плавали в състава на конвой HG 76, охранявани от английския самолетоносач Audacity (D 10). В района на остров Мадейра в 22:33 часа единият от корабите е торпилиран от германска подводница. От друг кораб са запалени фалшфойери, но вместо да осветят подводницата те осветяват „Одесити”. От това се възползва командирът на U-751 (VII C) корветенкапитан Герхард Бигалк (Gerhard Bigalk). В 22:37 подводницата постига попадение в самолетоносача.
Когато торпедото се взривява, корабът се разтърсва, а кърмата му потъва под водата. Машините остават здрави, но корабът загубва управление. Той спира и малко след това подводницата изстрелва по него още две торпеда. „Одесити” бързо отива на дъното. С него загиват 75 офицери и матроси, в това число и неговият командир – капитан ІІ ранг МакКендрик.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



21 декември 1943 г. Параходът „Балкан” е атакуван от британската подводница Sportsman (P229) край остров Мудрос на траверс на нос Компи в Егейско море. Две торпеда попадат в корпуса му и причиняват почти моменталната му гибел. Екипажът дава три жертви – машинния боцман П. Дишлийски, машиниста Атанас Диков и камбузинерът Ненчо Воденичаров.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 декември 1943 г. Германски бомбардировачи бомбардират и потапят на около 150 мили източно от остров Малта холандския транспортен кораб Alpherat. Корабът плава от Суец към Лондон в състава на конвой и благодарение на това 65-членният екипаж и 23-мата пътници са спасени от околните кораби.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 22 Дек 2010, 18:19    Заглавие:  

22 декември 1810 г. Британският 74-оръдеен линеен кораб 3-ти ранг Minotaur, на връщане от Гьотеборг към родните брегове се разбива край остров Тексел в Северно море. Загиват 500 човека от екипажа му, включително и неговият командир Джон Барет.

Click to see if image is larger

22 декември 1819 г. Руският мореплавател Фадей Фадеевич Белинсхаузен (Фаддей Фаддеевич Беллинсгаузен) открива близо до Антарктида три острова. Те получават имената на помощниците на мореплавателя – лейтенантите Лесков, Заводовски и Торсон. Целият архипелаг е наречен на името на тогавашния морски министър на Русия – маркиз Дьо Траверсе.

Click to see if image is larger

22 декември 1864 г. Британският линеен параход Bombay е обхванат от пожар по време на учебни стрелби в района на Монте Видео. След като екипажът не успява да се справи с огъня, пламъците достигат до барутните погреби и корабът се взривява. Загиват 93-ма човека.
„Бомбай” е построен през 1827 г. като ветроход и служи като флагмански кораб на адмирал Чарлс Елиът – командир на Южноамериканската задморска станция. През 1860 г. е преоборудван, като са му поставени парна машина и винт придаващи на кораба скорост от 8 възла.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

22 декември 1894 г. Британският стоманен барк Kirkmichael малко след като отплава от Ливърпул за Мелбърн по време на буря се удря в скали край Хоулихед, Уелс. Загиват 7 човека от 18-членния екипаж.

Click to see if image is larger

22 декември 1928 г. След като напуска пристанище Ривър Плейт на път за Австралия със 75 човека на борда си, датският петмачтов учебен барк København изчезва безследно в Индийския океан. Последното съобщение от него е прието на 22 декември 1928 г., с което той съобщава позицията си, която се нанамира на 900 мили от остров Трищан да Куня. От тогава никой не знае нищо за съдбата на кораба и хората на него.
Едва през 1932 г. в пясъците на пустинята Намиб в Южна Африка са открити седем скелета и части от облекло по тях. По останките е определено, че те принадлежат на европейци, а местните жители разказват, че навремето са намерили останки от дървена лодка, но името, написано на борда й, не помнят.

Click to see if image is larger

22 декември 1940 г. Британският разрушител Hyperion (H97) попада на мина, поставена от италианския флот край Пантелерия, Сицилия, и малко след това потъва. Екипажът успява да се прехвърли на намиращите се наоколо разрушители от кралския флот „Ilex” и „Janus”.

Click to see if image is larger

22 декември 1952 г. По време на силна буря и вследствие на навигационна грешка френският лайнер Champollion попада малко преди да влезе в пристанището на подводни камъни южно от Бейрут. Под въздействието на вълните скоро лайнерът се пречупва на две. Скоро от брега е организирана спасителна акция, но силните вълни пречат на осъществяването й. Благодарение на ливанските братя Радван и Махмуд Балпажи – лоцмани в пристанището – и техните усилия, ловкост и майсторство, всичките намиращи се на борда на корабокруширалия кораб 231 човека са прехвърлени на брега.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

22 декември 1963 г. Гръцкият лайнер Lakonia изгаря при пожар в Северния Атлантик. „Лакония” е построен за корабната компания „Nederland Royal Mail Line” в Холандия през 1930 г. и плава под името „Johan van Oldenbarnevelt”. По време на Втората световна война служи като войскови транспорт. След нейния край корабът се завръща на гражданското поприще и обслужва линията от Амстердам до Холандските Източни Индии. През 1951 г. корабът излиза в ремонт и през 1959 г. отново се завръща в океана, но вече като круизен кораб. През 1961 г. е продаден на гръцката компания „Greek Line” и основно ремонтиран и преустроен в Генуа.
Под ново име, „Лакония”, корабът извършва рейсове от Саутхемптън до Канарските острови. На 19 декември 1963 г. се отправя на коледен круиз от Саутхемптън за Канарите. След три дена пожар, започнал от фризьорския салон, слага край на това плаване. Димът и пламъците предизвикват паника сред 651-мата пасажери. Разнородният екипаж няма ясни инструкции за действия при бедствия и аварии и това е причината за неумелото спускане на вода на спасителните лодки и средства.
На сигналите за бедствието се отзовават корабите „Salta”, „Centaur”, „Montcalm”, „Export Aide” и „Charlesville”, които евакуират 905 човека от пътниците и екипажа. 131 човека загиват в пожара заедно с кораба, като 89 от тях на място, а 42-ма се водят за безследно изчезнали.
На 24 декември все още горящата „Лакония”, е взета на буксир от влекача „Herkules”, но на 29-и се преобръща и потъва в района на остров Мадейра.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 23 Дек 2010, 04:23    Заглавие:  

23 декември 1527 г. Мореплавателят Себастиан Кабот (Sebastian Cabot), като плава срещу течението на река Парана, достига до устието на река Парагуай. Тук влиза в сражение с местните индианци, в което Кабот загубва 25 души от експедицията си и е принуден да сключи примирие с тамошния вожд. След като получава храна и подкрепления от него той продължава във вътрешността на континента, за да търси „Сребърната планина”, но не е известно докъде е стигнал. Две години по-късно, в края на септември 1529 г. се завъща при устието на Ла Плата, в построения от него форт, но не заварва там никой от колонистите и оставения да ги охранява гарнизон. Това го принуждава да се завърне в Испания.

Click to see if image is larger

23 декември 1606 г. Корабът на испанския мореплавател Педро Ернандес Кирос (Pedro Fernández de Quirós) навлиза в залива Навидат (Рождество) на територията на днешно Мексико. Мореплавателят, който сериозно се разболява по време на четиримесечния преход от остров Ернандес, е свален почти без пулс от кораба и само навременната медицинска помощ връща живота му. Тази експедиция на Кирос влиза в историята на испанската експанзия в Новия свят, в която не загива нито един човек.

Click to see if image is larger

23 декември 1896 г. Американският параход State of Georgia отплава от пристанище Данциг и изчезва безследно в морето. Построен през 1873 г. като „Georgia” той е преименуван през с.г., тъй като вече има кораб със същото име. Собственост е на американската корабна фирма „Allen line”. В последния си рейс има на борда си 32-ма пътници.

Click to see if image is larger

23 декември 1917 г. Тази дата е една от най-черните в историята на британския флот. Три британски разрушителя (Surprise, Tornado и Torrent) попадат на минно поле край плаващия фар Маас (край пристанище Ротердам), поставено от германците месец преди това. И трите кораба потъват, като заедно с тях загиват общо 252-ма моряци. Трите разрушителя са едни от най-новите в състава на британския флот (строени в периода 1916 – 1917 г.) и са смятани за най-модерните в класа си.

Click to see if image is larger

23 декември 1939 г. По време на силна буря на шест мили западно от Синоп потъва турският параход Kizilirmak (2794 грт). Целият му екипаж от 20 човека загива.
Корабът е построен в Англия през 1898 г. от „Irvine Shipbuilding” за „Pyman S.S.Co”, Хартпул. През 1928 г. е продаден на компанията „Maersk” и е преименуван на „Sally Maersk”. През 1935 г е продаден на турски корабособственик и е преименуван на „Кизилирмак”.

Click to see if image is larger

23 декември 1940 г. Германският торпеден катер S-59 потапя край източното крайбрежие на Англия плаващия под баласт холандски танкер Stad Maastricht.

Click to see if image is larger



23 декември 1982 г. Холандският моторен кораб Carebeka VIII засяда по време на буря на скали край Сан Киприан по северното испанско крайбрежие. Загива капитанът на кораба. По-късно корабът е свален от брега и продаден за скрап.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 24 Дек 2010, 08:29    Заглавие:  

24 декември 1524 г. В пристанище Кочин, Индия, умира великият португалски мореплавател Вашку да Гама (Vasco da Gama). Предполага се, че е роден в град Синиш, южно от Лисабон, през 1469 г. Натоварен от крал Мануел І да открие морски път до Индия, той умело използва опита на своите предшественици Диогу Кан и Бартоломеу Диаш, стига до нос Добра надежда и като го заобикаля, прониква до източното крайбрежие на Африка. От пристанище Милинди взима на борда на кораба си арабски лоцман и воден от него, пресича Индийския океан. Стига до индийския бряг при град Каликут (дн. Кожикоде). През 1502 – 1503 г. повтаря плаването си до Индия начело на бойна флотилия от 13 кораба. Със сила принуждава индийските крайбрежни градове да се подчинят на португалския крал. Плаванията на Вашку да Гама изиграват голяма роля за утвърждаване на португалското морско могъщество, което за дълго време е решаващо за развитието на този регион на Индийския океан.

Click to see if image is larger

24 декември 1811 г. Британските линейни кораби Defence и St-George потъват на плитковина покрай крайбрежието на Ютландия. На първия кораб от 593 члена на екипажа се спасяват шестима, а от втория от 738 – 7 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

24 декември 1853 г. Американският параход San Francisco потъва край бреговете на Калифорния. Преди гибелта на кораба на борда му избухва епидемия от жълта треска. Загиват 240 човека.

Click to see if image is larger

24 декември 1895 г. На британския броненосец Repulse избухва въглищен газ в яма на левия борд в резултат на опит да се проникне там с фенер, имащ открит пламък.

Click to see if image is larger

24 декември 1929 г. Утвърден е Правилник за дейността на Практическото рибарско училище във Варна. То е официално открито през февруари 1921 г. Задачата му е да подготвя професионални рибари за модернизиране на риболова в Черно море. В училището са записвани предмно деца на рибари и сирачета от войните. Изучават се ихтиология, морско дело, конструкция на плавателни съдове, изработка на риболовна техника. За нуждите на обучението е закупен риболовният кораб „Рибар”.

24 декември 1944 г. В Ламанша, след атака на германската подводница U-486 (VII C), командвана от оберлейтенант Герхард Майер (Gerhard Meyer), потъва белгийският пътнически кораб Leopoldville, превозващ американски войници от 66-а пехотна дивизия. Загиват 763 човека (по други данни 802). За тях днес напомня мемориал, издигнат във Форт Бенинг, Джорджия.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

24 декември 1994 г. По време на буксировка в условията на силен щорм е изхвърлен на камъни по крайбрежието на Норвегия край остров Саройя, съветският крайцер Мурманск.
Лекият крайсцер от пр. 68-бис „Мурманск” е заложен на завод №402 в Северодвинск на 24 януари 1953 г. Влиза в състава на Северния флот на СССР на 6 октомври 1955 г. Участва в различни учения нееднократно. През пролетта на 1970 г., в хода на учението „Океан”, командващият СФ адмирал Семьон Лобов от борда на крайцера осъществява управлението на силите на ВМС в Северния Атлантик. От ноември 1970 г. до август 1971 г. се намира в зона на военни действия, изпълнявайки бойна задача по оказване на помощ на въоръжените сили на Египет. През 1981 г. участва в учението „Запад-81”. На 1 декември 1989 г. е изведен от бойния състав и е оставен на котва в Колския залив. През юли 1992 г. е разоръжен и изключен от състава на ВМФ. През 1994 г. е продаден на индийска фирма за нарязване за скрап.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 25 Дек 2010, 08:45    Заглавие:  

25 декември 1497 г. Португалската морска експедиция, водена от Вашку да Гама (Vasco da Gama), на път за Индия достига висок бряг в източната част на Африка и отпразнува там Рождество Христово. Поради това и брегът е наречен Натал (Рождество).

Click to see if image is larger

25 декември 1926 г. Френският барк Eugene Schneider, натоварен с 3000 тона железопътни траверси от Гент за Манока, Камерун, се сблъсква край остров Уайт с парахода Bururu. Вследствие на повредите, получени при сблъсъка, ветроходът потъва.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

На 25 срещу 26 декември 1929 г. в Мраморно море, на 80 мили от Истанбул, потъва параход „Варна” на Българското търговско параходно дружество „Постоянство”. „Варна” плава от Варна за Волос с товар от добитък. Виновник за гибелта му е 8000-тонния гръцки параход „Хрисис”, който след неправилна маневра се врязва със страшна сила в десния борд на българския кораб. Помощник-капитанът на кораба Найден Найденов и камериерът успяват да се прехвърлят на борда на гръцкия кораб и да обяснят на капитана му, че „Варна” потъва. Той обаче ги поканва да се почерпят, тъй като празнували Коледа, и... избягва. Загиват 22-ма души от екипажа, включително и целият команден състав начело с капитан Никола Бабев, който не пожелава да напусне поста си и 5-ма пътника, придружители на животните. Радистът на „Хрисис” дава погрешни координати на катастрофата, като отгоре на всичко е и пиян. Освен това съобщава, че всички са спасени. Това заблуждава шведския военен кораб „Оскар II”, от който виждат катастрофата и тръгват да помагат, но след това съобщение продължава за Истанбул. „Хрисис” е задържан в Истанбул, но... капитанът му избягва и не се явява на делото, което се протака във времето.Потъването на „Варна” е най-тежката катастрофа в мирно време за БТПД „Постоянство”. Много години след нея българските параходи, когато минават покрай мястото на гибелта на „Варна” приспускат флаговете си и хвърлят цветя във водата, с което почитат невинно загиналите си другари.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

25 декември 1941 г. Японската експанзия в Тихия океан достига своя връх с дебаркирането в Хонконг. Британският гарнизон там не успява да окаже никаква съпротива. За успеха на японците изключително много допринасят специално обучените самураи-плувци, които обезвреждат минното заграждение пред острова. След катастрофалното за американците нападение над Пърл Харбър това е вторият голям успех на японците в Тихия океан през Втората световна война.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

25 декември 1976 г. Египетският пътнически кораб Patria потъва в Червено море след като на борда му избухва пожар. Загиват 150 човека.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 26 Дек 2010, 08:39    Заглавие:  

26 декември 1492 г. Флагманският кораб на Христофор Колумб (Cristoforo Colombo) „Santa Maria” се разбива на подводен риф. От неговите останки е построен първият форт на територията на новооткритите земи – „La Navidad”. В него Колумб оставя 39 члена от екипажите на корабите, въоръжава го с оръдията от разрушения кораб и оставя хранителни запаси за една година. На следващата година, на 27 ноември 1493 г., Колумб достига до форта, но намира само развалините му и трупове на избитите първи заселници.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 декември 1853 г. В пристанището на Ню Йорк пожар унищожава рожбата на Доналд Мак Кей (Donald McKay), американския клипер Great Republic. Впоследствие корабът е построен отново и плава до 1872 г., когато по време на буря загива край Бермудските острови.

Click to see if image is larger

26 декември 1943 г. На Коледа 1943 г. линейният крайцер Scharnhorst и няколко разрушителя (Z-29, Z-30, Z-33, Z-34 и Z-38), командвани от контраадмирал Ерих Бей (Erich Bey) отплават от Лангфиорд, Норвегия, с цел да атакуват северните конвои JW – 55B и R – 55A северно от Норвегия. За нещастие на германците техните заповеди са дешифрирани от английските криптографи и британското Адмиралтейство успява да изпрати значителни сили за прехват на бойната група. На следващия ден заради сложни метеорологични условия Бей не успява да открие конвоя и изпраща разрушителите на юг да търсят конвоите, оставяйки „Шарнхорст” сам. След по-малко от два часа корабът се натъква на крайцерите, охраняващи конвоите – „Belfast”, „Norfolk”, и „Sheffield”. „Белфаст” открива „Шарнхорст” в 08,40 часа на разстояние 35 000 ярда (~32 000 метра) с помощта на радара си, а в 09,41 часа „Шефийлд” установява визуален контакт. Под прикритието на снега английските крайцери откриват огън. За да насочи оръдията си „Белфаст” се опитва да освети „Шарнхорст” с помощта на осветителни ракети, но не успява. „Норфолк” решава да използва за стрелба показанията на радара и дава два успешни изстрела. Един от тях разбива основната антена на радара на „Шарнхорст”, непозволявайки му да отговори на прицелния огън в условията на лоша видимост. „Норфолк” понася само незначителни щети.
В опит да заобиколи крайцерите и да достигне до съдовете от конвоя, Бей насочва „Шарнхорст” на югоизток, по-далеч от тях. През втората половина на деня корабите от прикритието на конвоя, включително и британският линеен кораб „Duke of York”, намират „Шарнхорст” и откриват огън. Въпреки повредите по радара и излизането от строя на една от оръдейните кули „Шарнхорст” успява временно да увеличи дистанцията. Но скоро „Дюк ъф Йорк” го приближава и отново открива огън — вторият залп поврежда оръдейна кула „Антон”, барутните й заряди се запалват, а скоро ги последвт и тези от кула „Бруно”. Обаче започналия теч загася разгорелите се пламъци. Нито един от британските кораби не получава сериозни повреди, макар че флагманът не веднъж е накриван от залповете на германците, а едната от мачтите му е пречупена от 280-мм снаряд. В 18,00 часа главната батарея на „Шарнхорст” замлъква; в 18,20 снаряд от „Дюк ъф Йорк” се взривява в котелното отделение, намаляйки скоростта му до 22 възла, оставяйки го беззащитен от атаките на разрушителите. Обаче силно повреденият и бавен „Шарнхорст” все още отговаря със силен огън от вспомагателния калибър по крайцера „Jamaica”. В това време разрушителите „Musketeer”, „Matchless”, „Opportune” и „Virago” изстрелват торпеда по германския кораб. „Дюк ъф Йорк” към 19,28 часа вече е дал 77 залпа , изстреляни са 52 торпеда, а последните три, изстреляни от „Джамейка” в 19,37 часа са смъртоносни за „Шарнхорст”. Корабът се преобръща и потъва в 19,45 часа на 26 декември 1943 г., като гребните му винтове все още се въртят. От целия му 1968-членен екипаж се спасяват едва 36 матроси – сред тях няма нито един офицер. 30 човека качва на борда си разрушителя „Scorpion”, a 6 – „Мачлес”.
По-късно същата вечер адмирал Брюс Фрейзър (Bruce Fraser) събира офицерите на борда на „Дюк ъф Йорк” и им заявява: „Господа, битката с „Шарнхорст” завърши с победа за нас. Надявам се, че всеки един от вас, когато му се наложи да води в бой своя кораб с много по-силен противник, ще го командва толкова доблестно, колкото бе командван „Шарнхорст” днес.” С толкова висока оценка, прозвучала от устата на неприятел, не е удостояван повече нито един линеен кораб в света.
По ирония на съдбата „Шарнхорст” получава своето име в чест на Герхард Шарнхорст (пруски генерал и реформатор), на младини служил на кораба „Duke of York”, в Нидерландия, през 1793 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 декември 1969 г. Израелски моряци открадват от пристанище Шербур (Франция) пет кораба, които французите отказвали да предадат на Израел, заради международни санкции.

26 декември 2000 г. Силна буря откъсва от котва и изхвърля на брега край португалското пристанище Вияна до Кастело регистрирания в Хонконг бълкер Coral Bulker. Екипажът на кораба е евакуиран с хеликоптери, но бълкерът е признат за конструктивно загубен и скоро е нарязан.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 27 Дек 2010, 09:29    Заглавие:  

27 декември 1797 г. Край остров Хог, Вирджиния, загива британският 16-оръдеен кутер Hunter. Оцеляват едва петима човека от 80-членния екипаж.

Click to see if image is larger

27 декември 1831 г. От Девънпорт, Англия, отплава научноизследователският експедиционен кораб Beagle под командата на капитан Робърт Фицрой (Robert FitzRoy). В експедицията, която има задачата да проучи и картира бреговете на Чили, Патагония и Огнена земя, участва и големият английски учен Чарлс Дарвин (Charles Darwin), основоположник на еволюционната теория за произхода на видовете. По време на плаването, замислено като двегодишно, а продължило почти пет години, Дарвин събира изключителен фактологически материал, с който обосновава и своето учение.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 декември 1848 г. В черноморския град Николаев е роден Степан Осипович Макаров, известен руски вицеадмирал, учен и теоретик на военноморското дело. Завършва морско училище на 17 години. Служи в Тихоокеанския и Балтийския флот на Русия. Участва в освободителната за България Руско-турска война (1877 – 1878 г.). През 1886 – 1889 г. като командир на корветата „Витяз” осъществява околосветско плаване. За втори път обикаля света с кораб през 1894 – 1896 г. По негов проект е построен първият в света мощен ледоразбивач „Ермак”, с който Макаров извършва плавания до Шпицберген, Баренцово море, Земя Франц Йосиф и Нова земя. Автор е на редица научни трудове. След избухването на Руско-японската война от 1904 – 1905 г. е назначен за командващ Тихоокеанската руска ескадра. Ръководи отбраната на пристанище Порт Артур. На 31 март 1904 г. загива на борда на броненосеца „Петропавловск”.

Click to see if image is larger

27 декември 1914 г. Британските линейни кораби Conqueror и Monarch се сблъскват на влизане в Скапа флоу, като и двата кораба получават съществени повреди. Британският флот се завръщал в Скапа след учения. Времето е ужасно, а видимостта отвратителна. „Монарх” забавя ход и променя курса за да избегне сблъсък с миночистач. „Конкерър”, плаващ зад него, не успява да запази дистанцията и нанася на „Монарх” приплъзващ удар в кърмата. Носът на „Конкерър” е силно повреден, а корпусът му получава деформации в протежение на 50 метра.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 декември 1916 г. В Егейско море източно от остров Цериго германската подводница UB-47 (UB II), командвана от оберлейтенант цур зее Волфганг Щайнбауер (Wolfgang Steinbauer), торпилира и потапя френския броненосец Gaulois. В момента на взрива на торпедото загиват двама човека, а в момента на потъването на кораба още двама.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 декември 1956 г. Войски на ООН започват да подменят френските и британските десантни военни части в района на Суецкия канал в изпълнение на резолюцията на Световната организация. С това фактически се пристъпва към ликвидирането на Суецката криза, предизвикана от решението на египетското правителство да национализира канала.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 декември 1965 г. В Северно море силна буря събаря и потапя газодобивната платформа Sea Gem, собственост на компанията „British Petroleum”. Изпратените от брега хеликоптери успяват да спасят по-голямата част от екипажа на платформата, но загиват 13 човека.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 28 Дек 2010, 09:44    Заглавие:  

28 декември 1416 г. В Китай е издаден императорски указ за организиране на петата експедиция на китайския пътешественик Чжън Хъ (Zhang Shijie). Тя трябвало да достигне до пристанище Малинди на Индийския океан и да установи непосредствена връзка с източното крайбрежие на Африка. Тази задача Чжан Хъ изпълнява през 1418 г.

Click to see if image is larger

28 декември 1809 г. На остров Кадияк, Аляска, е роден Александър Кашеваров (Александр Филиппович Кашеваров) – руски военноморски капитан и хидрограф, изследовател на североизточната част на Северна Америка. Образованието си получава в Кронщатското щурманско училище. През 1829 – 1830 г. извършва околосветско плаване. След него е произведен в звание прапоршчик от корпуса на флагманските щурмани, но не престава да служи на Руско-американската компания и през 1831 г. отплава за колонията, където остава до 1844 г. През 1838 г. е назначен за началник на байдаръчна експедиция за наблюдение и опис на северозападния бряг на Америка. След завръщането му в Санкт Петербург е командирован към Географския департамент, където се заема със съставянето на атлас на водите, миещи бреговете на Източен Сибир и владенията на Руско-американската компания. През 1850 – 1856 г. е назначен за командир на Аянския порт, след което заема длъжността началник на чертожната в Хидрографския департамент. Кашеваров печата няколко статии за списания, като например, „Бележки за ескимосите в Руска Америка” („Северная пчела”, 1846, № № 227 и 228). Вече след смъртта на Кашеваров е издаден неговият „Журнал, воден при байдаръчната експедиция, назначена за опис на северния бряг на Америка през 1838 г.” (Санкт Петербург, 1879 – приложение към 8-ми том на „Известия на Императорското Руско Географко Дружество).

28 декември 1897 г. Подписан е договор между Русия и английската корабостроителница „Armstrong Whitworth & Co”, Нюкясъл, за построяването на първият в света мощен ледоразбивач Ермак.

Click to see if image is larger

28 декември 1899 г. Френският стоманен барк Seine (2185 грт). по време на рейс от чилийското пристанище Икике към британското Фалмът с товар от селитра попада край островите Сили в жестока буря. Рано сутринта корабът се удря в скали. Бедстващият ветроход е видян от брега на Сейнт Агнес хед и дошлите на помощ спасители прехвърлят чрез ракета въже, по което шестима моряци и слугата на капитана успяват да достигнат брега. Останалите членове на екипажа са прехвърлени на сушата след като е изградена нова въжена линия от по-здрави въжета. Капитанът на „Сена” обаче решава да остане на борда на своя кораб и загива.
Впоследствие останките от барка са нарязани на място.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 декември 1900 г. В Любек е роден Юрген Ватенберг (Jürgen Wattenberg) – германски морски офицер. В началото на Втората световна война е щурман на джобния линкор „Admiral graf Spee”. След битката при Ла-Плата бяга от лагера за интернирани и се завръща в Германия през май 1940 г. От октомври с.г. служи в подводните сили, а от септември командва подводницата U-162 (IX C), която е потопена през септември 1942 г. от британски разрушители. Прекарва в плен три години, откъдето също прави опити да избяга. След войната се завръща в родния Любек, където е управител на клона на фирмата „Bavaria & St. Pauli Brewery”. Умира на 27 ноември 1995 г.

Click to see if image is larger

28 декември 1908 г. Силно земетресение с магнитут от 7,5 по скалата на Рихтер разрушава сицилианския град Месина. Катастрофата се случва в 5,20 часа сутринта, когато жителите на града още спят. Земетресението предизвиква огромно цунами, което нахлува в Месинския пролив, разрушавайки по пътя си градове и села. Колебанията на почавата продължават 23 секунди, но са придружени от страшни атмосферни условия – силни светкавици раздират небето, скоро завалява проливен дъжд. Загиват 160 000 месинци, оцелелите са 12 000. Още 30 000 загиват в Реджо ди Калабрия. Общо загиналите са 200 000 човека, без да се смятат умрелите по-късно в болниците и масата полудели хора.
Наблизо до сицилианския бряг се оказва руска практическа ескадра на Балтийския флот в състав: броненосците „Цесаревич” и „Слава”, крайцерите „Адмирал Макаров” и „Богатырь”. Ескадрата е командвана от контраадмирал Владимир Иванович Литвинов. Ден по-късно към тях се присъединява и крайцерът „Аврора”. Руските моряци вземат дейно участие в ликвидацията на последствията от земетресението – разравяне на развалините, изваждане на пострадалите из-под тях. На брега е разгърнат превързочен пункт. Ранените и пострадалите са качвани на корабите и с най-голяма скорост извозвани към континенталните пристанища, а на обратно пренасят медикаменти, провизии и вода. Спасителните работи продължават няколко дни. Руските моряци отказват да си починат докато все още има възможност да се спаси някой из-под развалините макар те също да са безкрайно уморени.
По мнението на италианските власти, руснаците внасят неоценим принос в справяне в ситуацията, като изравят 2000 жители и превозват до италианските пристанища няколко хиляди. Италианските медици, които редом с матросите от руските кораби участват в спасяването на пострадалите, по-късно пишат до руския морски министър: „Не ни е по силите да опишем на Ваше превъзходителство повече от братските грижи, с които бяхме обградени. Руските моряци със златни букви исписаха имената си за вечна благодарност на Италия... Да живее Русия!!!”
Последните руски кораби – линкорите „Цесаревич” и „Слава” – отплават от Месина едва на 16 януари 1909 г., след като властите потвърждават, че по-нататък ще могат да се справят със собствени сили.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 декември 1977 г. Влиза в експлоатация атомният ледоразбивач Сибирь, построен в Балтийския корабостроителен завод „Серго Орджоникидзе”, Ленинград. Пръв командир на новия кораб е В.К. Кочетков.
През пролетта на 1978 г., заедно с ледоразбивача „Капитан Сорокин” за първи път осъществява целогодишна навигация по маршрута Мурманск – Дудинка.
На 25 май 1987 г. „Сибирь” достига географската точка на Северния полюс.
От 1989 г. ледоразбивачът е използван за туристически плавания до северните ширини.
Изведен е от състава на флота през 1992 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 декември 1999 г. Руският танкер Волгонефт 248 потъва в Мраморно море близо до Истанбул. Поради ураганния вятър корабът загубва управление, засяда на скала и се пречупва на две. 15-членният екипаж е своевременно евакуиран.

Танкер „Волгонефт 250” – еднотипен с „Волгонефт 248”

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 29 Дек 2010, 09:28    Заглавие:  

29 декември 1808 г. На връщане от плаване до Норвегия на около половин миля от брега на полуостров Ютланд се разбива британската 36-оръдейна фрегата Crescent. Загиват нейният командир капитан Джон Темпъл, 225 офицери, и матроси, 6 жени и едно дете. Успяват да се спасят едва 55 човека от екипажа на фрегатата.

Click to see if image is larger

29 декември 1812 г. Край бреговете на Бразилия влизат в двубой американската фрегата Constitution, командвана от комодор Уйлям Бейнбридж, и 38-оръдейната британска фрегата Java, под командването на капитан Хенри Ламбърт. В резултат на артилерийския двубой „Ява” е силно повредена и американците абордират кораба, като пленяват нейния ранен командир. По време на битката на борда на „Ява” загиват 57 човека, а ранените са 83-ма. Жертвите на „Конститюшън” са 9 човека и 57 ранени, в т.ч. и комодор Бейнбридж. Капитан Ламбърт малко по-късно умира от раните си. На следващия ден на борда на „Ява” избухва пожар и вследствие на него корабът се взривява и потъва.

Click to see if image is larger

29 декември 1917 г. Германската подводница UB-21 (UB-II), командвана от оберлейтенант цур зее Валтер Шефлер (Walter Scheffler), торпилира и потапя без предупреждение край Скарбъроу плаващия с 8-възлова скорост в състав на конвой руски транспортен параход Патрия. Корабът се преобръща и потъва за четири минути. В момента на взрива загиват четирима човека. Останалата част от екипажа успява да се качи в спасителните лодки, които по-късно са открити и спасени от британски военен траулер и откарани в Скарбъроу.

Click to see if image is larger

29 декември 1940 г. Малко след като потапя на около 40 мили източно от Бриндизи италианския войскови транспорт Sardegna (11 452 грт) гръцката подводница Proteus (Y-3) е таранена и потопена с целия екипаж от охраняващия транспорта италиански торпедоносец Antares.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

29 декември 1942 г. Край нос Шабла след като попада на мина потъва съветският подводен минен заградител Л-24 (XIII-бис). Заедно с подводницата загива целият екипаж от 50 човека.
През 1991 г. останките от подводницата са открити от екип на Института по океанология във Варна на дълбочина 60 м. През юни 2009 г. е организирана българо-руска подводна експедиция, която обследва обстойно потъналия обект и го обявява за мемориал.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



29 декември 1975 г. Норвежкият нефторудовоз Berge Istra потъва в Северния Атлантик 3 минути след взрив на нефтени пари в танковете. От целия екипаж се спасявват едва двама човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

29 декември 2004 г. Умира к.д.п. Радко Добрев Радулов. Роден в гр. Варна на 25 май 1948 г., завършва ВНВМУ „Н. Й. Вапцаров” през 1971 г. и започва работа в Параходство БМФ като трети помощник-капитан.
От 1974 г. до 1990 г. е в различни административни структури, в т.ч. и кмет на район „Варненска комуна”. На 20 февруари 1990 г. се завръща в БМФ и преминава по всички длъжности до капитан далечно плаване. От 22 май 1997 до 10 май 2004 г. е капитан на моторните кораби „Витоша”, „Перелик”, „Околчица”, „Богдан” и ро-ро „Царевец”. След това е назначен за началник на отдел „Административно обслужване” в БМФ – пост, на който го заварва смъртта.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 30 Дек 2010, 08:58    Заглавие:  

30 декември 1853 г. Английският ветроход Staffordshire, на път от Ливърпул за Бостън, се разбива на подводни скали край остров Сили. Загиват 178 човека.

30 декември 1915 г. В базата си в Кромарти фърт, Шотландия, след серия от взривове се преобръща и потъва британският крайцер Natal. Най-вероятната причина за взривовете е неправилно съхранение на кордита. Точният брой на жертвите от тази катастрофа варира от 390 до 421 човека. Една част от тях са убити от експлозиите, други се удавят при преобръщането на крайцера, а трети загиват от премръзване в студените води на Кромарти. По-голямата част от телата на загиналите са погребани в двора на църквата Rosskeen в Инвергордън, а други са погребани в гробището Гаелик. Днес за тяхната памет напомня малък параклис в Кромарти.
Първоначално се предполага, че „Натал” е попаднал на мина, поставена от германска подводница, но по-късна инспекция разкрива огромни щети от вътрешни взривове. Саботаж от германски агенти никога не е доказан.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

30 декември 1915 г. Край остров Крит германската подводница U-38 (U 31), командвана от германския ас капитан-лейтенант Макс Валентинер (Christian August Max Ahlmann Valentiner) потапя без предупреждение британския лайнер Persia, собственост на компанията „P&O”. „Персия” потъва за 10 минути, като с нея загиват 343-ма души от 519, намиращи се на борда. Освен това с кораба потъват голямо количество злато и скъпоценни камъни, собственост на Джахаджит Сингх, махараджа на Капурдала.
Сред спасените е барон Джон Дъглас-Скот-Монтагю. Неговата секретарка (и любовница) Елеонор Торнтън, която между другото е и модел на Rolls-Royce „Spirit of Ecstasy” загива. Историята е сред новините на челните страници на вестниците „Daily Mirror” и „Daily Sketch”.
През 2003 г. са правени опити да се извади част от съкровището, намиращо се на дълбочина 3000 м, но предприятието се овенчава с ограничен успех. Извадени са някои артефакти, корабни части и няколко кюлчета злато.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

30 декември 1921 г. На път за Германия, където предстои да бъде нарязан, британският пре-дреднаут Prince George се преобръща в свирепа буря край Кампердюн, Холандия.

Click to see if image is larger

30 декември 2006 г. По време на жестока буря в Яванско море с около 600 човека на борда потъва индонезийският ферибот Senopati Nusantara. По различни данни загиналите са между 400 и 500 човека.
Построеният в Япония през 1969 г. ферибот е използван за превоз на пътници между пристанищата Кумай, Централен Калимантан, и Танжунг Емас, Източна Ява.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 26 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 24, 25, 26, 27 Следваща
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1563s ][ Queries: 12 (0.0223s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker