Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Британски милионер дари 1 млн. паунда за нов референдум за Брекзит · Израел затвори единствения проход от и за Газа · Приключи спасителната операция в Генуа · Според Зорница Даскалова имало натиск за прикриване на виновните за Търговския регистър · Албанците точат зъби за Прешево, Буяновац и Медведжа · Бабиш: ЕС да затоври границите за имигранти ·

Select Forum Language:

 
Hot topics: hot СНИМКИ: УЧЕНИЕ БРИЗ 2018 С УЧАСТИЕТО НА ВМС, ВВС И СВ(21)
В момента е: Нед 19 Авг 2018, 13:59
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » Форум на списание "Клуб ОКЕАН"
На този ден... (част 7)
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 26 [381 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 24, 25, 26 Следваща
Автор Съобщение
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 01 Яну 2013, 17:34    Заглавие:  На този ден... (част 7)  

Здравейте скъпи приятели! Честита Новата 2013 г.
През тази година съм решил да не наблягам толкова на нови събития, а да съм по-подробен в някои от вече написаните. Надявам се по този начин да разнообразя материалите и да станат по-интересни за широката аудитория. Разбира се, ще бъдат нанасяни корекции и поправяни неточностите, допуснати в предишните издания на рубриката. Ще бъда изключително благодарен за мнения, препоръки и нови предложения за събития, които да бъдат включени в темата.
Приятно четене!

popay_the_sailor

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 01 Яну 2013, 17:44    Заглавие:  

1 януари 1880 г. В Русе, в семейство на търговци на кожи, е роден Васил Евтимов Филев (Барбата). Преди Освобождението бланки с щемпела на „Братя Василеви” са използвани от Ангел Кънчев за прикритие на комитетската кореспонденция с Гюргево. Като ученик В. Филев си построява лодка, но не след дълго е принуден да я насече и по главната русенска улица да превози до дома си „дъските за огрев”. Този демонстративен акт на отказ от водата имал за цел да успокои преждевременно овдовялата му майка (по-големият й син също се удавя в Дунава). Но вместо да продължи семейната традиция, през 1898 г. В. Филев заминава за Русия, за да постъпи в Мореходното училище „Император Николай ІІ” в Херсон (по- късно в Николаев). След завършването му през 1902 г. една година практикува на руските кораби „Лорд Байрон”, „Болгария” и „Три аделфи”.
Завръща се в родината си на 16 юни 1903 г., постъпва като ІІІ помощник капитан в БТПД „Постоянство”. През 1905 г. става втори помощник, през 1906 г. – първи помощник, а от 1 април1907 г. до 9 ноември 1940 г. е комендант. Плавал е на всички кораби на БТПД. Избухването на Балканската война заварва командвания от него п/х „Борис” оттатък Проливите. През февруари 1913 г. капитан Филев получава заповед да поеме снабдяването на части от прославената ни IV-та армия, които са на Булаирските позиции. Корабът му, заедно с п/х „Варна”, цял месец снове между откритите пристанища Дедеагач и Карачели, маневрирайки край северните брегове на Сароския залив в снежни бури и под турски обстрел. Разтоварването се извършва нощем, в пълно затъмнение. При опасност корабът се крие между островчетата в залива. Така, с цената на огромно напрежение в условията на голям риск, търговските моряци спасяват армията ни от глад и студ. В силно влошената военна обстановка поради конфликта между съюзниците, през минни полета и блокади, през май 1913 г. двата кораба пренасят войски и обози от Дедеагач и Карачели до Кавала.
През Първата световна война (от 01.10.1915 г. до 21.10.1918 г.) капитан Филев отново е на п/х „Борис” и превозва храни и боеприпаси. След реквизицията плава под френски флаг до 1921 г. и въпреки риска укрива на борда и спасява много сънародници, които са били откарани във Франция като военнопленници. В следвоенната криза за кратко време е ревизор, после плава предимно по Египетската линия. Голям радетел е на идеята за преуспяваща морска България. Със своята отдаденост на дълга (не напуска поста си дори когато е със счупени в бурята ребра!) и със своята непринуденост спечелва много приятели сред българските интелектуалци и политици и сред чуждестранните туристи. Откликва на различни обществени инициативи, подарява морска костенурка на новооткрития варненски аквариум. Пенсионира се с признат 41-годишен стаж на море. Удостоен е с орден за военни заслуги V степен на Георгиевска лента – за участието в Балканската война, и с офицерски кръст от Орден за граждански заслуги.

Click to see if image is larger

1 януари 1889 г. С указ № 6 от 1 януари 1899 г. на княз Фердинанд І базираната в Русе Българска дунавска флотилия и Морската част във Варна се обединяват във Военен флот с управление във Варна. За началник е назначен французинът капитан ІІ ранг Пол Пишон. Негов заместник става командирът на Дунавската флотилия капитан-лейтенант Васил Хитров.


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 януари 1901 г. Снабденият с радиостанция белгийски пощенски параход Princess Clementine изпраща по радиото молба да се помогне на барка „Медора”, който бил заседнал на плитчина. След няколко месеца самият кораб „Принцеса Климентина” се заблуждава в мъгла и успешно използва радиото, за да уточни мястото си на картата.

Click to see if image is larger

1 януари 1912 г. Влиза в сила ново „Положение за устройството и управлението на флота”. Въз основа на него се формира „Учебна част на флота”, в която влизат Машинното училище и новосъздадените Морски специални школи във Варна. Възстановява се и длъжността „началник-щаб”.

1 януари 1915 г. В западната част на Ламанша, в 2,30 часа, германската подводница U-24 (U 23), командвана от капитенлойтнант Рудолф Шнайдер (Rudolf Schneider), торпилира затварящият строя на 5-та ескадра британски броненосец Formidable. На ескадрата в първия момент дори и не забелязват това. Първи се разтревожват от крайцерите „Topaze” и „Diamond”, които забелязват, че „Формидейбъл” изостава. „Топаз” увеличава хода и се приближава до броненосеца, който вече имал крен на десния борд и от него започнали да спускат лодки. Оказва се, че торпедото е попаднало в десния борд под първата димоходна тръба и от взрива е прекъснат главния паропровод. Корабът веднага получава крен от 20º, угасват всички светлини, което усложнява спускането на лодките. Един от баркасите се преобръща.
Изминават 45 минути от момента на взрива и в броненосеца попада второ торпедо – този път в левия борд под задната димоходна тръба. Кренът и диферентът изчезват, но корабът започва да потъва много по-бързо. „Топаз” се опитва да помогне за спасяването на екипажа, но получава заповед да се приближи и да пази ярко осветен пътнически кораб, намиращ се в този момент там. Неговото място заема „Даймънд” Времето постепенно се влошава, а вълните стават все по-големи. Броненосецът вече бил потънал до горната палуба, но на него все още остават болшинството от екипажа му. В 4,45 часа „Формидейбъл” рязко се поваля на десния си борд. Командирът му заповядва всеки да се спасява както може, но заповедта му успяват да изпълнят малцина. Носът на броненосеца отива под водата, а във въздуха остават въртящите се винтове и свободно мятащият се встрани рул. 2½ часа след първия взрив, „Формидейбъл” потъва. Загиват 35 офицера и 512 матроса от 780-членния му екипаж.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 януари 1917 г. Германската подводница UB-47 (UB II), командвана от оберлойтнант цур зее Волфганг Щайнбауер (Wolfgang Steinbauer), торпилира и потапя на 58 мили североизточно от нос Матапан британския войскови транспорт Ivernia.
„Иверния” е трансатлантически лайнер, собственост на компанията „Cunard Line”, реквизиран от Адмиралтейството през август 1914 г. В момента на атаката превозва 2400 британски войници към пристанище Александрия. Командван е от капитан Уилям Търнър – същият, който командва „Lusitania” в последното й плаване, и който отново е сред спасените. При потъването на кораба загиват 85 военни и 34 члена от екипажа на лайнера. Останалите са спасени от британския разрушител „Rifleman” и няколко траулера и откарани в залива Суда на остров Крит.
Що се отнася до UB-47, то тя е превозена на секции от Германия до пристанище Пола, където е сглобена и служи от януари 1918 г. под знамето на Австро-Унгария. Няколко дена преди тази атака подводницата потапя френския линеен кораб „Gaulois”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 януари 1919 г. Британската парна кралска яхта lolaire потъва в пролива Минч край бреговете на Шотландия. От 300-членен екипаж се спасяват едва 30 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 януари 1926 г. Със заповед №1152 от 18 декември 1925 г.на министъра на железниците, пощите и телеграфите Рашко Маджаров е поставено началото на дейността на Държавната пилотска служба в българските пристанища.

Click to see if image is larger

1 януари 1980 г. Тим Севърин (Tim Severin) започва да строи копие на кораб от времето на Синдбад Мореплавателя. Според приказките на Шехерезада с такъв кораб Синдбад преплавал Тихия океан. За строежа Севърин избира малкото пристанище Сур, в Оман, и изразходва 140 м³ дървен материал. Корабът е дълъг 25 м. Севърин му дава името „Sohar” – някогашният най-процъфтяващ пристанищен град на Оман.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 02 Яну 2013, 17:49    Заглавие:  

2 януари 1795 г. Френската армия под командването на генерал Наполеон Бонапарт (Napoleon Bonaparte) пленява в река Тексел на едноименния остров от Западните Фризийски острови скованата там от ледовете холандска флота.

Click to see if image is larger

2 януари 1890 г. Британският пътнически параход Persia се разбива на подводна скала край остров Корсика. Загиват 130 човека.

Click to see if image is larger

2 януари 1900 г. Датският въглищар Knud изскача на брегана залива Робин Худ край Скарбъроу по време на силна буря. Спасителните лодки, изпратени от брега, успяват да свалят 18-членния екипаж преди вълните да разрушат кораба.

Click to see if image is larger

2 януари 1905 г. Пада Порт Артур – най-важното руско далекоизточно пристанище – основна база на руския флот във войната с Япония (1904 – 1905 г.). Поражението отприщва първата руска революция, която избухва на 9 януари същата година.

Click to see if image is larger

2 януари 1916 г. Британският лайнер Geelong, собственост на компанията P&O се сблъсква с английския параход Bonvilston на 100 мили северно от Александрия, Египет, и потъва. За щастие всички намиращи се на борда на кораба са спасени.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

2 януари 1921 г. През нощта на 1-ви срещу 2-ри януари плаващият от Ла Коруня за Вилагарсия де Ароуса испански параход Santa Isabel попада в район с лошо време, изразяващо се в проливен дъжд и почти нулева видимост. На борда на кораба се намират 187 пътници и 84-членен екипаж. Вследствие на лошото време „Санта Изабела” попада на плитчината „Байос де Пегар”, която се намира на около 200 метра от остров Салвора, Галисия, и започва бързо да потъва. Спасяват се едва 27 члена от екипажа и 29 пътника. По-късно корабът е нарязан на място, а днес от него са останали само няколко елемента.

Click to see if image is larger

2 януари 1938 г. По време на силна буря турският параход Millet застава на котва пред пристанище Ерегли. Вълните обаче късат котвената верига и „Миллет” се удря в носа на закотвения наблизо гръцки параход Nicolaos Nomicos. Вследствие на получената пробойна корабът потъва, като увлича със себе си 18 човека.

Click to see if image is larger

2 януари 1997 г. Руският танкер Находка (13 700 грт) на Приморското морско параходство се пречупва на две по време на буря в Японско море. Корабокрушението се случва на около 106 км североизточно от остров Оки, префектура Шимане, Япония. На борда на танкера се намират около 17 000 тона дизелово гориво, превозвано от Шанхай за Петропавловск.
Пет дена след катастрофата носовата част на танкера е отнесена на брега на префектура Фукуи, а кърмовата потъва на дълбочина 2500 метра. В морето се изливат 5000 тона от товара му, което се превръща в най-голямата екологична катастрофа от подобен тип за японското крайбрежие.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
fury


Регистриран на: 30 Май 2009
Мнения: 137

МнениеПуснато на: Сря 02 Яну 2013, 18:24    Заглавие:  

ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА ! Very Happy
Поздравления за хубавата идея !
С пожелания за попътен вятър !
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42461

МнениеПуснато на: Сря 02 Яну 2013, 18:53    Заглавие:  

ЧНГ Митак! Благодарим за прекрасното отново ново начинание! Пожелаваме успех и още повече читатели! Въпреки трудния живот и адската работа винаги си оставям 10 минути в деня, в които да прегледам рубриката.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 03 Яну 2013, 18:14    Заглавие:  

Благодаря за добрите думи!

3 януари 1790 г. Недалеч от устието на река Сена потъва френската фрегата Telemaque, натоварена с част от съкровищата на френската кралица Мария Антоанета. На морското дъно се оказват злато, сребро, брилянти, рубини и изумруди за няколко милиарда франка.

Click to see if image is larger

3 януари 1820 г. Руската антарктическа експедиция под ръководството на Фадей Фадеевич Белинсхаузен (Фаддей Фаддеевич Беллинсгаузен) и Михаил Петрович Лазарев достига до най-близкия до полюса къс земя, открит още от Джеймс Кук – две малки скалисти островчета. От уважение към великия английски мореплавател Белинсхаузен запазва името, което Кук им е дал – Южни Сандвичеви острови. Англичаните връщат жеста 10 години по-късно. Тяхната експедиция с кораба „Discovery” открива третия остров от групата и им дава името Белинсхаузен.

Click to see if image is larger

3 януари 1877 г. Натовареният с гуано и плаващ от перуанското пристанище Каляо за ирландското Корк клипер Champion of the Seas е напуснат от екипажа си и потъва край нос Хорн. Причината за това е наводняване на трюмовете, след като на 22 декември 1876 г. клиперът попада в буря. Екипажът му е прибран от британския барк „Windsor”.
„Чемпиън ъф дъ сийз” е построен през 1854 в Бостън от известния корабостроител Доналд МакКей. През декември на същата година клиперът поставя рекорд от 465 мили (861 км) изминати за един ден.

Click to see if image is larger

3 януари 1885 г. Край Мирагоан, Хаити, се натъква на риф, неотбелязан на картите, и потъва американският бриг Mary Celeste. Това е същият кораб, който е открит без екипаж в Атлантическия океан на 4 декември 1872 г. от екипажа на бригантината „Dei Gratia”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

3 януари 1900 г. Новата британска кралска яхта Victoria and Albert (III) засяда на излизане от Пембрукския док, а след това се преобръща с кила нагоре. Впоследствие е извадена и дълги години служи на кралското семейство.
Проектантът на яхтата сър Уилям Уайт (главен строител на Кралския флот) тежко изживява това произшествие. По време на достройката „Виктория и Алберт”, спусната година по-рано, е с прекрасна конструкция, притежаваща достатъчна устойчивост. По време на дострояването обаче е претоварена горната палуба, което води до загуба на метацентричната височина, а впоследствие и до преобръщането на яхтата. Уайт не знае за това. Пресата и парламентът подлагат на ожесточена критика проекта, водещи до срив в нервната система на Уайт. В резултат той загубва работоспособността си и на 30 октомври 1901 г. си подава оставката. Приета е на 6 декември същата година, като мястото му е заето от Филип Уотс.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

3 януари 1913 г. В залива Чесапийк в условия на гъста мъгла се сблъскват американският пътнически лайнер Julia Luckenbach (3154 грт) (бивш холандски „Zaandam I”) и британският параход Indrakuala (5691 грт), плаващ с престъпно високата скорост от 10 възла. Вследствие на сблъсъка „Джулия Люкенбах” потъва, като заедно с него загиват капитан Джилберт, съпругата му и още 13 члена от екипажа му. Капитанът на „Индракуала” след сблъсъка успява да даде ход и да изхвърли повредения си кораб на плитчина близо до остров Танджиер, откъдето впоследствие е свален и отбуксиран до корабостроителницата „Нюпорт Нюз” за ремонт.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

3 януари 1940 г. В Ботническия залив потъва заедно с целия си екипаж от 50 човека съветската подводница С-2 (серия IX). Вероятната причина за гибелта на кораба е попадение на финска мина от заграждението, поставено през декември 1939 г. в Аландско море от минния заградител Louhi.
През април на 1999 г. екип от шведски и фински водолази започват да издирват потъналата подводница. Начинанието се увенчава с успех едва през месец юни на 2009 г., когато С-2 най-сетне е открита. Повредите по корпуса потвърждават версията за финска мина.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

3 януари 1942 г. Японската подводница I-58 (KD3) торпилира и потапя в Яванско море холандския транспорт Langkoeas. Екипажът на кораба успява да се качи на спасителните лодки, но подводницата, след като изплава в надводно положение тарани лодките, а изпадалите в морето хора са разстреляни с картечници. Оцеляват едва трима човека от 94-членния екипаж.
„Langkoeas” е конфискуваният от Холандия след началото на войната германски транспорт „Stassfurt”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

3 януари 1943 г. Британски бойни плувци залагат мина под дъното на италианския крайцер Ulpio Traiano, закотвен в пристанище Палермо. Взривът разкъсва крайцера на две части, които почти веднага потъват.

Click to see if image is larger

3 януари 1944 г. След серия експлозии на 3 мили северно от плаващия фар Амброуз се преобръща и потъва американският разрушител Turner (DD-648). Загиват 15 офицери и 138 матроси. Останалата част от екипажа е спасена от намиращи се наблизо кораби. Моряците с тежки изгаряния са настанени в болницата в Сънди Хук, Ню Джърси. С хеликоптер на Американската брегова охрана „Sikorsky R-4” (пилотиран от лейтенант-командър Франк Ериксън) е транспортирана от Ню Йорк кръвна плазма за пострадалите. Това е първият случай на използване на винтокрила машина за животоспасителни дейности.

Click to see if image is larger

3 януари 1975 г. Във Варна тържествено е вдигнато българското знаме на втория от серията на „войводите” – моторен кораб „Христо Ботев” (IMO: 7437159), построен в Херсон по проект 1585 „Э” за нуждите на Параходство БМФ. Корабът е приет от екипаж под командването на капитан Тодор Цонков и главен механик Минчо Цанев.
Дължината на кораба е 162,6 м; широчината – 22,2 м; газене – 9,25 м. Височината на борда е 13,4 м. Водоизместването на кораба е 20 550 т; товароподемността – 11 750 т; дедуейт – 13 500 т. Задвижва се от главен двигател с мощност от 10 600 к.с., който му придава скорост от 18,2 възла.
От същата серия са впоследствие са построени корабите „Капитан Петко войвода”, „Иван Загубански”, „Васил Левски”, „Любен Каравелов” и „Гоце Делчев”.
В състава на флота на Параходство БМФ „Христо Ботев” служи до 4 декември 2001 г., след което е продаден и през 2002 г. е нарязан за скрап в Аланг, Индия.


Click to see if image is larger

3 януари 1990 г. В Червено море, на 600 мили северно от Масава, потъва, след като е ударен от ракета, полският моторен кораб Bolesław Krzywousty. Ракетата е изстреляна от брега от еритрейски бунтовници. 29-членният екипаж и съпругата на един от офицерите на кораба са пленени от бунтовниците, но по-късно са освободени.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 04 Яну 2013, 16:51    Заглавие:  

4 януари 1852 г. Британският параход Amazon загива вследствие на пожар в Бискайския залив на път за Америка. Броят на жертвите надвишава 100 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

4 януари 1917 г. При излизане от Порт Саид с английски конвой, за да продължи към Колския залив, в Средиземно море попада на мина, поставена от германската подводница UC-73 (UC II), руският броненосец Пересвет. От детонацията на боеприпасите корабът се взривява, преобръща се и потъва. С кораба загиват 252 човека. Дошлият на помощ британски разрушител вдига от водата 557 човека, обаче 9 от тях умират по-късно от раните си или от преохлаждане.

Click to see if image is larger

4 януари 1918 г. Германската подводница U-55 (U 51), командвана от оберлойтнант цур зее Вилхелм Вернер (Wilhelm Werner), потапя в Бристолския канал новозеландския болничен кораб Rewa. Корабът превозва 279 ранени от гръцкия фронт. Загиват четирима човека.
През септември 2003 г. корабните останки, които се намират на дълбочина 61 м, са изследвани и в единия от трюмовете са намерени сандъци с артилерийски гилзи. Тази находка опровергава тогавашните твърдения на британското правителство, че болничните кораби са използвани само за хуманитарни цели и че не превозват военни материали.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

4 януари 1930 г. Френският крайцер Edgar Quinet се удря в скала край нос Бланко, Алжир. От получената пробойна по-късно корабът потъва, но всички намиращи се на борда му моряци са спасени.

Click to see if image is larger

4 януари 1945 г. Край пролива Суригао е потопен от камикадзе американският самолетоносач Ommaney Bay (CVE–79). Загиват 95 моряци.

Click to see if image is larger

4 януари 1963 г. Край остров Сент Мартин (от групата острови Сили) е намерена повредена моторна спасителна лодка от английския товарен кораб Ардари, изчезнал безследно в края на декември 1962 г.

4 януари 1971 г. През нощта в Средиземно море неизвестен товарен кораб протаранва френския ветроход Jules Sebastian. Ветроходът носел всички необходими светлини. По чудо оцелелият екипаж заявява, че таранилият ги кораб се скрил в тъмнината, без да им окаже помощ.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 05 Яну 2013, 08:13    Заглавие:  

5 януари 1865 г. Малкият 70-тонен параход Odd Fellow се сблъсква с плаващ лед и потъва край Колумбус, Охайо. Оказва се, че този почти нищо неструващ параход е застрахован за сумата от $20 000, но притежателят му така и не получава застраховката..

5 януари 1901 г. Параходът India е видян за последен път на тази дата, когато напуска пристанище Сагриш, Португалия. Двувинтовият 1500-тонен кораб е построен през 1881 г. за компанията „Carr Line” и обслужва линията Хамбург – Ню Йорк. При строежа му е устроен да превозва 500 пътници в трета класа. 1-ва и 2-ра класа нямал. След напускането на португалското пристанище повече никой не чува нищо за него.

Click to see if image is larger

5 януари 1940 г. В Москва е подписан първият договор за търговия и корабоплаване между България и СССР. На БТПД „Постоянство” е препоръчано корабите му да се включат в стокообмена между двете страни.

Click to see if image is larger

5 януари 1944 г. В южния Атлантик американски противоподводников самолет PBM-3S открива германския блокадопробивач Burgenland. Екипажът на самолета предава за находката си на лекия крайцер Omaha (CL 4) и разрушителя Jouett (DD-396). С общи усилия американците потапят германския кораб в точка с координати 07°29' ю.ш., 25°37' з.д. С изключение на един човек всички пътници и членове на екипажа са спасени.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

5 януари 1987 г. В Суец, Египет, е вдигнат родният флаг на танкера „Искър-2” (IMO: 7365564) с дедуейт 254 681 тона. Това е най-големият кораб, плавал под българско знаме в цялата ни морска история. Танкерът е закупен от италиански корабособственик. Построен е в корабостроителницата „Fincantieri S.p.A.” в Монфалконе през 1974 г. Преди да стане български танкерът е носил имената „Oceania” и „Nirvana”. Експлоатацията на танкера се поема от БМФ. Първи капитан на „Искър -2” е Любомир Горунски. Танкерът работи основно по линията остров Харк – Бандар Абас – остров Харк. След кратка експлоатация „Искър-2” е продаден още същата година на сингапурски корабособственик. Той от своя страна го прекръства на „Boni”. През 1988 г. на борда му избухва взрив, последван от пожар в машинното отделение, които унищожават кораба. През 1989 г. е нарязан за скрап.

Click to see if image is larger

5 януари 1988 г. Съветската атомна подводница К-43 (пр. 670 Скат „Charlie I”) е предадена под аренда на ВМС на Индия.
К-43 е първата атомна подводница на Индия. Тази велика азиатска държава, разполагаща с мощни военноморски сили, в началото на 70-те години на XX век пристъпва към реализирането на национална програма за придобиването на атомна подводница. Обаче седем години напрегната работа и изхарчените $ 4 000 000 не водят до очакваните резултати: задачата се оказва значително по-сложна, отколкото е очаквано. В резултат е решено да се наеме един от атомоходите на СССР – стратегически съюзник на Индия. Изборът на индийските моряци пада върху проекта 670 „Скат”.
През 1983 г. в учебния център на съветския Тихоокеански флот във Владивосток, а след това и на борда на „К-43” предназначена за предаване на Индия, започва подготовката на два индийски екипажа. Към този момент подводницата е преминала капитален ремонт и модернизация, в резултат на която получава ХАК „Рубикон”. След края на обучението подводницата отново е ремонтирана и към лятото на 1987 г. е напълно подготвена за предаване.
На 5 януари 1988 г. „К-43” вдига във Владивосток индийски флаг и след няколко дни отплава със съветски екипаж към бреговете на Индия.
За новия, най-мощен кораб на ВМС на Индия, получил името „Chakra” и нов тактически номер „S-71”, са създадени най-благоприятни условия за базиране: специален пирс с 60-тонен кран, служби по радиационна защита, покрит док, работилници... При престой на борда на подводницата се подават вода, сгъстен въздух и електрозахранване.
„Чакра” е експлоатирана от Индия в продължение на три години, като при това прекарва около година в автономни плавания. Всички учебни ракетни стрелби завършват с преки попадения в целта. На 5 януари 1991 г. срокът на арендата изтича. Индия прилага настойчиви усилия да продължи лизинга и да се сдобие с още една подводница от същия тип, но Москва не се съгласява с индийските предложения.
„Чакра” става истински университет за индийските подводничари. Много от служещите на нея офицери в момента заемат ключови командни постове във ВМС на Индия. Достатъчно е да се каже, че подводницата дава на Индия осем адмирала, а опитът, получен в хода на експлоатацията позволява да бъде продължена работата по създаване на собствена атомна подводница.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

5 януари 1993 г. Край Шетландките острови се пречупва на две либерийския танкер Braer. Близо 85 000 тона нефт се изливат в морето.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 06 Яну 2013, 09:22    Заглавие:  

6 януари 1501 г. Португалската експедиция на Гонсало Куелю (Gonçalo Coelho), в която участва и Америго Веспучи (Amerigo Vespucci) открива на източното крайбрежие на Южна Америка залива Ангра душ Раиш.

Click to see if image is larger

6 януари 1786 г. В началото на януари английският кораб Halsewell, собственост на „Източноиндийската компания”, отплава от Даунс за Бенгал под командването на капитан Ричард Пиърс. На 6 януари корабът е застигнат от жестока буря край бреговете на Дорсет. Вълните разбиват „Халсуел” на скалите, а от 240-те човека на борда загиват 168 души, като в това число са капитан Пиърс и двете му дъщери. Повечето от загиналите се удавят, загиват в студените води или падат от скалите при опитите да се спасят на тях.
В памет на корабокрушението, скалата, на която се разбива кораба, носи името Халсуел.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1908 г. По време на силна буря край устието на река Тексел се пречупва на две плаващият от Батуми за Хамбург британски танкер Turbo (4134 грт). На 9-ти танкерът потъва.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1915 г. За първи път хидроплан Friedrichshafen FF29a е спуснат от палубата на германската подводница U-12 (U 9) и излита в небето.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1916 г. Британската подводница Е-17 попада на пясъчна банка край остров Тексел, Северно море. Първи я открива в безпомощно състояние германски разрушител, който я обстрелва с цел да се предаде. На сигналите й за помощ обаче се отзовава холандският крайцер „Noord Brabant”, който принуждава разрушителя да се оттегли. Е-17 е интернирана в Холандия до края на войната.
В памет на събитията рубката на подводницата е запазена в музея за подводно плаване на Кралския флот в пристанище Госпорт.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1916 г. Британският броненосец King Edward VII попада на мина край нос Рат (Северна Шотландия), поставена от германския спомагателен крайцер Möwe. Експлозията попада в машинното отделение и корабът започва бързо да се пълни с вода. Командирът на кораба кептън МакЛохлън заповядва незабавно да се затворят всички водонепроницаеми прегради, но това е направено само частично: дясното машинно отделение се запълва с вода толкова бързо, че напусналата го команда не успява да задраи вратата в надлъжната преграда. В резултат в течение на няколко минути двата машинни отсека са запълнени, линкорът загубва ход и се накренява на 8° на десния борд. Изстреляните ракети успяват да привлекат вниманието на намиращия се на пет мили от мястото на взрива търговски кораб „Princess Melita”, който незабавно се отправя на помощ.
Чрез контразатопяване на отсеците на левия борд кренът на броненосеца е намален до 3°, а на парахода е вързано 5-инчово въже. За всеки случай, докато работели парните лебедки, командирът заповядва да се спуснат на вода всички налични лодки. Скоро на местопроизшествието пристигат специално изпратените от Скапа Флоу 12 разрушителя, начело с лидера „Kempfenfelt”. На него също така успяват да закрепят 6,5-инчово въже и в 14,15 часа лидерът и параходът в единичен „впряг” започват буксировка на ранения гигант. Останалите разрушители водят през това време интензивно търсене на подводници, тъй като се смятало, че „King Edward VII” е получил торпедо от германска подводница.
Но буксировката на броненосеца се оказва сложна работа. Времето рязко се влошава – усилва се вълнението, а вятърът достига до 6 бала. На броненосеца действал само ръчният привод на руля и да се удържа в необходимото направление не стигат сили. Освен това вода се стича в съседните на машинното отделение отсеци. В частност са потопени намиращите се над бронираната палуба въглищни бункери, коридорите за подаване на боеприпаси и погребите на кърмовите 234-мм оръдия. В резултат кренът на „King Edward VII” достига 15° на десния борд, и по горната палуба в кърмовата част вече плискат вълните. В 14,40 часа се налага да се отрежат буксирните въжета и командирът издава заповед да се изостави кораба.
Евакуацията на екипажа отнема около час и половина. „King Edward VII” се задържа на вода още около четири часа, но в 20,10 часа се преобръща и потъва.
Разразилият се щорм скоро разкрива причината за гибелта на линкора. По скъсаните от вълните мини се установява, че „King Edward VII” е попаднал на минно заграждение, поставено от германския спомагателен крайцер „Möwe”. Мините са поставени от германците толкова нарядко, че да се попадне на тях било въпрос на лош късмет. В крайна сметка нито броненосецът „Africa”, преминал по същия маршрут няколко часа по-рано, нито участващите в спасителните работи кораби не пострадали. А ето, че на „King Edward VII” не провървяло. Впрочем, никой от екипажа не загива – този факт малко поокрасява горчивината от загубата на стария линкор.

Click to see if image is larger

6 януари 1939 г. В корабостроителницата „Oto” в Ла Специя е спусната на вода италианската подводница Luigi Torelli. Тази подводница има необикновена съдба. Служи под италиански флаг до капитулацията на Италия през Втората световна война. След капитулацията е пленена от германците и служи в състава на „Kriegsmarine” от 10 септември 1943 г. под името UIT-25. След германската капитулация на 10 май 1945 г. вдига японски флаг и служи в Имперския флот под името I-504 до капитулацията и на третата страна от Тристранния пакт. След края на войната е пленена от американците, които я бракуват и продават за нарязване.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1942 г. Германската подводница U-701 (VIIC), командвана от капитенлойтнант Хорст Деген (Horst Degen), торпилира и потапя недалеч от Рокал плаващият в състава на конвой SC-62 британски параход Baron Erskine (3657 грт). При потъването на кораба загиват 40 човека от неговия екипаж.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 1989 г. На 5 януари плаващият под баласт от Фуджейра, ОАЕ, за Мина Сауд, Кувейт, саудитски танкер Sagheera се взривява. Огънят обхваща кораба. Екипажът не успява да се справи със стихията и на следващия ден 20 817-тонния танкер се пречупва на две и потъва в района на Ормузкия пролив. При пожара загиват четирима човека от екипажа. Останалите 28 са евакуирани с хеликоптери.
„Сагера” е построен в Гьотеборг, Швеция, през 1961 г. за норвежки корабособственик. Първоначално носи името „Radny”. През 1970 г. е продаден на гръцки корабособственик, който го кръщава „Theodoti”. През 1977 г. е препродаден на друг грък, който от своя страна го именува на „Little Nicos”. Под гръцки флаг танкерът плава до 1987 г., когато го купува саудитската фирма „Gencon Bunkering Services”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

6 януари 2002 г. В полунощ в района на нос Трафалгар на мостика на контейнеровоз „София” е получен сигнал за помощ: ветроходна яхта е загубила управление и търпи бедствие. Капитан Евгени Атанасов дава разпореждане за смяна на курса към координатите, посочени от яхтата. Уведомен е и Испанският координационно-спасителен център. В 1,30 часа „София” е в определеното място и започва търсене, в което се включват още три кораба и изпратеният от брега хеликоптер. В 3,10 часа яхтата е открита от въздуха. Българският кораб се оказва най-близо и започва спасителна операция. След 40 минути единственият член на яхтата „Хармония” – германецът Карстен Вайс, е на борда на „София”. Със съгласието му яхтата е оставена на дрейф, а координатите й са предадени на спасителите от бреговите служби.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 07 Яну 2013, 08:54    Заглавие:  

7 януари 1883 г. По време на буря край устието на река Мърси се сблъскват британските пътнически кораби City of Brussels и Kirby Hall. 20 минути след удара „City of Brussels” потъва, но за щастие почти всички намиращи се на борда му хора (70 пътници и 97-членен екипаж) са спасени. Загиват 10 човека (2-ма пътници и 8 члена от екипажа).

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

7 януари 1892 г. Китайският параход Namchow загива след като попада на подводни рифове в Китайско море. Броят на жертвите достига 414 човека.

7 януари 1899 г. В катедралата на град Севиля при изключителна тържественост са препогребани костите на Христофор Колумб (Cristoforo Colombo). Той умира през 1506 г. във Валядолит и отначало е погребан там, но през 1513 г. останките му са пренесени в Лас Куевас (Севиля), 1530 г. – в Сан Доминго, 1796 г. – в катедралата на Хавана. Най-после, след четири пренасяния (включително и две презатлантически плавания), костите на великия мореплавател намират своя вечен покой. Корабът с който са пренесени от Куба до Испания, носи любопитното за случая име „Giralda”, означаващо както ветропоказател, така и... непостоянен човек.

Click to see if image is larger

7 януари 1904 г. Компанията „Marconi International Marine Communication Company” устанавява радиосигнал – призив за помощ: CQD. Две години по-късно, на международната радио-телеграфна конференция в Берлин, той е заменен от SOS.

7 януари 1939 г. Във Варна пристига новопостроеният хладилен параход „Шипка”, еднотипен с хладилния параход „Варна”. Още впървия си рейс той превозва различни стоки от западноевропейски пристанища за България. На 15 януари 1939 г. „Шипка” е официално осветен.

Click to see if image is larger

7 януари 1951 г. По време на Корейската война от пожар и взривове в резултат на попадания на артилерийски снаряди от бреговата артилерия загива тайландската фрегата Price.

Click to see if image is larger

7 януари 1962 г. На 6 мили югоизточно от Дувър, по време на гъста мъгла, югославският параход Šabac (2811 peг. т), пътуващ от Плоче (Хърватия) към Ротердам с товар от боксит се сблъсква с британския моторен кораб Dorington Castle (6223 peг. т). Югославският кораб, след като получава пробойна в левия борд, потъва 5 минути по-късно. Шлюпките, спуснати от английския кораб и от трите дошли на помощ други кораби, успяват да спасят само петима човека от 33-членния екипаж.

Click to see if image is larger

7 януари 1987 г. На Морска гара Варна тържествено е вдигнат флагът на м/к „Йордан Лютибродски” (IMO: 8515532) – деветия от серията 38 000-тонни кораби, построени за БМФ в корабостроителен комбинат „Георги Димитров”. Първи капитан на „Йордан Лютибродски” е Николай Станчев.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 08 Яну 2013, 09:27    Заглавие:  

8 януари 1324 г. Във Венеция умира големият пътешественик Марко Поло (Marco Polo). Роден е през 1254 г. През 1271 г, едва 17-годишен, взема участие във второто пътешествие на баща си Николо и чичо си Матео до владенията на монголския хан Кублай. В Пекин Марко Поло става доверено лице на хана и негов пратеник в провинциите на огромната му империя. Изучава отблизо живота, порядките, културата и занаятите в тази напълно непозната за европейците страна. През 1292 г. съпровожда по море до Персия бъдещата съпруга на персийския цар Аргон. В Персия научава за смъртта на своя покровител Кублай и заедно с баща си и чичо си се завръща във Венеция след 24-годишно отсъствие. През 1298 г., като капитан на венецианска бойна галера, е пленен по време на битка от генуезците и хвърлен в затвора. Там престоява една година. Диктува на друг пленник – Рустичано от Пиза, спомени и описание за пътешествието до Китай. Разказите ми изглеждали толкова невероятни, че съвременниците му не можели да повярват в тяхната достоверност. Въпреки неточностите, каквито действително имало, те обаче са едни от най-ценните средновековни документи за Китай.

Click to see if image is larger

8 януари 1918 г. Германската подводница U-63 (U 63), командвана от капитенлойтнант Курт Хартвиг (Kurt Hartwig), торпилира и унищожава италианския войскови транспорт San Guglielmo. Корабът е построен през 1911 г. като луксозен лайнер с капацитет от 2000 пасажери и е използван главно за превоз на емигранти към Америка. След включването на Италия в Първата световна война е използван за войскови транспорт.
„Сан Гулиелмо” отплава от Гибралтар заедно със еднотипния му „San Giovanni” ескортирани от разрушителя „Bersagliere”. Корабите са открити от германската подводница край италианската Ривиера. След като „Сан Гулиелмо” е атакуван неговият капитан се опитва да изхвърли кораба на брега, но не успява да достигне до него. Бившият лайнер потъва на 800 м дълбочина. Един човек загива в момента на атаката.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

8 януари 1943 г. Германската подводница U-436 (VIIC), под командването на капитенлойтнант Гюнтер Зайбике (Günther Seibicke), изстрелва югозападно от Канарските острови три торпеда по конвой TM-1, плаващ от Тринидад за Гибралтар. Две от торпедата улучват британския танкер Oltenia II, а третото – норвежкия танкер Albert L. Ellsworth. „Олтения ІІ” се взривява и потъва със 17 члена от екипажа си. „Алберт Елсворт” изостава от конвоя, екипажът му спуска спасителните лодки и се прехвърля в тях, като същевременно спасява и оцелелите от „Олтения”. Впоследствие всички оцелели са качени на борда на разрушителя „Havelock” (H 88) и откарани в Гибралтар. На следващия ден U-436 потапя с оръдеен огън изоставения „Алберт Елсворт”.
„Олтения ІІ” е построен за румънската компания „Steaua Romana SA Pentru Industria Petroleului” в корабостроителницата „Armstrong W. G. & Whitworth Co.” в Нюкасъл на Тайн през 1928 г. До 1941 г. танкерът плава под името „Oltenia”. През 1941 г. корабът е конфискуван от правителството на Великобритания и е предаден на Министерството за военни доставки.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

8 януари 1946 г. Край Портсмут по време на преход към режище за стари кораби в условия на силна буря потъва британската подводница Safari (P211). Заради малката дълбочина, на която потъва подводницата (44 м), днес останките й са използвани за подводна атракция от водолази-любители.

Click to see if image is larger

8 януари 1971 г. Круизният лайнер Antilles, собственост на компанията „Compagnie Générale Transatlantique”, попада на риф недалеч от Сан Хуан, Порто Рико. Вследствие на сблъсъка изтича гориво от танковете на кораба, което по-късно се подпалва. Започва незабавна евакуация на намиращите се на борда на лайнера хора. Корабът е напълно унищожен при пожара, но за щастие тази катастрофа се разминава без човешки жертви.

Click to see if image is larger

8 януари 1975 г. При швартовка във военноморската база Норфолк американската атомна подводница Finback (SSN-670) се сблъсква със спасителния кораб Kittiwake (ASR-13) с водоизместване 1650 т. И двата кораба получават незначителни повреди по корпусите.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

8 януари 2001 г. Институтът по рибни ресурси – Варна и Институтът по сладководно рибарство – Пловдив, се преобразуват по решение №270 на Министерския съвет от 15 декември 2000 г. в Институт по рибарство и аквакултури със седалище Варна.

Click to see if image is larger

8 януари 2005 г. Американската подводница San Francisco (SSN-711), плаваща към Австралия, засяда на плитчина на около 350 мили южно от базата си, разположена на остров Гуам. В момента на сблъсъка подводницата се движи със скорост от 30 възела. Съгласно показанията на приборите дъното се намира на 120 метра под кила й.
При сблъсъка 24 военнослужещи получават наранявания, основно разкъсни рани и счупвания. По-късно става известно, че един от моряците е починал от получените рани, а още няколко се намират в критично състояние. Самата подводница получава незначителни повреди в носовата част на здравия корпус, остава на вода и още на 10 януари се завръща в базата си Епра Харбър на остров Гуам.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42461

МнениеПуснато на: Вто 08 Яну 2013, 10:10    Заглавие:  

Мисля, че това събитие трябва от следващата година и то да се включи в хубавата рубрика.
Гордост си е.
Arrow За първи път българско знаме се развя на Южния полюс
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Жоро


Регистриран на: 03 Май 2009
Мнения: 401
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 08 Яну 2013, 21:50    Заглавие:  

Относно първия българин на южния полюс.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=455644194482854&set=a.436496983064242.91645.100001118338084&type=1&theater
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 09 Яну 2013, 11:15    Заглавие:  

9 януари 1735 г. В Мифорд, графство Стафордшир, е роден Джон Джарвис (John Jervis). Постъпва като доброволец във флота през 1749 г., през 1755 г. е произведен в звание лейтенант. Участва във войната срещу въстаналите колонии в Северна Америка през 1775 – 1783 г., командва британския флот действащ срещу Франция и Испания в Западна Индия (1793 – 1795 г.) и Средиземно море (1796 – 1799 г.). На 14февруари 1797 г. разбива превъзхождащите сили на испанския флот при нос Сен Винсент, за което е удостоен с графската титла Сен Винсент. През 1800 – 1801 г. и 1806 – 1807 г. командва флота на Метрополията в Ла Манш. От 1807 г. е в оставка. От 1821 г. е адмирал. Умира в Рочетс, Есекс, на 14 март 1823 г.

Click to see if image is larger

9 януари 1740 г. Край плитчината Гудуин, след като попада в буря, потъва холандският кораб Rooswijk. От 200-та човека на борда му не оцелява никой.
„Роосвийк” е собственост на холандската Източноиндийска компания. Под командването на капитан Даниел Ронзиерес той се отправя на плаване за Батавия. На борда му освен пътниците и екипажа превозва ценен товар, състоящ се от 30 сандъка с над 1000 кюлчета сребро и 36 000 монети.
На следващия ден след корабокрушението местни жители откриват сред пясъците множество монети.
През 2004 г. останките от кораба са открити от любител-водолаз, а Рекс Коуан изважда множество артефакти на повърхността, част от които предава на холандското правителство.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

9 януари 1881 г. С циркуляр №7 военното министерство на Княжество България постановява създаването на Машинна школа към Флотилията и морска част в Русе. С това е поставено началото на морското образование в България.

Click to see if image is larger

9 януари 1917 г. На около 60 мили източно от остров Малта германската подводница U-32 (U 31), командвана от капитенлойтнант Курт Хартвиг (Kurt Hartwig), торпилира британския пре-дреднаут Cornwallis. Торпедото попада в десния борд, но корабът не потъва. След 75 минути командирът на подводницата заповядва да бъде изстреляно второ торпедо, което също попада в десния борд на броненосеца. Взривът от попадението предизвиква разрушения в корпуса на „Корнуолис” и 30 минути по-късно корабът се преобръща и потъва. Загиват 15 британски моряци.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

9 януари 1942 г. Френският параход Lamoricière се пречупва на две по време на буря край Балеарските острови. Загиват 292-ма човека.
На 6 януари, под командването на капитан Майясо, „Ламорисиер” отплава от Алжир за Марсилия. На борда му се намират 122-членен екипаж и 272-ма пътници. Още по време на отплаването започва буря. Въглищата, с които се захранват котлите на кораба са с изключително лошо качество, което прави невъзможно постигането на по-висока скорост.
На следващата вечер, когато „Ламорисиер” се намира край Балеарските острови, положението става критично. Водата започва да нахлува в кораба през недобре уплътнения корпус. Капитан Майясо заповядва да бъде подаден сигнал „SOS”, на който откликва товарния кораб Jumièges. Той обаче не успява да открие бедстващия „Ламорисиер”, а в същото време започва да се пълни с вода.
Малко по-късно на сигнала за бедствие откликват пътническите кораби „Gouverneur Général Chanzy” и „Gouverneur Général de Gueydon”, които с пълна скорост се отправят към потъващия кораб. Когато обаче пристигат се оказва, че освен един сал с 93-ма човека на него, друго за спасяване няма. „Ламорисиер” потъва с 292-ма човека, а „Жумиеж” потъва с целия си 20-членен екипаж.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

9 януари 1945 г. По време на битката за Филипините в поддържащия оперативното съединение на вицеадмирал Олдендорф линеен кораб Colorado (BB-45) попада снаряд, който изважда от строя голям брой хора на ходовия мостик и постовете за наблюдение на въздушното пространство и управление на зенитния огън. Между облените с кръв отломки от това, което секунда преди това са били прибори за управление на стрелбата, са преброени 18 трупа, а 51 човека са ранени. По-късно е установено, че това е 127-мм „подарък” от един от своите кораби. Боеспособността на линейния кораб е чувствително намалена. „Колорадо” обаче остава в строя, оказвайки поддръжка на войските до 14 февруари, когато е изпратен на остров Улити, в очакване на ново назначение.

Click to see if image is larger

9 януари 1953 г. Южнокорейският ферибот Chang Tyong-Ho потъва край Пусан. Загиват 249 човека.

9 януари 1968 г. В Триест, Италия, тържествено е вдигнато българското знаме над новопостроения тук танкер „Росица” с товароподемност 3050 тона. Ръководството на кораба е поверено на капитан Кирил Фортунов и главния механик Петър Чернев. Танкерът е специална постройка и е предназначен за превоз на вино. Към края на кариерата му в състава на БМФ „Росица” превозва леки деривати от СССР до България, което води до бързото износване на корпуса му. Към края на 70-те години на 20 век танкерът е продаден на гръцки корабособственик.

Click to see if image is larger

9 януари 1972 г. На борда на плаващия университет Seawise University (бившият британски лайнер „Queen Elizabeth”) избухва огромен пожар, вследствие на който корабът се преобръща и потъва в залива Виктория в Хонконг. През периода 1974 – 1975 г. по-голямата част от лайнера е нарязана на място и продадена за скрап, но и до днес на мястото на гибелта му лежат килът и парните турбини.
Интересен факт е, че между останките му е снимана част от 9-тия филм за Джеймс Бонд – „Мъжът със златния пистолет”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

9 януари 1986 г. Във Варна тържествено е вдигнат флагът на 38 500-тонния кораб за насипни товари „Димитровски комсомол” (IMO: 8510934). Първи капитан на кораба е Лилян Йолов, а първи главен механик – Богомил Генчев. „Димитровски комсомол” е седмият по ред кораб от серията „Петимата от РМС”, построени в Корабостроителния завод „Георги Димитров” по проект 591.1 на Института по корабостроене - Варна, с главен конструктор инж. Атанас Сираков.
В състава на флота на Параходството „Димитровски Комсомол” плава до 3 януари 2013 г., когато пристига в турското пристанище Алиага, където предстои да бъде нарязан за скрап.


Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 10 Яну 2013, 09:30    Заглавие:  

10 януари 1821 г. Руската антарктическа експедиция на Фадей Фадеевич Белинсхаузен (Фаддей Фаддеевич Беллинсгаузен) и Михаил Петрович Лазарев открива край Антарктида остров с височина 1280 м над морското равнище и му дава името на руския император Петър І.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

10 януари 1900 г. В корабостроителницата „A.G. Vulcan Stettin”, Германия, е спуснат на вода носителят на наградата „Синята лента на Атлантика” Deutschland. Първия си рейс от Хамбург до Ню Йорк корабът извършва от 6 до 12 юли с.г., като по време на него спечелва престижната награда, постигайки скорост от 22,42 възла. По-късно, през 1910 – 1911 г. е преоборудван в круизен лайнер и е преименуван на „Victoria Luise”. По време на Първата световна война е преоборудван в спомагателен крайцер. След нея не попада в числото на репарациите и остава германска собственост. През 1920 – 1921 г. отново му е върнато старото предназначение, ремонтиран е във „AG Vulcan”, и е преименуван на „Hansa”. Бракуван е през 1925 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

10 януари 1924 г. По време на големи военни маневри при изплаване на повърхността загива британската подводница L-24. Вероятно нейният командир не е особено внимателен при огледа на надводното пространство и не забелязва приближаващия се линеен кораб „Resolution”. Линкорът плава последен в килватерната колона от линейни кораби и при сблъскването разрязва на две корпуса на L-24. На „Резолюшън” усещат доста силен удар в подводно препятствие и съобщават за възможно сблъскване с подводница. Едва след няколко дни водолази откриват L-24 на дълбочина 55 м. Адмиралтейството сметнало за нецелесъобразно да я изважда на повърхността.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

10 януари 1941 г. Британският самолетоносач Illustrious (R87) е атакуван по време на охрана на конвой близо до Сицилия от авиогрупа на Оста, състояща се от италиански самолети „Savoia-Marchetti” SM.79 и Ju-87 „Stuka”. В кораба попадат общо седем 500-кг и 250-кг бомби, а една пада близо до него. Три от бомбите не успяват да пробият полетната палуба и причиняват незначителни щети; но други три, попаднали в кърмовия асансьор, и още една, попаднала в бронираната полетна палуба и взривила се в хангара, нанасят тежки поражения. Избухналият пожар продължава почти цяло денонощие. Близкият разрив изважда от строя електрическата рулева машина – „Иластриъс” остава без управление за три часа. Заради постъпването на вода в корпуса на самолетоносача възниква крен от 5° към десния борд. Въпреки тежките повреди корабът успява да достигне до Малта с 18-възлов ход, където незабавно е ремонтиран.

Click to see if image is larger

10 януари 1952 г. Американският турбоход Flying Enterprise, собственост на компанията „Isbrandtsen Shipping Co.” от Ню Йорк, се отправя на рейс от Хамбург към бреговете на САЩ с товар от 1300 тона чугун и 900 тона кафе на 21 декември 1951 г. Също така на борда му се намират 10 пътници.
На около 400 мили западно от нос Лендс енд на 24 декември корабът е застигнат от буря. Ураганният вятър и огромните вълни изпитват здравината на кораба в течение на няколко дена. Една особено голяма вълна става причина да възникне крен, от който „Флаинг ентърпрайс” така и не се изправя повече. Причината е че товарът се размества, а освен това на горната палуба се образува пукнатина.
На сигнала „SOS” се отзовават няколко кораба. Пътниците и екипажът са качени в спасителни лодки, а по-късно са прибрани от американския военен транспортен кораб „General A. W. Greely” (AP-141) и парахода „Southland” на 29 декември. Вълните са толкова високи, че се налага хората да скачат във водата и с плуване да се добират до лодките.
Капитанът на „Флаинг ентърпрайс” – Кент Карлсен – предпочита да остане на борда и да изчака спасителен буксир.
Спасителният влекач „Turmoil” пристига до търпящия бедствие „Флаинг ентърпрайс” на 3 януари. Обаче възниква един проблем: на борда на кораба освен капитана друг няма. По тази причина няма кой да закачи буксирното въже. След няколко неуспешни опита морякът Кенет Денси успява да скочи от буксира на борда на „Флаинг ентърпрайс”, а с него и въжето.
През това време кренът на „Флаинг ентърпрайс” достига 60°, но бурята вече значително е отслабнала, и влекачът поема по посока на Ламанша. Заради теченията „Флаинг ентърпрайс” се намира на около 300 мили от Фалмът.
Натовареният и освен това накренен кораб представлявал доста сложна задача за „Търмойл”. По тази причина керванът плавал със скорост от около 3 възла.
На 8 януари метеорологичните условия отново се влошават. Когато керванът се намира на около 60 мили от спасителния бряг започва пореден щорм. „Флаинг ентърпрайс” нагазва още повече, а кренът достига 80°. При така стеклите се обстоятелства буксирното въже се къса сутринта на 9 януари.
Когато се появяват признаци, че корабът ще се пречупи, капитан Карлсен и Денси се качват на комина и скачат във водата. От там незабавно са прибрани на борда на „Търмойл”. Датата вече е 10 януари.
От борда на буксира моряците гледат как „Флаинг ентърпрайс” бавно потъва във водата. По техните думи носът на кораба се издига високо във въздуха и застива така за няколко мига, а след това бавно отива под водата, както е изобразявано в класическите картини.
Когато стъпва на брега във Фалмът капитан Кент Карлсен е посрещнат като герой. Впоследствие е награден със Сребърния медал на Лойд в знак на признание на опита му да спаси своя кораб.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

10 януари 1966 г. По време на рейс Норфолк – Ванкувър – Испания в условията на тежък щорм на испанския зърновоз Monte Palomares се размества товарът от зърно. Корабът получава крен от 30º. Аварията се случва на около 840 мили източно от Бермудския триъгълник. Три часа след първото съобщение за възникването на опасния крен капитанът заповядва кораба да бъде изоставен. Изминава още около час докато в района на аварията долитат самолети на Бреговата охрана на САЩ, обаче нито корабът, нито екипажът са открити. Само дошлите спасителни съдове след обстойно претърсване откриват и спасяват шестима човека от 38-членния екипаж на „Монте Паломарес”. По техните думи корабът е потънал малко след като е изоставен.
„Монте Паломарес” е построен през 1961 г., а тонажът му е 6000 брт.

Click to see if image is larger

10 януари 1970 г. Влиза в експлоатация 100-тонният плаващ кран „Гигант” на пристанищния комплекс Варна.

Click to see if image is larger

10 януари 1982 г. На Морска гара Варна пристига построеният в Генуа нефтосъбирач „Русалка”, поръчан от Дирекцията за поддържане на чистотата на морските води – Варна. Преходът на малкия нефтосъбирач (дедуейт 173 тона) от Пиомбино (Италия) до Бургас е осигурен от кораба на Параходство БМФ „Клисура”, който буксира „Русалка” в сложни хидрометеорологически условия.


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 26 [381 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 24, 25, 26 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » Форум на списание "Клуб ОКЕАН"
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1564s ][ Queries: 14 (0.0071s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker