Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Курсанти и студенти от Военноморското училище строят тръстиков кораб · Артилеристите в Кузбас са вдигнати по тревога · Анализ на Керстен Книп: САЩ имат силата да смажат Иран? Всъщност, Техеран не е за подценяване. · Boeing-и на паркинг за коли · "Калашников" представи нов безпилотник · Вижте колко надвзети субсидии трябва да връщат партиите ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 25 Юни 2019, 15:36
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Космонавтика
Crew Exploration Vehicle
Модератори: Елемаг
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 13 [183 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 11, 12, 13 Следваща
Автор Съобщение
FoulBay

Регистриран на: 20 Фев 2004
Мнения: 618
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 02 Фев 2005, 17:13    Заглавие:  Crew Exploration Vehicle  

Много пъти съм виждал това име, Crew Exploration Vehicle,
или CEV, да се мярка в статии на тема космическа
техника. Знаех горе-долу за какво става дума, но
мислех, че е само приказки. Сега виждам една тема на
slashdot.org за CEV. Цитирам я, както са я дали там.
Предполагам, че в бъдеще ще има редовно новини за
това "превозно средство", също както за МКС, Совалката
и Клипера, така че си заслужава самостоятелна тема.

Цитат:

The competition for the prime contract to build the Crew Exploration Vehicle, the successor to the Space Shuttle, is ramping up. Currently, 11 different companies are creating preliminary designs for systems and vehicles which could be useful in implementing NASA's Vision for Space Exploration. By the end of the year, NASA will select two teams to independently develop and build a CEV design. The two teams will launch competing unmanned prototypes in 2008, at which point NASA will award a final winning contract. Aerospace giants Boeing and Northrop Grumman have formed one team. Another "all-star" team, announced a couple of days ago, is headed by Lockheed Martin. A third team in the running is underdog t/Space, a company with a free enterprise approach to space exploration, which includes notable figures from the commercial spaceflight arena, such as Burt Rutan and Gary Hudson. There is concern that a [url=http://www.floridatoday.com/!NEWSROOM/spacestoryN0201SPACEBUDGET.htm]NASA budget boost[/url] to help pay for the exploration program could draw some opposition, as most other government programs are anticipating budget cuts.


Дискусията е тук
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 15 Фев 2005, 20:25    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Transformational Space Corp.

Competitive, markets-based space exploration
Transformational Space Corp. is designing for NASA a lunar exploration architecture and Crew Exploration Vehicle (CEV) for affordable Moon expeditions.

http://www.transformspace.com/index.html
Click to see if image is larger

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
FoulBay

Регистриран на: 20 Фев 2004
Мнения: 618
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 23 Фев 2005, 14:13    Заглавие:  

Цитат:
Trial By Fire
02/20/2005 01:42:58 PM
By Craig Covault

TRIAL BY FIRE

Boeing is preparing a range of Delta IV Heavy launcher options for NASA Crew Exploration Vehicle (CEV) and unmanned cargo transportation architectures to the Moon and Mars, now that the massive new rocket has been flight tested.

The Dec. 21 launch of the 232-ft. vehicle on 2 million lb. thrust marked the largest all-liquid expendable booster flown since the last Saturn V in 1973. A second Delta IV Heavy mission is scheduled for this summer carrying a U.S. Air Force missile warning satellite. The first launch carried a dummy payload (AW&ST Jan. 3, p. 23).

Boeing wants NASA to consider the Delta IV Heavy for manned CEV missions, but is also pushing the Heavy for unmanned exploration launch roles. One Delta IV Medium version could also be a CEV player.

Boeing says even modest upgrades could double the Delta Heavy's Earth orbit capability to more than 50 metric tons, including being able to fire up to 20 metric tons on escape trajectories to Mars.

The current Heavy, like that tested in December, can already send about 10 metric tons to the Moon, while modest upgrades could more than double the lunar tonnage. NASA is asking all exploration program elements to standardize on metric ton references.

Also among the options (see chart p. 50) are performance upgrades using new upper-stage engines--including the Pratt & Whitney RL60 and the Mitsubishi/Boeing MB-60.

But the Delta IV Heavy is blazing into unknown territory. And the "unknowns" for this vehicle span all the way to the Moon and Mars--and possibly oblivion in the U.S. launcher stable, if future military and exploration payloads instead use smaller Delta Medium vehicles or the Lockheed Martin Atlas V.

The IV Heavy is also competing against shuttle-derived or still proprietary commercial concepts, including options that might use the Delta IV's RS-68 engines. So, while a powerful and advanced new launcher, the Heavy remains in search of a role more robust than the limited military and commercial markets that brought it into existence, initially as a U.S. Air Force demonstration.

No matter what its future holds, the IV Heavy flew one of the more spectacular first flights in the storied history of rocketry at Cape Canaveral. And the pictures here show some unusual characteristics of the vehicle.

The Delta IV is the only launch vehicle that, by design, sets itself on fire during its ignition sequence (see center photo).

Thousands of pounds of hydrogen are dumped through the vehicle's three RS-68 engines to condition their internal temperatures 5 sec. before oxygen valves are opened for ignition.

The hydrogen forms a cloud around the vehicle that is burned off by Pad 37 spark generators to avoid an explosive hazard. This causes a huge ball of fire that blackens the core and the 125-ft. liquid strap-on boosters.

During climbout, free hydrogen continues to attach itself to the base of the vehicle, where it burns on insulation designed for that purpose. So while the fire is inconsequential, parts of the boattail remain ablaze until ascent into thinner air (see photo p. 51).

Heat emerging from RS-68 fuel turbine exhausts for roll control can also cause flame on the insulation as with the center engine just after liftoff (see right photo). All of this looks frightening, but is normal.

The overall initial flight test was a success, but Boeing and the U.S. Air Force continue to examine ways to work around a liquid oxygen propellant line bubbling characteristic discovered during the last seconds of the strap-on and core propulsion phases.

The phenomenon tricked measurement sensors in the liquid strap-ons and core to command shutdowns of the three RS-68s about 8 sec. prematurely.

That resulted in the low orbit for a 6.5-ton dummy payload and the loss of two 50-lb. USAF/university student microsatellites. But neither the Air Force nor Boeing believes that a fix to the characteristic will be a serious downstream problem. It was caused by a unique combination of vehicle acceleration, flight path angle and tank and line pressures, according to the Air Force.

Among the range of existing vehicles that could be selected by NASA for the exploration architecture, the Delta IV Heavy is the only new "heavy" rocket to have actually been flown.

The diversity of manned and unmanned heavy versus smaller medium launchers needed for the exploration program, however, will depend upon the outcome of initial NASA architecture studies due later in 2005. Actual booster selections will take longer.

The formal CEV request for proposals NASA is to issue in early March will call for a four-person CEV launch mass no greater than 20 metric tons (44,000 lb.). In comparison, the earlier three-person Apollo Command/Service module needed for Earth orbit and lunar missions had a launch weight of about 67,000 lb. topped by an 8,000-lb. launch escape tower, 34 metric tons total.

The standard Delta IV Heavy, like that shown during its first flight here, would satisfy the initial 20-metric-ton CEV weight target with at least 4,000 lb. of margin to spare.

Upgraded versions of the Delta IV Medium and Lockheed Martin Atlas V medium vehicles would also be candidates for just the CEV launch portion of the new architecture, but not necessarily address the large unmanned cargos that will also need launch.

Any medium launcher options for CEV would, however, have to be equipped with more solid rocket boosters than have been flight tested on either the new Atlas or Delta vehicles. For example, the Atlas V 551/552 medium vehicle with five solids and the Delta IV Medium with six would be needed to satisfy the minimum performance required to launch the 20-metric-ton CEV.

Boeing will be adding the six-solid version to its chart to bridge the capability between its current Medium with five solids and the initial Heavy with three liquid common core boosters and no solids. The Medium designations on the option matrix relate to the diameter of the upper stage for propellant loads (4 or 5 meters) and then the number of solid motors.

Whether any of the Delta or Atlas Evolved Expendable Launch Vehicle options will be acceptable for the CEV manned role remains to be seen.

The Astronaut Office at the Johnson Space Center is not keen on any of these options (AW&ST June 14, 2004, p. 15). The astronauts have taken a position that "human rating should be designed in, not appended on." The Office is calling for an order of magnitude reduction in the risk of fatalities on ascent, and has expressed concern that an EELV--be it Delta or Atlas--may not be safe enough even with upgrades.

"Even with extensive modifications, the EELVs may never achieve a meaningfully higher success rate," the Astronaut Office assessment stated.

Upgrading EELVs "could potentially be as costly as building a new human-rated booster," said the Astronaut Office paper, and still "would place excessive burden on abort mechanisms to save the crew."

The concern in part is due to the potential for rare, but instantaneously catastrophic, failure modes inherent with solid rocket boosters on the medium options for both Atlas and Delta EELVs. Such failure modes would be difficult for an advanced health-monitoring system to catch before loss of control to separate the CEV safely.

Propulsion systems that are human-rated from the start already include the shuttle solid rocket boosters and space shuttle main engines (SSMEs) that could form a shuttle-derived vehicle--a key player in architecture studies.

Boeing is fully aware of the astronaut concerns, says Jim Harvey, who heads Boeing Launch Services development and is leading Delta IV exploration studies. "Instead of a human-rated rocket, Boeing is talking about a 'human-compatible' launch vehicle," Harvey said. And that approach, coupled with CEV escape designed in from the start, he said, would make the whole system human-rated.

Aside from its IV Medium with six solids, Boeing believes its all-liquid propulsion, with more benign failure modes than solids, argues for strong consideration of the Delta Heavy for the CEV role.

The development of health-monitoring capability for liquid engines is well underway in NASA and industry. Such systems are designed to discern if a liquid engine is close to a potential failure that would make separation of a manned CEV less of a challenge.

Upgraded Delta Heavy options do include solids as augmentation to the three RS-68s, but the options with solids would be for only unmanned cargos.

Boeing believes one benefit of using the Delta Heavy for both human or unmanned payloads is the massive Delta IV infrastructure already in place here. The facilities include a 250-ft. fixed service structure and a 330-ft. mobile service tower that can access complex payloads throughout most of a countdown. The Delta IV vehicles and infrastructure combined already represents "billions" of dollars of investment by Boeing, the company says. That infrastructure would need minimal modification to support basic CEV or unmanned exploration missions, Harvey said.

"We think that a new system like the Delta Heavy already developed with a lot of growth potential is a real benefit for the overall exploration initiative. It would make it affordable and sustainable," says Frank Slazer, director for NASA and civil space business development at Boeing Launch Services.

"WHY SHOULD THE exploration program pour money into more expensive rocket developments when something like the Delta IV Heavy and its infrastructure already exist?" Slazer asked.

It's an open question at NASA, but Lockheed Martin does not agree. It has its own Atlas V Heavy triple-barrel design. Lockheed Martin says an Atlas V Heavy could be developed within about two years of any government order.

The Atlas V Heavy would look similar to the Delta IV Heavy, but instead use Energomash/Pratt & Whitney RD-180 oxygen/kerosene engines. The Russian engines are now assembled near Moscow, but are slated for coproduction at Pratt's West Palm Beach, Fla., facility by about 2007. Like the RS-68s, the 860,000-lb.-thrust RD-180s have a 100% safety record.

But Boeing notes the Delta Heavy's 650,000-lb.-thrust RS-68s use higher energy oxygen/hydrogen propellants, are relatively simple and could also be used as an upper-stage engine for a translunar stage in exploration architectures. The RS-68 is the first new large rocket engine built in the U.S. in 25 years, and has 80% fewer parts than an SSME.

Boeing also notes that the Atlas V Heavy remains just a "paper rocket," while the Delta IV Heavy has already flown a largely successful test, and has a second launch this summer to carry a Defense Support Program missile warning satellite. Other USAF IV Heavies are slated to launch the heaviest new military satcoms and signal intelligence satellites.

The IV Heavy as flown in December has a 22-metric-ton capability to low Earth orbit that can be advanced to 25 metric tons with no hardware changes. This would be done by flying a more depressed trajectory downrange of Cape Canaveral, Harvey said.

To satisfy USAF range safety requirements for that payload increase, however, Boeing would have to gain USAF cooperation to implement new vehicle monitoring and destruct capability for depressed trajectories that would fall below the horizon of the Antigua tracking station.

Delta IV Heavy upgrade options can be mixed and matched to various exploration mission architectures. The options that can use the existing pad infrastructure include:

*New upper stages: Depending upon the upper-stage cryogenic propellant load desired, the current Heavy uses either a 4- or 5-meter-dia. upper stage with a 25,000-lb.-thrust Pratt & Whitney RL10B-2 engine.

For larger payloads, however, Pratt is well into testing its new RL60 upper-stage engine that, when mated with the Delta Heavy, can begin to push the Earth orbit capability to more than 40 metric tons.

Likewise, Boeing and Mitsubishi are examining a U.S./Japanese MB-60 with about 60,000 lb. thrust. The RS-68 first-stage engine could also be used as a translunar-stage engine, under some Boeing studies.

*Solid rocket booster additions: The addition of four ATK Thiokol GEM-60 solid rocket motors, two on either side of the core, would boost Heavy unmanned Earth orbit payload performance to more than 30 metric tons and escape payloads to 12 metric tons.

Boeing has examined other Heavy unmanned cargo options using six solids to achieve in excess of 50 metric tons to orbit. Each GEM-60 has 191,000 lb. of liftoff thrust and, by mounting them all on the same side, the vehicle can still use Pad 37 without changes.

*Propellant crossfeed: Each Common Booster Core in the current Heavy uses its own cryogenic oxygen and hydrogen tanks to feed its own RS-68. But Boeing is studying a crossfeed system that would allow oxygen and hydrogen from the strap-ons to be pumped into the core also during ascent.

By doing this, the outboards could be loaded with even more propellant than they used in December, but expend that propellant through both their own engines and the core engine. This would use that propellant more efficiently, allowing the separation of the heavy outboards earlier, while pumping enough propellant into the core to keep its RS-68 at 100% throttle throughout the ascent.

*Densified propellants: By adjusting the cryogenic temperatures and pressures of both the liquid oxygen and hydrogen, the propellants can be densified, allowing the loading of more propellant than standard liquid oxygen and hydrogen.

*Lighter weight: Boeing is eyeing use of large IV Heavy structures with aluminum-lithium alloys to save weight and boost performance. Replacing the current RS-68 ablative nozzle with a hydrogen regeneratively cooled one would also achieve those goals.

Boeing's Decatur, Ala., Delta IV manufacturing facility is also a cost benefit to future use of the vehicle because it is designed for high throughput and modern machining methods. The basic Delta IV Heavy price is about $200 million per vehicle, the USAF said, about half the cost of the Titan IVB it replaces.

Boeing has also looked at other IV Heavy derivatives that would cluster 5-7 common cores with 5-7 RS-68 first-stage engines for 85-metric-ton Earth orbit payloads and 36-ton capability to Mars.

And it has considered increasing the diameter of the clustered cores from 16.1 ft. to 23 ft. for more propellant, giving the vehicle a payload capability comparable to the 7.5-million-lb.-thrust Saturn V. But the concepts with the multiple or enlarged cores would require new pad infrastructure and are not likely for any near-term mission options.

Aviation Week, a division of The McGraw-Hill Companies.

http://aviationnow.ecnext.com/free-scripts/comsite2.pl?page=aw_document&article=02215top
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
FoulBay

Регистриран на: 20 Фев 2004
Мнения: 618
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 02 Мар 2005, 21:58    Заглавие:  

Request for Proposals за CEV -- ако на някого му се четат
безкрайните doc файлове

http://prod.nais.nasa.gov/cgi-bin/eps/sol.cgi?acqid=113638
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 01 Май 2005, 20:29    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Ето как ще изглежда вероятно заместника на совалката:
http://www.lockheedmartin.com/data/assets/5565.pdf

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 03 Май 2005, 21:10    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Интересно представяне на проектите на CEV:
http://www.popularmechanics.com/science/space/1534782.html
Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 05 Май 2005, 09:47    Заглавие:  

Cool Cool Cool
NASA Receives Crew Exploration Vehicle Proposals
http://www.space.com/businesstechnology/technology/050503_cev_nasa.html

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 06 Май 2005, 10:43    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Нортроп Груман предлага CEV да прлича на "Союз"! Липса на идеи?
http://www.capitolsource.northropgrumman.com/programs/constell.html
Click to see if image is larger

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 20 Май 2005, 09:42    Заглавие:  

Cool Cool Cool
Американское космическое агентство НАСА намерено сократить промежуток между последним запуском по программе "Спейс-шаттл" в 2010 году и первым стартом нового пилотируемого корабля CEV. Об этом РИА "Новости" сообщил источник, информированный о планах и сроках реализации данной программы.
По его словам, в начале мая НАСА направило в Конгресс США уведомление о том, что агентство начало реализовывать новую программу, направленную на сокращение разрыва между последним запуском шаттла в 2010 году и первым пуском нового корабля CEV.
"Соответствующий меморандум был подписан новым главой НАСА Майклом Гриффином, а отчет рабочей группы должен быть выпущен к середине июля 2005 года", - отметил собеседник агентства.
По его словам, ранее планировалось, что НАСА в августе 2005 года выберет одного или двух подрядчиков, уже направивших свои предложения по созданию нового космического корабля. "Окончательный выбор единственного подрядчика планировался в 2008 году, включая летные испытания", - сказал эксперт.
Однако в соответствии с новыми планами американского космического агентства, один или два подрядчика будут выбраны еще до завершения исследования, а выбор единственного генподрядчика состоится не в 2008, а уже в начале 2006 года.
"НАСА также отозвало запрос предложений сторонним организациям-подрядчикам на выполнение работ по интеграции создаваемого корабля CEV в более широкую программу освоения Луны и Марса, и теперь эту работу агентство намерено выполнять самостоятельно", - уточнил собеседник РИА "Новости".
По его мнению, хотя формальные изменения в программе создания CEV не столь значительны, сам факт внимания нового руководства американского космического агентства к сокращению временного промежутка между завершением эксплуатации шаттлов и вводом в строй CEV весьма важен.
"Это, в свою очередь, приобретает существенное значение для российско-американского сотрудничества в космосе, поскольку приводит к сокращению "монопольного периода", на протяжении которого экипажи на МКС смогут доставляться только российскими "Союзами", а для доставки грузов основным вариантом будут оставаться "Прогрессы", - отметил эксперт.
Изменения в космической программе США, по всей видимости, будут поддержаны Конгрессом, а глава НАСА Майкл Гриффин также настроен на ускорение и интенсификацию работ, для чего располагает необходимым административным ресурсом, добавил собеседник агентства.
http://rian.ru

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Fox Mulder


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3301
Местожителство: София/Димитровград

МнениеПуснато на: Чет 16 Юни 2005, 00:19    Заглавие:  

Мнение на не без известния Св. Скромни от dir.bg:

Cв. Ckpoмни написа:
Tези дни се вдига пушилка около проектните разработки за Пилотирано Изследователско Возило, ПИВ, (Crewed Exploration Vehicle; CEV). Както се знае, Локхийд предлагат летяща структура (наподобяващо малка Совалка), а Боинг (в комбина с Нортроп) предлагат капсула (наподобяваща Аполо). Аз мисля че Локхийд е на по-правилната пътека - но това си е мое мнение. Все едно.

Та чуваме слухове, че ПИВ нямало да бъде работни-места генератор както Совалката, сиреч да не очакваме масови назначения. Това е малко невероятно, знаейки НАСА и правителствените разпоредби - но може да бъде прието в рамките на логиката. Технологията е напреднала, трудовата производителност също, и днес, даже в Совалка Програма, един инжинер върши работата на цяла техническа група (няколко инжинера с водещ инжинер) от преди 10 години.

Но днес чухме слух, че ако капсулата спечели конкурса за ПИВ, тя ще бъде произвеждана във... дръжте се за стола! ... в Италия! САЩ инжинери ще се занимават с Водене, Навигация, и Контрол, и в разработката на приложимия мекотяш. И ще полагат изискванията за ПИВ замисъл. И толкоз.

Надеждата е, че този слух е плод на някой напълно откачен. Обаче италианците вярно се оказа че са имали доста дълга професионална обмяна в полето на топлинни натоварвания (критичните натоварвания за влизащо в атмосфера космическо возило)! И слухът, колкото и разхлопано звучащ, се основава върху... насъщни и налични експертизни точки.

Ако вярно ПИВ строителството бъде изнесено в Италия, или където и да бъде извън САЩ... Това ще бъде поредното подтвърждение, че републиканските администраций преебават точно изборната си основа (що народ от аерокосмическата промишленост гласува за Храстов... мамата си трака! да гледаш образовани и уж-мислещи хора как гласуват не по факти, а по "верване"...). Но главното, ще бъде излагация тотална. Може би не съм прав да използвам думата "излагация"; по-правилно е да я заместя с "осирвация".

Ще поживеем, ще видим!

_________________
In My Humble Opinion
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Fox Mulder


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3301
Местожителство: София/Димитровград

МнениеПуснато на: Сря 06 Юли 2005, 20:31    Заглавие:  

Още едно мнение на не без известния Св. Скромни от dir.bg:

Cв. Ckpoмни написа:
Тези дни сравняваме през-атмосферни входящи тела, от една страна летящи тела, като совалката, от друга страна балистични капсули, като Нортроп - Боинг замисъл на Пилотирано Изследователско Возило (ПИВ).

Оказва се, че летящото тяло е много прощаващо по отношение на траектория, маса качества, и атмосферна входна точка. Отклонения в траекторията биват поправяни чрез летене; отклонения в маса качествата биват поправяни чрез аеро-контрол, който може да работи дълго и икономично; отклонения в атмосферната входна точка, спрямо кацане пистата, също биват поправяни чрез летене. Летящото тяло е сложно и скъпо - но е много просто за навигация и контрол.

Капсулата на пръв поглед има минимални изисквания. Да, обаче траекторията трябва да е много точна! (Траектория включва параметри входен ъгъл в атмосферата, физическа пътека, енергийна прогресия.) Балистичната капсула има много ограничена възможност за контрол на тези параметри: както влезеш, така оставаш. Това повишава изискванията върху ракетния модул който насочва капсулата към влизане. Капсулата не може да компенсира за отклонения в атмосфера качество (движения на газови слоеве, гъстота, и прочие). Това повишава изискванията върху планирането на траекторията преди влизане. Капсулата не може да компенсира отклонения в маса качествата (маса, ротационни моменти); едно е да насочваш балистичен ядрен заряд, друго е да насочваш "живо" тяло, със стотици маса съставки, чието място може да е тук, или там, или някъде, плюс-минус! Това повишава изискването върху маса отчетност за капсулата, и насилва пред-влизане пауза за маса качества затягане. (А ако остане нужда от траекторна компесация?) Капсулата е вързана за атмосферната входна точка; където ще падне - там; не може да кривне - или да правне - че да достигне прицелената приземяване точка.

Лесно можем да си представим горните примери в траектория и атмосферна входна точка. Малцина са се замисляли за маса качествата. А те са много важен параметър. Совалката, примерно, в задното тяло има специални кутий за баласт: оловни плочи, нанизвани на специални болтове и загайквани в кутийте. Колко баласт? Може да поеме до над 1 тон. Отделно баластирането чрез превишено количество ракетно гориво, което може да добави още над 1 тон. А какво ще стане, ако совалката е била баластирана с гориво - което е било изразходвано поради извънредна нужда? Стига маса качествата да са в дадени граници (които са доста либерални), ракетният контрол ще устиска да компенсира от Мак 24 до към Мак 20 (около 800 сек), и от Мак 20 на долу аеродинамичният контрол постепенно поема, първо в тангаж, до към Мак 16, и после изцяло. (Впрочем, в тангаж аеро контролът присъства още от Мак 24, но става самостоятелно ефективен от Мак 20.) Отклонения на маса центъра в (y,z), към които капсула е особено неподатлива, лесно биват компенсирани; при совалката 2.5 мм отклонение в (у) изисква към 0.1° елерон; 12 - 15 мм отклонение бива компенсирано без проблеми, и границите са към ±50 мм номинално (извънредно са по-широки); това за 100 тона машина е доста хлабаво ограничение.

НАСА поизтрезняха в изискванията за ПИВ. Повдигнаха доста масата му, което позволява замисли на летящи тела. (Капсулите са много леки, и призив за разработка с ниска маса се превежда "капсула"; вдигане на масата се превежда "може и летящо тяло".) Ако капсула замисъл спечели за ПИВ, интересно как оперативните процеси ще изглеждат спрямо тези на совалката.

_________________
In My Humble Opinion
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
SpaceDreamer

Регистриран на: 17 Май 2005
Мнения: 807

МнениеПуснато на: Чет 14 Юли 2005, 12:11    Заглавие:  

http://www.spacedaily.com/news/spacetravel-05zzza.html

Цитат:
NASA Awards Crew Exploration Vehicle Contracts

illustration only
Washington DC (SPX) Jul 13, 2005
NASA authorized Tuesday two eight-month contracts, each worth approximately $28 million, one to Lockheed Martin and the other to the team of Northrop Grumman and Boeing to support a July 2006 review of the engineering systems for the agency's new Crew Exploration Vehicle (CEV).

During this contract period, in addition to performing sustained engineering in support of the CEV review, the contractors will continue to develop designs for NASA's next-generation vehicle for human space flight and demonstrate ability to manage cost, schedule and risk.

Results of NASA's Exploration Systems Architectural Study, which defines parameters for the new vehicle to replace the Space Shuttle, will be incorporated into a "call for improvements" to be released later this year, inviting proposals from the selected contractors. These proposals will be evaluated for the final selection of a single CEV contractor.

Originally, the selection of a single industry team was planned for 2008, but to reduce or eliminate the time between the Shuttle's retirement in 2010 and the first CEV flight, the selection is planned for early 2006.

The CEV is expected to carry up to six astronauts beyond low-Earth orbit soon after the Space Shuttle is retired in 2010, and then on to the moon as early as 2015. The CEV is a key element of the nation's Vision for Space Exploration, which returns human explorers to the moon, Mars, and beyond.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 04 Авг 2005, 08:15    Заглавие:  

Cool Cool Cool
The Future of NASA's Human Spaceflight: Shuttle-Derived Technology Takes the Lead
http://www.space.com/businesstechnology/050803_shuttle-derived_cev.html
Click to see if image is larger
New Idea: Concept illustration of Crew Exploration Vehicle attached to a shuttle solid rocket booster. Image Credit: Alliant Techsystems Inc.
Click to see if image is larger
Lockheed Martin's Crew Exploration Vehicle proposal features lifting body concept that can be augmented to support Moon and Mars expeditionary campaigns. Image Credit: Lockheed Martin

Click to see if image is larger
Mission to Mars. This view shows use of a proposed lifting body craft so crews returning from the red planet can lessen g-loads on their deconditioned bodies after the long sojourn. Image Credit: Lockheed Martin

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 09 Дек 2005, 09:43    Заглавие:  

Cool Cool Cool
NASA предоставило контракт компании ATK на разработку первой ступени новой ракеты-носителя для корабля Crew Exploration Vehicle. Вероятнее всего, эта ступень будет создаваться на основе твердотопливных ускорителей, ныне используемых для запуска кораблей многоразового использования. Сроки контракта не оглашены.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
yautja


Регистриран на: 16 Дек 2005
Мнения: 1299
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 11 Яну 2006, 12:18    Заглавие:  

NASA ESAS Final Report: TEXT OF FULL REPORT
STATUS REPORT
Date Released: Tuesday, December 27, 2005
Source: NASA HQ

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=19094

Доста подробни и интересни PDF-файлове:

1. Executive Summary
2. Introduction
3. Ground Rules and Assumptions
4. Lunar Architecture
5. Crew Exploration Vehicle
6. Launch Vehicles and Earth Departure Stages
7. Operations
8. Risk and Reliability
9. Technology Assessment
10. Test and Evaluation
11. Integrated Master Schedule
12. Cost
13. Summary and Recommendations
14. Architecture Roadmap
15. Architecture Advantages
16. ESAS Core Team Members
17. Acronyms and Abbreviations


Ще го постна и в темата за Луната.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 13 [183 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 11, 12, 13 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Космонавтика
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0863s ][ Queries: 12 (0.0077s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker