Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Рияд ще поиска в ООН наказателни мерки срещу Иран · Разгонват протестиращи с гумени куршуми в Хонг Конг · Ужасна трагедия: Български боксьор загина на ринга! /ВИДЕО 18+/ · Тежки боеве в Триполи! Правителствените войски търпят тежки загуби · Пръстенът на Извънземното откриха в гробницата на Тутанкамон · Тръмп обясни защо понякога изглежда оранжев! Отговорът му предизвика смях /ВИДЕО/ ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Sun 22 Sep 2019, 20:22
All times are UTC + 2
 Forum index » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Космонавтика
Crew Exploration Vehicle
Moderators: Елемаг
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 3 of 13 [183 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, ..., 11, 12, 13 Next
Author Message
yautja


Joined: 16 Dec 2005
Posts: 1299
Location: София

PostPosted: Sat 14 Jan 2006, 20:46    Post subject:  

И на мене ще ми е интересно, но да е в друга тема. Тая си е за CEV.
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Sat 14 Jan 2006, 20:47    Post subject:  

Cool Cool Cool
Май наистина е хубаво да се напише повече за програмата на Глушко. Но той не е украинец. И никога не бил. Ако бъдем точни той винаги е бил само съветски гражданин!

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
yautja


Joined: 16 Dec 2005
Posts: 1299
Location: София

PostPosted: Sat 14 Jan 2006, 22:45    Post subject:  

Все пак нещата вървят за сега:

http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=18701
Back to top
View user's profile Send private message 
Орион

Joined: 15 Mar 2004
Posts: 905

PostPosted: Sun 15 Jan 2006, 11:00    Post subject:  

Елемаг wrote:
Cool Cool Cool
Май наистина е хубаво да се напише повече за програмата на Глушко. Но той не е украинец. И никога не бил. Ако бъдем точни той винаги е бил само съветски гражданин!


Напиши и за самия Глушко. Интересно ми стана , 4е не е и не е бил украинец никога а "съветски гражданин" -- безродник? Съветските граждани нямаха ли етническо самосъзнание? Поне фамилията му е с украински модел окончание... И сега в РФ повече от 5 млн. от всички с паспорт на Федерацията са украинци. Това естествено не е важно.

Имаш ли кондензиран вариант на програмата му?
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Sun 15 Jan 2006, 11:45    Post subject:  

Cool Cool Cool
Ще потърся по кратък вариант но не знам дали ще намаря.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
yautja


Joined: 16 Dec 2005
Posts: 1299
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 15:40    Post subject:  

Във форума на НК намерих една интересна дискусия за използването на ТвГУ като първа степен: http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=2259&postdays=0&postorder=asc&start=0


Интересното е, че има аргументи, в полза на ТвГУ, засягащи Центъра на тежестта:

Цитат
Quote:
Да, так вот с чего я начал, собственно.

У ракеты на жидком топливе есть неприятная особенность - центр масс в начале траектории весьма сильно смещается назад, и это совпадает с участком максимальных скоростных напоров, когда неустойчивость требует мощной системы управления.

У твердотопливной ракеты это не так, ЦМ в целом смещается вперёд, если не считать небольших "особенностей" горения топлива, про которые говорил fagot - в любом случае "полтоплива сзади" не будет.



Т.е. при течногоривните системи имаме преместване на ЦТ надолу, което затруднява допълнително управлението на ракетата, явно идва в най- "напрегнатите" моменти от полета и поставя по- високи изисквания към степента на регулиране на тягата. Особеностите на ТвГУ му облекчават живота в това отношение.

Освен това се застъпва факта, който и аз споменах тука, че конструктивната простота на ТвГУ дава възмозност за направата на изключително мощни двигатели- ТвГУ на совалките е с мощност близо 1500т (14.7 МN). А аз лично не знам да има течногоривен двигател с мощност над 1000т Rolling Eyes Разбирасе работещ, а не на хартия.

ИМХО: Може би при създаването на течногоривни двигатели се достига до някаква граница, отвъд която сложността става огромна. Нещо като завуковата бариера в авиацията- преминаването на която поставя далеч по- големи изисквания към двигателите и конструкцията. Не знам дали има подобна зависимост при течногоривните системи, но ако я има, то значи кривата изразяваща връзката между нарастването на трудностите (сложност,цена, степен на риск и т.н.) и нарастването на мощността, ще стане по- стръмна след преминаването на тая граница. Поради факта, че принципа на ТвГУ е различен и в него няма движешти се механизми, то най-вероятно този тип двигатели са лишени от подобна участ, или най-малкото "бариерата" при тях е доста по- "високо".
И да е вярна горната ми хипотеза , а и да не е вярна, то очевидно е, че колкото по-мощен е един двигател толкова е по-разумно да бъде твърдогоривен. Защото както казва един от участниците в цитирания от мене форум:

Quote:
Я ни одного ЖРД не видел тягой 1500т, это наверное потому, что их так просто сделать, что никто досихпор не смог.
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 15:49    Post subject:  

Cool Cool Cool
Както написах по-горе основния проблем за твърдогоривния двигател и трудната регулация. Няма ограничение за тягата на течногоривните двигатели. Просто е безмислено да се прави един от 1500 тона тяга като могът да се направят четири с по 740 тона например. Именно защото 4 двигателя могат по лесно да се регулират от едни по-мощен. Още повече че по-ниския относителен импулс за твърдогоривните двигатели и по тежката конструкция усложняват много стартови съоръжения.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
yautja


Joined: 16 Dec 2005
Posts: 1299
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 16:30    Post subject:  

Quote:
Просто е безмислено да се прави един от 1500 тона тяга като могът да се направят четири с по 740 тона например.


Ами това и казвам- не може да се постигне икономия от мащаба. Ако можеше, то тогава масата на един 1500т двигател щеше да е по-малка от общата маса на два 750т и той щеше да е по- доброто решение. Принципа "икономии от мащаба" е валиден почти повсеместно- транспорта, енергетиката, масовото производство. Колкото повече (по- голямо, по- мощно, повече бройки... ) толкова по- икономично- намаляват се разходите. Това не е валидно когато увеличавайки масата, мощноста... (и т.н.) се сблъскваме със затруднения, които "ликвидират" ползите от "голямото", т.е. вече няма икономия от мащаба, а загуба.

Иначе, защо ни е да имаме 740т мощност? Ми да я направим по- малка! По- лесно ще. По-лесно ще е, ама няма да се "облажим" от икономията от мащаба. Да не говорим, че по големият брой двигатели ще внесе повече риск- както е и станало с руската Н-1. Тогава поради факта, че СССР не разполага с двигател с мощността на F-1 ( РН Сатурн) руснаците са принудени да използват повече на брой двигатели (30 бр.), но по- маломощни. Едва ли биха постъпили така, ако имаха готов за експлоатация мощен двигател, нещо което те придобиват на един по-късен етап.

Както казах, явно е, че с нарастването на мощността ТвГУ са по- доброто решение- при тях (поради простотата им) може да се постигне икономия от мащаба. Което явно не се получава при течногоривните двигатели.ИМХО.
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 16:40    Post subject:  

Cool Cool Cool
Там е проблема че относителната маса на твърдогоривния двигател от 1500 тона е по-голяма от тази на 4 течногоривни от по 740 тона. Просто заради по-тежката конструкция на твърдогоривните и двигатели и по ниския относителен импулс. Или просто казано един течногоривен ускоител с същата маса и примерно с четири двигателя по 375 тона всеки ще има по малка относителна маса на кострукцията и по висок импулс и следователно по-голяма товароподемност и по висока крайна скорост.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
yautja


Joined: 16 Dec 2005
Posts: 1299
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 17:00    Post subject:  

Може и така да е, но факта, че всички използващи се в момента тежки носители имат за първа степен ТвГУ (с основен дял в общата тяга)- Шатъл, Ариана, китайските, японските...говори друго. Явно преценявайки всички плюсове и минуси се стига до избора на ТвГУ, като по- добро решение за начален ускорител.

Освен това, чисто хипотетично,ако някой си постави за цел да направи ракета с ПТ 500/1000т (хипотетично), то използването на мощни ТвГУ в ролята на първа (а защо не и втора) степен, ще му направи живота доста по лесен.
Back to top
View user's profile Send private message 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 17:09    Post subject:  

Cool Cool Cool
Причината за използване като първа степен на твърдогоривни ускорители е съвсем други. Просто големината на тягата в гъстите слоеве на атмосферата зависа както от скороста на изтичане така и от тежеста на молекулите респективно атомите на изходните продукти на горенето. Затова до височина от 30 километра тежките горива каквото са твърдите са по изгодни. Над тази височина вече са най-изгодни криогенните. И то обикновенно се изпозват в комбинация с течногоривни за да могат чрез тях да регулират измененията на тягата. Според мен ускорителите на шатъл са първите и последните твърдогоривни ускорители с такава мощност.

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Thu 19 Jan 2006, 14:40    Post subject:  

Cool Cool Cool
Ето една интересна статия имаща отношене към горния спор:
Достаточно одной ступени
Ольга РУБАН

http://n-t.ru/tp/ts/dos.htm

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27533
Location: София

PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 12:10    Post subject:  

Cool Cool Cool
Конструкторы многоразового космического корабля Crew Exploration Vehicle (CEV) не будут встраивать туда главный двигатель шаттла, зато позаимствуют некоторые детали у аппаратов "позапрошлого" поколения - лунных кораблей Apollo. Кроме того, сам корабль окажется меньших размеров, чем планировалось сначала, а вместо четырехсегментной твердотопливной ракеты выводить его на орбиту будет пятисегментная.
"Укоротить" корабль - с 5,5 метров до 5 - придется для совместимости с российским стыковочным оборудованием, установленным на МКС. Чем мотивирован отказ от двигателей шаттла, в космическом агентстве не уточняют, однако известно, что им предпочли усовершенствованную реактивную подсистему ракеты Saturn 5, с помощью которой в космос выводились корабли Apollo и станция SkyLab.

Эти и другие решения были приняты на совещании инженеров NASA и пока официально не утверждены. Устройство, которое должно заменить шаттлы, собираются впервые испытать в 2010 году, но проект все еще не готов.

Пятиметровый CEV, согласно замыслам конструкторов, должен вмещать шестерых космонавтов. В отличие от космических челноков, которые способны летать не дальше околоземной орбиты, новый корабль, помимо обычных задач, предполагается использовать для межпланетных экспедиций. В частности, с его помощью в 2018 году намерены доставить людей на Луну после 46-летнего перерыва. В NASA не исключают, что еще позже он будет участвовать в возвращении астронавтов с Марса, но только на заключительной стадии полета.

Разработкой корабля одновременно занимаются две конкурирующие группы, одна из которых включает специалистов из Northrop Grumann и Boeing, а другая - представителей Lockheed Martin. Проект-победитель назовут в 2008 году. По предварительным подсчетам, на Crew Exploration Vehicle до 2025 года будет потрачено 210 миллиардов долларов.

http://www.space.com/news/060120_cev_overhaul.html

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Guest
Guest


PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 13:33    Post subject:  

Елемаг wrote:
Разработкой корабля одновременно занимаются две конкурирующие группы, одна из которых включает специалистов из Northrop Grumann и Boeing, а другая - представителей Lockheed Martin. Проект-победитель назовут в 2008 году. По предварительным подсчетам, на Crew Exploration Vehicle до 2025 года будет потрачено 210 миллиардов долларов.

Едната разработка ще бъде откупена от НАСА, а от другата... може-би ще може да се възползва частния космически сектор - все-пак доста средства и усилия ще бъдат вложени, за да отидат на халост. Ако стане така, не е ясно кой ще спечели повече - дали победителят в съревнованието или вторият.
Back to top
SpaceDreamer

Joined: 17 May 2005
Posts: 807

PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 13:34    Post subject:  

sorry, не се бях логнал
Back to top
View user's profile Send private message 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 3 of 13 [183 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, ..., 11, 12, 13 Next
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Космонавтика
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0766s ][ Queries: 12 (0.0035s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker