Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Чет 28 Яну 2021, 16:08
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Ю-87 в България
Модератори: Penio
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 3 [37 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3 Следваща
Автор Съобщение
King_Rat


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3183
Местожителство: Пазарджик

МнениеПуснато на: Сря 30 Мар 2005, 22:05    Заглавие:  Ю-87 в България  

.....На 10 септември 1944 Г. при прелитане от летище Граф Игнатиево, където е заредил с бомби и патрони, в района на село Веринско фелдфебел – школник Тончо Веселинов, летящ на “Доган” , е пресрещнат от 6 германски изтребителя Ме – 109 . Въпреки численото превъзходство и по-добрите качества на “Месершмитите” летецът приема неравния бой. При завързалата се схватка има няколко удобни ситуации и също атакува. Двигателят на самолета обаче е ударен и е извън строя, летецът ранен в дясната ръка и гърба и не може да скочи с парашут /който после се оказва също надупчен от куршуми и снаряди/. Веселинов с последни усилия каца аварийно, при което бомбите му се взривяват и той загубва съзнание. Танкисти го откарват в ихтиманската болница, а оттам със санитарен самолет го прехвърлят в София. Един месец по-късно отново се завръща в орляка.
Така започват загубите на техника и хора на 2/2 орляк.
На 15 септември са свалени два самолета. Единият в района на Кюстендил – пилотът остава жив. С другия самолет загива подофицер Слави Маринов.
Повредени са и други самолети, някои от които при кацане на още неусвоеното летище. В крайна сметка към 25 септември 2/2 орляк остава само с един годен самолет. Предимно лети командирът на орляка капитан Колев. Изпълнява основно разузнаване и щурмови атаки. Бойните действия, особено в района на река Пчиня, се характеризират с лошо и неуредено взаимодействие с пехотните войски. Краят на дневника на 2/2 орляк е на 27 ноември 1944 г./ЦВА, ф.1062, оп. V, а.е. 2/.
1/2 “Щука”– орляк започва войната с 21 изправни самолета от общо 29.
Още на 09 септември е загубен първият самолет, който при полета към Битоля каца в междинна зона между германските и българските части. Командирът му, майор Савов се отправя към германските, а стрелецът - към българските части, като преди това стреля с автомата си по пилота и го ранява в крака. Пленен от германците майор Савов е лекуван, но после се завръща и е съден, а бордният му стрелец е повишен в офицерски чин. Този случай поражда голям обществено-политически дебат в полка. Истина е, че до края на войната никой екипаж не напуска бойния строй и не използва самолета си за напускане на Родината.
На 11 септември 1944 г. при отбиване атаките на германските войски срещу бойните позиции на Деве баир при отвесното пикиране част от бомбовия си товар “Щуките” стоварват върху позициите на 9 пехотен полк. Следват паника, разрушения, човешки жертви и военно следствие. Командирът на полка е отстранен и командването поема капитан Димитър Караиванов. Налага се да се усили взаимодействието с пехотата, тя да се обозначава и се изстрелват ракети срещу противника.
При щурмуване на германски ЖП композиции загиват пилотите подофицери Димитър Минчев, Здравко Чолаков и бордните им стрелци подофицер Стефан Димитров Узунов и Сергиев; фелдфебел Пенчо Христов.
На 03 ноември 1944 г. в 14.45 часа в района на Качаник – Скопие във въздушен бой с германски изтребители FW – 190 е свален самолет “Щука” с командир подпоручик летец Стою Стоянов Кафеджиев и борден стрелец подофицер летец Георги Марков Георгиев. Същите дълго време се считат за загинали. По-късно става ясно, че екипажът скача с парашут. Бордният стрелец е заловен и жестоко убит от противника, а пилотът след трудни премеждия се завръща в полка на 20 август 1945 г.
Началото на месец октомври 1944 г. през нощта от стоянките на “Щуките” един самолет излита и изчезва безследно. Счита се за вероятно да е откраднат от германския пилот майор Боде, който преди 09 септември 1944 г. е бил инструктор към щурмовия полк.
Изводите, отразени в донесенията на командирите за бойните действия са, че “задачите могат да се изпълняват успешно само когато за противника е предварително разузнато, иначе не може да има добър резултат”. Това налага разузнавателен самолет да прави полети от Солун до Белград и да съобщава от въздуха в щаба на въздушната ескадра за движението немските войски в поречието на река Варда. Така задачите на щурмовата авиация са по-ясни и конкретни.
В крайна сметка от 09 септември до 24 ноември 1944 г. “Щука” – орлякът изпълнява 195 отделни бойни задачи с общо 1093 самолетоизлитания. Унищожени или извадени от строя са 63 артилерийски батареи, 562 танка, бронирани коли, влекачи и други. Разрушени или тежко повредени са 6 ЖП гари и станции, един хангар, 546 вагона, 12 локомотива, прекъснати са 63 ЖП линии и 11 моста.
“Доган” – орлякът извършва 140 отделни бойни задачи с общо 140 полета. Подавени са 22 артилерийски батареи, повредени или разрушени са 52 моторни коли и влекачи, 4 танка, 62 конски каруци, един ЖП ешелон и една гара. Изготвени са над 100 разузнавателни доклада.
По време на военния период са хвърлени 500 000 кг. бомби, изстреляни са 30 000 броя снаряди и 40 000 броя авиационни патрони.
За проявена храброст болшинството екипажи са наградени с ордени, а поручик Драгомир Христов е произведен предсрочно в чин капитан и награден с орден за храброст І-ва и ІІ-ра класа.
С непрекъснатото въздействие от въздуха щурмовият полк спомага за извоюване славните победи през първата фаза на Отечествената война. Неговите бойни действия са най-активни и резултатни спрямо останалите поделения на Въздушната ескадра.
След приключване бойните действия от първата фаза на Отечествената война Втори щурмови авиополк се пребазира на летище Пловдив, тъй като на Граф Игнатиево от декември 1944 г. до юни 1945 г. е базиран 15-ти орляк на 5-ти бомбардировъчен полк, а след това съветски полк изтребители, въоръжен със самолети ЯК-9.
Освен на летище Пловдив, където е разположен 12-ти щурмови орляк, командван от капитан Драгомир Христов Стефанов, полкът има още :
- 22-ри щурмови орляк на летище Долна Митрополия с командир капитан Цвятко Петев Колев;
- 32-ри щурмови орляк на летище Горна Оряховица с командир капитан Стефан Христов Друмчев.
На летище Горна Оряховица се събират всички “Щуки” от полка. Към тях се прибавят и 10 трофейни “Щуки” последен модел, с фиксирани към стойките на колесника оръдия за борба с танкове. Скоро след 09 май 1945 г. последва заповед всички щурмови самолети да бъдат унищожени, а 32-ри орляк – закрит.

_________________
mostly harmless
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Чет 31 Мар 2005, 15:48    Заглавие:  

Доколкото имам информация, срещата на фелдфебел-школник Веселинов не е с Ме 109, а с FW 190, при това сигурно вариант G (изтребител-бомбардировач). По една случайност баща ми пътува от Пловдив към София с военен камион Opel-Blitz. В кабината са той и шофьорът фелдфебел Иван ???. (Помня бай Иван много добре, като дете съм се возил в кабината на "Опела" при него многократно. Не носеше униформа, само фуражка и кожена тужурка без пагони, а на краката - кожени гамаши вместо ботуши. Но не му помня фамилията! А "Опелът" беше в някакво камуфлажно сиво!). Когато FW 190 удрят резервоарите с бензин на Веринско, камионът е на не повече от километър. Спират под едни дървета и залягат настрани в канавката. Но по думите на баща ми самолетите са били Focke-Wulf. Той беше наясно с немските изтребители и не допускам да ги е объркал с Ме 109. Прелетели са над главите им на не повече от 50 м височина
_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Пет 01 Апр 2005, 08:37    Заглавие:  

Един "доган" срещу 6 "фоке-вулфа", я виж ти! Пък нека "фокерите" да са и от F или G-серия! Направо е изкарало страшен късмет това момче, че е оцеляло!
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Dénes Bern&#


Регистриран на: 17 Мар 2005
Мнения: 92
Местожителство: Hungary

МнениеПуснато на: Пет 01 Апр 2005, 18:59    Заглавие: A few questions  

A friend of mine translated the post of 'King Rat' on Bulgarian assault units' combat activity.

I have a few questions, because the text is not clear enough.

First of all, are the serial numbers known of the airplanes lost?
For example, what was the number of the 'Dogan' lost in the area of Verin (?) on 10 Sep 1944? Or the two planes shot down on 15 September?
Same question regarding the Stukas lost post-Sept. 9, 1944.

Another question: was major Slavov trying to escape to the German side with his Ju 87D on Sept. 9, 1944? What was the Stuka's serial number (between 1 to 55)?
What happened to Feldfebel Penco Hristov? Did he also die in action? If yes, where and when?

Finally, where and when were the 10 Ju 87G Stukas captured from the Germans? Perhaps Austria?
Thank you.

Dénes
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Simeon


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 705

МнениеПуснато на: Пон 04 Апр 2005, 04:30    Заглавие: Re: A few questions  

Dénes Bern&# написа:
A friend of mine translated the post of 'King Rat' on Bulgarian assault units' combat activity.

I have a few questions, because the text is not clear enough.

First of all, are the serial numbers known of the airplanes lost?
For example, what was the number of the 'Dogan' lost in the area of Verin (?) on 10 Sep 1944? Or the two planes shot down on 15 September?
Same question regarding the Stukas lost post-Sept. 9, 1944.

The serial number of the "Dogan", who was lost on 10 Sep.1944 is # 26.
On 15 September was lost "Dogan" #63

Dénes Bern&# написа:
Another question: was major Slavov trying to escape to the German side with his Ju 87D on Sept. 9, 1944? What was the Stuka's serial number (between 1 to 55)?
What happened to Feldfebel Penco Hristov? Did he also die in action? If yes, where and when?

I don`t have informaton about Stuka`s serial number. I know that Feldfebel Pencho Hristov came back to Bulgaria immediately after his shot down in Macedonia.

_________________
"Тези, които изковаха от мечовете си рала, сега орат за онези, които си запазиха мечовете"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Dénes Bern&#


Регистриран на: 17 Мар 2005
Мнения: 92
Местожителство: Hungary

МнениеПуснато на: Пон 04 Апр 2005, 05:53    Заглавие: Aircraft serial numbers  

Thank you, Simeon, for confirming the Dogans' serial numbers (s/n).

There is a painting depicting the air battle between Luftwaffe Bf 109Gs and Bulgarian Avia B-534s on 10 Sept. '44 in 'Aero Svyat', No. 1/'98, where the Dogan of Feldf.-shkolnik Toncho Veselinov has the s/n 26. I wasn't sure if this s/n is a valid one or only an 'artist's licence'. That's why your confirmation is valuable to me.

The same source also mentions the s/n of the 'Dogan' lost to flak on 15 Sept. '44 as '63'. However, the s/n of the other 'Dogan' reportedly lost the same day is not given. Would you happen to know it?

Thanks,

Dénes

P.S. I visited your web site. It looks outstanding. I am looking forward to reading further updates.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
Dénes Bern&#


Регистриран на: 17 Мар 2005
Мнения: 92
Местожителство: Hungary

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 03:54    Заглавие: Photo of a Junkers Ju 87 in Bulgaria, 1943  

I need help with the translation of what is written on the verso of the enclosed original photo of a Junkers Ju 87, seen in Bulgaria.
Was this perhaps one of the first Ju 87Ds delivered to the Royal Bulgarian Air Force?

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Thanks,

Dénes
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kapitan

Регистриран на: 01 Май 2004
Мнения: 704
Местожителство: Sf

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 09:20    Заглавие:  

Hi Denes, that's what it says:

"The Stuka diving to drop a bomb, going down from 2500 m. , near the village of Sarafovo." And on the left side.. what is this... looks like Luftwafe written...

Also the stamp of the photographer is from the town of Burgas.

Greetings, Ted
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Dénes Bern&#


Регистриран на: 17 Мар 2005
Мнения: 92
Местожителство: Hungary

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 19:04    Заглавие: Translation  

Thanks, Ted, for the translation. The vertically written pencil markings, on the side of the print, are mine.

BTW, are you T.M. whom I met in Sofia last year?

Dénes
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
kapitan

Регистриран на: 01 Май 2004
Мнения: 704
Местожителство: Sf

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 19:44    Заглавие:  

I think I am... Rolling Eyes Laughing Check your Email... after 5 minutes Smile
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Panzergrenadier

Регистриран на: 06 Яну 2005
Мнения: 367
Местожителство: Варна/София

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 20:55    Заглавие:  

Първо искам да поздравя King Rat за хубавия материал , който е доста красноречив. Само така!!!! Сега имам само някои допълнения и то най-приятелски, без заяждане
Положението на 2/2 орляк е донякъде оправдано тъй като самолетите са стари и са едва 4 в началото на Отечествената война.
Случаят със Щуката на 9 септември е известен и настина тогава се надегат дебати. Офицерският кандидат Кирил Антонов нарочно преустройвал екипажите так, че към всеки пилот, който бил "фашист" се прикрепял опашен стрелец член на ОФ и допълнително им предал автомати, за да убиват тези пилоти, които бягат при немците. И на 9 септември подофицер Пейо Тодоров прострелва капитан Ганчо Савов. На 3 ноември 10 До-17 и 13 Ю-87 "Щука" атакуват четири колони по шосетата Велес-Скопие и Скопие-Качаник. Въпросната колона е нападната от 6 наши самолета, но се появяват 7 ФВ-190 и след кратък бой нашите свалят един немец, но загубват една "Щука" и се оттеглят на бръснещ полет.
Иначе информацията е страхотна. Виждам, че си цитирал Военния архив. Похвално е ако си се поровил там...

Panzergrenadier

_________________
'Terras licet' inquit 'et undas
Obstruat: et caelum certe patet; ibimus illac:
Omnia possideat, non possidet aera Minos.'

Metamorphoses Publii Ovidii Nasonis; VIII, 185-187
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
King_Rat


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 3183
Местожителство: Пазарджик

МнениеПуснато на: Чет 07 Апр 2005, 21:00    Заглавие:  

Информацията не е моя, просто я цитирам.
Идеята ми беше да се открият неточности, каквито 100% има.

_________________
mostly harmless
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Пет 08 Апр 2005, 08:03    Заглавие:  

Panzergrenadier написа:
Въпросната колона е нападната от 6 наши самолета, но се появяват 7 ФВ-190 и след кратък бой нашите свалят един немец, но загубват една "Щука" и се оттеглят на бръснещ полет.

Panzergrenadier

От това твърдение единственото сигурно нещо е, че губим една "щука". "Доказателствата" за сваления "фок" са меко казано несериозни: "...който се отдалечи в обратна посока с димна следа" и другото, че при завземането на Скопие, на летището му имало един скелет от изгорял Fw 190.
Да припомня, че вече се знае, че много често британските и съветските летци са си приписвали несъществуващи победи вземайки димната следа от включените на форсаж мотори на германските изтребители за пушек от бойни попадения. А изгорелият на летището самолет може да се е запалил от всичко: най-вече от своите "собственици" при отстъплението! Cool
П.П. И още нещо. По мои данни атакуващите "фоке-вулфи" са били 4. Откъде е тази информация за 7 броя?

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Panzergrenadier

Регистриран на: 06 Яну 2005
Мнения: 367
Местожителство: Варна/София

МнениеПуснато на: Пет 08 Апр 2005, 12:30    Заглавие:  

Цитат по "История на военната авиация на България", София, ВИ,1988г.
Цитат:
Поучителни са действията на щурмоваците и бомбардировачите на 3 ноември. Десет самолета "Ураган" и 13 самолета "Щука" атакуват последователно четири колони по шосетата Велес-Скопие и Скопие-Качаник(2). При нападението на една от колоните, когато 6 самолета се насочват за атака, се появяват 7 противникови изтребители ФВ-190(3). Нашите самолети провеждат успешно атака и след кратък въздушен бой се оттеглят на бръснещ полет. Те свалят един от немските изтребители. Врагът успява да запали една "щука". Пилотът на самолета подпоручик Стойо Кафеджиев и бордният стрелец подофицер Георги Георгиев се спасяват(4)

(2)ЦВА,ф.1445к., оп.1, а.е. 1, л.883
(3)ЦВА, ф. 1449, оп.7, а.е. 24, л.76
(4) ЦВА ф.1445к., оп.1, а.е. 1, л. 883


Съди сам!!!

Panzergrenadier

_________________
'Terras licet' inquit 'et undas
Obstruat: et caelum certe patet; ibimus illac:
Omnia possideat, non possidet aera Minos.'

Metamorphoses Publii Ovidii Nasonis; VIII, 185-187
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
алф
Гост


МнениеПуснато на: Пет 08 Апр 2005, 14:35    Заглавие:  

В крайна сметка от 09 септември до 24 ноември 1944 г. “Щука” – орлякът изпълнява 195 отделни бойни задачи с общо 1093 самолетоизлитания. Унищожени или извадени от строя са 63 а ртилерийски батареи, 562 танка

Е чак пък 562 танка. Ние сме ги били као мачка у дувар
Върнете се в началото
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 3 [37 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0788s ][ Queries: 12 (0.0036s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker