Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Кремъл се наслаждава на изтеглянето на САЩ от Сирия и бъркотията в Украйна · ЕС осъди на думи турската военна операция в Сирия · Д-р Пламен Димитров: Турция пренарежда сирийския геополитически пасианс · От външно с важни препоръки към българите в Барселона · Началниците на генералните щабове на Русия и Турция обсъдиха ситуацията в Сирия · Ердоган: Армията ни ще е в Сирия докрай ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 15 Окт 2019, 06:55
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
Авиобаза Балчик (6 АТБ)
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 29 [434 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 27, 28, 29 Следваща
Автор Съобщение
[R]


Регистриран на: 24 Мар 2005
Мнения: 42
Местожителство: Балчик

МнениеПуснато на: Съб 14 Май 2005, 22:53    Заглавие:  Авиобаза Балчик (6 АТБ)
Описание на темата: История и снимки
 

Arrow Командирите и самолетите на авиобаза Балчик

Click to see if image is larger

Arrow АВИОБАЗА БАЛЧИК НА 70: ПРАЗНИЧНО – НЕПРАЗНИЧНО

Click to see if image is larger

..........................................................................................

6-а иаб Балчик

Click to see if image is larger

6-та изтребителна база –Балчик
Създадена е на основата на 2-ра авиоескадрила на 15-и иап и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 2-ра дивизия ПВО-Ямбол.
На 01 05 1963 г. е разформирован 27-и иап. 1-ва ескадрила със самолети МиГ 17 пф заминава за летище Равнец. 2-ра ескадрила с личния си състав и самолетите МиГ 17 е прехвърлена към 26-и рап Толбухин. 3-та ескадрила въоръжена с МиГ 17 ф, остава на летище Балчик, но вече в състава на 15-и иап.
От ноември 1968 г. ескадрилата в състава на 15-и иап е вече включена към 2-ра дивизия ПВО-Ямбол.
През 1970 г. 15-и иап преминава към двуескадрилна организация и МиГ 17 пф се връщат в Балчик, а ескадрилата получава номерация -2-ра иае.
На 17 март 1978 г. са изпълнени последните полети на МиГ 17 пф и УМиг 15 по време на прелитането до летище Равнец, където се провежда курс за приучване на МиГ 21 пфм.
През 1983 г. част от летците, техниците и техниката заминават за Равнец, кадето отново се създава 3-та ескадрила.
В Балчик остава перспективна група летци, която според плановете на командването на ПВО и ВВС трябва да се приучи в най скоро време на прехващача МиГ 25. Време на очакване и несбъднати наджди. Посоченият изтребител-прехващач не идва на въоръжение у нас и авиоескадрилата през 1984 г. прества да съществува.
През 1989 г. МиГ 21 пфм/ум в Балчик са заменени с МиГ 21 бис.
През 1994 г. авиоескадрилата се отделя от 15-и иап.
При новосформираната самостоятелна базова структура авиобазата получава номерация 6-а изтребителна авиобаза.
През 1995 г. в щата на авиосъединението са включени учебно-тренировъчните самолети L-29.
От есента на 1996 г. авиобазата е включена в новосформирания корпус ПВО- София и функционира като авиотехническа база (атб).



Click to see if image is larger

АДМИН


6 атб – БАЛЧИК

На 18.10.1955 г. от летище БЕЗМЕР на летище БАЛЧИК прелита 27 изтребителен авиационен полк (иап), сложил началото на 43 годишния балчишки изтребителен период.
От 1957 година в БАЛЧИК започват да пристигат по-новите МиГ-17, МиГ-17F, а през 1958 година и МиГ-17 PF. След пристигането на МиГ-17 PF в БАЛЧИК полкът с новия си командир – майор СТАНЬО СТАНЕВ става триескадрилен. Първа изтребителна авиационна ескадрила със самолети МиГ-17 PF и командир – майор ДИМИТЪР КОКОРСКИ, втора ескадрила със самолети МиГ-15 и МиГ-15бис и командир КИРИЛ БЪЛОВ, трета изтребителна ескадрила със самолети МиГ-17 и МиГ-17F и командир ИВАН КАЧАМАКОВ. Особено интензивна е дейността на 27 иап от 1961 до 1963 година с последния му командир – подполковник СТАНЬО СТАНЕВ и заместниците му – КЪРДЖИЛОВ, АНАКИЕВ и ПЛАЧКОВ.

Поне три-четири дни в седмицата се лети на две смени, а понякога и на три. Лошите метеорологични условия, които не са рядкост за БАЛЧИК, не могат да спрат устрема да се лети. Още се помни дивизът от това време: “Вали, гърми – СТАНЕВ лети”.
Закономерно е и признанието за положения труд – в две последователни години, през 1962 и 1963 година, полка е класиран на първо място в ПВО и ВВС.
Паметна е срещата на личния състав от полка с един от най-големите въздушни асове – генерал ИВАН КОЖЕДУП, и точно тогава като гръм от ясно небе идва заповедта за разформироването на полка – отличник. И така на 01.05.1963 година 27 иап е разформирован и представа да съществува в състава на ВВС.
Първа иае със самолети МиГ-17 PF и командир БОРИС ГЕНАДИЕВ заминава за летище РАВНЕЦ, 2 иае със самолети МиГ-17 по щат е разформирована, а самолетите и част от летателния и техническия състав заминават за летище ТОЛБУХИН и се включват в състав на 26 рап. Трета иае със самолети МиГ-17F остава на летище БАЛЧИК, но вече в състава на 15 иап, с командване в РАВНЕЦ.
През 1965 година на гости в ескадрилата са летците-космонавти ЛЕОНОВ и БИЛЯЕВ, извършили космически полет с кораба “Восход-2”, ЛЕОНОВ е първият човек, излязъл в открития космос, престоял 20 мин. и се завърнал на кораба на 18.03.1965 година.
Времето на третоескадрилци е и време на републиканските и световните рекорди на военните парашутисти. На 28.08.1966 година майор ИВАН КРУМОВ поставя световен рекорд – напуска чрез катапултиране задната кабина на УМиГ-15, пилотиран от полковник ИВАН СТАНКОВ на височина 15 963 м и отваря парашута на 710 метра над земята.
През м.февруари и март на 1969 година времето в БАЛЧИК се задържа добро по предварителните прогнози на метеоролозите. Взето е решение 3 иае да се пребазира в РАВНЕЦ, където времето за полети в сложни метеорологични условия е по-благоприятно. За около 20 летателни смени ескадрилата налетява повече от 300 часа в СМУ. Достоен финал за 3 иае, защото от есента на следващата 1970 година настъпват промени: 15 иап преминава на двуескадрилна организация. В РАВНЕЦ остава една иае с номерация първа със самолети МиГ-21. Самолетите МиГ-17 PF са върнати в БАЛЧИК и заедно със самолетите на вече бившата 3 иае МиГ-17F образуват ескадрила с номерация 2 иае към 15 иап.
За командир на ескадрилата е назначен отново ЙОРДАН ГОСПОДИНОВ до 1972 година, сменен от подполковник ТОДОР ЯНЧЕВ, командвал ескадрилата до есента на 1976 година.
На 17.03.1978 година са изпълнени последните полети със самолети МиГ-17F, МиГ-17 PF и УМиГ-15 по време на прелитането до летище РАВНЕЦ, където се провежда курса за приучване на самолет МиГ-21пфм.
През 1982 година ескадрилата участва в учението на Варшавския договор “ЩИТ-82”.
След космическия си полет първия български космонавт – ГЕОРГИ ИВАНОВ изпълнява летателната си програма на летище БАЛЧИК на учебен самолет с инструктор полковник КОЛЬО ПЕТРОВ. Често в балчик лети и втория български космонавт АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ, а неговия дубльор КРАСИМИР СТОЯНОВ започва службата си като лейтенант на летището през 1984 година.
От есента на 1981 година командир на ескадрилата става ТОНЬО ИВАНОВ. За двете години стават и две катастрофи – на 10.12.1981 година загива капитан ИВАН АНТОВ ГЕОРГИЕВ, а на 06.05.1983 година – майор ГЕОРГИ ЛЮБЕНОВ ЙОВЧЕВ.
През есента на 1983 година ескадрилата се “рои”. Част от балчишките летци, техници и авиационна техника заминават за летище РАВНЕЦ – създадена е 3 иае с командир ТОНЬО ИВАНОВ (15 иап отново е триескадрилен).
В БАЛЧИК остава перспективна група летци с командир ПЕТКО КРЪСТЕВ, които по замисъла на генерал СТОЯН ВЕЛКОВ (Командващия авиацията) в най-скоро време трябва да преминат на самолети МиГ-25 прехващачи.
През лятото на 1984 година генерал ВЕЛКОВ получава инфаркт по време на стрелби в АСТРАХАН, постепенно надделяват и други мнения и идеята умира, преди да е реализирана. С това експеримента приключва и от есента на 1984 година ескадрилата престава да същетсвува по щат.
През 1989 година ескадрилата преминава на самолет МиГ-21бис. Първият командир поел ескадрилата след 1989 година е майор ВАЛЕНТИН МИЛЕВ, който от есента на 1990 до 1993 година, в едно трудно във всяко отношение време успява да съхрани мотивацията на състава, силно намалена от липсата на керосин, акумулатори, резервни части, ниски заплати. Като последен командир на 2 иае за историята ще остане капитан ЖЕЛЯЗКО ЖЕЛЯЗКОВ, командвал ескадрилата само една година – до 1994 година.
С министерски заповеди №№ 00620 и 00621/08.08.1994 година съществуващите до момента 2/15 иап, 27 обсрсто и 45 оатб са разформировани и на тяхна база, считано от 01.09.1994 година е създадена 6 изтребителна авиационна база, в състава на новосъздадения корпус ПВО. Командир на базата става – подполковник ВАЛЕНТИН МИЛЕВ.
Последен командир на 6 иаб през есента на 1997 година става подполковник ЛЮБОМИР КУРТЕВ, който командва авиобазата една година.
През 1998 година е приет плана за организационно изграждане на БА до 2010 година, в последствие корегирана на “План-2004”, съгласно който следва летището да бъде закрито. В изпълнение на плана през лятото на 1998 година изправните самолети МиГ-21бис и МиГ-21у се пребазирани на летище ДОБРИЧ и сдадени на 26 раб. Месец по-късно на 28.07.1998 година за летище ДОБРОСЛАВЦИ отлитат и двата изправни самолета Л-29.
С това 43 годишния “изтребителен период” на летище БАЛЧИК приключва.
От 01.09.1998 година 6 иаб е реорганизирана в 6 авиационна техническа база с ранг на полк и преподчинена на корпус Тактическа авиация с командир подполковник РУМЕН ПЕТКОВ.
Днес, личния състав на 6 атб има задължението да съхрани и опази създаденото до момента с отговорността на добър стопанин.
Командири на поделението в БАЛЧИК са били:
1. Майор СЕМКО ЦВЕТАНОВ – от 1955 до 1956 година.
2. Капитан СТАВРИ СТОЯНОВ – от 1956 до 1958 година.
3. Майор СТАНЬО СТАНЕВ – от 1958 до 1963 година.
4. Майор СЛАВИ РАШЕВ – от 1963 до 1964 година.
5. Подполковник ЙОРДАН ГОСПОДИНОВ – от 1964 до 1968 година.
6. Подполковник КИРИЛ БЪЛОВ – от 1968 до 1970 година.
7. Подполковник ЙОРДАН ГОСПОДИНОВ – от 1970 до 1972 година.
8. Подполковник ТОДОР ЯНЧЕВ – от 1972 до 1976 година.
9. Майор ГЕОРГИ КОСТАДИНОВ – от 1976 до 1978 година.
10. Подполковник СТОЯН НАНКОВ – от 1978 до 1981 година.
11. Подполковник ТОНЬО ИВАНОВ – от 1981 до 1983 година.
12. Майор ПЕТКО КРЪСТЕВ – от 1983 до 1986 година.
13. Майор КРАСЕН ХАРАЛАНОВ – от 1986 до 1990 година.
14. Майор ВАЛЕНТИН МИЛЕВ – от 1990 до 1993 година.
15. Капитан ЖЕЛЯЗКО ЖЕЛЯЗКОВ – от 1993 до 1994 година.
16.Подполковник ВАЛЕНТИН МИЛЕВ – от 1994 до 1997 година.
16. Подполковник ЛЮБОМИР КУРТЕВ – от 1997 до 1998 година.
17. Подполковник РУМЕН ПЕТКОВ – от 1998 година –

---------------------------------------------------

Бихте ли ми казали защо затвориха летището в Балчик?Ровичках в доста сайтове и стигнах до заключението че са го затворили защото летището било много близо до морето(края е на 200м от него) и имало голяма опастност за пилотите,но не вярвам да е заради това.

ПП:Извинявам се ако има такава тема.

_________________
Fire from the sky!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 14 Май 2005, 23:17    Заглавие:  

Cool Cool Cool
За съжаление закриването на база Балчик, както и на много други поделения няма никакво обоснование от технически или военен характер! Просто продажна политика! Evil or Very Mad

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Гост
Гост


МнениеПуснато на: Нед 15 Май 2005, 00:03    Заглавие:  

Аз живея в Балчик и сам на около 1км от летището.От както го затвориха има самолети само по време на тренировки. Sad Помня,че когато бях още на детска градина ни заведоха в летището и видяхме един МиГ-21.Голям кеф беше Very Happy
Върнете се в началото
Octagon

Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1286
Местожителство: LBPD

МнениеПуснато на: Нед 15 Май 2005, 08:57    Заглавие:  

Елемаг написа:
За съжаление закриването на база Балчик, както и на много други поделения няма никакво обоснование от технически или военен характер!

Има обаче от икономически. Не е твърде оправдано да държиш летище за една ескадрила. По времето на ОВД може би, но не и с днешния бюджет.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пон 16 Май 2005, 11:57    Заглавие:  

Е, то бази с цели полкове на тях затваряха!
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
BACKFIRE


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1522
Местожителство: Северен Далекоизточен военен окръг

МнениеПуснато на: Пон 16 Май 2005, 15:59    Заглавие:  

Летището не е затворено. Превърна се в авиотехническа база-т.е. курортното летище на БА. Бисовете ги прехвърлиха първо в Добрич, после в Графа. Отделно РЛ възел от Кранево се прехвърли в Балчик.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
[R]


Регистриран на: 24 Мар 2005
Мнения: 42
Местожителство: Балчик

МнениеПуснато на: Пон 16 Май 2005, 20:38    Заглавие:  

Знам,че то не е затворено.Просто така се води.Няма сега никакви самолети
_________________
Fire from the sky!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
izd_23_22


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 173
Местожителство: Троян/Пловдив

МнениеПуснато на: Вто 17 Май 2005, 12:13    Заглавие:  

... Все повече взе да ме гони носталгия по онова време... Сега си спомних как в 4-ти клас на един лагер, семеен познат ни обеща с още двама приятели да ни вози на лодка вечерта (бяхме в Балчик) И как прелетяха двойка бис-ове на пълен форсаж... Ама като че ли изникнаха от нищото. Ако става въпрос за отбрана на черноморието и нашата акватория - мисля, че бившата 6-та беше най-подходяща за запазване. Пък и нали сега "врагът" е на изток...
_________________
Д.Минков
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Вто 17 Май 2005, 12:22    Заглавие:  

Вече уж няма враг Wink !
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Гост
Гост


МнениеПуснато на: Вто 17 Май 2005, 18:32    Заглавие:  

ПОследният самолет който съм видял да прелита беше един транспортен и пускаше парашутисти.Не знам от къде се е взел,но видях че кацна и после пак излетя от летището. Shocked
Върнете се в началото
Гост
Гост


МнениеПуснато на: Вто 17 Май 2005, 21:55    Заглавие:  

[R] написа:
Знам,че то не е затворено......Няма сега никакви самолети

Нека да уточним - летящи самолети няма, но изоставени на земята МиГ-21 или други самолети няма ли?
Летището се използва за складова база на автомобилна и друга техника, снета от въоръжение и се провеждат търгове за продажбата й(от ИА ДСМО).
Върнете се в началото
[R]


Регистриран на: 24 Мар 2005
Мнения: 42
Местожителство: Балчик

МнениеПуснато на: Пет 20 Май 2005, 13:07    Заглавие:  

Днес отново видях един самолет мисля че беше Су 25 но не сън въобще сигурен.И него не знам от каде се е взел.
_________________
Fire from the sky!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
ICQ Номер 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пон 23 Май 2005, 10:08    Заглавие:  

Като се лети над северното черноморие се минава от там като запасно.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
BACKFIRE


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1522
Местожителство: Северен Далекоизточен военен окръг

МнениеПуснато на: Пон 23 Май 2005, 11:03    Заглавие:  

При полети не се минава над запасното. Освен ако маршрута не е такав.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пон 23 Май 2005, 11:51    Заглавие:  

Зависи - вярно. Но бисовете например на път за морето минаваха над Безмер. А и понякога се правят тренировъчни заходи на запасното.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 29 [434 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3, ..., 27, 28, 29 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0976s ][ Queries: 12 (0.0079s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker