Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Пожар обхвана гори край софийското село Реброво! Местността е труднодостъпна за техника · Китай към ЕС: Eврoпeйcкият cъюз (EC) нeзaбaвнo дa прeкрaти вcякa нaмeca в Хoнкoнг · Злaтният тpeзop, иoйтo ce пълни c вoдa в cepиaл нa Nеtflіх? Peaлeн e, имa тpeзop, иoйтo ce пълни c вoдa · Огнената стихия на Канарските острови продължава · Масов бойкот на турските адвокати · Пакистанският премиер призовава света срещу ядрените оръжия на Индия ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 18 Авг 2019, 19:34
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Димитър Списаревски!
Модератори: Penio
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 2 от 19 [285 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, ..., 17, 18, 19 Следваща
Автор Съобщение
Merlin


Регистриран на: 11 Фев 2004
Мнения: 109
Местожителство: Пловдив

МнениеПуснато на: Вто 02 Мар 2004, 19:19    Заглавие:  

До някъде съм съгласен за психологическия ефект и за разликата между самоубийство и саможертва. Моето лично мнение( не твърдя че е меродавно) е че саможертва е тогава когато нямаш друг избор( да изпълниш дълга си) освен да пожертваш живота си. Не съм сигурен дали постъпката на Списаревски не се е дължала по-скоро на отчаяние. А и не е сигурно колко голям е бил психологическия ефект. Но това не е въпрос на който може да бъде даден еднозначен отговор. Мисълта ми е друга. Въпроса е там че подобно мислене, възприето в крайност, води до това че при руснаците тараните са били обявени за героизъм, защото слабоподготвените пилоти май не са имали друга възможност да постигнат победа. А в СССР хора колкото щеш. Можели са да ги жертват колкото си искат. И са го правили. При много хора е лесно патриотизма да мине границата и да бъдат подлъгани да отидат на сигурна смърт от тези които си стоят удобно в щаба. Случая с японските камикадзе е още по очевиден, макар че там е малко по-особено. Все пак този който е въвел системата пръв е отишъл.
Може много да се спори по този въпрос, но за мен въпроса е принципен. Американците така или иначе са тръгвали на мисия с риска да бъдат свалени. Не мога да се поставя на тяхно място, но едва ли рискът от таран ги е уплашил чак толкова. Все пак са били само два, а доста повече са били сваляни от истребители и зенитни оръдия. Може ли некой тук да каже колко точно са били твърденията от които се прави извода че имало чак такъв ефект? Може един двама да са се паникьосали, но това не значи че всички в онези бомбардировачи са били страхливци.
Може би ще е добре ако някой от историците тук даде някакви факти за това какъв е бил ефекта от това събитие. Макар че не знам какви би трябвало да са тези факти.

_________________
Open your mind, but not so much, that your brain falls out
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 00:36    Заглавие:  

Пич, не се засягай, ама май не си подготвен по въпроса. За Списаревски - тарана му не е бил изобщо акт на отчаяние, или дори пилотска грешка /както някои г****е се опитваха да го изкарат/, а дълго и внимателно обмислено действие, което той е споделял с бойните си другари и е отренирвал. Колкото до загубата - вярно, че е загубен самолет, но на всеки бой са губени, при това като се погледне колко наши срещу колко противникови машини излитат, като се има предвид мощния изтребителен ескорт на бомберите, като се прецени шанса за победа в компилацията от условия, то загубата на един Месер не е фатална. По-тежка е загубата на пилота. Колкото до руснаците - няма такова нещо като промиване на мозъка на младите пилоти, и че това е единствения им шанс. Тези схващания опират повече до народопсихология - виж японците например. Саможертвата и при тях се смята за висша форма на войнска доблест. И аз също споделям това мнение! И в никакъв случай това не е акт на безсилие - вземи за пример немците. Именно поради причините които писах по-горе, немците също са пресметнали, че този вариант е най-резултатен, поради което се появява и таранната група Kdo Elba. Дори самите американци след края на ВСВ строят прототипи на реактивен таранен изтребител!!! А ако искаш да разбереш какви са били настроенията сред американските пилоти, вземи да попрочетеш нещо по въпроса - материал има много. Самите американци презнават, че са били шокирани и ужасени от тарана, а при следващите мисии са започнали да внимават много повече с българските изтребители. Ако не можеш - аз ще ти пусна някой цитат на американските пилоти след тази мисия.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Граматски

Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 58

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 09:43    Заглавие:  

Абе такива статии са гнусна подигравка с паметта на българските летци!Че то ако ги нямаше тях надали тоя "леко простоват гей" щеше и да живее!
Аз викам всеки на форума да му напише по един email да махне тая простотия! Evil or Very Mad
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Merlin


Регистриран на: 11 Фев 2004
Мнения: 109
Местожителство: Пловдив

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 12:02    Заглавие:  

Оnufrii съгласен съм че не съм чел чак толкова много по въпроса. Изказах личното си мнение но не това е най-важно. Просто ситуацията твърде много ми напомня на това което беше преди 89-та. Едва ли не канонизиране на дадена личност или постъпка. Знам със сигурност че всяко нещо има и две страни. Защо да се показва само едната. Всички само хвалят постъпката на Списаревски. А аз реших малко да я критикувам, защото от малък не понасям такива едностранни неща превръщащи дадено събитие или личност в идол.
Аз лично най-много съжалявам че тогава България е загубила един от своите асове.

_________________
Open your mind, but not so much, that your brain falls out
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 16:34    Заглавие:  

Merlin, личности като Левски, Списаревски и хан Аспарух са неподвластни на политическите системи. Те не може да се разглеждат под повече от един ъгъл! Така и трябва.
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Merlin


Регистриран на: 11 Фев 2004
Мнения: 109
Местожителство: Пловдив

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 17:09    Заглавие:  

onufrii написа:
Merlin, личности като Левски, Списаревски и хан Аспарух са неподвластни на политическите системи. Те не може да се разглеждат под повече от един ъгъл! Така и трябва.

С това не съм съгласен. Ако започнеш да разглеждаш дори само едно нещо само от един ъгъл, То става нещо граничещо с фанатизъм (или маниполация, зависи от случая). Но това вече е доста извън темата.
Не се опитвам да оплювам Списаревски. Пак повтарям че според мен не трябва да се приема безкритично нито едно събитие, защото така човек започва да действа без да мисли, а това е едно от най-лошите неща, които могат да му се случат.

_________________
Open your mind, but not so much, that your brain falls out
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Сря 03 Мар 2004, 17:42    Заглавие:  

Фанатизъм е сляпата натрапена вяра в нещо, което обикновенно не разбираш. И трите гореописани личности са добре изучени и обмислени, и затова се приемат така. Това няма нищо общо с вярата, а с логиката. Merlin, много мешаш понятията!
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
piston


Регистриран на: 23 Апр 2004
Мнения: 262

МнениеПуснато на: Пет 21 Юли 2006, 20:27    Заглавие:  

Преди по-малко от час по едно от "Дискавъри"-тата, гледах как едни особено фанатични англичани копаят в центъра на Лондон, за да изровят "Хърикейна" на един пич, който таранил немски Дорние, щото онзи летял към бъкингамския дворец....за разлика от Списаревски обаче, този пилот е още жив и плачеше докато "аероархеолозите" :изваждаха от дупката двигателя на неговия самолет....За разлика от нас семействата от съседните кооперации бяха окачили национални флагове в чест на героя, вместо да го наричат луд самоубиец....
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
piston


Регистриран на: 23 Апр 2004
Мнения: 262

МнениеПуснато на: Пет 21 Юли 2006, 20:31    Заглавие:  

Между другото Списаревски е направил таран, поради проблеми с оръдията си(поне така знам аз!), а не защото е психо....А все си мисля, че освен на по бира, форумците могат да се виждат и на чествания като неговото....
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Shilo


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1202
Местожителство: Плевен

МнениеПуснато на: Пет 21 Юли 2006, 22:16    Заглавие:  

Останах приятно изненадан на 19.07.2006г., когато видях по Канал1 биографичен филм в чест на Димитър Списаревски.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 22 Юли 2006, 13:22    Заглавие:  

Списаревски не е имал проблеми с оръжието. Пряк свидетел на тарана е американският летец на Р-38 Lightning Джон Уемън Маклендън. Той твърди, че Спаич се е врязал в бомбардировача СТРЕЛЯЙКИ.
Борден, много си прав. Ето думите на лейтенант Джон Грегъри Мюрхед, военен № 0751023, 25-годишен, командир на В-17, свален на 23.06.1944 г. изпратен в лагера в Шумен на 27.06.1944 г.
"Ние бяхме сигурни при всеки полет над България, че ще изпълним задачите си, тъй като превишавахме десеторно вашите изтребители. Но след саможертвата на поручик Списаревски, при всеки следващ полет над България, всеки от нас се страхуваше за себе си, ако български изтребител устремно се приближаваше към него..."

Що се отнася до англичанина от филма по Дискавъри, той не е направил умишлен таран, а е бил заслепен от масло от повредения от огъня му двигател на "Хайнкела" и се е блъснал в него. А дали немецът е щял да бомбардира двореца, това е само версия на пропагандата.

_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Panzergrenadier

Регистриран на: 06 Яну 2005
Мнения: 367
Местожителство: Варна/София

МнениеПуснато на: Съб 22 Юли 2006, 14:22    Заглавие:  

Ето мое нещо за припомняне:

Цитат:
На 15 септември 1940 г. 22 годишният сержант Рей Холмс (Ray Holmes) от 504 ескадрила на графство Нотингам (504-th County of Notingham Squadron) излита от летище Хендън(Hendon) със самолет "Hurricane Mk.1" , за да пресрещне голяма формация от самолети, които летят за Лондон. Близо до столицата пресреща, заедно с другарите си голяма формация "Dornier-17", ескортирани от изтребители. Той се устремява и се гмурва в потока от самолети. Прицелва се в двигателя на един Дорниер и пуска ред по него. Но изведнъж по стъклото му започват да се сипят черни капки, които са масло. Стъклото се замърсява и пилота изгубва ориентация. Когато маслото се изчиства, бомбардировачите сякаш са се стопили. Той вижда самотен Дорниер, който вече дими, да пикира полегато към Бъкингамския дворец и застава на позиция за стрелба зад опашката. Натискайки спусъка установява, че патроните са свършили. Затова се устремява за челна атака с цел да го сплаши, но самолета не се отклонява. Затова отново обръща и атакува самолета отстрани като с крилото си отнася опашката му. "Дорниерът" се срива и пада върху бижутерски магазин на гара Виктория. Със силно повреден самолет и с контузена лява ръка, сержант Холмс скача, отваря парашута си и се насочва към жп. лнията. Смятайки, че ще се оплете в жиците в последните секунди вятърът щастливо сменя посоката си, пилотът се насочва към близките покриви, заплита се в комините на някакъв блок, излхлузва се и пада в кофата за боклук на улицата. Приветстван е от населението, докато пилотът на бомбардировача оберлейтенант Роберт Зере (Robert Zehre) се приземява ранен върху едно дърво и едва не е линчуван от патилото от бомбардировките население на Уест Енд. След два дни умира от раните си. Сержантът се връща в строя и продължава да лети. По-късно обучава руските пилоти на Източния фронт да летят на на Харикейни, а по-късно сам лети на специален Спитфайър над Германия, за да разузнава на височина 30 000фута (9000м).

Безспорно човека е герой. Все още е жив и дори скоро намериха самолета му под кръстовище в Лондон. Та въпросът ми е следният - по-късно се твърди, че маслото не от двигателите на самолета, а е от монтирана на самолета ОГНЕХВЪРГАЧКА, която не е сработила.


Panzergrenadier

_________________
'Terras licet' inquit 'et undas
Obstruat: et caelum certe patet; ibimus illac:
Omnia possideat, non possidet aera Minos.'

Metamorphoses Publii Ovidii Nasonis; VIII, 185-187
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Пон 24 Юли 2006, 13:32    Заглавие:  

Това за самолетна огнехвъргачка не е ли малко несериозно!
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
foxbat


Регистриран на: 25 Яну 2004
Мнения: 469
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 24 Юли 2006, 13:54    Заглавие:  

ДАйте банкова сметка за къта на Списаревски, или изграждането на монумент в центъра на София.

Хорица,като Кр.Грозев ще са полезни,с информация/ако я имат!?/
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
su27
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1248

МнениеПуснато на: Пон 24 Юли 2006, 14:10    Заглавие:  

foxbat написа:
ДАйте банкова сметка за къта на Списаревски, или изграждането на монумент в центъра на София.

Хорица,като Кр.Грозев ще са полезни,с информация/ако я имат!?/

Няма такова нещо, ако искаш да помогнеш, може да дойдеш когато поставяме новата плоча в Дружба. Ще напиша предварително точния ден тук във форума - работа ще има доста. А ако искаш да направиш дарение на едноименния клуб на ветераните е вече друга работа.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 2 от 19 [285 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, ..., 17, 18, 19 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0771s ][ Queries: 12 (0.0040s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker