Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Пон 06 Юли 2020, 21:44
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
Българска военноморска и морска история
Модератори: Sea Dog
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 13 от 14 [206 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 11, 12, 13, 14 Следваща
Автор Съобщение
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Вто 30 Авг 2011, 17:03    Заглавие:  

Поправено! Иначе вчера хора от ВМС отговориха на моя въпрос със следното - Англия вече отдава почит на немски подводничари, защо не и България.
Може и да са прави. Но историята все пак трябва да се помни, а вчера изобщо не бе споменато какво е правил преди това корабът покрай българските брегове.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7500
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 30 Авг 2011, 17:12    Заглавие:  

Preslav написа:
...защо не и България


Дъщеря ми така обяснява защо си е начупила моливите в детската градина.

Preslav написа:
Но историята все пак трябва да се помни, а вчера изобщо не бе споменато какво е правил преди това корабът покрай българските брегове.


Точно по тоя начин няма как да се помни история - колкото ще се нахраниш, ако ти поднесат гарнитурата от пържолата.

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Пон 03 Окт 2011, 16:16    Заглавие:  

Arrow Как бе торпилиран “Хамидие”

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Нед 09 Окт 2011, 11:21    Заглавие:  

Arrow Историята и краят на парахода "Кооператор"

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Пон 24 Окт 2011, 16:58    Заглавие:  

Arrow Нова информация за параходите "Напредък" и "Начало"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Сря 26 Окт 2011, 13:07    Заглавие:  

Arrow Контраадмиралът писател
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Вто 08 Ное 2011, 13:31    Заглавие:  

Arrow ДА НЕ ЗАБРАВЯМЕ ДАТАТА 8/21 НОЕМВРИ 1912 ГОДИНА!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Пон 21 Ное 2011, 13:39    Заглавие:  

Arrow Отбелязваме първата българска морска победа
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Пет 23 Дек 2011, 21:17    Заглавие:  

Arrow Българският биограф на Фритьоф Нансен
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Сря 28 Дек 2011, 10:18    Заглавие:  

Arrow Построяването на шлепа "Шумен"
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Чет 19 Яну 2012, 17:43    Заглавие:  

И панчаревско-морска история... Very Happy

Arrow Софийското море като Сена в Париж...Да, ама не!

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Сря 08 Фев 2012, 19:01    Заглавие:  

Arrow Трагедията с потъналия параход "Черкаск" край Бургас (29 януари 1882 г.)
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Чет 15 Мар 2012, 15:41    Заглавие:  

Морската авиация в защита на Българското Черноморско крайбрежие, 1916
МОРСКИ ХВЪРЧИЛА СРЕЩУ ДРЕДНАУТИ

През Първата световна война Българското Черноморско крайбрежие е обект на нападения на бойни кораби на руския черноморски флот. Превъзходството на
противника е огромно. През 1917 г. към него се числят около 400 различни кораба, включително 7 линейни кораба, 2 крайцера, 20 ескадрени миноносеца, 11 подводници с над 40000 души личен състав. Само теглото на бронята на крайцера “Память Меркурия”, подложил през декември 1916 г. Балчик на разрушителна морска бомбардировка, е 765 тона. За сравнение общото тегло на 6-те миноносеца тип “Дръзки” съставляващи тактическото ядро на българския военноморски флот е малко по-малко от 600 т. В бойните походи срещу нашето крайбрежие участват бойни кораби I ранг - линкори тип “Дреднаут”* , по онова време най-мощните бойни
кораби в света. През 1916 г.
в състава на руския черно-
морски флот са дреднаути-
те “Императрица Мария” и
“Императрица Екатерина
Великая”. Водоизместване-
то им е по 24100-24960 т, а
артилерията от главния им
калибър включва по 12 305
мм оръдия, изстрелващи
снаряди с тегло около поло-
вин тон. Те нямат равностой-
ни съперници в басейна на
Черно море. В походите на
руския черноморски флот
участват също авиотранс-
порти, първообрази на бъ-
дещите самолетоносачи,
обособили се след това ка-
то бойни кораби I ранг, как-
то и ескадрени миноносци
тип “Новик”, най-бързите и
най-мощни есминци в света
тогава. В минирането на
варненското пристанище
взема участие “Краб”- пър-
вият минен заградител във
военноморската история. С
оглед гореказаното против-
никът има не само огромно
количествено, но и многок-
ратно качествено превъзхо-
дство. Съставът на черно-
морския му флот включва
бойни кораби, които въплъ-
щават последните постиже-
ния на руската научнонотех-
ническа и военноморска
мисъл. Поради това задача-
та на българското морско ко-
мандване, да организира
отбраната на черноморско-
то крайбрежие по време на
Първата световна война, е
далеч по-сложна и трудна в
сравнение с Балканската
война, когато то организира
противодействието срещу
турския флот. Тя се осъщес-
твява със силите на флота,
ангажирани основно с пос-
тавянето на минни заграж-
дения, на артилерийската
брегова отбрана, подводни-
ците (българската UB-18 и
германските, базирани в Ев-
ксиноград).
Съществен дял в отразя-
ване на неприятелските на-
падения има германската
морска авиация, разполо-
жена във Водосамолетна
станция “България”, изгра-
дена на брега на Варненс-
кото езеро. Доскоро в изс-
ледванията, разглеждащи
тази проблематика, липсва-
ше информация за пораже-
нията, които тя нанася на
неприятелския флот, като
въпросът за ефективното
използване на бомбеното
въоръжение или не се ко-
ментираше, или неоснова-
телно се омаловажаваше. В
изворовия материал бази-
раните край Варна водоса-
Морската авиация в защита на Българското Черноморско крайбрежие, 1916
Ñ ÂÎÄÎÕÂÚÐ×ÈËÀ ÑÐÅÙÓ ÄÐÅÄÍÀÓÒÈ
молети (хидроплани) се сре-
щат под определението во-
дохвърчила. Въпреки него-
лемия си бомбен товар
именно тези водохвърчила
оказват действена защита на
нашето крайбрежие, тъй ка-
то скоростта им позволява
да поддържат сравнително
често боен контакт с флота
на противника, появил се
близо до нашите брегове, ка-
то му нанасят загуби в жива
сила и бойна техника.
Конкретен пример за при-
носа на морската авиация
за отбраната на нашето
Черноморие е осуетяването
на поредния опит за напа-
дение на руския черномор-
ски флот срещу Варна в края
на август 1916 г. Тъй като ве-
че разполагаме с руски пуб-
ликации от началото на ХХI
в., които обстойно описват
събитието, уместно е то да
бъде коментирано подроб-
но, понеже изложените по-
долу данни са напълно не-
познати до този момент на
широката обществена ауди-
тория у нас. Запознаването
на българския читател с те-
зи неизвестни досега факти
несъмнено ще разшири и
обогати представите му за
мащабите и измеренията на
морската война, водена
срещу България. В края на
лятото на 1916 г. руският
черноморски флот предпри-
ема активни минозаградни
действия в района на Бос-
фора. С оглед на това зна-
чението на Варна като база
за подводници нараства.
Извършените през август и
септември минни постанов-
ки в плитководните крайбре-
жни фарватери на Босфора
принуждават германо-турс-
кото морско командване да
забрани на намиращите се
във Варна подводници да
навлизат в пролива. През ок-
томври в Евксиноград прак-
тически са постоянно бази-
рани до 4 подводници. През
втората половина на август
1916 г. щабът на новия ко-
мандващ флота вицеадми-
рал Александър Колчак по-
лучава сведения за преба-
зирането на значителна
част от германските подво-
дни сили във Варна. Той на-
белязва с чести последова-
телни удари да блокира по
възможност подводниците
във Варна и да ги унищожи
или поне колкото е възмож-
но да затрудни базирането
им. На 23.VIII.1916 г. вицеад-
мирал Колчак издава запо-
вед №18, в която се излага
планът за осигуряване разг-
ръщането на силите на фло-
та на новото румънско опе-
рационно направление.
Един от съставните му еле-
менти предвижда нанася-
нето на удар по Варна и Ев-
ксиноград със стражеви ка-
тери и водосамолети, бази-
рани на авиотранспорти. За
обезпечаване на нападени-
ето са привлечени значител-
ни сили:
- за атака срещу подвод-
ниците, надводните кораби
и пристанищните плавател-
ни средства, намиращи се
във Варна и Евксиноград -
девет стражеви катера, не-
отдавна постъпили в руския
флот от Гринпорт (САЩ) ;
- за обезпечаване прехода
на катерите от Потаповския
канал (Килийския ръкав на
Дунав) до Варна - есминецът
“Заветный”;
- за нанасяне на въздушен
удар по варненския и евкси-
ноградския пристан и нами-
ращите се там кораби, как-
то и за въздушно разузнава-
не - 20 водосамолета, ба-
зирани на авиотранспорти-
те “Император Александр I”,
“Император Николай I” и
“Алмаз”;
- за противоподводно ох-
ранение на авиотранспорти-
те - два дивизиона ескадре-
ни миноносци ;
- за оперативно прикритие
- линейният кораб “Импера-
трица Екатерина Великая” и
четири ескадрени миноно-
сеца тип “Новик”, сменящи
се по двойки;
- за наблюдение входа на
Босфора - подводниците
“Нерпа” с командир старши
лейтенант М.Марков и
“Морж” с командир старши
лейтенант В.Погорецки.
Общото ръководство на
военноморските сили, при-
влечени за нанасяне на
удар, се осъществява от ви-
цеадмирал Колчак, който
издига флага си на команд-
ващ флота на ескадрения
миноносец “Счастливый”.
Решаването на отделните
задачи се ръководи от съот-
ветните отговорни флагма-
ни. Началникът на първа
бригада линейни кораби
флигел-адютант контраад-
мирал Казимир Порембски
ръководи нанасянето на
въздушния удар. Начални-
кът на минната бригада ка-
питан I ранг княз Владимир
Трубецкой е натоварен с ох-
ранението на авиотранс-
портите. Според плана за
нападение, разработен от
оперативния отдел на щаба
на черноморския флот под
ръководството на капитан II
ранг М.Смирнов, руското ко-
мандване възнамерява да
нанесе удар по Варна през
нощта и на разсъмване на
25.VIII.1916 г. Предвижда се
вечерта на 23 август страже-
вите катери и обезпечава-
щият ги есминец “Заветный”
да се съсредоточат в Пота-
повския канал, а двете под-
водници да заемат позиции
пред входа на Босфора. На
следващия ден - 24 август,
катерите трябва да отплават
към н.Калиакра с разчет да
го достигнат вечерта. На 25
август се планира да бъдат
задействани всички бойни
кораби, определени за уча-
стие в нападението. Около
полунощ стражевите катери
трябва да атакуват варненс-
кия и евксиноградския при-
стан. После, движейки се по
брега, те следва да се отда-
лечат на североизток с раз-
чет не по-късно от 3 ч. да се
срещнат със “Заветный”,
който трябва да бъде на 15
мили североизточно от н.Ка-
лиакра. Повредените кате-
ри трябва да се отведат от
есминеца в Потаповския ка-
нал, а останалите - половин
час след изгрева на слънце-
то, в 5 ч. и 25 мин., следва да
се присъединят като охра-
нение към авиотранспорти-
те и да окажат помощ на во-
досамолетите, претърпели
аварии. В случай че излезе
североизточен вятър, “Им-
ператор Александр I”, “Им-
ператор Николай I” и “Ал-
маз” трябва да се приближат
до румънския бряг, но на не
повече от две мили. Атаката
на водосамолетите следва
да започне на разсъмване,
като предварително се из-
върши авиационно разузна-
ване на варненския район.
Охранението на авиотранс-
портите по време на възду-
шното нападение следва да
се извърши от ескадрените
миноносци тип “Новик”. Въ-
глищните есминци имат за-
дача да се приближат към
българското минно заграж-
дение рано сутринта за наб-
людение и оказване помощ
на водосамолети, претър-
пели авария. След вдигане-
то на водосамолетите на
борда на авиотранспортите
те, охранявани от есминци-
те, трябва да се приберат в
Севастопол, а стражевите
катери - в Потаповския ка-
нал, за незабавно попълва-
не на запасите, тъй като на
следващия ден се планира
минна постановка пред Кю-
стенджа (Констанца).
Принципната разлика меж-
ду това и други руски напа-
дения е предварителното
разузнаване на обекта, оп-
ределен за нанасяне на
планирания удар. То е про-
ведено от подводницата
“Тюлен” под командването
на старши лейтенант М.Ки-
тицин, бъдещ кавалер на Ге-
оргиевски кръст и един от
забележителните подвод-
ничари през Първата свето-
вна война. При този боен по-
ход на руската подводница
на борда й се намира начал-
никът на разузнаването към
щаба на черноморския флот
капитан II ранг Нищенков.
Задачата, поставена на ко-
мандира на подводницата,
е изпълнена блестящо. На
20 август “Тюлен”, плавайки
под вода, прониква в аква-
торията на Варненския за-
лив, използвайки тесния
проход между брега и мин-
ното заграждение, чиито
граници не са добре извест-
ни на руските подводничари.
По време на маневриране-
то в залива подводницата
има под кила си не повече
от 4-7 метра, което я лиша-
ва от възможността да се
спусне на дълбочина, в слу-
чай че бъде открита. Според
вицеадмирал Ал. Колчак то-
ва “извънредно трудно и
опасно начинание разкрива
местостоянките на подвод-
ниците и корабите, боново-
то заграждение, разполо-
жението на бреговите бата-
реи и обектите за въздушна
бомбардировка в района на
варненското пристанище”. В
донесение до началника на
Главния морски щаб към
Главната квартира адмирал
Русин командващият руския
черноморски флот справед-
ливо охарактеризира дейс-
твията на екипажа на “Тю-
лен” като безупречни както
по отношение трудността на
поставената задача, така и
по проявената настойчивост
при изпълнението й и пос-
тигнатите резултати.
(Продължава в бр.12)
Дарин Канавров
*“Дреднаут”(“Безстрашен”)
- така се нарича построеният
в Портсмут английски линеен
кораб. Бързите темпове на по-
строяването му (само за една
година, октомври 1905 - ок-
томври 1906 г.) удивляват
света. Названието му ведна-
га става нарицателно. От то-
зи момент линейният флот на
всички морски държави започ-
ва да се дели на два подтипа
кораби - дреднаути и додред-
наути. Поставя се началото
на небивала надпревара във
военноморското строителст-
во на новия тип линейни кора-
би, известна в специализира-
ната литература като “дред-
наутна треска”. Бойната мощ
на флотовете се определя са-
мо от количеството на дред-
наутите. Благодарение на бро-
невата си защита, на артиле-
рийската си огнева мощ и на
превъзходството си в ско-
рост дреднаудите имат пре-
димство в бойната устойчи-
вост и избор на позиция в боя.
Старите линейни кораби са
безсилни в противоборствот

Последната промяна е направена от Preslav на Сря 21 Мар 2012, 16:12; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
dechco

Регистриран на: 07 Юли 2006
Мнения: 897

МнениеПуснато на: Сря 21 Мар 2012, 14:49    Заглавие:  

При КОПИ-ПАЙСТЕ поне слагайте текста в четящ вид. Не че и "автора на статията" не се е правил на експерт в текстообработката.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42500

МнениеПуснато на: Нед 25 Мар 2012, 18:42    Заглавие:  

Arrow Самоков и морето или самоковските котви за флота на Османската империя

Click to see if image is larger

Елементи от корабни котви, съхранявани в Историческия музей в Самоков
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 13 от 14 [206 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 11, 12, 13, 14 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОКЕАН - МОРСКИ ФОРУМ » БЪЛГАРСКИТЕ ВМС
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0750s ][ Queries: 12 (0.0056s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker