Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Министърът на отбраната Красимир Каракачанов: Специалните сили ще имат командване · Гръцки министър: Скопяните са българи · Бойко Борисов: Ще обсъдя първо с президента предложението за главен секретар на МВР · Борисов: Хората, които ще предложа като варианти за главен секретар на МВР, са добри професионалисти · Цвета Караянчева се срещна с турския си колега Бинали Йълдъръм · Порожанов: Напоителни системи ще вземе кредит, за да изплати задълженията си към НАП ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Съб 22 Сеп 2018, 10:56
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
АБВ-Авиобазите на България
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 1 от 3 [42 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3 Следваща
Автор Съобщение
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 16 Мар 2007, 03:26    Заглавие:  АБВ-Авиобазите на България
Описание на темата: Опит за кратка енциклопедия
 

Авибаза Доброславци

Click to see if image is larger

І-ва Изтребителна авиобаза(иаб)- Доброславци


Създадена е през 1994 г. на основата на І-ва изтребителна авиоескадрила, командването на 18-и изтребителен авиополк (иап) и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 1-ва дПВО- Божурище.
18 иап от състава на 4-та изтребителна дивизия (иад) се формира през 1950 г. на летище Враждебна. Въоръжен е със самолети Як 9 м, Як 9 п, Як 11, Ме 108 “Лебед” и Бюкер Бесман Bu 181. През Април 1952 г. полкът се пребазира на летище \доброславци и се превъоръжава с реактивните самолети Як 23 и Як 17. От началото на 1955 г. започва подмяната им с МиГ 15 и УМиГ 15, а през 1959 г. са получени МиГ 17 ф. През 1963 г. от разформирования 11-и иап се създава 1-ва ескадрила с МиГ 19 п и МиГ 19 ъ. През 1964 г. 2-ра ескадрила се приучва на МиГ 21 пф и се пребазира в Габровница. 3-та ескадрила остава на МиГ 17 и УМиГ 15.
От 01 11 1968 г. 18-ти изтребителен полк е включен в състава на новосформираната 1-ва дПВО-Божурище. През 1975 г. 1-ва иае получава новите изтребители МиГ 21 МФ/УМ. През 1978 г.след приучване на част от летателния и техническия състав от 1-ва иае и управлението на авиополка, ескадрилата се превъоръжава с изтребителите прехващачи 3-то поколение МиГ 23 мф/уб. Заедно с разформироването на 3-та иае през 1983 г. и приучване на състава са получени по модерните МиГ 23 мла, а от 1992 г.-МиГ 23 млд.
През 1994 г. 18 изтребителен авиополк се разформирова и от септември същаща година се създават две самостоятелни авиобази-1-ва и 2-ра.
От есента на 1996 г. 1-ва авиобаза е включена в състава на новосформирания корпус ПВО-София. От септемвр 1998 г. в авиобазата са прехвърлени всички самолети МиГ 23 млд/уб от 2-рь иаб –Габровница.
1-ва изтребителна авиобаза прекрати съществуването си съгласно “План 2004” през 2003 г.Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 16 Мар 2007, 17:30    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 2-ра изтребителна авиобаза- Габровница
 

Авиобаза Габровница
Click to see if image is larger
ІІ-ра Изтребителна авиобаза (иаб )- Габровница


Създадена е през 1994 г. на основата на 2-ра изтребителна ескадрила и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 1 дПВО- Божурище.
През 1964 г. след приучване на летателен и технически състав на МиГ 21 в Съветския Съюз се формира и пребазира на летище Габровница 2-ра авиоескадрила на 18-ти иап. На 19 февруари 1065 г. първи каца командирът на ескадрилата майор Недялков. Авиоескадрилата е въоръжена с фронтовите прехващачи МиГ 21 пф и бързо застъпва в бойно дежурство. През 1969 година допълнително са получени три броя МиГ 21 м, а през 1976 г. и 1981 г. още 10 самолета МиГ 21 пфм втора ръка.
От есента на 1968 г. 2-ра иае в състава на 18-и иап влиз под командването на 1-ва дПВО-Божурище.
През 1984 г. летателният и технически състав се приучва на самолет МиГ 23 и от лятото на същата година ескадрилата се превъоръжава с прехващачи МиГ 23 мла_уб и основно е предназначена за защита на столицата София и АЕЦ –Козлодуй. От 1991 г. в щата на ескадрилата са включени учебно- тренировъчните самолет L-29.
През есента на 1984 г. авиоескадрилата се отделя от 18-и иап и преминава към базова структура, като получава номерация 2-ра изтребителна авиобаза. От септември 1996 г. базата е включена в състава на новосформирания корпус ПВО-София.
Съгласно “План 2004” за реформите в Ббългарската армия през есента на 1998 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване, а окончателно е закрита през юни 2002 г
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет 16 Мар 2007, 19:33    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 3-a iab Gr. Ignatievo
 

Авиобаза Граф Игнатиево
Click to see if image is larger

3-та изтребителна авиобаза (иаб- Граф Игнатиево

Създадена е през 1994 г. на основата на 19 иап и осигураващите го тилови и свързочни поделения от състава на 10-ти смесен авиационен корпус(СЬК). Пловдив.
Летище Гр. Игнатиево съществува от 1940 г. и първата авиациона част, базирана там е 2-ри армейски въздушен полк.
19-и иап включен в състава на 10-а иад, се формира през март 1951 г. на летище Граф Игнатиево. Летателният състав първоначално лети на витловия самолет Як 11, а от месец април започва усвояването на реактивните Як 17 и Як 23. Още през есента на 1951 г. са заменени от първите пристигнали МиГ 15 и УМиГ 15, а през 1955 г. –от МиГ 17 пф. С този самолет са извършени първите прехвати на разузнавателни балони над България.
През 1957 г. на въоръжение в авиополка постъпват фронтовите изтребители МиГ 19 ъ, през 1959 г. МиГ 19 п. Така авиополкът придобива следната структура: 1-ва иае, въоръжена с МиГ 19ъ, МиГ 19 пм, а 2-ра и 3-та иае с МиГ 19ъ. МиГ 19 п са предадени на 11 –и иап Габровница.
На 23 февруари 1961 г. за първи път в България застъпва в бойно дежурство свърхзвуков прехващач МиГ 19 пм, въоръжен с управляеми ракети “въздух-въздух.”
От есента на 1961 г.19 иап е включен в състава на новосформирания 10 смесен авиокорпус (САК)-Пловдив.
През лятото на 1963 г. група летци и техници от 3-та иае се приучва в СССР на фронтовия изтребител МиГ 21 ф-13 и още през септември същата година на летище Граф Игнатиево кацат първите 12 машини.
През 1969 г. идват МиГ 21 п, а от 1978 г.-по модерните МиГ 21 пф от 18 иап Доброславци. Така през ноември 1978 г. приключва ерата на МиГ 19 във ВВС на България, когато са снети от въоръжение и последните самолети в 1-ва ескадрила. От декември 1983 г. започва превъоръжаването на двете ескадрили с МиГ 21 бис-най модерния изтребител от тази фамилия, като са получени 36 самолета. От есента на 1993 г. към състава на 19-и иап е включена още една ескадрила -3-та, базирана на на летище Узунджово от съкратения 21-и иап.
През август 1994 г. със заповед на Командващия ВВС 19-и иьп се разформирова и се създават две изтребителни авиобази-3-та и 4-та. От септември 1996 г. 3-та авиобаза е включена в състава на новосформирания корпус ПВО-София.
В съответствие с “План 2004” от началото на 2000 г. започва прехвърляне на личен състав и авиациона техника от 5-а иаб. През 2001 г. изтребителите МиГ 29 са включени в новосформирания щат на авиобазата.
Летище Граф Игнатиево е модернизирано и напълно отговаря на стандартите на НАТО и изискванията на ICAO. Ученията от типа “Cooperative Key" се провеждат на него.
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 17 Мар 2007, 08:00    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 4-а иаб. Узунджово
 

4-ИАБ Узунджово

Click to see if image is larger

4-а авиобаза Узунджово е създадена през 1994 г. на основата на 3-та ескадрила от 19-ти иап и осигуряващите тилови и свързочни поделения на 10-и САК-Пловдив.
21-и иап, включен в състава на 10-а изтребителна авиодивизия се формира през март 1951 г. на летище Граф Игнатиево. Тук първоначално води подготовката си на самолет Як 11, а месеци по късно започва усвояването на реактивните Як 17 и Як 23. Следват попълненията с личен състав и приучването на новодошлите през късната есен на същата година изтребители МиГ 15 и УМиГ 15.
През 1953 г. 21-и иап се пребазира на летище Узунджово. И тук твърде бързо идва ново превъоръжаване. Още през 1955 г. в строя влизат новите изтребители МиГ 17, а през 1958 г.-свърхзвуковите МиГ 19с.
От есента на 1961 г. авиополкът е включен в състава на новосформирания 10-и САК. По решение на командването на ВВС през 1972 г. МиГ 19 е снет от въоръжение в полка и до 1983 г. тук се лети само на МиГ 17 и УМиГ 15.
През същата година 1-ва ескадрила на авиополка се приучва на МиГ 21 и от 19-и иап са получени МиГ 21 п/мф. През лятото на 1984 г. и 2-ра ескадрила се превъоръжава с МиГ 21 пф/пфм от Габровница.
През 1990 г. 21-и иап е разформирован. Щатът на полка е сведен до една ескадрила и като 3-та изтребителна ескадрила е включен към състава на 19-и иап. Ескадрилата се превъоръжава с МиГ 21 бис.
В този състав и въоръжение през есента на 1994 г. ескадрилата се отделя от 19-и иап и се формира 4-та изтребителна авиобаза-Узунджово към състава на 10-и САК-Пловдив.
От есента на 1996 г. авиобазата е включена в състава на новосформирания корпус Тактическа авиация (КТА), като 21-ва изтребително бомбардировъчна авиобаза, но просъществува само две години. Съгласно “План 2004” през есента на 1998 г. авиобазата прекрати своето активно същеаствуване, а през юни 2002 г. окончателно е закрита.
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб 17 Мар 2007, 13:03    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 5-a iab Равнец
 

5 -а иаб Равнец
Click to see if image is larger
5-та изтребителна авиобаза (иаб)- Равнец

Създадена е през 1994 г. на основата на 1-ва авиоескадрила, командването на 15-и иап и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 2-ра дивизия ПВО- Ямбол.
В началото на май 1950 г. 15-и иап базиран на летище Карлово, заминава за СССР за приучване на нова материална част. Усвоени са витловия учебен самолет Як 11 и реактивните Як 17 и Як 23. На 1 юли 1950 г. майор Величков лети самостоятелно на Як 23 и ще остане в историята като първия българин летял на реактивен самолет.Click to see if image is larger
През есента на същата година 15 иап се пребазира на летище Граф Игнатиево. Почти заедно с него пристигат учебните самолети Як 11. През февруари 1951 г. като попълнение идват три групи (общо 25 души), летели на Як 9 от 14-и иап -Карлово, 18- и иап Враждебна и 11-и иап-Божурище.
На 17 март 1951 г. се формира 10-а иад и 15-и иап е включен в състава й. В края на месеца от Съветския съюз пристигат първите самолети Як-17 и Як-23, докарани разглобени в сандъци.
През септември 10-а иад получава изтребителите МиГ 15 и учебните УМиГ 15, но 15-и иап се превъоръжава с тях през пролета на 1952 г. През есента се формира 3-та авиоескадрила.
През 1953 г. в състав 40 самолета 15-и иап отначало се пребазира на летище Безмер, а от там на постояното си летище Равнец.
През 1957 г. авиополкът се превъоръжава с изтребителите Миг 17 ф и МиГ 17 пф.
През 1966 г. 1-ва ескадрила се превъоръжава със свърхзвуковите прехващачи МиГ 21 пфм. От есента на 1968 г. 15-и иап е включен в състава на новосформираната 2-ра дивизия ПВО-Ямбол, а от края на 1970 г. преминава на двуескадрилна организация.
В края на 1988 г. част от личния състав на 1-ва ескадрила и управлението на 15-и иап преминава курс за приучване на МиГ 29 в Съветския съюз и през лятото на следващата година са получени първите изтребители. Така 1-ва ескадрила на авиополка до края на 1990 г. се превъоръжава с най модерния у нас изтребител от 4-то поколение- МиГ 29.
През1989 г. 2-ра ескадрила се превъоръжава с МиГ 21 бис.
През есента на 1994 г. 15-и иап преминава на базова структура. Авиополкът е разформирован и се създават две изтребителни авиобази-5-та и 6-та. През есента на 1994 г в щата на на 5-а авиобаза са включени и учебно-бойните самолети L 39za.
В съответствие с “План2004” през пролета на 2000 г. започва прехвърлянето на личен състав и авиациона техника в 3-та изтребителна авиобаза. През 2001 г. 5-а иаб прекрати активното си съществуване, а от юни 2002г. окончателно е закрита.
Click to see if image is larger

------------------------------------------------
Информация от Борден

Равнец.
На 14 август 1950 г. 26-и изтребителен аиополк (наследник на покритият със слава при отбраната на София от американските терористични бомбардировки 2/6 орляк) е преномериран на 15-и изтребителен авиационен полк. По това време поделението е базирано на летище Божурище (пребазиран няколко месеца по-рано - през март - от летище Карлово). 15-и авиополк е първопроходец в усвояването на реактивната техника в България - през май 1950 г. - Як-23. През втората половина на 1951 г. полкът е превъоръжен с МиГ-15. На 14 април 1952 г. поделението е пребазирано на летище Безмер, а четири месеца по-късно - на новопостроеното летище Равнец. Малко по-късно полкът е превъоръжен с МиГ-17Ф.
От май 1963 г. (след разформироването на 27-и изтребителен авиополк в Балчик), 15-и иап става поделение с двойно базиране - две ескадрили на летище Равнец (една с МиГ-17 и една с МиГ-17ПФ от разформирования 27-и иап), и една ескадрила (трета) на летище Балчик, с МиГ-17Ф.
През 1967 г. първа ескадрила от 15-и иап е превъоръжена с 12 изтребителя МиГ-21ПФМ. През 1970 г. полкът отново преминава на двуескадрилна структура - първа ескадрила в Равнец (МиГ-21ПФМ) и втора в Балчик (МиГ-17ПФ и МиГ-17Ф). През 1978 г. и втора ескадрила е превъоръжена с МиГ-21ПФМ (втора ръка, подарени от СССР).
За една година (от есента на 1983 г. до септември 1984 г.) полкът отново е с триескадрилна структура - отново е създадена трета ескадрила с идеята тя да бъде превъоръжена с прехващачи МиГ-25ПД, но скоро тази идея е изоставена, в интерес превъоръжаването на Габровница с МиГ-23МЛД.
През 1988 г. летци и ИТС от първа ескадрила заминават на обучение в СССР и от лятото на следващата година започва превъоръжаването на подразделението с МиГ-29, завършило през 1990 г.
От 1990 г. и втора ескадрила е превъоръжена с МиГ-21бис (пак втора ръка, пак подарък от СССР).
От 1 септември 1994 г. 15-и иап е разформирован и на негова база се създават две авиобази - 5-а в Равнец и 6-а в Балчик.
През 2000 г. 5-а иаб е преобразувана в 5-а авиотехническа база, с което на практика се прекратява нейното съществуване (полети се провеждат и през 2001 г. - пребазирането на няколко самолета в Граф Игнатиево, макар че повечето са прекарани по земя. Позор!).

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Нед 18 Мар 2007, 03:34; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 02:52    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 6-a iab Балчик
 

6-а иаб Балчик
Click to see if image is larger

6-та изтребителна база –Балчик
Създадена е на основата на 2-ра авиоескадрила на 15-и иап и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 2-ра дивизия ПВО-Ямбол.
На 01 05 1963 г. е разформирован 27-и иап. 1-ва ескадрила със самолети МиГ 17 пф заминава за летище Равнец. 2-ра ескадрила с личния си състав и самолетите МиГ 17 е прехвърлена към 26-и рап Толбухин. 3-та ескадрила въоръжена с МиГ 17 ф, остава на летище Балчик, но вече в състава на 15-и иап.
От ноември 1968 г. ескадрилата в състава на 15-и иап е вече включена към 2-ра дивизия ПВО-Ямбол.
През 1970 г. 15-и иап преминава към двуескадрилна организация и МиГ 17 пф се връщат в Балчик, а ескадрилата получава номерация -2-ра иае.
На 17 март 1978 г. са изпълнени последните полети на МиГ 17 пф и УМиг 15 по време на прелитането до летище Равнец, където се провежда курс за приучване на МиГ 21 пфм.
През 1983 г. част от летците, техниците и техниката заминават за Равнец, кадето отново се създава 3-та ескадрила.
В Балчик остава перспективна група летци, която според плановете на командването на ПВО и ВВС трябва да се приучи в най скоро време на прехващача МиГ 25. Време на очакване и несбъднати наджди. Посоченият изтребител-прехващач не идва на въоръжение у нас и авиоескадрилата през 1984 г. прества да съществува.
През 1989 г. МиГ 21 пфм/ум в Балчик са заменени с МиГ 21 бис.
През 1994 г. авиоескадрилата се отделя от 15-и иап.
При новосформираната самостоятелна базова структура авиобазата получава номерация 6-а изтребителна авиобаза.
През 1995 г. в щата на авиосъединението са включени учебно-тренировъчните самолети L-29.
От есента на 1996 г. авиобазата е включена в новосформирания корпус ПВО- София и функционира като авиотехническа база (атб).



Click to see if image is larger

---------------------------------------------------

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Сря 24 Сеп 2008, 12:55; мнението е било променяно общо 2 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 03:26    Заглавие: Авиобазите в България-Ударна авиация
Описание на темата: 22-ра щурмова авиобаза (щаб)-Безмер
 

22-ра щурмова авиобаза (щаб) -Безмер
Click to see if image is larger
Командир-Бриг.генерал Димитров
http://spetrov.hit.bg/Dimitrov.jpg
Ударна авиация
22-ра щурмова авиобаза (щаб) –Безмер

Създадена е през 1993 г. на основата на 22-ри ибьп и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 10-и САК-Пловдив.
22-ри иап в състава на 1-ва иад-Ямбол е сформиран през октомври 1951 г. на летище Граф Игнатиево и е въоръжен с Як 17 и Як 23. През същата година се пребазира на летище Толбухин(Добрич).
През следващите години в полка ще дойдат по-новите изтребители МиГ 15, МиГ 15 бис и УМиГ 15. През април 1955 г. авиополка се пребазира на собственото си летище Безмер. След 1957 г. влизат на въоръжение и по-модерните изтребители МиГ 17 и МиГ 17 ф. Ще последват години на усилена подготовка и полети. \в началото на 1961 г. 22-ри иап е включен в състава на на отделната изтребително-бомбардировъчна дивизия и е профилиран като изтребително-бомбардировъчен авиополк (ибап). Вече като 22-ри ибап през есента на същата 1961 г. авиополкът е подчинен на новосформирания 10-и САК-Пловдив. От есента на 1972 г. полкът преминава на двуескадрилна структура.
През 1986 г. започва превъоръжаването на 1-ва ибае с модерния щурмови самолет Су 25 к- предназначен за непосредствена подръжка на сухопътните войски. Курсът за приучване на състава е проведен в България и на 23 октомври същата година е първият летателен ден.
Летците преминават на Су 25 к без използване на спарка, направо на боен самолет. През 1988 г. щурмовикът заменя МиГ 17 и във 2-ра ескадрила а на следващата година са получени и учебно-бойните самолети Су 25 убк. От 1991 г. в щата на полка са включени и учебно-тренировъчните самолети L-29.
През есента на 1993 г. авиополкът преминава към базова структура и като 22-ра изтребително-бомбардировъчна авиобаза остава в състава на 10-и САК. През 1996 г. 22-ра ибаб влиза в състава на новосформирания карпус Тактическа авиация (КТА), но с ново име-22-ра щурмова авиобаза.
В съответствие с “План 2004” през лятото и есента на 2001 г. в авиобазата са приети на въоръжение разузнавателни самолети Су 22 м4/ум3 ат 26-а овиобаза Добрич и учебно-бойни L- 39za от 12-а авиобаза Каменец.
Със заповед на Началника на Ггенералния щаб на Българската армия от 03 февруари 2004 г. самолетите Су 22м4 са снети от въоръжение.

Click to see if image is larger[/img]

----------------------------------------------------------------------

Информация от Борден

Безмер.
На 5 октомври 1951 г. с указ на Народното събрание и заповед на министъра на народната отбрана на летище Граф Игнатиево е сформиран 22-и изтребителен авиополк (първи командир Тошо Луканов Ангелов), организационно включен в състава на 1-ва изтребителна авиодивизия (с щаб в Толбухин, сега Добрич). Поделението разполага с 24 самолета Як-23.
На 5 април 1955 г. полкът е пребазиран на летище Безмер до Ямбол. Същата година частта е превъоръжена с МиГ-15, а три години по-късно (1958 г.) - с МиГ-17 (с които лети три десетилетия).
През 1961 г. полкът е препрофилиран в изтребително-бомбардировъчен и от 26 септември с.г. е включен в организационната структура на 10-и смесен авиационен корпус (с щаб в Пловдив).
Над четвърт век е едно от водещите поделения във ВВС (и как иначе - в тоя авиогарнизон освен с повишаване на летателната и бойната подготовка, с какво друго да се занимаваш?!?).
През 1986 г. започва превъоръжаването на полка с щурмовите самолети Су-25. Първият полет с новите машини е извършен на 23 октомври същата година от полк. Тома Ковачев. Курсът за приучаване на самолета (първи, и последен засега случай в българските ВВС) е организиран и проведен в България. През 1988 г. полкът изцяло е превъоръжен със Су-25.
През 1993 г. на негова база (и на база на 25-и ибап в Чешнегирово) е извършено експериментално въвеждане на базова структура на мястото на полковата (генерална грешка във военното строителство на българските ВВС). От 1 септември 1994 г. (логично) се променя наименованието на полка - от "изтребително-бомбардировъчен" става "щурмови".
Ориентировъчно от 1990 г. в поделението се експлоатират и самолети L-29, които през 1998 г. (приблизително) са заменени от L-39ZA.
От 2001 г. на въоръжение в базата постъпва и Су-22.

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Съб 16 Юни 2007, 09:04; мнението е било променяно общо 5 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 09:22    Заглавие: Авиобазите в България-ударна авиация
Описание на темата: 25-а ибаб- Чешнигирово
 

25-а ибаб-Чешнегирово
Click to see if image is larger
Ударна авиация
25-а ибаб- Чешнегирово
Създадена е през пролетта на 1993 г. на основата на 25-и ибап и осигуряващите тилови и свързочни поделения от състава на 10-и САК- Пловдив. Авиобазата е водеща при експериментирането на базовата структура в системата на ПВО и ВВС, по аналог на западния тип организация.
25-и иап в състава на 1-ва изтребителна авиодивизия-Ямбол е сформиран през октомври 1951 г. на летище Граф Игнатиево с три ескадрили. Въоръжен е с витловите самолети По 2, Як 11 и Лаз 7. Към края на същата година когато постъпват реактивните Як 17 и Як 23, авиополкът се пребазира на летище Толбухин(Добрич). През 1955 г. 25-и иап влиза в състава на 10-а иад и отново е върнат на летище Граф Игнатиево. През следващата година постъпват на въоръжение МиГ 15 и в авиополка започват да се обучават завършили военовъздушното училище летци от попълнението на дивизията. В началото на 1961 г. 25-и иап е включен в състава на отделната изтребително-бомбардировъчна авиодивизия и е профилиран като изтребително-бомбардировъчен авиополк (ибап). Превъоръжава се новите изтребители МиГ 17.
Вече като 25-и ибап през есента на същата 1961 година, авиополкът е преподчинен на новосформирания 10-и САК- Пловдив и се пребазира на летище Чуешнегирово.
През 1976 г. летателният и техническият състав преминава курс за приучване на самолет МиГ 23 в Съветския съюз и от същата година на въоръжение в 1-ва ескадрила на 25-и ибап влиза на въоръжение МиГ 23 бн. Той е първият боен самолет у нас от 3-то поколение, въведен на въоръжение във ВВС.
През 1980-1981 г. с новата машина се превъоръжава и 2-ра ескадрила, която до тогава все още експлоатира МиГ 17 и УМиг 15. След тази година рязко се повишава бойната мощ на авиополка.
През 1993 г. авиополка пръв преминава на базова структура и се създава 25-а ибаб. През 1995 г. в щата на на поделението са включени учебно-бойните самолети L 39 za.
В съответствие с “План 2004” през есента на 2001 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване, а от юни 2002 г. окончателно е закрита.

Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Нед 27 Май 2007, 09:33; мнението е било променяно общо 4 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 13:43    Заглавие: Авиобазите в България. Вертолетна авиация
Описание на темата: 23-та вертолетна авиобаза - Стара Загора
 

Вертолетна авиация
23-та вертолетна авиобаза бойни вертолети (ваббв).Стара Загора
Click to see if image is larger

Създадена е през 1994 г. на основата на 13-и вертолетен полк бойни вертолети и осигуряващи тилови и свързочни поделения ат състава на 10-и САК- Пловдив.
В края на 1978 г. в СССР е изпратена група летци и авиационни специалисти от 44-ти вап за теоретично изучаване на вертолети Ми 24. От февруари следващата година след завръщане на групата започва ускорена теоретическа и методическа подготовка с летателния и техническия състав от 1-ва, а след това и от 2-ра авиоескадрили.
През юни 1979 г. на летище \пловдив кацат първите четири вертолета Ми 24, на които започва практическо обучение по техника на пилотиране и бойно използване.
През лятото на 1980 г. 44-ти вап е пребазиран на летище Крумово и се формират две авиоескадрили на бойния вертолет Ми 24. В този състав започва интензивна летателна дейност в различни метеорологични условия.
На 1 октомври 1982 г. пред целия личен състав на 44-и вертолетен авиополк е сведена заповедта на министъра на отбраната за сформирането на 13-ти вертолетен полк бойни вертолети заедно с осигуряващите поделения. До този срок авиополкът вече е въоръжен с вертолети Ми 24д/б, но едва през 1986 г. е окомплектован напълно.
Съгласно заповедта новосформирания полк трябва да се пребазира на летище Стара Загора, затова командването на полка създава и изпраща на новото летище работни групи. Те подготвят и осигуряват необходимите условия за работа и живот.
В края на май 1983 г. на летище Стара Загора започва пребазиране на цялата бойна техника и личен състав от полка и осигураващите поделения. На новото място продължава доизграждането на необходимата материална база, без да се прекъсва летателната подготовка.
На 23 януари 1984 г. застъпва в бойно дежурство с вертолет Ми 24 първият екипаж за борба с малоскоростни нисколетящи цели и нарушители на границата.
През 1994 г. авиополкът преминава на базова структура и се създава 23-та авиобаза.
От 1996 г. базата е включена в състава на новосформирания корпус Тактическа авиация.
Съгласнво “План 2004” през 2000 г. 23-та авиобаза прекрати активносъществуване, а от юни 2002 г. окончателно е закрита.
Click to see if image is larger[

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Съб 28 Апр 2007, 09:17; мнението е било променяно общо 2 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 17:50    Заглавие: Авиобазите в България. Вертолетна авиация
Описание на темата: 24-та Вертолетна авиобаза (ваф)-Крумово
 

Вертолетна авиация
24-та вертолетна авиобаза
Click to see if image is larger

Създадена е през 1994 г. на основата на 44-и вап и осигуряващите го тилови и свързочни поделения от 10-и Сак- Пловдив.
44-ти вап в състава на 10-и САК –Пловдив е сформиран през месец октомври 1961 г. и от ноември същата година се базира на летище Пловдив. Въоръжен е с вертолети Ми-4 и Ми-1 и изпълнява изключително транспортни и свързочни задачи.
През февруари и март 1963 г. са получени още 25 вертолета Ми 4 и полкът започва изпълнението на специални задачи като: стоварване на тактически въздушни десанти, кацане на високопланински площадки, поставяне на минни заграждения и подготовка в сложни условия.
През 1969 г. в авиополка започва усвояването на новия вертолет Ми 8, а от 1973 г.-Ми 2, които напълно заменят Ми 1. Заедно с чисто воените задачи 44-ти вап изпълнява много задачи в интерес на граждански служби и ведомства- предимно медицински и аварийно-спасителни.
През 1979 г. в авиополка влиза на въоръжение бойния вертолет Ми 24, но след сформирането на 13-ти вертолетен авиополк бойни вертолети през 1983 г. всички машини прелитат на летище Стара Загора съгласно новия щат.
През лятото на 1980 г. 44-ти вап се пребазира на летище Крумово. Основен вертолет в авиополка след 1985 г. става Ми 17. Той заема мястото на вертолетите Ми 4 и Ми 2. До 1991 г. са получени 21 броя нови Ми 17 от различни серии. През тези години авиополкът достига върха на своето развитие както по броя на пилоти и вертолети, така и по обхват на изпълнявани задачи с машините.
През 1994 г. авиополкът минава към базова структура под номерация 24-та вертолетна авиобаза (ваб). Включен е в състава на 10-и САК, а след 1996 г. в състава на новосформирания КТА.
През лятото на 1999 г. шест летци и група инженерно-технически състав преминават курс за приучване на вертолет Bell 206 в САЩ и още същата година те влизат на въоръжение в базата. През юли 2000 г. в щата на базата е включен ВИП вертолета Bell 430=
След закриването на 23-та вертолетна авиобаза през 2000 г. бойните вертолети Ми 24д/в отново се връщат в 24-та ваб –Крумово. С тях е въоръжена едната ескадрила, а другата с вертолети Ми 17.
През 2004 г. вертолет Bell-430 е изведен от щата на базата.
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 18:28    Заглавие: Авиобазите в България. Вертолетна авиация
Описание на темата: Отделна морска авиобаза (омаб)- Чайка-Варна
 

омаб- Чайка Варна

Click to see if image is larger
Отелна морска авиобаза (омаб)-Чайка-Варна
Създадена е през септември 1998 г. на основата на отделната морска ескадрила към главния щаб на ВПС.
На 14 октомври 1959 г. е сформирана отделна противолодъчна ескадрила в състава на ВВС. Първоначално е базирана на летище Враждебна и е въоръжена с вертолет Ми 4м.
През май 1961 г. авиоескадрилата е пребазирана на летище Чайка и е преподчинена на ВМС.
През периода 1979 – 1082 г. на въоръжение постъпват вертолетите амфибии от трето поколение Ми 14 пл и Ми 14 бт, като заменят остарелите вече Ми 4м.
Екипажите от морската ескадрила бързо усвояват новата техника и активно се включват в задачите за търсене, следене и “унищожаване” на подводници самостоятелно и във взаимодействие с патрулните кораби. В интерес на флота са и задачите за разузнаване и насочване на ударните сили. Експериментира се съвместна дейност с миночистачите.
Най добрия период за морската ескадрила е времето между 1980 и 1990 г. Тогава ескадрилата разполага с 10 бойни и есна транспортна машина и се усъвършенствува изпълнението на широк кръг от задачи. На 15 май 1983 г. е изпълнен групов полет от четири вертолета в сложни условия по маршрут Варна- Севастопол над Мерно море без кацане.
След 1990 г. летателният състав усвоява нови функции в интерес на различни държавни органи и институции по наблюдение, разузнаване и контрол на корабоплаването, съдействие при природни бедствия и крупни аварии.
Ежегодно летците от марската ескадрила участват в международни учения от типа “Бриз” и “Кооператив Партнер” и със своята подготовка доказват, че по нищо не отстъпват на колегите си от палубната авиация. Те многократно демонстрират най сложната и атрактивна част от соята подготовка-кацане и излитане от морска повърхност-нещо, което не е във възможноститефна другите вертолети в света.
По време на учението “Кооператив Партнер 97” за първи път български екипаж каца на чуждестранен кораб, на американския десантен кораб-док “Понс”.
От септември 1998 г. авиоескадрилата преминава на базова струкура в системата на ВМС



Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Нед 18 Мар 2007, 19:50; мнението е било променяно общо 4 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
grim realm


Регистриран на: 17 Мар 2006
Мнения: 1111

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 19:42    Заглавие:  

----
Последната промяна е направена от grim realm на Нед 18 Мар 2007, 20:03; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 18 Мар 2007, 19:52    Заглавие: Авиобазите в България. Разузнавателна авиация
Описание на темата: 26-а разузнавателна авиобаза (раб)- Добрич
 

26-та раб- Добрич
Click to see if image is larger

Създадена е през 1994 г. на основата на 26-и рап и осигуряващите го тилови и свързочни поделения от 10-и САК- Пловдив.
26-и отделен разузнавателен полк се формира през март 1951 г. на летище Граф Игнатиево на базата на 5-ти авиационен бомбардировъчен полк, участвал до декември 1944 г. във войната. Въоръжението се състои от самолети: Do 17 M “Ураган”, Ьвиа В-71”Жерав”, Фоке Вулф FW 58B “Гълъб” и Физелер Щорх”Дрозд”. От май до септември с.г. полкът се пребазира на летище Крумово, след което е прехвърлен на летище Горна Оряховица. В края на септември 1955 г. 26-и рап е пребазиран с целия си личен състав на постоянното летище Толбухин(Добрич) но без авиационна техника. Полкът наследява самолетите Ту-2 и Ил 28 от разформированата 3-та бомбардировъчна дивизия Балчик.
През 1959 и 1960 г. една от ескадрилите се превъоръжава с Миг 15 бис, а през 1961 г. са получени допълнително Ил 28 Р. МиГ 17 влизат на въоръжение в 26-и рап през 1963 г. През 1961 г. авиополкът е включен в състава на новосформирания 10-и САК – Пловдив. През 1968 г. група летци преминава курс за приучване на МиГ 21 и започва експлоатацията на МиГ 21 Ф-13, а по късно и на МиГ 21 Р. През 1981 г. МиГ 17 във 2-ра рае МиГ 17 заменя МиГ 15 бис.
През пролета на 1982 г. се провежда приучване на инженерно-технически състав на самолет МиГ 25 в учебен център Краснодар, СССР. В началото на ноември с.г. пристигат едно звено МиГ 25 РБ и един учебно-боен МиГ 25 У. В състава на новосформираното звено самолетите се експлоатират до 1992 г., когато са заменени за изтребители МиГ 23 млд втора ръка.
През 1984 г. в 26-рап млиза на въоръжение Су 22 М4(с учебно боен Су 22 М3)-най модерният разузнавателно –ударен самолет във ВВС, като заменят Миг 17 и УМиГ 15.
През 1990-1991 г. 2-ра ескадрила на полка се превъоръжава с МиГ 21 МФ-13 броя, получени от разформирования 21 иап.
През 1994 г. авиополкът преминава към базова структура и като 26-а разузнавателна авиобаза (раб) е включен в състава на 10-и САК. От 1995 г. в щата на авиобазата са включени учебно-бойните самолети L-39ZA. През 1996 г. авиобазата преминава на подчинение на новосформирания КТА.
През 1998 г. на летище Добрич са прехвърлени МиГ 21 бис и МиГ 21у от разформированата 6-а иаб и е сформирана 3-та изтребителна ескадрила към 26-а раб.
Съгласно “План 2004” през 2001 г. авиобазата прекрати своето активно съществуване.
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
tu-134


Регистриран на: 04 Яну 2004
Мнения: 1074
Местожителство: Chicago i Sofia

МнениеПуснато на: Пон 19 Мар 2007, 01:06    Заглавие:  

Отлично! Някой уникални снимки, не съм ги виждал преди. Остават Щръклево, Враждебна и Каменец. Very Happy
_________________
http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Ivan%20Voukadinov%20-%20BGspotters&distinct_entry=true
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла AIM Адрес Yahoo Messenger 
teleman
[Moderator]


Регистриран на: 10 Юли 2004
Мнения: 228
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пон 19 Мар 2007, 05:49    Заглавие: Авиобазите в България
Описание на темата: 11-а учебна авиобаза (уаб)-Щръклево
 

Click to see if image is larger

11-а учебна авиобаза (уаб)- Щръклево

Създадена е през 1994 г. на асновата на 1-ви учебен авиополк (уап) и осигуряващите го тилови и свързочни поделения от състава на ВВВУ “Г.Бенковски”-Долна Митрополия.
1-ви учебен авополк е сформиран през октомври 1967 г. на летище Долна Митрополия на базата на личен състав и авиационна техника от 2-ри учебно-боен полк. В структората на полка са включени три авиоескадрили, въоръжени със самолет L-29. Месец по-късно щабът, 1-ва и 2-ра ескадрили се пребазират на летище Щръклево край Русе. Наземният ешелон се пребазира на 27 11 1967 г., а летателниат на 03 12 1967 г. ,първият летателен ден на новото летище е изпълнен само два дни по късно- на о5 12 1967 г. Летателният и техническият състав проявяват истински героизъм на старта. Липсват стационарни командни пунктове (СКП). Столовете са в палатки. Техническият състав е настанен в три ремаркета, а от февруари следващата година се изнася на палатки. И все пак порети има- с пълна мобилизация на силите. С помоща на командването на ПВО и ВВС и държавното ръководство в Русе започва битовото устройване на състава в авиогарнизона. Налага се всичко да започва за първи път и от основи. Едновременно с това започва строителство на жилищни блокове в града за нуждите на поделението.
През 1969 г. към авиополка се сформира още една учебна ескадрила- 4-та, базирана на летище Долна Митрополия. През 1971 г. 3-та и 4-та излизат от състава на полка.
От създаването си до 1991 г. авиополкът е въоръжен със самолети L-29. През февруари 1991 г. 1-ва ескадрила се превъоръжава с 16 учебно-бойни самолети L-39ZA, пребазирани от летище Каменец.
След две години, през есента на 1993 г., самолетите отново са сдадени на авиополка в Каменец и 1-ва ескадрила приема пак учебните L-29.
През 1994 г. 1-ви учебен авиополк преминава на базова структура като 11-та учебна авиобаза към състава на ВВВУ”Г. Бенковски.”
От есента на 1998 г. авиобазата прекрати активното си съществуване. Създават се 11-а авиотехническа база (утб) и Учебен център за новобранци.
От есента на 1999 г. 11-а утб е преподчинена на корпус ТА- Пловдив, но от юни същата година окончателно е закрита.
Click to see if image is larger

_________________
До последния си дъх верен на себе си Click to see if image is larger

Последната промяна е направена от teleman на Пон 19 Мар 2007, 16:54; мнението е било променяно общо 5 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 1 от 3 [42 Мнения]   Иди на страница: 1, 2, 3 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0891s ][ Queries: 12 (0.0035s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker