|
В момента е: Нед 24 Яну 2021, 11:37 Часовете са според зоната UTC + 2 |
Арадо 196
Модератори: Penio |
Предишната тема :: Следващата тема |
Страница 2 от 8 [106 Мнения] | Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Следваща |
Автор | Съобщение | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CATCH 22
![]() Регистриран на: 02 Сеп 2006 Мнения: 424 |
Е, това означава, че поне който, когато се заеме с генералния ремонт, ще има възможност да докаже/опровергае последното, което е добре. Кога ще стане това - когато даде Господ. Има разбира се и вариант "Б", как да се провери, кой е бил бордният номер на самолета - виж по-долу в постинга ми.
Ако добавяш това по повод написаното от мен за зеления камуфлаж, то нямах предвид времето на бойното използване на самолета, а само "музейния престой" във Варна, като пак повтарям: и камуфлажът и знаците от това време бяха сгрешени! Че сме имали машини с двуцветен камуфлаж отгоре е факт, който аз лично съм подчертавал винаги. Нищо, че в спомените на някои наши въздушни ветерани да се срещат твърденията, че хидропланите ни били с цвета на морските вълни. ![]() Ей тука има хубави снимки (намерих ги най-сетне къде са били във форума). Нямам представа, кой ги е качил: http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/2~80.JPG http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/3~75.JPG http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/4~53.JPG http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/1~113.JPG И още (тези вече зная кой ги е качил): http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/3~84.JPG http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/2~89.JPG http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/1~122.JPG Сега за годините: 12 самолета Арадо 196 А-3 са доставени на България през 1943 година с влак. Андреев и Бошняков в статия във френското списание "Avions" споменават срока февруари-март. Мисля, че доставките (става дума за повече от една!) са продължили и след април. Нито един от хидропланите не е нов - доставката е направена след генерален ремонт, извършен в края на 1942 год. в ремонтните заводи "Бахман" в Рибнитц. Музейният екземпляр е "най-старият" от дванадесетте, със сериен номер (WkNr.) 0219. Произведен е от завода на Арадо във Варнемюнде през септември/октомври 1941 година. Регистрационната му карта (внимание!) във Въздушни войски се открива на 8 юни 1943 година. Джокер: картата се пази в музея във Варна. Ако самолетът е бил бракуван и разглобен след авария, това неминуемо ще е отразено в нея. Досега не ми се е удала възможност да хвърля поглед на тази карта, нежели да я копирам. На всеки варненец, готов да помогне с нещо по въпроса, съм готов да спонсорирам прилично празненство, с консумация на алкохол. Самолетите се числят към водохвърчилното ято (известно за кратък период от време като 161-ято към Първи разузн. полк ). Остават в състава на въздушните сили до 28 април 1947, след което са предадени на ВМС. Следва военно използване до средата на 50-те години. По-късно за някои самолети се твърди, че помагали за проследяванвто на рибни пасажи (поне 2 броя). И според официалното писмо-отговор на Военноморския музей, което получих през април 1998 год., изх.номер 87/29.04.1998, цитирам: " Водосамолет "Арадо", воден под номер 1 във водохвърчилното ято, е подарен на Военноморския музей, Варна през април 1957 година. Самолетът е получен от поделение 25 240 с командир м-р Жеков" Според същото писмо, в парковата експозиция на музея е изложен до лятото на 1985 година. German в монографията си пише, че това е било до 1982 година. Както и и да е, причините да го махнат оттам бяха политически. Следва "складиране" под открито небе, заедно с други "излишни" експонати на Военноморския музей във военното поделение (ВМС) "Побити камъни", чийто номер съм забравил. Видът му бе плачевен, но поне нямаше опасност да го рециклират във вторични суровини или експортират за Германия (или друга братска страна) като "старо желязо". През 1987 година е откаран и ремонтиран в Крумово, поделение 26 930, в новосъздаващия се Музей на българската авиация. Може и до днес самолетът да се води "отдаден за временно ползване" - забравих да попитам при последното си посещение.
За точно тази снимка си имам мое мнение, но това друг път. Виж по-горе в снимките, които показваш "чистата" двойка, която очевидно е същият самолет. Дали и двете снимки са правени по едно и също време, оставям настрани, но тъй като очевидно при "02" двойката е старата, май някой се е сетил, че няма къде да добави нулата от другата страна? ![]() ![]() Между другото, дори и при самолетите със звезди, номерата са без нули в началото - виж за справка друга пусната тук снимка. http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/7~36.JPG _________________ "Имаше само една засечка и това беше Catch 22." Джоузеф Хелър |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
valko-bg
![]() Регистриран на: 18 Дек 2006 Мнения: 1041 Местожителство: Svilengrad- BG |
Не визирам никой конкретно за камуфлажа, просто внасям пояснение базирано на артефакти. И за да бъдем достатъчно изчерпателни: 1. Арадо Ар- 196 А3 с Андреевски кръстове- РЛМ 72/ 73/ 65, жълти долни дъги на полукрилата, жълто кормило за посока (последното с много резерви и съмнения, че е правено на всеки самолет или е било за кратък период от време), кок на винта- първоначално зелен, с цвета на камуфлажа, след това бял, след това бял със черна спирала; 2. Арадо Ар- 196 А3 с ОФ кокарда- най- краткият и "най- неясен" камуфлаж. Два варианта- отгоре дюс зелено някакво си, отдолу синьо или АМТ- 12 отгоре, стандартизирано със новата съветска окраска, но едноцветно, отдолу пак синьо без ЕБО, кок- червен. 3. Арадо Ар- 196 А3 със соц знак- звезди с кокарди- изцяло зелен отгоре, отдолу- светлосин, без каквото и да е ЕБО, кок на винта червен или зелен; Това са мои заключения, направени след изследване на снимки и консултации с хора занимаващи се с фотография. |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Елемаг
[Moderator] ![]() Регистриран на: 01 Яну 2004 Мнения: 27540 Местожителство: София |
![]() ![]() ![]() Арадото го видях за първи път в Варненския музей презр 1987г, точно преди да вляза в казармата. Няма как да са го махнали през 1986 г при това положение! _________________ ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН! ![]() Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив! |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Още малко на "Арадо"-то през годините, предполагам на Сър-а. Последната промяна е направена от Preslav на Нед 10 Яну 2010, 19:48; мнението е било променяно общо 1 път |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
German
![]() Регистриран на: 02 Яну 2004 Мнения: 2680 Местожителство: Шуменщайн |
Не си спомням сега откъде съм взел годината 1982 г. като последна в "стажа" на самолета във ВММ. Може да е станала техническа грешка. Много добре си спомням, че докато бях редовен студент във ВМЕИ-Варна (1981-1986) ходих да го снимам по настояване на Стефан Бошняков. Но това е било при всяко положение след 1982-ра, защото до тогава Стефан също учеше във Варна (техникума по корабна радиолокация в Аспарухово) и щеше да си ги направи сам снимките(както и направи но вече по-късно, при извънредни посещения(цветните снимки са негови). Ще се опитам да издиря черно-белите снимки, които аз правих от този период, и след съответно сканиране ще ви ги пусна тук. Самолетът има направена цветна снимка в музея и някъде от средата или края на 60-те години от някакъв дойчовец, дошъл на екскурзия в Б-я. Може да бъркам, ама май снимката е пратена на Иван, с коггото се познават. Нека Иван да разясни случая. _________________ Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика. Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика, защото нейното сърце е изпълнено със сладост, а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат. |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
German
![]() Регистриран на: 02 Яну 2004 Мнения: 2680 Местожителство: Шуменщайн |
Ето и обещаното: ![]() ![]() ![]() _________________ Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика. Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика, защото нейното сърце е изпълнено със сладост, а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат. |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Който не е виждал "Арадо"-то отвътре - снимки на Стефан Бошняков. Интересно дали и сега положението е такова? Има още 10-ина снимки - ако някой иска, ще ги пусна. Поглед към вътрешността на "Арадо"-то Поглед към таблото и лоста И от друга гледна точка |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
marinecor
![]() Регистриран на: 22 Юни 2009 Мнения: 1920 |
Ухаааа... яко кормене и къртене е настанало. |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
CATCH 22
![]() Регистриран на: 02 Сеп 2006 Мнения: 424 |
Пусни ги всичките, респ. дай линкове към тях. Спомням си, когато за последен път видях Арадото в "насипен вид" в поделение "Побити камъни", че уредите (поне частично) си бяха на мястото. Тогава особено ме впечатли фактът, че всички скали имаха "етикет" на български език с обяснение за какво служат. "Етикетите" бяха изрязани от фотографска хартия и изписани на ръка, не с машина. Сиреч били са написани, заснети и после размножени за всички самолети. На горните снимки нищо подобно не е останало запазено и изглежда, като че ли някой е препръскал цялото табло с черна боя - даже и ръкохватките на различните лостове са черни. _________________ "Имаше само една засечка и това беше Catch 22." Джоузеф Хелър |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
CATCH 22
![]() Регистриран на: 02 Сеп 2006 Мнения: 424 |
Притежавам серия от черно-бели снимки, изпратени ми от немския автор Теодор Моор. Снимките са правени през 1967 или 1968 година, но от друг "Дойчо" във Варна. Една от тях бе публикувана в списание FLUGZEUG, брой 6/1989, в статията на Йоахим Кнепшер "Забравените Арадо" ("Die vergessenen Arados"). Последният ме насочи към Т. Моор, който изясни историята на снимките, станали част от неговата колекция. Ще ми е интересно да разбера от Иван за същия "Дойчо" ли става дума? http://i235.photobucket.com/albums/ee109/catch22-forum/Ar196A3_Varna_Knepscher.jpg _________________ "Имаше само една засечка и това беше Catch 22." Джоузеф Хелър Последната промяна е направена от CATCH 22 на Пон 07 Май 2018, 21:56; мнението е било променяно общо 2 пъти |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
valko-bg
![]() Регистриран на: 18 Дек 2006 Мнения: 1041 Местожителство: Svilengrad- BG |
Сега е още по- зле. А вътрешността в момента е дюс Interior grey. ![]() ![]() Уреди няма и не са в Крумово, за съжаление. Като изключим платнената обшивка на самолета, която е подменяна, дотук преброих (най- малко) "пет ръце" боя. ... Леле майко!!! ![]() |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Preslav
[Admin] ![]() Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42507 |
Още малко на "Арадо"-то. Арадо - интересен поглед Поглед към перката Поглед към опашката По време на ремонта |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
CATCH 22
![]() Регистриран на: 02 Сеп 2006 Мнения: 424 |
Преславе, перки имат златоперките. Авионите имат витла... ![]() _________________ "Имаше само една засечка и това беше Catch 22." Джоузеф Хелър |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
valko-bg
![]() Регистриран на: 18 Дек 2006 Мнения: 1041 Местожителство: Svilengrad- BG |
Ама те както са шарнали винта, направо си е като златоперка. ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
CATCH 22
![]() Регистриран на: 02 Сеп 2006 Мнения: 424 |
Прав си. Остана да изясним перката гръбна ли е или коремна. ![]() ![]() Сега, без майтап, снимките са много добри. Бравос! ![]() Този етап от съществуването на нашия Арадо не бях го срещал документиран. _________________ "Имаше само една засечка и това беше Catch 22." Джоузеф Хелър |
||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Страница 2 от 8 [106 Мнения] | Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Следваща |
Предишната тема :: Следващата тема |
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети |
[ Time: 0.0797s ][ Queries: 13 (0.0046s) ][ Debug on ] |