Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Tue 22 Sep 2020, 07:15
All times are UTC + 2
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Арадо 196
Moderators: Penio
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 2 of 8 [106 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Next
Author Message
CATCH 22


Joined: 02 Sep 2006
Posts: 424

PostPosted: Thu 07 Jan 2010, 04:15    Post subject:  

valko-bg wrote:
Може, ама като се разкапотира двигателя. Това ще бъде разрешено единствено и само при глобален качествен ремонт на самолета. Иначе- не. Питал съм. Най-вероятно е борд 3. Аз залагам на него. Smile

Е, това означава, че поне който, когато се заеме с генералния ремонт, ще има възможност да докаже/опровергае последното, което е добре. Кога ще стане това - когато даде Господ. Има разбира се и вариант "Б", как да се провери, кой е бил бордният номер на самолета - виж по-долу в постинга ми.
valko-bg wrote:
П. С. Камуфлажът отторе е двуцветен. Някои архивни снимки категорично доказват това и то точно на борд 3.

Ако добавяш това по повод написаното от мен за зеления камуфлаж, то нямах предвид времето на бойното използване на самолета, а само "музейния престой" във Варна, като пак повтарям: и камуфлажът и знаците от това време бяха сгрешени!
Че сме имали машини с двуцветен камуфлаж отгоре е факт, който аз лично съм подчертавал винаги. Нищо, че в спомените на някои наши въздушни ветерани да се срещат твърденията, че хидропланите ни били с цвета на морските вълни. Rolling Eyes
Ей тука има хубави снимки (намерих ги най-сетне къде са били във форума). Нямам представа, кой ги е качил:
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/2~80.JPG
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/3~75.JPG
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/4~53.JPG
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/1~113.JPG
И още (тези вече зная кой ги е качил):
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/3~84.JPG
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/2~89.JPG
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/1~122.JPG
Сега за годините:
12 самолета Арадо 196 А-3 са доставени на България през 1943 година с влак. Андреев и Бошняков в статия във френското списание "Avions" споменават срока февруари-март. Мисля, че доставките (става дума за повече от една!) са продължили и след април. Нито един от хидропланите не е нов - доставката е направена след генерален ремонт, извършен в края на 1942 год. в ремонтните заводи "Бахман" в Рибнитц.
Музейният екземпляр е "най-старият" от дванадесетте, със сериен номер (WkNr.) 0219. Произведен е от завода на Арадо във Варнемюнде през септември/октомври 1941 година. Регистрационната му карта (внимание!) във Въздушни войски се открива на 8 юни 1943 година.
Джокер: картата се пази в музея във Варна. Ако самолетът е бил бракуван и разглобен след авария, това неминуемо ще е отразено в нея. Досега не ми се е удала възможност да хвърля поглед на тази карта, нежели да я копирам. На всеки варненец, готов да помогне с нещо по въпроса, съм готов да спонсорирам прилично празненство, с консумация на алкохол.
Самолетите се числят към водохвърчилното ято (известно за кратък период от време като 161-ято към Първи разузн. полк ). Остават в състава на въздушните сили до 28 април 1947, след което са предадени на ВМС.
Следва военно използване до средата на 50-те години. По-късно за някои самолети се твърди, че помагали за проследяванвто на рибни пасажи (поне 2 броя).
И според официалното писмо-отговор на Военноморския музей, което получих през април 1998 год., изх.номер 87/29.04.1998, цитирам: " Водосамолет "Арадо", воден под номер 1 във водохвърчилното ято, е подарен на Военноморския музей, Варна през април 1957 година. Самолетът е получен от поделение 25 240 с командир м-р Жеков"
Според същото писмо, в парковата експозиция на музея е изложен до лятото на 1985 година. German в монографията си пише, че това е било до 1982 година. Както и и да е, причините да го махнат оттам бяха политически.
Следва "складиране" под открито небе, заедно с други "излишни" експонати на Военноморския музей във военното поделение (ВМС) "Побити камъни", чийто номер съм забравил. Видът му бе плачевен, но поне нямаше опасност да го рециклират във вторични суровини или експортират за Германия (или друга братска страна) като "старо желязо".
През 1987 година е откаран и ремонтиран в Крумово, поделение 26 930, в новосъздаващия се Музей на българската авиация. Може и до днес самолетът да се води "отдаден за временно ползване" - забравих да попитам при последното си посещение.
Preslav wrote:

Quote:
Никога исторически не е бил номер 01 - означенията на самолетите са били от 1 до 12.

Я виж тук: 02
Ако това е вярно, значи може да има и 01.

За точно тази снимка си имам мое мнение, но това друг път. Виж по-горе в снимките, които показваш "чистата" двойка, която очевидно е същият самолет. Дали и двете снимки са правени по едно и също време, оставям настрани, но тъй като очевидно при "02" двойката е старата, май някой се е сетил, че няма къде да добави нулата от другата страна? Laughing Laughing
Между другото, дори и при самолетите със звезди, номерата са без нули в началото - виж за справка друга пусната тук снимка.
http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/30418/7~36.JPG

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър
Back to top
View user's profile Send private message 
valko-bg


Joined: 18 Dec 2006
Posts: 1041
Location: Svilengrad- BG

PostPosted: Thu 07 Jan 2010, 09:44    Post subject:  

Не визирам никой конкретно за камуфлажа, просто внасям пояснение базирано на артефакти. И за да бъдем достатъчно изчерпателни:
1. Арадо Ар- 196 А3 с Андреевски кръстове- РЛМ 72/ 73/ 65, жълти долни дъги на полукрилата, жълто кормило за посока (последното с много резерви и съмнения, че е правено на всеки самолет или е било за кратък период от време), кок на винта- първоначално зелен, с цвета на камуфлажа, след това бял, след това бял със черна спирала;
2. Арадо Ар- 196 А3 с ОФ кокарда- най- краткият и "най- неясен" камуфлаж. Два варианта- отгоре дюс зелено някакво си, отдолу синьо или АМТ- 12 отгоре, стандартизирано със новата съветска окраска, но едноцветно, отдолу пак синьо без ЕБО, кок- червен.
3. Арадо Ар- 196 А3 със соц знак- звезди с кокарди- изцяло зелен отгоре, отдолу- светлосин, без каквото и да е ЕБО, кок на винта червен или зелен;

Това са мои заключения, направени след изследване на снимки и консултации с хора занимаващи се с фотография.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
ICQ Number 
Елемаг
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 27539
Location: София

PostPosted: Thu 07 Jan 2010, 11:03    Post subject:  

Cool Cool Cool
Арадото го видях за първи път в Варненския музей презр 1987г, точно преди да вляза в казармата. Няма как да са го махнали през 1986 г при това положение!

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Sat 09 Jan 2010, 21:42    Post subject:  

Още малко на "Арадо"-то през годините, предполагам на Сър-а.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Last edited by Preslav on Sun 10 Jan 2010, 19:48; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Sun 10 Jan 2010, 18:43    Post subject:  

Не си спомням сега откъде съм взел годината 1982 г. като последна в "стажа" на самолета във ВММ. Може да е станала техническа грешка. Много добре си спомням, че докато бях редовен студент във ВМЕИ-Варна (1981-1986) ходих да го снимам по настояване на Стефан Бошняков. Но това е било при всяко положение след 1982-ра, защото до тогава Стефан също учеше във Варна (техникума по корабна радиолокация в Аспарухово) и щеше да си ги направи сам снимките(както и направи но вече по-късно, при извънредни посещения(цветните снимки са негови). Ще се опитам да издиря черно-белите снимки, които аз правих от този период, и след съответно сканиране ще ви ги пусна тук.
Самолетът има направена цветна снимка в музея и някъде от средата или края на 60-те години от някакъв дойчовец, дошъл на екскурзия в Б-я. Може да бъркам, ама май снимката е пратена на Иван, с коггото се познават. Нека Иван да разясни случая.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 11 Jan 2010, 09:23    Post subject:  

Ето и обещаното:

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 01:29    Post subject:  

Който не е виждал "Арадо"-то отвътре - снимки на Стефан Бошняков.
Интересно дали и сега положението е такова?
Има още 10-ина снимки - ако някой иска, ще ги пусна.

Поглед към вътрешността на "Арадо"-то

Поглед към таблото и лоста

И от друга гледна точка
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
marinecor


Joined: 22 Jun 2009
Posts: 1920

PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 14:52    Post subject:  

Preslav wrote:
Който не е виждал "Арадо"-то отвътре - снимки на Стефан Бошняков.
Интересно дали и сега положението е такова?
Има още 10-ина снимки - ако някой иска, ще ги пусна.

Поглед към вътрешността на "Арадо"-то

Поглед към таблото и лоста

И от друга гледна точка


Ухаааа... яко кормене и къртене е настанало.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
CATCH 22


Joined: 02 Sep 2006
Posts: 424

PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 19:32    Post subject:  

Preslav wrote:
Който не е виждал "Арадо"-то отвътре - снимки на Стефан Бошняков.
Интересно дали и сега положението е такова?
Има още 10-ина снимки - ако някой иска, ще ги пусна.

Пусни ги всичките, респ. дай линкове към тях.

Спомням си, когато за последен път видях Арадото в "насипен вид" в поделение "Побити камъни", че уредите (поне частично) си бяха на мястото. Тогава особено ме впечатли фактът, че всички скали имаха "етикет" на български език с обяснение за какво служат. "Етикетите" бяха изрязани от фотографска хартия и изписани на ръка, не с машина. Сиреч били са написани, заснети и после размножени за всички самолети.
На горните снимки нищо подобно не е останало запазено и изглежда, като че ли някой е препръскал цялото табло с черна боя - даже и ръкохватките на различните лостове са черни.

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър
Back to top
View user's profile Send private message 
CATCH 22


Joined: 02 Sep 2006
Posts: 424

PostPosted: Sun 31 Jan 2010, 19:58    Post subject:  

German wrote:
Самолетът има направена цветна снимка в музея и някъде от средата или края на 60-те години от някакъв дойчовец, дошъл на екскурзия в Б-я. Може да бъркам, ама май снимката е пратена на Иван, с коггото се познават. Нека Иван да разясни случая.


Притежавам серия от черно-бели снимки, изпратени ми от немския автор Теодор Моор. Снимките са правени през 1967 или 1968 година, но от друг "Дойчо" във Варна. Една от тях бе публикувана в списание FLUGZEUG, брой 6/1989, в статията на Йоахим Кнепшер "Забравените Арадо" ("Die vergessenen Arados"). Последният ме насочи към Т. Моор, който изясни историята на снимките, станали част от неговата колекция.
Ще ми е интересно да разбера от Иван за същия "Дойчо" ли става дума?
http://i235.photobucket.com/albums/ee109/catch22-forum/Ar196A3_Varna_Knepscher.jpg

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър

Last edited by CATCH 22 on Mon 07 May 2018, 21:56; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message 
valko-bg


Joined: 18 Dec 2006
Posts: 1041
Location: Svilengrad- BG

PostPosted: Mon 01 Feb 2010, 09:31    Post subject:  

CATCH 22 wrote:
На горните снимки нищо подобно не е останало запазено и изглежда, като че ли някой е препръскал цялото табло с черна боя - даже и ръкохватките на различните лостове са черни.


Сега е още по- зле. А вътрешността в момента е дюс Interior grey. Very Happy ... С пистолета. Very Happy
Уреди няма и не са в Крумово, за съжаление.
Като изключим платнената обшивка на самолета, която е подменяна, дотук преброих (най- малко) "пет ръце" боя. ... Леле майко!!! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
ICQ Number 
Preslav
[Admin]


Joined: 19 Jan 2006
Posts: 42500

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 15:28    Post subject:  

Още малко на "Арадо"-то.

Арадо - интересен поглед

Поглед към перката

Поглед към опашката

По време на ремонта
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website 
CATCH 22


Joined: 02 Sep 2006
Posts: 424

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 22:09    Post subject:  

Preslav wrote:
Още малко на "Арадо"-то.
Поглед към перката


Преславе, перки имат златоперките. Авионите имат витла... Wink

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър
Back to top
View user's profile Send private message 
valko-bg


Joined: 18 Dec 2006
Posts: 1041
Location: Svilengrad- BG

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 22:11    Post subject:  

Ама те както са шарнали винта, направо си е като златоперка. Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website 
ICQ Number 
CATCH 22


Joined: 02 Sep 2006
Posts: 424

PostPosted: Wed 24 Feb 2010, 02:12    Post subject:  

valko-bg wrote:
Ама те както са шарнали винта, направо си е като златоперка. Very Happy Very Happy Very Happy

Прав си. Остана да изясним перката гръбна ли е или коремна. Laughing Laughing

Сега, без майтап, снимките са много добри. Бравос! hello1
Този етап от съществуването на нашия Арадо не бях го срещал документиран.

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър
Back to top
View user's profile Send private message 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 2 of 8 [106 Posts]   Goto page: Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Next
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0771s ][ Queries: 12 (0.0063s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker