Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Литва планира да замени вертолетите Ми-8 с UH-60M Black Hawk · Falcon 6X вече добива формата си · Специализиран екип от Сухопътните войски ще обезвреди невзривен боеприпас, открит във вилна зона Киноцентъра, кв. Бояна, Софийско · Вертолети от ВКС на Русия са кацнали в бивша американска база в Сирия · Безпрецедентно посещение на руски стратегически бомбардировачи Ту-160 в ЮАР · Доналд Тръмп иска да сключи ядрена сделка с Русия и Китай ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Вто 22 Окт 2019, 10:45
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
Авиобаза Враждебна (16 ТАБ)
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 2 от 8 [109 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Следваща
Автор Съобщение
2C7


Регистриран на: 07 Яну 2007
Мнения: 1422
Местожителство: Центъра на просффетата

МнениеПуснато на: Сря 31 Окт 2007, 22:21    Заглавие:  

Пак е същото.. Confused
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 31 Окт 2007, 22:29    Заглавие:  

Cool Cool Cool
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&time=&date=&ttype=&q=sofia,bulgaria&ie=UTF8&t=h&om=1&ll=42.700336,23.406447&spn=0.004005,0.010836&z=17

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Чет 01 Ное 2007, 10:33    Заглавие:  

Тази снимка май не е много нова Wink !
_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Елемаг
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 27533
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 14 Ное 2007, 23:06    Заглавие:  

Cool Cool Cool
София: 24 часа стр. 5, автор: Любомир Денов

Кофата на Ан-26 отива в историята

Ген. Михов едва не се разби с него над Косово

Новият самолет "Спартан" сменя руския ветеран Ан-26, който няколко десетилетия служи вярно на родните ВВС.На борда на анчето не бе достатъчно уютно - той е много шумен и друса повече от нормалното. Въпреки хроничния недостиг на резервни части и гориво обаче

инциденти с него няма

Най-често журналистите, пишещи на военна тема, летяхме с т.нар. ВИП вариант на Ан-26. За разлика от другите той имаше малка кабинка за 15-16 пътници. Товарният му отсек бе по-малък, но спокойно можеше да побере джип или волга. машина. Когато придружавахме военния министър на задгранични визити, обикновено делегацията сядаше отпред във ВИП салона, а нашего брата репортерите - в задния салон. Преди излитане затягахме коланите без предупрежденията на стюардесите, защото на борда на Ан-26 такива няма. Сигналът за откачване на коланите пък бе една цинкова кофа. Не помня кога се появи за първи път в средата на отсека, но помня, че някой каза: „За фасове, драйфане и всякакви боклуци". Много полезна кофа! Така свикнахме с нея, че когато веднъж не я извадиха, започнахме тревожно да се оглеждаме.

Когато ВИП аеропланът бе на ремонт, пускаха десантния вариант на Ан-26. При него товарният отсек започва веднага след пилотската кабина. С такъв самолет преди 7-8 г. летяхме за Косово. Тогавашният шеф на Генщаба ген. Михо Михов отиваше да инспектира нашия контингент в Призрен.

До Прищина, главния град на Косово, полетът трае по-малко от час. Този път обаче кацането се забави. През 5 минути Михов, сам пилот на МиГ-29, надничаше в кабината, но ни успокояваше, че всичко е ОК. А времето бе много гадно - мразовито, без снеговалеж, но с бяла непрогледна мъгла. Почти бяхме решили, че се връщаме в София, когато навън леко просветна и след секунди кацнахме. На пистата ни посрещна руска реч:

Вьι c ума сошли!?

(Вие луди ли сте?!). Оказа се, че сме се приземили в руската зона без разрешение, на наша отговорност. От 15 минути аеро-друмът бил затворен.

Прибрахме се в София късно вечерта. На летището обаче ни чакаше изненада. Буквално край пистата ген. Михов награди целия екипаж за проявеното хладнокръвие и майсторство. Едва тогава разбрахме, че сме извадили голям късмет. Замълчахме си, не ни е за пръв път. Звездата на Сатиричния театър Никола Анастасов, който пътуваше с нас, обаче не се сдържа:" С какъв акъл съм тръгнал с вас бе, момчета. Та аз след няколко месеца навършвам 70!"

_________________
ЕДИНСТВЕНОТО ПРАВО НА ВРАГА Е ДА БЪДЕ УНИЩОЖЕН!
Click to see if image is larger
Да бъдеш добър е лесно. Трудно е да бъдеш справедлив!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
2IAE-OrelBG


Регистриран на: 21 Май 2008
Мнения: 37

МнениеПуснато на: Чет 07 Авг 2008, 08:41    Заглавие:  

Първо, не съм съгласен че Спартана замества Ан-26, Ан-а има още много да служи.Второ-въобще
не друса и не е чак толкова шумен.

_________________
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Сря 20 Авг 2008, 12:35    Заглавие:  

Враждебна на 60

За трапа, 16-а транспортна авиобаза Враждебна, тази северна територия на софийското летище, има две приказки – че винаги е бил безплатната школа за кадри на гражданската авиация. И другата – че работата на хората от летище Враждебна никога не се забелязва. Макар че всяко едно учение или мисия (по модерному) започва и свършва с тях. А иначе тепърва изпитанията предстоят. Особено с новия Spartan.
Първият транспортен полк е създаден на 1 януари 1948 г. с указ на Президиума на Народното събрание като 14-и преносим полк, базиран на летище Враждебна. Това се счита за началото и първообраза на днешната 16-а транспортна авиобаза. На 26 август 1953 г. отново с указ на НС е връчено бойното знаме на поделението. Тази година се честват 60 години от създаването на първия транспортен авиополк и 50 години от връчване на бойното знаме.


„Иска ми се хората от авиобазата да почувстват този празник и мисля, че заслужават внимание. Повод за равносметка на този празник са сериозните задачи, които тепърва стоят пред хората от базата. Двата акцента сега са пристигането на новия транспортен самолет и строежите по офсетната програма към сделката за новия C-27J Spartan. Другата грижа е подготовката на екипажи за овладяването на новия самолет. Наред с това вървят непрекъснато и специалните задачи на базата за нуждите на МО, ВВС и другите видове въоръжени сили. Така се получава при нас, че важността на тези задачи като че ли е станала рутина. Изпълняваме ги всяка седмица. Погледнато глобално, те са едно от основните неща, които върши базата” – казва началник на щаба подполковник Димитър Иванов.
Отдавна превозът на войски, на бойна техника и ВИП-пътници по направления Европа и Изтока, в районите с кризи от различен характер като Ирак и Афганистан са ежедневие. И именно заради тези задачи значението на базата би трябвало да се повиши, в смисъл да се обърне внимание на това как и с какви трудности работим, не скрива началник-щабът: „11 години служих в Чешнигирово, летях на бомбардировача МиГ-23БН и смятах, че транспортната авиация е осигуряваща и не е толкова важна. Но идвайки тук, разбрах, че хората и средствата първи излизат в обща задача и последни се прибират. Тук е много по-трудно, отколкото в другите бойни бази.” И изброява до болка познатите неща за трападжиите - ненормиран работен ден, не знаеш събота и неделя, постоянно се каца на различни летища, което изисква доста гъвкавост в обучението и в изпълнението. „Съжалявам, че през тези три години, откакто съм тук, не се обърна внимание на структурата на базата. Може би има приоритети, които ние не знаем. Но постоянно работим в голям недостиг на хора и техника. Това неминуемо се отразява, защото постепенно се натрупва и уморява хората.”
Проблеми колкото щеш. Като се започне от войнишкия състав. В момента не са запълнени местата особено за шофьори. Това в някои случаи затруднява подготовката и осигуряването на полетите. Охраната също е ежедневната дейност на поделението, но такива са условията. Разбира се, че за войниците не е привлекателно да приемат професията заради заплащането. Но надеждата е, че новият министър, който възприе нова социална програма, ще подобри това състояние, за да може да стане военната професия за тях по-привлекателна.
В базата поредната трансформация премина, слава богу, по-скоро с размествания и без сериозни съкращения. Но текучеството е голямо. Не е тайна, че през Враждебна минават и се обучават летци, които навън във фирмите се ценят. Това се отнася не само за тях, но и за техници и щурмани. При едно добро предложение от фирмите те намират работа и напускат. Тази година с трансформацията трапа успя да привлече хора от закриващи се поделения и съкратени от бойните части. Повечето са сержанти. Лейтенанти след свиването на Безмер също ще дойдат тук.
Много е труден отговорът и на въпроса, как ще се запълни вакуумът от хора за овладяването на новия самолет C-27J Spartan. Всичко е свързано с наличието на хора, които да са започнали обучение, и второ, с използването на техниката и наличните средства като гориво за изпълнение на задачите. Т.е. тези, които са стигнали до някакъв етап, да продължат да водят летателна дейност, за да стигнат нивото, които ще изгради гръбнака на авиобазата. Хората от базата имат опасения, че може де се прекъсне връзката с подготвените хора, които трябва да предадат знанията си на по-неопитните. И пак нещата опират до ресурса.
За базата офсетът с „Аления” потръгна. Той включва изграждането на четириетажна административна сграда и прилежащ към нея хангар за два самолета Spartan, които да се разположат в хангара. Идеята е ЕПОВР, ЕОПАТ и летателната ескадрила да се съберат. Така поне е по договора. „Не можем да съберем цялата база в тази сграда, но това е едно добро начало за осигуряване на самия самолет и по-компактното разполагане на ескадрилите” – смята подполковник Иванов. Не е тайна, че години наред базата е разпръсната като инфраструктура и обособен район не може да се създаде. Работи се заедно с частни фирми и не може да се разграничи транспортната авиобаза от тях. Сега изграждането на сграда по офсета и хангара ще позволи да се обособят два района и ще може да се каже, че това е само територия на поделението.
Летателната ескадрила
Базата разполага в момента с пет типа самолети, с новия ще станат шест.Така тръгва разговора с майор Пейчо Пейчев, до 1 юни командир на летателната ескадрила, а след това заместник-командир на 16-а транспортна авиобаза. Процедурите във въздуха се учат с годините и затова хората са подготвени за гражданската авиация. Това, което там се прави, е същото като в базата.
Летателната ескадрилата има три авиационни звена, тук са радистите и щурманите, т.е. съставът, който на практика включва целия екипаж на един военнотранспортен самолет като Ан-26, Ан-30, за L-410, Ан-2 и РС-12. В ескадрилата има звено радисти, звено щурмани. По принцип се прави контрол с целия екипаж, ако възникнат ситуации, всички да са готови да действат и всеки да знае своите задължения. Базата от години изпълнява специални задачи по АСР, като се носят дежурства всеки ден. За тези задачи предварителната подготовка се прави или в началото, или в края на седмицата. Съставът е доста натоварен – ако има задача в неделя, предварителната се прави в събота, след това трябва да ползват компенсации, казва майорът.
Какво е положението с класната специалност? През 2006 г. военен пилот първи клас е присвоен на командирите на екипажи капитан Иван Иванов и старши лейтенант Цветан Калайджиев. Втори клас са защитили общо седем пилоти. За 2007 г. първокласни пилоти стават капитан Георги Стоименов, капитан Бойко Ичев и старши лейтенант Свилен Милков, а втори клас са придобили четирима. Тази година класните летци са двама – старши лейтенант Стилиян Божков и майор Пейчо Пейчев. Първи клас от помощник-командирите на екипажи тази година придобиха лейтенант Тошко Димитров, лейтенант Милен Димитров, лейтенант Антоний Милов, старши лейтенант Петър Станков и старши лейтенант Пламен Тончев.
Класността при транспортната авиация и във вертолетната база е по-масова, защото самолетът е с двама пилоти. Така че е нормално на помощник-командирите на екипажи да им трябва по-малко нальот, отколкото на командирите, и този нальот те натрупват с времето. Едно време, когато се летеше много, старши лейтенантите взимаха в бойните части първи клас, припомня майорът. И всичко е от летенето и от възможността да натрупаш нальот. Едните типове самолети имат възможност да правят специални задачи, други не. И понякога се нарушава подготовката. Получава се така, че пилоти от по-заден випуск летят на един самолет и могат да присвоят по-бързо клас квалификация. Същото е и за радистите. Например бордният радист старши сержант Емил Петков присвои втори клас тази година. Миналата година старши лейтенант Милков присвоява първи клас, лейтенант Веско Асенов, помощник-командир на екипаж – втори клас, лейтенант Илиян Илиев - също втори клас.
Питам майора къде са в тази схема капитаните и майорите. „Те по принцип са командири на звена или в командването и управлението на базата. И те са командири на екипажи. Става така, че завършилите академия са със звание капитан. Завръщат се като командири на звена. Подготовката им на практика започва от нулата и е нормално да се започне програмата за помощник- командири на екипажи. За това има определени условия, които дават право с по-малък нальот да се започне програма за командир, но пилотът трябва да има над 1000 часа до момента. Момчетата, които завършват академия, са с нальот 300-400 часа, а трябват 150 часа на типа самолет, за да започнеш командирска програма.”
За обучението на летателния състав на Spartan като цяло има много неясноти. Майорът смята, че право на мнение има само командирът, защото въпросът стои на много високо ниво. За да вървят нещата, са нужни указания отгоре и някой, който да помисли за всички отдолу. Тогава може да се направи подредба на нещата. „Ние имаме някакви виждания и яснота, специално и аз, но опитът и стажът на хората тук е доста повече от моя. Всичко се учи с годините.”
В момента екипажите на Spartan летят съгласно нашата програма за бойна подготовка в транспортната авиация от 2000 г. и в обема, заложен там. Вече изпълниха по няколко нощни мисии. Оттук продължават с програмата с пилот инструктор от „Аления”.
По принцип проблемът е в липсата на подготвени командири на екипажи. Много трудно се дава тази подготовка, защото се иска нальот и пак нальот, а той се постига със специални задачи и полети. Полетите се аргументират с програмата по бойна подготовка – минеш ли цялата програма като командир на екипаж, ти просто трябва да я поддържаш само като часове.
„Това се компенсира с натоварване на подготвените. Те поемат задачите. Но докога – трудно мога да кажа – искрен е майорът. - Трябва гориво, за да се подготвят тези хора, да има за тях повече специални задачи. Трудно се правят 150 часа за една-две години. Казах, че зависи на кой тип самолет се лети. Хората са много. Хубавото е, че в летателната ескадрила всички летят. Като лети, човек по друг начин се чувства и му идва отвътре да трупа знания. Със стоенето на земята и воденето само на наземна подготовка хората забравят, че са пилоти. Те трябва да летят, а когато не го правят, нямат това, което отвътре да ги накара. Като знаят, че ще летят, се подготвят, като знаят, че няма да летят, просто свеждат нещата до идването на работа.”
От закритите поделения в летателния състав идват хора, но не е тайна, че текучеството е доста голямо. В началото на тази година напуснаха ескадрилата двама – единият беше помощник-командир на екипаж, а другият бе планиран за присвояване на първи клас. Даже и години за пенсия не е направил. Понякога става така, че напускащите уведомяват командването за рапорта, когато вече го пуснат. Тогава идва изненадата. Но прави са хората, защото всеки има семейство и иска по-добър живот.
Истината е, че всичко е заради парите. Ако там се пипнат нещата, хората ще останат, надява се майор Пейчев. Ще се обучават и ще вършат работата. Те и сега служат, но мислите им са на друго място. „А това, че „Спартан”-ът е тук и откъде ще се намерят хора – за това имаме специално виждане. Но добре е пилотите да преминат през тренажор на този самолет. Това не е моя приказка, това е нова философия и е хубаво. Трябват тренажор и теоретично обучение. Но ние нямаме достъп до договорите и нямаме яснота за това, какви хора са предвидени и колко” – са думите на заместник-командира. Тази година самолетите стават два, догодина три. Машините ще са тук, а дали ще могат трападжиите да ги използват, е друг въпрос. В същото време гаранцията им тече. „За тези въпроси моето ниво е дотук. Но желанието на колегите да усвояват самолета е голямо, защото това е бъдещето.” След завръщането си от Италия продължиха подготовката си с опреснителни курсове. След това, завръщайки се тук, заедно с екипажи от „Аления” продължиха летателната си подготовка включително и нощната.
„Когато дойдох в базата през януари 2006 г., пак напускаха хора. О. р. подполковник Георги Георгиев – Бов, е направил специална справка (публикуваме я отделно) и списък на напусналите през годините пилоти и авиоспециалисти, които и до днес работят в частни авиокомпании. Наистина хората са много, излизат подготвени, след тях се започва наново, сега отново е така. Причината е финансова.”
Въпреки това 16-а транспортна авиобаза продължава да поддържа въздушния мост на няколко континента, където има наши рейнджъри. Питам как се изпълняват тези задачи и кой е гръбнакът им? Отговорът - всичко е свързано с напускането на хората, с подготовка на други, с финансиране, с обучението им. И наистина този мост пада на плещите на определени хора. Други като командири трябва да бъдат превозени от опитните, за да се научат. Защото на всяко летище има процедури и при всеки полет възниква нова ситуация, а ти трябва да си готов да реагираш.
В програмата за обучение на базата има определени упражнения, които трябва да се овладеят. През март т.г. на учението „Тракийска пролет” със самолет Ан-26 летяха капитан Славов и старши лейтенант Вълков, с щурман старши лейтенант Хаджиев и борден радист старши сержант Петков. В учението участват и хора от техническата ескадрила. Интересното е, че капитан Славов до момента няма допуск за десантиране на товари. Сега той получава този допуск и така участва в учението. Отзивите за действията на екипажа са отлични, десантирали са товарите в района на летище Окоп („Вестник ВВС” писа за това в априлския си брой). Тези специални упражнения дават нов тип подготовка на екипажите – летателно-тактическа. В програмата се включват тези упражнения, залагат се за годината и тази подготовка се присвоява. Хората от базата смятат и занапред да използват полигон Елена, защото Ан-26, L-410 и Ан-2 се използват за десантиране на товари, а там е удобно място, за да се изпълняват тези задачи.
Хората от техническите ескадрили
В базата заместникът по техниката майор Димчо Добрев е от март м.г. С него разговорът тръгва оттам, че още преди подбора тази година четирима офицери от техническия състав напускат базата, без да имат право на пенсия, т.е. по собствено желание. Предложени са им алтернативи, които ги удовлетворяват. „Трудно се задържат хората и причината е проста - оценката на труда им. В столицата стандартът е сравнително по-висок, отколкото в другите градове. Истина е, че в тази авиобаза винаги сме подхранвали частните авиокомпании с подготвени квалифицирани кадри. Хората вземат решение за максимална полезност на себе си и на семействата си и търсят място с по-добър финансов резултат. А този вакуум от напусналите смятам, че ще преодолеем, защото раздвижихме хората от други длъжности. Въпреки че има текучество, има и голям престой на една и съща длъжност. В момента това не е притеснително, защото намерихме изход. Подготвени хора назначихме на овакантените длъжности. Но все пак постоянно губим подготвени хора.”
Отделно от това редукцията, която настигна и 16-а авиобаза, също беше белязана със съкращаване на офицерски места от ИТС. Точно това хората не могат да си обяснят – влиза на въоръжение нова авиационна техника, подготвят се специалисти за нея, трябва в бъдеще да се осигури нейната експлоатация, а се съкращават готови хора, „реже се живо месо”. Натоварването е голямо и въпреки това според инженера на базата все още има мотивация у хората...
Друг е въпросът, че в бъдеще трябва все повече да се залага на сержанта в армията. Майорът смята, че разполагат с подготвени сержанти и то главно хора със завършено сержантско училище. Те са с много висока подготовка. Според него като специалисти имат съвсем друг манталитет в сравнение с тези, които по стечение на реформата идват отвън след преминати модули във ВВУБ в Долна Митрополия. Кой е най-сериозният проблем - бързам да контрирам майора. Без да се суети, казва: офицерският корпус. И цитира генерал Лебед, че основата на всяка армия е офицерът. „Въпреки че преминаваме на друга система – офицерът да бъде ръководител – трябва да измине доста време за това. Да се придобие манталитет и качества за новите отговорности. Техниката се учи, има ли желание, по-важна и по-отговорна е работата с хората.”
Авиопаркът
Базата в момента разполага с ограничен брой изправни самолети, въпреки че по щат е окомплектована. Обща е болестта липса на резервни части и финансови средства. Това означава поддържане на ограничен брой самолети. От своя страна задачите не намаляват, а се увеличават. При този състав и тази техника натоварването е максимално.
В парка има два изправни самолета L-410, които дават подготовка не само на екипажите от базата. Самолетите преминаха ремонт и може да се ползват до 2014 г. Проблемът с тях е, че през 2009 г. изтича ресурсът на двигателите и витлата. Нуждаят се от ремонт четири двигателя и четири винта. От миналата година се залага да бъдат включени в материалния план, но ВВС явно имат и други приоритети. Ако все пак се ремонтират, ще могат да летят до 2014 г. Те се използват на къси дистанции у нас и в Европа. Във времето този самолет се е доказал като прекрасен за малки и средни дестинации, лесен за поддръжка. И къде е логиката в това – когато притежаваш нещо, да не го използваш ефективно...
От Ан-26 също има два изправни самолета. Миналата година е извършено удължаване на ресурса на единия от самолетите, борд 087. Но за съжаление в края на август изтича срокът и не е предвиден за ремонт или за удължаване на ресурса поради липса на финансиране. Ако базата остане с един Ан-26, подготовката на пилотите няма да се осигури. Този „работен кон” е необходим. Другият борд ще лети до 2009 г. А какво е една година от живота на самолета - един миг. Базата е заявила за ремонт един Ан-26 с даване на 5 години ресурс. Така хората от базата смятат, че ще покрият нуждите, отчитайки факта, че тази година ще дойде още един Spartan. И така всяка следваща по един, докато станат пет. По този начин с Ан-26 и L-410 ще покриват нуждите и ще дават необходимата подготовка, за да може съставът плавно да премине на новия тип техника. Всъщност какво лошо има в това, притежавайки пет от новите самолети, транспортната ни авиация да има и тези? Това е най-доброто. Пък и базата с това е уникална – поддържа шест типа авиационна техника, има опит и това предполага взаимозаменяемост.
Уникалният Ан-30 може да лети до 2011 г. Един наистина чудесен самолет, който изпълнява различни задачи, особено по мисиите “Открито небе “. Инженерът твърди, че за всяка уважаваща себе си държава ще бъде чест да притежава този самолет и да участва в тези мисии. Освен това самолетът с фотооборудването има възможност да извършва картографиране на местността за нуждите на други ведомства,
С швейцарския РС-12 положението е следното. Трябва да се извърши годишна инспекция на самолета и за това е необходим екип за изпълнението й. Всичко е свързано с доставка и сключване може би на обществена поръчка. Освен това не е извършена проверка по херметичността на кабината, а базата не притежава пулт за проверка и най-разумното решение е самолетът да прелети до Швейцария, там да се извърши тази проверка, да се документира и да лети. Третият проблем е, че е отказал МТО локаторът, за който в Щаба на ВВС има необходимите документи. Престоят се налага, защото трябва да се изпълни 100-часова инспекция. Има обучени хора за това, но основно проблемът е финансов. Всъщност може би ние сме уникални в това отношение – наработват ресурс добри машини, но стоейки на земята. Дано не го сполети същата съдба Spartan. Eксплоатацията на този тип техника западно производство става с изразходване на доста средства, а българската действителност е ограничена в ремонта и възстановяването на агрегати. Това ще се окаже трудна работа. Нека никой не се заблуждава. След време може да се изпадне в интересна ситуация. Защото цената на придобиване на един нов самолет представлява около 30 процента от себестойността на осигуряване на целия жизнен цикъл. И приказката с трици маймуни да ловим ще се окаже вярна. Трябват пари и осигуряване, така работи целият свят. Оправданието с липса на средства може да доведе дотам само феновете да се снимат пред тези самолети... В интерес на истината нещата с резервните части за новия самолет по офсета вървят нормално. Базата получи вече една партида, а някои неща след инцидента със самолета се ускориха.
„Ще се справим и с новия самолет - продължава майор Добрев. - Нищо ново като технически решения.” Преминали са курса по самолета в Италия. Той е организиран стандартно. От „Аления” са се постарали с презентации, с практически занятия, с тестове между отделните модули. Курсът осигурява допускане само до първо ниво на обслужване. След него техниците и инженерите от базата ще могат да извършват част от проверките. Например мероприятия по огледи, проверка за функциониране на системите на самолета на определено ниво. Със следващите нива се увеличава сложността на изпълнение на мероприятията, които изискват подготвен състав и специална екипировка.
Иначе експлоатацията учи. Когато се сблъскаш с трудностите, намираш и решенията. Учиш се от всяка нестандартна ситуация, преминала през теб, когато се поровиш в книгите, в документите. Хубавото при новия тип техника е, че те са в електронен вид. Като зададеш на системата проблема, тя те насочва по технологични карти - къде какво трябва да направиш. Всичко е сравнително опростено и лесно, но трябва време.
А за новия самолет може би трябват 2-3 години, за да се добие някаква рутина. Техническият опит си е опит и той никога не е излишен или в повече при прилагането му на друга техника. Единствено на Spartan липсват класическите стрелкови прибори. Но има многофункционални дисплеи. Добре е, че при тестването има система, която изпраща съобщение, ако има проблем. Тя предупреждава за опасен режим, така че като се следят тези неща, натоварването при обслужването не е голямо.
Щяхме да пропуснем един много важен самолет – вечния, неостаряващ, полезен Ан-2. Кратко и ясно: след ремонт на двигателя този верен боец ще може да служи до...2014 г. Пък и като прибавим към това, че го обслужва едно момиче с голям хъс и умения – Даниела Ганчева – нещата се подреждат от само себе си.

За неволите на Spartan
Не му потръгна на новия самолет. Два инцидента в рамките на четири месеца белязаха влизането му в строя на ВВС. За първия инцидент причината е силен порив на вятъра. Датата е 24 март 2008 г. Той наклонява самолета на полукрило. Трябва да се каже, че екипажът лети с инструктор от фирмата, който носи отговорност за действията на екипажа. Инструкторът е този, който е трябвало да вземе решение да не се излита. В същото време особеност в конструкцията на Spartan е, че има много тясна база и основните колела са на тялото близко едно до друго. Така при страничен вятър самолетът става неустойчив на земята и реално при тръгване за излитане поривът го „хваща” и обръща самолета. Но дали с това трябва да се оправдава станалото, като се има предвид, че този самолет ще изпълнява тактически задачи и ще трябва да каца във всякакви условия?
От базата коментират, че това може да се случи на всеки в авиацията и да стане и с друг самолет. Макар че ръководството за летателна експлоатация има ограничения, които са зададени. Тези ограничения трябва да се спазват – било вятър или други условия И накрая - командирът на екипажа решава кацане или не.
Тъкмо машината излезе от ремонт и трябваше да замине за авиошоуто Фарнбъроу, на 8 юли стана вторият инцидент. Този път на летище Варна. След кацане при тренировъчен полет при пробега самолетът се накланя надясно от силен порив на вятъра и витлото се удря в пистата...
Тук само ще добавим, че до края на 2008 г. трябва да пристигне още един от петте самолета С-27J. Голямата грижа сега ще бъдат още екипажи. Въпросът е как и откъде...

Силвия ЖЕЛЕВА
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Сря 20 Авг 2008, 12:50    Заглавие:  

Малко снимки в аванс от новата книжка за авиобаза Враждебна

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Чет 21 Авг 2008, 15:01    Заглавие:  

На 28 август, четвъртък, от 10 сутринта - открит ден в базата, по случай 60 годишния й юбилей.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Вто 21 Апр 2009, 22:35    Заглавие:  

Новият хангар в авиобаза „Враждебна” ще бъде завършен в края на юли
21.04.2009 16:52

Очаква се новостроящият се хангар в авиобаза „Враждебна” да бъде завършен в края на юли тази година, заяви българският заместник-министър на отбраната Спас Панчев по време на посещение на хангара и офисните помещения на авиобазата.

Проектът се изпълнява от италианската компания „Аления аеронавтика”.

Панчев уточни, че хангарът има 2 хил. кв. м разгъната площ, както и още 2200 кв.м извън хангара.

През 2006 г. като част от усилията си да замени остарелите руски самолети „Ан-26” България подписа договор с „Аления аеронавтика” за покупка на пет самолета C-27 J „Спартан”. Компанията вече достави два от петте самолета „Спартан”, поръчани от българските ВВС, а третият ще бъде доставен през август 2009 г.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
onufrii


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 13226
Местожителство: вилает Боляристан

МнениеПуснато на: Сря 22 Апр 2009, 09:56    Заглавие:  

Няма пилоти за новия “Спартан”

news.bg

Само трима пилоти има за двата нови военнотранспортни самолета "Спартан", съобщи полк. Атанас Кривчев, зам.-шеф на щаба на ВВС, вчера, цитиран от "24 Часа".

Екипажът на един от най-модерните аероплани от този клас в света е от 2-ма души. Освен това всяка машина трябва да има и резервен екипаж.

Един от пилотите, обучавани на "Спартан", напуснал армията заради ниското заплащане. Нямало дублиращ екипаж, защото така било заложено в договора с италианската фирма "Аления аеронавтика", доставчик на самолетите. До края на годината трябва да имаме три екипажа, обеща полк. Кривчев. За момента те били достатъчни, защото единият от аеропланите не лети. За година и половина той претърпя две аварии и няма нито един полезен полет. И в двата случая при кацане и излитане силен страничен вятър накланя машината и крилата опират в пистата.

Според италианците грешката била у нашите пилоти, тъй като преминавали към новите самолети от руски Ан-26, а не от С-130 "Херкулес". Джузепе Джиордо, главен оперативен директор в "Аления", обеща повече часове за обучение на екипажите. Той огледа новостроящия се хангар за машините "Спартан" в авиобаза Враждебна. Хангарът е първият реализиран проект по програма за директен офсет.

_________________
Отказах се да ставам космонавт - вече видях земята през предното стъкло!

Si vis pacem, para bellum - 26030

Прайм червени шишета на бели!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Вто 23 Юни 2009, 01:41    Заглавие:  

Малко снимчоци от Враждебна от 14 юни.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Pilatus

Регистриран на: 25 Мар 2008
Мнения: 5

МнениеПуснато на: Сря 26 Авг 2009, 15:23    Заглавие: Честит Празник!!!  

Днес е професионалния празник на момчетата и момичета от 16 траб. Да им е честит!
Бъдете живи и здрави и все така добри професионалисти, въпреки трудностите.
Ние всички знаем че вие сте хората даващи международния облик на нашата военна авиация. Наздраве!!!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
мимоно

Регистриран на: 09 Юли 2009
Мнения: 47

МнениеПуснато на: Пет 28 Авг 2009, 07:31    Заглавие:  

Аз защо съм останал с впечатление, че честваха май месец? А и никъде в нета не можах да намеря нещо за подобно събитие.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
torta


Регистриран на: 27 Окт 2007
Мнения: 481

МнениеПуснато на: Пет 28 Авг 2009, 07:52    Заглавие:  

Извините ме за скапания въпрос.... винаги съм се питал ... (понеже и пилотите от Враждебна са възпитаници на ВВВУ) как се разпределят завършилите за летци по различните летища.. има ли някакви критерии ? то верно че в момента БГ има 3 летища но пак Question извинявам се за калпавия въпрос.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Пет 28 Авг 2009, 10:16    Заглавие:  

Цитат:
Враждебна на 60

За трапа, 16-а транспортна авиобаза Враждебна, тази северна територия на софийското летище, има две приказки – че винаги е бил безплатната школа за кадри на гражданската авиация. И другата – че работата на хората от летище Враждебна никога не се забелязва. Макар че всяко едно учение или мисия (по модерному) започва и свършва с тях. А иначе тепърва изпитанията предстоят. Особено с новия Spartan.
Първият транспортен полк е създаден на 1 януари 1948 г. с указ на Президиума на Народното събрание като 14-и преносим полк, базиран на летище Враждебна. Това се счита за началото и първообраза на днешната 16-а транспортна авиобаза. На 26 август 1953 г. отново с указ на НС е връчено бойното знаме на поделението. Тази година се честват 60 години от създаването на първия транспортен авиополк и 50 години от връчване на бойното знаме.


Мимоно, виж какво съм писал миналата година по това време в няколко поста по-горе. Интересно - 1 янеари е датата, но пък 26 август е връчването на знамето.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 2 от 8 [109 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ВОЕНЕН АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Българските военни летища
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0858s ][ Queries: 13 (0.0057s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker