Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
The time now is Wed 20 Jan 2021, 05:09
All times are UTC + 2
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Dewoitine D.520 - лош самолет или...???
Moderators: Penio
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
Page 1 of 4 [55 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Author Message
Guest
Guest


PostPosted: Sun 04 Apr 2004, 18:51    Post subject:  Dewoitine D.520 - лош самолет или...???  

Интересува ме мнението ви за този самолет, който едновременно е сред най-масовите ни самолети през ВСВ и сякаш е жестоко подценяван и недолюбван.

А самолета е симпатичен, сравнително нов, добре въоръжен...
Какъв му е проблема???
Back to top
Penio
[Moderator]


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 341
Location: Yambol

PostPosted: Sun 04 Apr 2004, 22:01    Post subject:  

Големия проблем на D.520 е това, че за 1943 година е вече технически остарял! Тяговъоръжеността му е малка - 2.88 кг/к.с.! Слаба защита до калибър 7.62! Двигателя е само 935 к.с., което говори за слаби тактически възможности!
Знаете с какви машини немците се изправят срещу крепостите - FW 190 A-8 R2 - 11.5 kg/s секунден залп, Ме-109 с многобройните си варианти с мощно въоръжене!
А и тези машини, които пристигат в България са вече достатъчно използвани и ресурса им е на приключване!
А с появата на Ме-109 G-2 в България, D.520 прилича на врабче пред ястреб!
Back to top
View user's profile Send private message 
ICQ Number 
su27
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1248

PostPosted: Sun 04 Apr 2004, 22:04    Post subject:  

Добър е бил самолета,но е имал по-слаб двигателя от месера а и нашите пилоти са имали съвсем други навици...поради преоладаващата немска теника.....Като добавим и никаква тренировъчна програма.....Девоатина е имал страхотна маневреност по хоризонтала където виражът му е по малък като диаметър от тези на бф109,П-38,П-51.......,но пък за разлика от тях "катери" по-слабо....
за въоръжението: смятам,че е било добро ....всички знаем Испано-то каква пушка еSmile Според спомените на някои пилоти сме имали единични самолети с 30мм оръдие ,но аз лично се съмнявам...


пример:РУД-а при френската машина дейтва противоположно на този на немските машини,тоест при немските при бутане р. напред се е подавал по-голям газ а при девоатина същото нещо е ставало при дърпане на ръчката назад....
представете си какво им е било на новите пилоти преминаващи на този съвсем различен самолет.
за двигателя.... има случаи на изпадане в свредел при заход за атака на бомбардировач отзад,заради турболенцията предизвиквана от 4 мотора.

Last edited by su27 on Sun 04 Apr 2004, 22:10; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message 
su27
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1248

PostPosted: Sun 04 Apr 2004, 22:06    Post subject:  

хех Penio изпревари ме с 3 минSmile))
да...за бронята съм съгласен
Back to top
View user's profile Send private message 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 08:42    Post subject:  

Мисля, че следното очеркче за един наш летец от войната, което(пак по субективни причини не видяло бял свят Evil or Very Mad ) бях подготвял навремето за сп.Аеросвят, ще ви даде по-ясна представа за възможностите на самолета - все пак инфото е от първа ръка Very Happy :

Антон Борисов Атанасов (Шварца)

Роден на 19.02.1917 година в град Шумен. Завършва Казанлъшкото авиоучилище, 10-ти пилотски випуск. В състава на 442-ро ято на Avia B.534 "Доган" взима участие във въздушния парад над гр.Добрич през септември 1940 г. послучай освобождението на Южна Добруджа. Преминава полетно обучение на л-ще Асен в група с още 45 летци. Обучава се във 2-ра група на инструктора Коста Табов . Антон Атанасов е старши на випуска и завършва с отличие по всички предмети. След това постъпва в 622-ро ято в Божурище, където се обучава на нощни полети. ("Беше си голям риск, защото полосата се осветяваше с газови фенери. Ама нали ген. Айрянов искаше поне един да излети, но да се види български летец в нощно небе...!" -А.А.). На 6.04.1941 г. участвува в отразяването на бомбардировъчно нападение от сръбска страна извършено със самолети Dornier Do-17, но поради малката скорост на "догана" не успява да ги настигне. На 1.11.1941 г. е изпратен в Балчик в 692-ро ято за преминаване курс на Bf 109E и брегова охрана. Поради летешка грешка над морето с Bf 108 "Лебед" е откомандирован обратно в 622-ро ято с командир поручик Русев на Враждебна, което от юли 1942 г. поема охраната на столицата.
До октомври 1943 г. е с чин подофицер, след което следва съкратен курс в ШЗО. През февруари 1944 г. се озовава в Карлово в състава на 1/6 изтребителен орляк на Dewoitine D.520 с командир к-н Русев. Взима участие в отбраната на София срещу англо-американските бомбардировки. Провежда няколко атаки срещу американски крепости, но без видим резултат. Любимият му метод за изплъзване от американските изтребители Lightning P-38 е пикиране с отрицателен ъгъл.
Взима активно участие в Отечествената война, като участвува в щурмовки на отстъпващите германски войски. На два пъти машината му е засегната от зенитния огън: веднъж, по-леко при Ниш и втори път, по-тежко, над Куманово, когато "девоатинът" му е улучен в крилото и мотора и с цената на големи усилия успява да се добере и приземи принудително в Божурище. Награден е с Кръст за храброст. На D.520 лети до юни 1945 г. Участвува в показен въздушен бой срещу Стоян Стоянов, който се снима във въздуха от операторски екип в кабината на летящ наблизо Bf 108. По предварителен сценарий победа трябвало да удържи Стоянов на своя Bf 109G. Още в първия стръмен завой обаче, бай Антон забелязва, че настига "шмита" и се налага да забави за да не обърка сценария, докато "...Стойнето влезе в опашката ми..". След това пикира отвесно надолу имитирайки, че е ударен. Този "театър" се разиграва над Сливница и Брезнишкия балкан. (По този повод А.Атанасов казва: "Не мога да твърдя за боя на вертикал, но на виражи можех да претендирам, че ще го (т.е., "месершмита") "омахам" като нищо. "Девоатинът" за майстора-пилот беше истинска, фина машина. Както добрия конеездач направлява животното само леко накланяйки тялото си в желаната посока, така и D.520 беше свръхчувствителен и реагираше и на най-малкото движение на ръката. Лек и повратлив. Прекрасна машина!"
През 1945 г. А.Атанасов изкарва инструкторски курс на Як-9. До 20 август 1946 г. е инструктор в орляка в Божурище. По-нататъшната му съдба с нищо не се различава от тази на повечето бивши царски офицери. Понастоящем е пенсионер и живее в родния си град Шумен.

Записа: Тошко Драгиев

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
eagle1


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 1696
Location: Габрово

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 08:51    Post subject:  

German, тва май съм го чел в списанието... Някой от броевете за Д.520 мисля беше...
_________________
Click to see if image is larger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 08:58    Post subject:  

Може, ама само цитата за "девоатина", а не целия очерк! Cool
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Glenn


Joined: 17 Mar 2004
Posts: 114

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 09:08    Post subject:  

Девоатинът ми е любимия самолет !!! Към казаното дотук от колегите ще добавя следната статистика: D.520 на Въздушните на Негово Величество войски за периода ноември 1943-август 1944 свалят 7 бомбардировача и 4 изтребителя, повреждат 7 бомбардировача и 4 изтребителя. Ст. Маринополски ( 2 / 6 изтр. орляк, летял на D.520, на 20.12.1943г. с Девоатина сваля американска "летяща крепост" В-24 )казваше, че при управлението си самолетът е бил фин и грациозен като французойка.
Back to top
View user's profile Send private message 
Fighterland


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 1246
Location: София

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 10:20    Post subject:  

Но пък във Въздушни войски Девоатинът е бил с внушителен иначе брой - около 96 ако не се лъжа. Да отпаднат по ралични причини 16 остават 80. При правилна тактика и водене на въздушния бой, те, пилотирани от вече споменатите опитни летци и във взаимодействие с къде по-новите Ме-109, са могли да нанесат повече поражения на така наречените "летящи крепости". И в този случай щеше да има някакво поне теоретично противопоставяне на численото превъзходство на противника. Едно е да влезеш бой с 20 Месера и 80 Девоатина, друго е с 20 Месера...
_________________
На десет мили от Монтана,
в посока Дунавския бряг
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger 
ICQ Number 
Glenn


Joined: 17 Mar 2004
Posts: 114

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 11:35    Post subject:  

На 05.06.1940 лейт. Льорарг от GC ІІ/7 с D.520 сваля немския ас Мьолдерс. Френските пилоти по време на Битката за Франция свалят 108 вражески самолета. Много добре се представят във въздушните боеве срещу италианците в края на кампанията. Девоатините са използвани от Вишиска Франция в боеве срещу Съюзниците в Северна Африка през 1941г. D.520 са били на въоръжение в три учебни съединения на Луфтваффе. В края на войната Девоатините са използвани от частите на голистите. Машината е имала огромен потенциал за развитие, който за съжаление не е бил реализиран. С две думи: един добър изтребител.
Back to top
View user's profile Send private message 
BACKFIRE


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1522
Location: Северен Далекоизточен военен окръг

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 11:45    Post subject:  

Според мен като неспециалист - добра машина попаднала не по точното време, некъдето трябва.
В края на 43 вече е остаряла. За какво и е хоризонтална маневреност - увличане в бой с ескорта ли?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
ICQ Number 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 12:23    Post subject:  

Fighterland wrote:
...Да отпаднат по ралични причини 16 остават 80....


Мисля, че при оная прословута щурмовка от "лайтнингите" на летището в Карлово през лятото на 1944 г. са унищожени бая, май към 40 парчета.
Не знам колко е вярно, но във втората част на Аеросвят за този самолет беше упоменат един летец, дето е водил сам няколко боя в един полет. Спомням си, че тогава бях проследил и излизаше, че е свалил 3 или 4 противникови изтребителя в него полет, естествено без свидетелства Laughing . Трябва да се поровя да го видя кой беше.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
su27
[Moderator]


Joined: 01 Jan 2004
Posts: 1248

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 14:56    Post subject:  

да и аз съм чел че,при 2-те бомбардировки на летището са загубени много голям брой D.520
Back to top
View user's profile Send private message 
Fighterland


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 1246
Location: София

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 16:02    Post subject:  

Това не го знаех. Знам, че е било атакувано от бомбардировачи, ама не и от Р-38.
_________________
На десет мили от Монтана,
в посока Дунавския бряг
Back to top
View user's profile Send private message Yahoo Messenger 
ICQ Number 
German


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 2680
Location: Шуменщайн

PostPosted: Mon 05 Apr 2004, 16:30    Post subject:  

Ами доколкото ми е известно, щурмовката е била нарочна, т.е. именно заради това са се появили "лайтнингите" там. Било е нещо като наказателна акция. Сварили са нашите посред бял ден дето се вика "по изуй гащи"! D.520 са били наредени в редове крило до крило като за парад. Затова са и такива големи загубите. Май, дали не бяха току-що докарани от Франция тези "девоатини". Имало е и доста жертви сред персонала на летището от картечно-оръдейния огън. Evil or Very Mad Почти подозирам, че в случая е сработило здраво американското разузнаване!
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail 
Display posts from previous:   Sort by:   
Page 1 of 4 [55 Posts]   Goto page: 1, 2, 3, 4 Next
Post new topic   Reply to topic View previous topic :: View next topic
 Forum index » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

[ Time: 0.0782s ][ Queries: 12 (0.0094s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker