Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 24 Яну 2021, 21:05
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Попитай знаещия
Модератори: Penio
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 3 от 49 [721 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, ..., 47, 48, 49 Следваща
Автор Съобщение
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 09 Дек 2006, 08:23    Заглавие:  

Смятам, че ще ви е интересно да научите част от биографията на този достоен българин, а и не всеки влиза в раздела на "Клуб Океан", затова я слагам и тук.

9 декември 1887 г. Във Велико Търново е роден Иван Андреев Михайлов – един от създателите и ръководителите на БНМС, единствения моряк в нашата история, командвал последователно Дунавската флотилия и бойната авиация на България. Завършил е Военното училище в София и Кадетския корпус в Санкт Петербург. Изпратен е да служи във флота, където скоро става началник на Морските специални школи. Като мичман І ранг заедно с Преслав Ляпчев започва да се обучава за летец – още по времето на Балканската война възниква идеята за морска авиация у нас! След гибелта на Ляпчев при тренировъчен полет в Германия Иван Михайлов поема ръководството на групата военни летци и авиомеханици, изпратени да се обучват във водосамолетните школи там. По-късно оглавява и новоучредената Въздухоплавателна водохвърчилна станция край Варна.
По време на Първата световна война нашата морска авиация получава не само бойно кръщение, но има и свой дял за достойното представяне на сухопътната армия и флота в боевете за Добруджа. Това се дължи на енергичния й ръководител, при когото личният състав на хидроавиацията ни достига до 120 души. Неговият неукротим дух дава кураж на шепа смелчаци – летци и техници да скрият разглобените части на няколко водосамолета и по този начин да ги спасят от унищожението, предвидео в Ньойския договор. По-късно машините са сглобени и с тях многократно са извършвани тренировъчни полети. Изявените от Иван Михайлов качества на летец, организатор и командир са повод нашето военно командване да се реши на безпрецедентна стъпка и да постави начело на въздухоплаването в България един моряк. Полковник Михайлов изпълнява добросъвестно тази длъжност от 1930 до 1934 г. Недолюбван от двореца и от кръга „Звено”, е уволнен през 1935 г.
Иван Михайлов е сред тези, които пренасят Военноморския музей от Русе във Варна. Зет на видния археолог Карел Шкорпил, той остава деец на музейното дело до смъртта си през 1962 г.
Ето и един любопитен епизод от живота му, който добре илюстрира качествата му на патриот, моряк и летец.
През март 1918 г. началникът на българската морска авиация предлага на флотското ни командване сам да прелети с водосамолет до Одеса, за да изпълни задачата си като член на комисията по издирване и закупуване на руски и украински търговски кораби. Смелият офицер вече приближава Одеса, когато, въпреки обявеното примирие, по него откриват зенитен огън. Самолетът се приводнява принудително, обръща се, но опитният летец оцелява, а на всичкото отгоре му проработва и късметът – командирът на спасителния катер се оказва негов съвипускник от Санкт Петербург.
След време с един от нашите миноносци пристигат и останалите членове на комисията. В младото съветско ръководство има различни виждания за използването на руския флот на Черно море като разменна монета при сключването на мирните преговори. На нашите представители става известно и съдържанието на телеграмата, подписана от Ленин за незабавното унищожаване на военния флот. Но те знаят и за пълното объркване сред екипажите: революционните комитети искат едно, а офицерите – друго. Затова Иван Михайлов заминава спешно за киев, където намира не кой да е, а болшевишкия лидер от български произход д-р Кръстьо Раковски. От него и от другите властници иска „само” едно: руският военен флот на Черно море да се зареди с въглища, да вдигне налягането на котлите и да поеме курс към... България, където да потърси убежище от домогванията на германците. Целта на това искане е ясна: след уреждането на всички въпроси по примирието част от този флот да остане за България. В Севастопол по това време избухват междуособиците, които разделят флота на три: една част изпълнява указанието на Ленин и се самопотопява, втора попада в германски, а по-късно в англо-френски плен и трета под командването на Врангел е отвлечена във френското колониално пристанище Бизерта (дн. Тунис).
Какво би станало, ако мисията на Иван Михайлов бе успяла поне частично? Трудно можем да гадаем. Епизодът обаче наистина доказва, че този български офицер е бил готов и на невъзможни неща, само родината му да бойния си флот, доказал правото си на съществуване в две последователно войни. Един пример, достоен за подражание!

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
reaper


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1802
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Пон 11 Дек 2006, 21:09    Заглавие:  

Заформи се една дискусия наскоро с един приятел относно първите победи на нашите изтебители на първи август 1943 г.
До колкото съм чел нашите месери излитат от Карлово, кацат в София след което излитат отново и осъществяват контакт с американските бомбардировачи. Това става някъде над Стара планина над българо-сръбската граница. Американците се изтеглят на юг. Боят продължава над македонска територия.

01/08/1943 B-24D-53-CO 42-40364 98th BG 'Snowhite and Seven Dwarves' - Y 8 KIA, 1 POW Yugoslavia? Mission to Ploesti, s/d on return by Bulgarian fighters NE of Skoplje

Знаят ли се подробности кой го е свалил и при какви обстоятелства?

_________________
These are unsophisticated men. They only respond to fear and the draw of lucre.We elicit this by using iconographic symbols and psychological intimidation.
The way we look together presents a uniform image of strength and organization.Don't say anything. Look mean. No smiling.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
AvARienMarku4


Регистриран на: 26 Юни 2006
Мнения: 396
Местожителство: софия близо до 4км

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 11:24    Заглавие:  

може ли някои да пусне тт даните на авия B534 моля
ако може и мощноста на двигателя
други неща които ме интересуват са минимална скорост за излитане и кацане + какъв е бил максимално дупостимият ъгъл на атака
благодарско предварително
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 12:36    Заглавие:  

Първо на reaper:
Според М.Зефиров, на 1.08.1943 г. Петър Бочев сваля B-24D 41-24121 "Leter Rip" от 93 BG, който пада до г.Сливница на 30 km северозападно от София. Спасяват се с парашути и са пленени само 3 души от екипажа. Христо Кръстев сваля B-24D 41-11840 "The Witch" от 98 BG.Самолетът пада на територията на Сърбия в района на с .Владички-Хан на 35 km от българската граница. Всички от екипажа се спасяват, като 6 попадат в плен, а 4 избягват плена и се присъединяват към югославските партизани.
Двойката на Стоянов и Бонев сваля също по един самолет, които падат съответно до с.Кокарджи и с.Каракаш билзо до Трън. Още по един бомбардировач е повреден от всеки летец от тази двойка и оставяйки димни шлейфове се отделят от групата. Сваленият от Стоянов е B-24D 42-40364 "Prince Charming" от 98 BG, целият му екипаж загива. За сваленият от Бонев нищо не пише, но при положение, че ти търсиш самолет паднал вече в Македония, значи става дума за един от двата повредени "либърейтъра". В такъв случай остава да е жертва или на Стоянов или на Иван Бонев.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.


Последната промяна е направена от German на Вто 26 Дек 2006, 13:14; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 12:58    Заглавие:  

На AvARienMarku4:
Според "Avia_B-34_B-534_Bk-534" на HTMODEL, №905 максималната скорост на B534 се движи между 353-380 km/h, таванът - 10000-10600 m, далечината на полета е от 510 до 600 km.
Според Йозеф Крибус и Profile Pbl. данните за 1-а и 4-а серия са: двигател Испано-Сюиза 650 h.p., 850 h.p. ; нормално полетно тегло 1985 kg, макс. скорост 363, 406 km/h на около 4800 m, скороподемност 5000 m за 5 min, таван 11000 m, далечина 600 km
Според Иван Делчев от сп.Аеросвят, скороподемността е 5000 m за 5 min 50s. Самолетите доставени на България са от 4-та серия

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.


Последната промяна е направена от German на Вто 26 Дек 2006, 13:12; мнението е било променяно общо 2 пъти
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
AvARienMarku4


Регистриран на: 26 Юни 2006
Мнения: 396
Местожителство: софия близо до 4км

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 13:07    Заглавие:  

ok благодарско много сега ми остана само да разбера
минималната скорост за излитане и кацане и какъв е бил максимално дупостимият ъгъл на атака понеже се оказах прав пича яко се е сбъркал Rolling Eyes
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 13:27    Заглавие:  

Чак за такива подробности може да пише в "Avia B-534" на J. Vraný, MBI 1994, но пак не е сигурно, а и аз го нямам това издание.
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Иван
[Moderator]


Регистриран на: 27 Юни 2004
Мнения: 1930
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 18:18    Заглавие:  

Според Tschechoslowakische Flugzeuge от Ханс-Йоахим Мау (Transpress Verlag, 1987)
Двигател: вариант на Hispano-Suiza, Avia HS 12Ydrs с мощност 632 kW/860 к.с.
Vмакс. = 375 km/h
Vкрейс. = 330 km/h
Таван оперативен - 9500 m
Скороподемност при земята - 15 m/s
Далечина на полета до 600 km
Тези данни са много разтегливи и навсякъде се срещат различни стойности, при това с доста голям толеранс.

Предполагам, че критичният ъгъл на атака е около 15о, а минималната скорост на опиране е под 100 km/h

_________________
КОЙТО МОЖЕ - ПРАВИ! КОЙТО НЕ МОЖЕ - ДАВА АКЪЛ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 19:04    Заглавие:  

Хм, reaper, чак сега забелязах, че бордният номер на "либърейтъра", който те интересува, е еднакъв с този на сваления от Стоянов по писанията на Зефиров. Но там "наименованието" на машината е друго. Възможно ли е да има някакво объркване? Ти откъде черпиш тези сведения?
_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
reaper


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 1802
Местожителство: Sofia

МнениеПуснато на: Вто 26 Дек 2006, 23:09    Заглавие:  

German, май че се натъкнахме на един от най-интересните казуси свързани с "имената" на самолетите от 98th BG.
Подробности тук:
http://ruminski.com/tac/new_page_4.htm

и тук:

http://www.b24bestweb.com/dopey-v1.htm

Според мен достопочтенния г-н Зефиров се е объркал Wink

_________________
These are unsophisticated men. They only respond to fear and the draw of lucre.We elicit this by using iconographic symbols and psychological intimidation.
The way we look together presents a uniform image of strength and organization.Don't say anything. Look mean. No smiling.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Сря 27 Дек 2006, 09:24    Заглавие:  

reaper написа:


Според мен достопочтенния г-н Зефиров се е объркал Wink

Най-вероятно, ама то и няма да му е за сефте. Very Happy Макар, че аз не го обвинявам, то да работиш с такъв размах и с такива обеми инфо като неговите, неминуемо води до грешки.
Обаче интересни линкчета си намерил, особено първото - благодарско!
Но така и не става ясно, коя е машината паднала в Македония. Нито пък коя - свалена от Иван Бонев.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
su27
[Moderator]


Регистриран на: 01 Яну 2004
Мнения: 1248

МнениеПуснато на: Сря 27 Дек 2006, 09:42    Заглавие:  

Я какви интересни самолети падали над БГ през 1945г. Shocked
http://www.b24bestweb.com/boom-erangbetsy.htm
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
German


Регистриран на: 02 Яну 2004
Мнения: 2680
Местожителство: Шуменщайн

МнениеПуснато на: Сря 27 Дек 2006, 15:46    Заглавие:  

su27 написа:
Я какви интересни самолети падали над БГ през 1945г.


Цитат:
Shot down over Bulgaria 18 May 45 (9 POW/1 KIA) - MACR 5057

Наистина много интересно! Като гледам източника, тук само CATCH22 или centara могат да помогнат да разсеяме мъглата. За грешка в последната цифра на годината ли става дума или наистина се е пльоснал в Б-я след войната този В-24!? Довечера ще проверя, на 18 май 1944 г. кво е падало в татковината ни.

_________________
Сред полето цъфти малко цветенце и то се казва: Ерика.
Рояк от хиляди пчелички кръжи около Ерика,
защото нейното сърце е изпълнено със сладост,
а от пъстрото ѝ одеяние струи нежен аромат.

Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
dragon x


Регистриран на: 26 Яну 2004
Мнения: 1643
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 27 Дек 2006, 23:35    Заглавие:  

По-важното е, че има 9 POW (демек пленени), пък тогава все пак сме вече съюзници с настоящия Голям брат Rolling Eyes
_________________
Click to see if image is larger РОТА, ШАГНУВШАЯ В БЕССМЕРТИЕ
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
CATCH 22


Регистриран на: 02 Сеп 2006
Мнения: 424

МнениеПуснато на: Чет 28 Дек 2006, 03:01    Заглавие:  

su27 написа:
Я какви интересни самолети падали над БГ през 1945г. Shocked
http://www.b24bestweb.com/boom-erangbetsy.htm

dragon x написа:
По-важното е, че има 9 POW (демек пленени), пък тогава все пак сме вече съюзници с настоящия Голям брат Rolling Eyes

Е хайде сега! През 45-та свален американски бомбардировач над България и пленени американци! Както казват на "американски": Come on, boys!
Това ако го набара Исак Гозес и ще напише някоя шокираща история. Ама той надали чете нашия форум. Mr. Green

MACR 5057 е за B-24, свален/паднал на 18 май 1944 година.
През 1945 година MACR-номерата са вече петцифрени.
Писах на Mark LaScotte, който е пуснал грешните данни да си оправи годината. Той светкавично ми отвърна, че ще го стори веднага. Не съм проверил. Cool

Руменин дава един изгорял труп на 18.5.1944 до гр. Рила (това съвпада с "нашия" 1 КIA от горния MACR) и 10 изгорели трупа до Горно Пещене.
Миланов пише за свален 4-моторник до Прокупле и друг свален, паднал край Прищина.
На тоя ден според данни на USAAF има общо 3 загубени В-24 от 455 BG. и 1 от 454 BG., които са над Плоещ.

Един от пленените от най-горния самолет "BOOM-ERANG BETSY"( този с грешната година) е сержант Erling R. Anson ( Ерлин А. Арсон в българската транскрипция, виж под номер 129 в списъка на военнопленниците в книгата на Р.Руменин).

В самолета е бил един от двамата странични стрелци и инженер. Пише, че са били улучени над Плоещ, не над България. Атакувани са по-късно отзад от 2 немски Ме 109. Ранен е задният стрелец. Споменава, че са имали задно 20мм оръдие, което означава, че това е бил последният самолет във формацията - на такива усилват отбранителното въоръжение.

Скача първи с парашут (американците скачат от улучените самолети по азбучен ред на фамилните си имена). Пленен е при Плевен. Като пада на земята с парашута си, първото, което вижда е селянин, орящ с вол, който "не му обърнал никакво внимание" (цитат-малко "рибарска" история Wink ). Предвидливо изпразва патроните от пистолета си и го захвърля "надалеч от себе си, в близката гора"(цитат). Може и до днес да си лежи там....

Той именно счупва по-късно прозореца на трапезарията в лагера край Шумен с коравия си хляб (виж пак Руменин, стр.160), според спомените му наяден от мишки.
Ето и рисунка от мемоарите му и карта на България, с обозначен път от Шумен до Турция:
Click to see if image is larger
Click to see if image is larger

_________________
"Имаше само една засечка и това беше Catch 22."
Джоузеф Хелър
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 3 от 49 [721 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, 4, 5, ..., 47, 48, 49 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » КРИЛЕ - РЕТРО АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Ретросалон
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.0733s ][ Queries: 12 (0.0064s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker