|
В момента е: Пон 09 Дек 2024, 16:17 Часовете са според зоната UTC + 3 (DST in action) |
Българските кораби в Черноморския флот на СССР (1944-1945)
Модератори: Sea Dog |
Предишната тема :: Следващата тема |
Страница 1 от 1 [2 Мнения] |
Автор | Съобщение | ||
---|---|---|---|
kaloian
[Admin] Регистриран на: 29 Ное 2004 Мнения: 353 Местожителство: Sofia |
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев Морска историческа хроника № 11 В брой № 594 на рубриката "Българските морски новини" отворихме темата за моторната лодка "Теменуга" и обещахме на нашите читатели да публикуваме допълнителна информация за нея. Техническите данни на "Теменуга" откриваме в трудовете на Мария Иванова и Никола Флорев: водоизместване 5,5 тона, дължина 10 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г. в Държавната корабостроителница във Варна [1]. Марко Вълканов представя почти идентични технически характеристики с разлика от 0,5 м в дължината и важна добавка за мощността на двигателя: водоизместване 5,50 тона, дължина 10,50 м, широчина 2,80 м, височина 1,20 м, мотор, к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., назначение - туристическо [2]. Данните на изследователя Тремол Иванов за "Теменуга" не се различават от тези на Марко Вълканов: водоизместване 5,5 тона, дължина 10,5 м, широчина 2,8 м, височина 1,2 м, машина к.с. - 36, скорост 7,5 възла. Построена през 1940 г., предназначение - пътнически [3]. Тодор Парушев отбелязва, че изпълнението на държавните поръчки за плавателни съдове е насочено към варненската корабостроителница. Според Парушев "до 1942 г. в нея се строят плавателни съдове изключително за гражданския флот. В тези първи години на войната са завършени моторните лодки "Аспарух", "Теменуга" и "Екрене". Авторът допълва, че същите са предназначени за пристанищните управления в Черно море и Дунав (4). "Теменуга" е един от корабите върнати на България след Втората световна война съгласно заповед [5] на народния комисар на Военноморския флот (ВМФ) на СССР флотски адмирал Н. Г. Кузнецов от 2 април 1945 г. [6] Видно от заповедта обозначението на пътническия катер "Теменуга" във Военноморския флот (ВМФ) на СССР е било "ЧФК-38". Имената/обозначенията/бордовите номера на останалите български кораби във Военноморския флот (ВМФ) на СССР са били както следва: -учебен кораб "Асен" - "Манич" [7]; -учебен кораб "Камчия" - "Брандвахта № 1"; -стражеви кораб "Беломорец" - "СК-757"; -стражеви кораб "Черноморец" - "СК-758"; -три торпедни катера тип "Люрсен" - "ТК-958", "ТК-959" и "ТК-960"; -четири торпедни катера тип "Пауер" - "ТК-961", "ТК-962", "ТК-963" и "ТК-964". Литература и бележки: [1] Иванова, М., Н. Флорев. Израстват кораби и хора. Варна, 1983. с. 79. Авторите изрично отбелязват, че данните им са непълни поради липса на архивни документи за тях в ОДА-Варна. [2] Вълканов, Марко. Развитие на корабостроенето и кораборемонта в България при условията на капитализма (1878 — 1944). // Трудове на Висшия институт за народно стопанство гр. Варна. Т. 32 (Книга I). Варна, 1960. с. 68. [3] Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998. с. 30. (4) Парушев, Т. Морското стопанство на България 1918-1944. Варна, 2002. с. 105. [5] Илюстрацията на заповедта е възстановка на автора. [6] Българо-съветски отношения и връзки: документи и материали. Т. 2. София, 1981. с. 95-96. [7] В оригинала на руски език - "Маныч". Връзка към публикацията на уеб-сайта Pan.bg https://pan.bg/view_article-74-520771-manich-brandvahta-1-sk-757po-sledite-na-bylgarskite-korabi-v-chernomor.html |
||
|
|||
Penio
[Moderator] Регистриран на: 08 Яну 2004 Мнения: 344 Местожителство: Yambol |
[URL=https://matchnow.info]Prettys Girls in your town for night[/URL] _________________ GOOD LUCK - GOOD SHOOTING |
||
|
|||
Страница 1 от 1 [2 Мнения] |
Предишната тема :: Следващата тема |
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети |
[ Time: 0.1092s ][ Queries: 15 (0.0052s) ][ Debug on ] |