Preslav
[Admin]

Регистриран на: 19 Яну 2006 Мнения: 42742
|
Пуснато на: Пет 07 Мар 2008, 14:35 Заглавие:
СПИСАНИЕ "МОРСКИ БИЗНЕС" бр 3 2008 |
|
СПИСАНИЕ "МОРСКИ БИЗНЕС", брой 3 2008 г.
Корицата: зам-кметът на Варна Свилен Крайчев
Съдържание:
МОРСКА ВАРНА ЗА МОРСКА БЪЛГАРИЯ
Свилен Крайчев – заместник-кмет на Варна, гостува на „Морски бизнес”
ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА РЕЧНИ ИНФОРМАЦИОННИ УСЛУГИ
КЛЮЧОВА ДУМА - СТАБИЛНОСТ
Разказва инж. Иван Аврамов – директор на Пристанище Варна запад
Европейска комисия провери порт Бургас
СПАСИТЕЛНО ОБОРУДВАНЕ ОТ „ЛАЛИЗАС”
Одобриха знаците на Оперативна програма „Транспорт”
Перспективи пред българския воден транспорт
Бъдещето на морския и речния бизнес
Янис ЛАЦИС – милиардерът, корабособственик
БМФ очаква “Хемус”
ОСНОВАНА Е ФОНДАЦИЯ „МОРСКИ СЪДБИ”
НАЙ-СОЛЕНАТА ПРОФЕСИЯ Е КАПИТАН
"Перун" се завръща
-----------------------------------------------------------------
МАТЕРИАЛИТЕ:
МОРСКА ВАРНА ЗА МОРСКА БЪЛГАРИЯ
Свилен Крайчев – заместник-кмет на Варна, гостува на „Морски бизнес”
- Господин Крайчев, какво Ви мотивира за определен период от морския бизнес да „прескочите” в политиката?
- Убеден съм, че гражданското общество, още повече – морските професионални среди чрез своите браншови сдружения, трябва активно да влияят и инициират политика, способстваща развитието на морската индустрия на страната. През последните години БАКБА, а и цялата морска общност дискутира, предлага и отстоява своите виждания по десетки закони, правилници и решения в областта на морския транспорт. Но политиците не се вслушват особено в гласа на специалистите. Не даде резултат и това, че с почти всички водещи политически сили подписахме меморандуми, според които евентуален закон за браншовите организации ще гарантира участието им на експертно ниво в законотворческия процес, касаещ конкретния професионален сектор. След дълъг и сложен процес морските среди постигнаха единомислие по морския проектозакон с най-дългото наименование. Членовете на транспортната парламентарна комисия приеха нашите предложения за корекции в текстовете, а на следващия ден ги отхвърлиха. Тези и много други примери формираха виждането, че не може да се разчита на политиците и администрацията, които не са подготвени и ежедневието не ги сблъсква с определена професионална област. По-добре е самите специалисти да влязат в управлението, за да влияят пряко и „отвътре” на процесите. Затова морският бизнес и неговите сдружения издигнаха свои представители в изборите за кмет и общински съветници във Варна, а с подкрепата на избирателите се постигна и определен резултат. Той има знаков характер, а надявам се – и бъдеща динамика.
ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ И ПРЕДОСТАВЯНЕ НА РЕЧНИ ИНФОРМАЦИОННИ УСЛУГИ
(Продължение от бр.2`2008 г. сп.”Морски БИЗНЕС”)
6. „стратегическа информация за трафика” означава информация, засягаща средносрочните и дългосрочните решения на потребителите на РИС;
7. „прилагане на РИС” означава осигуряване на речните информационни услуги чрез създадени за целта системи;
8. „център за речни информационни услуги” означава мястото, където услугите се управляват от оператори;
КЛЮЧОВА ДУМА - СТАБИЛНОСТ
Разказва инж. Иван Аврамов – директор на Пристанище Варна запад
И 2007 г. затвърди традицията в последно време годишният товарооборот на пристанището да не пада под 5 млн. t. Точната цифра е 5 272 000 t. Най-голям дял в нея има „Солвей соди” – около 1,7 млн. t – внос на въглища и износ на сода (насипна и в различни опаковки). Следват „Агрополихим”, „Циментов завод”, „Кумерио Мед” (Пирдоп), „Каолин”, „Полимери” и др. Контейнерите са важен и „скъп” товар. За изминалата година пристанището е обработило 56 000 TEU с тонаж около 730 000 t.
Европейска комисия провери порт Бургас
В края на януари 2008 г. европейски комисари заедно с представители на Националната ветеринарномедицинска служба инспектираха хладилната база в пристанище Бургас. Акцията е в рамките на партньорска проверка на Граничния ветеринарномедицински контрол. Експертите от Европейския съюз не откриха отклонения от изискванията и поставиха отлична оценка. Като част от порта хладилният склад е един от входно-изходните пунктове на Европа и затова под постоянен контрол са хранителните стоки, които са под температурен режим.
СПАСИТЕЛНО ОБОРУДВАНЕ ОТ „ЛАЛИЗАС”
Корабоплаването и в съвременния свят е рискова дейност защото дори високотехнологични кораби, експлоатирани от подготвени екипажи, не са „застраховани” от аварийни ситуации и щети, които им нанася морската стихия, от жертвите, които понякога взема. Гибелта на български моряци през последните години, сама по себе си трагедия преди всичко за техните близки, предизвиква и широк обществен резонанс.
"Перун" се завръща"
Одобриха знаците на Оперативна програма „Транспорт”
През февруари 2008 г. бяха обявени победителите за лого на Оперативна програма „Транспорт”. Девизът е: „По-близо, по-близки…”, (за логото виж снимката). Авторите на отличените предложения бяха наградени лично от министъра на транспорта Петър Мутафчиев, който е патрон на конкурса, от заместник-министъра Весела Господинова и от директора на дирекция „Координация на програми и проекти” Нели Йорданова.
Перспективи пред българския воден транспорт
На 25 и 26 януари 2008 г. във Велинград Министерството на транспорта на република България отчете дейността си през 2007 г. – първата след приемането ни в Европейския съюз. По думите на министър Петър Мутафчиев като цяло ведомството му се е “концентрирало върху провеждането на целенасочена и съобразена с европейските принципи транспортна политика”.
Бъдещето на морския и речния бизнес е в интегрирания транспорт
На 13 февруари 2007 г. в Интер Експо и Конгресен Център-София е открита втората международна специализирана изложба „Логистика, Транспорт, Инфраструктура” която се провежда под патронажа на министъра на транспорта Петър Мутафчиев. Мероприятието е организирано от Агенция „Булгарреклама” и издателство “Българска транспортна преса” със съдействието на МТ, НТСТ, НКЖИ и НК БДЖ.
Янис ЛАЦИС – милиардерът, корабособственик
През последните 50 години на миналия век 20% от световния търговски флот е временно или постоянно притежание на гръцки корабособственици.
Три корабни фамилии издигат мегали идеята на морска Гърция до световни висоти – Онасис, Лацис, Ниархос.
БМФ очаква “Хемус”
На 26 януари 2008 г. е отчетен поредния успешен етап в сътрудничеството между БМФ и “Булярд – корабостроителна индустрия”. От голямата докова камера на вода е спуснат 42 600-t кораб за насипни товари “Хемус”.
Съдът със строителен № 515 е усъвършенстван вариант на “Българка”, който е първият кораб, спуснат през 2003 г. от в “Булярд – корабостроителна индустрия”. „Хемус” е заложен на 11 юли 2007 г. Новият кораб е с 1600 DWT по-голям от промените в надводната част на корпуса. От нов тип е и главния двигател, дизелгенераторната група, част от спомагателните механизми и системи.
ОСНОВАНА Е ФОНДАЦИЯ „МОРСКИ СЪДБИ”
На 31 януари в Дома на моряка във Варна в съответствие със Закона за юридическите лица с нестопанска цел 29 учредители създадоха фондация „Морски съдби” като инструмент за организиране и финансиране на цялостната дейност по изграждане паметник на моряка.
НАЙ-СОЛЕНАТА ПРОФЕСИЯ
Разказва к.д.п. Христо Кънев, по-известен като Графа в Параходство БМФ
Родното ми село Борово няма нищо общо с романа на Крум Велков, а пък и изтъкнатият ловец Пенчо Кубадински в средата на 80-те години го превърна в град. В детството си четях само морски романи, а като поотраснах се заглеждах в униформата на вуйчо ми – матрос на ескадрения миноносец „Г. Димитров”, и се заслушвах в разказите за подвизите на петима земляци – бъдещи капитани и механици, тогава все още курсисти в русенския техникум по речно корабостроене и корабоплаване.
|